מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דמות דיוקנו של אביו נראתה לו (פי' מחודש)

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

דמות דיוקנו של אביו נראתה לו (פי' מחודש)

הודעהעל ידי באמונתו » ב' נובמבר 29, 2021 5:54 pm

קראתי כאן https://daat.ac.il/limudim/maamar1.asp?id=3206
בחור ישיבה הייתי. בימי שישי נוהגים היינו, אלחנן החברותא שלי ואני, להלך ברחובות מאה שערים לחנויות ספרים, לעיין בספרים חדשים ולפשפש בישנים. פעם אחת ראיתי על מדרכה ערמת ספרים וחוברות ישנים למכירה, ולידה עומד זקן אחד. פשפשתי בערמה וראיתי בה ספר קטן שכריכתו קרועה ודפיו מפורדים. עיינתי בו וראיתי שהוא ספר דרשות של חכם ממרוקו לפני מאה ושמונים שנה. שאלתי את הזקן למחירו. הוא נטל אותו, הפך אותו בידיו, הביט בו והביט בי וחזר והביט בו, לשער מה עניין מצאתי בו כדי שיוכל לקבוע את מחירו. לבסוף אמר מה שאמר. אמרתי לעצמי, כדאי הוא המחבר הזה שאשלם ממון זה ואעיין בדרשותיו.

בשבת נטלתי את הספר ועיינתי בו. ראיתי שדברים שבו ידועים ואין בהם חידוש, ודברים אחרים אינם אלא נוטריקון וגימטריאות. כמעט וניחמתי על שלקחתי אותו ועל הממון ששילמתי עליו. סוף סוף מעט ממון שהיה לי טרחתי עליו הרבה בשיעורים פרטיים בגמרא לבני עשירים. אבל אז צדה את עיני דרשת המחבר לפרשת וישב. ראיתי פירושו של המחבר לדרשת חכמינו על הפסוק "ויבוא הביתה לעשות מלאכתו", שכמעט נכשל יוסף בעברה עד שנראתה לו דמות דיוקן אביו ופירש ומצא חן בעיניי. שמחתי מאוד על הדרשה שדרש המחבר לפרשה ועל הביאור שלו לדברי חכמים.

בביתו של יעקב אבינו בכנען לא היו מראות, ובוודאי גברים לא ראו את פניהם. לפיכך יוסף הצדיק מעולם לא ראה את דמותו. ועוד אמרו חכמים על הפסוק בן זקונים הוא לו שדמות דיוקנו של יוסף הייתה כדמות דיוקן אביו. אלא שהוא היה בלא חתימת זקן. ומשעברו שנים במצרים נתמלא זקנו ודמה לאביו בכול.

ולאותה מרשעת, אשת פוטיפר, בוודאי היו בחדרה כמה וכמה מראות להתייפות בהן. וכשמשכה היא את יוסף אחריה וכמעט ונכשל, נכנס לחדרה, ומולו הייתה מראה. וראה ממולו דמות דיוקן. הוא, שמעולם לא ראה את דמות עצמו, ראה דמות דיוקן ונבהל. אבא, מה אבא עושה כאן, אמר לעצמו, ופירש מן העבירה. והאמת, שאת דמות עצמו ראה ולא ידע.

הוספתי ואמרתי. ומה ביקשו חכמים ללמדנו במדרש זה, שאם אדם רואה בדמות עצמו את דמות דיוקן אביו ואת כל שלשלת הדורות שלפניו, מובטח הוא לו שלא ייכשל בעברה. כמה גדולים דברי חכמים.

בבקשה, האם אוכל לדעת מה השם של הספר ומחברו?

חיים סבתו

האמת שאיני זוכר עברו שנים רבות מאז
היה קונטרס דרשות
חיים

צופה_ומביט
הודעות: 4618
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דמות דיוקנו של אביו נראתה לו (פי' מחודש)

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' נובמבר 29, 2021 6:13 pm

באמונתו כתב:קראתי כאן https://daat.ac.il/limudim/maamar1.asp?id=3206

להעיר שבגמרא נאמר שדמות דיוקנו של אביו נראתה לו בחלון, ודיברה עמו ואמרה לו דברי נבואה. כ"ז לא מתאים עם הפירוש הנ"ל.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: דמות דיוקנו של אביו נראתה לו (פי' מחודש)

הודעהעל ידי באמונתו » ב' נובמבר 29, 2021 6:26 pm

צופה_ומביט כתב:להעיר שבגמרא נאמר שדמות דיוקנו של אביו נראתה לו בחלון, ודיברה עמו ואמרה לו דברי נבואה. כ"ז לא מתאים עם הפירוש הנ"ל.

גם בחלון ניתן לראות שיקוף עצמי, כמו מראה.

צופה_ומביט
הודעות: 4618
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דמות דיוקנו של אביו נראתה לו (פי' מחודש)

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' נובמבר 29, 2021 6:29 pm

אבל אז כבר אזל כל העוקץ מהביאור הזה, שיוסף מעולם לא ראה דיוקנו [לא היה אף פעם ליד חלון? ליד מקור מים?] - וכעת ראה בחדר המרשעת שהיה מלא מראות.
וענין הנבואה שאמר לו אביו בוודאי לא מיושב בזה.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: דמות דיוקנו של אביו נראתה לו (פי' מחודש)

הודעהעל ידי באמונתו » ב' נובמבר 29, 2021 6:48 pm

האמת, שעיקר ביאור זה, הרי כבר מפורש בקדמונים, ראה היפה תואר - פרשת וישב פרשה פז סימן ז:
... ושמעתי אומרים שנסתכל יוסף במראה, וראה צורתו, ונזכר לצורת אביו שאיקונין שלו דומה לו, כמ"ש ז"ל [פד, ח] גבי כי בן זקונים הוא לו [לז, ב], ואז נתן אל לבו כבוד בית אביו, וכי רע ומר הדבר הזה לזרע יעקב, והכל הולך אל מקום אחד. ולקמן פצ"ח [כה] יש אומרים איקונין של אמו ראה וצינן דמו. וקרוב לומר שהאומר איקונין של אביו ראה, ר"ל שלפי שהשורש לא יכזב, אמר שנדמה לאביו בצניעותו, דבן פ"ד שנה לא ראה שכבת זרע [להלן צח, ה]. והאומר איקונין של אמו, ר"ל שנדמה לאמו שהיתה צנועה, כדאיתא בפרק קמא דמגלה [יג ע"א] גבי אין אסתר מגדת [אסתר ב, כ]:
כן נזכר ברב ייבי, גם בספרים נוספים.

צופה_ומביט
הודעות: 4618
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דמות דיוקנו של אביו נראתה לו (פי' מחודש)

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' נובמבר 29, 2021 6:58 pm

המדרש שם לא מזכיר חלון ולא מזכיר דברי נבואה שאמר לו אביו. השאלה שלי היתה מהגמרא.

אבל לא ראיתי את היפה תואר בפנים, אולי הוא מקשר את הביאור הזה גם לגמרא, ולומד שדברי הגמרא נאמרו בלשון חכמים וחידותם והכל מחשבות שחשב יוסף לעצמו והגמרא הלבישה זאת על אבני האפוד שלעתיד, או שהיתה זו רוה"ק של יוסף בעצמו.
[וייצא חידוש שתוך כדי שנכנס לעשות מלאכתו נשארה עמו רוה"ק, אבל אפשר להבין דבר כזה. ויש לזה ראיה מתהלים "אל תשליכני מלפניך ורוח קודשך אל תיקח ממני", מדברים באדם שצריך בקשה שה' לא ישליכנו מלפניו והוא בעצמו מבקש שלא תילקח ממנו רוה"ק שיש לו. ובין שאר האפשרויות להבין, בפשטות י"ל שהכוונה על כה"ג, שרוה"ק שבו תעצור אותו מלעבור עבירה ולא יגיע לידי השלכה].

מה שכן, במציאות חזינן שזה אכן עובד כמעצור מעבירה.
אדם שעושה עבירה, לא משנה איזו - אם באותו רגע יש מולו מראה והוא יראה את עצמו בשעת מעשה, בראיה מבחוץ כיצד הוא נראה ועושה [ראיה מבחוץ שאינה שטף התאוה והדמיון שמתחולל בו באותו רגע בפנים וכל צורה שהיא נשכחה ממנו מבפנים] - תהיה לו מניעה גדולה מלעשות. כעין "שלא יראני אדם".

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: דמות דיוקנו של אביו נראתה לו (פי' מחודש)

הודעהעל ידי באמונתו » ב' נובמבר 29, 2021 10:22 pm

צופה_ומביט כתב:המדרש שם לא מזכיר חלון ולא מזכיר דברי נבואה שאמר לו אביו. השאלה שלי היתה מהגמרא.

לענ"ד, העצה העמוקה הנלמדת כאן היא, אשר דבר שמחזיק אדם בזמן ניסיון, הינו הקשר שלו ואחיזתו בבית אביו ומעלה.
האדם בלי יחס אל שורשיו, "דומה לאילן שענפיו מרובין ושרשיו מועטין, והרוח באה, ועוקרתו, והופכתו על פניו", בעוד האיש שמקושר בשושלת אבות, "דומה לאילן שענפיו מועטין ושרשיו מרובין, שאפילו כל הרוחות שבעולם באות ונושבות בו, אין מזיזין אותו ממקומו", ובזה היסוד כלל גדול בתורה.

י. אברהם
הודעות: 2786
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: דמות דיוקנו של אביו נראתה לו (פי' מחודש)

הודעהעל ידי י. אברהם » ד' דצמבר 01, 2021 1:13 pm

אם דמותו כדמות אביו א"כ אמאי "והם לא הכירוהו"?

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: דמות דיוקנו של אביו נראתה לו (פי' מחודש)

הודעהעל ידי באמונתו » ד' דצמבר 01, 2021 2:28 pm

י. אברהם כתב:אם דמותו כדמות אביו א"כ אמאי "והם לא הכירוהו"?

ראה המצורף פה:
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_כרם הצבי - ב (בראשית ב) - פרבר, צבי הירש בן שמעון יהודה ליב_123_125.pdf
(943.56 KiB) הורד 78 פעמים
אוצר החכמה_זכרון ישראל - קסלר, ישראל בן דוד צבי_46.pdf
(480 KiB) הורד 66 פעמים
אוצר החכמה_דרכי מוסר - ניימן, יעקב אריה_90.pdf
(195.46 KiB) הורד 63 פעמים


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים