מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
תוכן
הודעות: 6225
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי תוכן » ג' מאי 11, 2021 7:50 pm

בהקדמת ספר אמירה לבית יעקב על הלכות נשים לר' יצחק דוב במברגר, מביא המו"ל שהוסיף הגהות על פי 'קונטרס דיני טהרה'. מה זה הקונטרס הזה?

פרנצויז
הודעות: 1655
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי פרנצויז » ה' מאי 13, 2021 11:03 am

אשרי יושבי ביתך כתב:בספר 'דף על הדף' (גיטין לה, א) הובא כך (במעשה באדם אחד בשני בצורת שהפקיד דינר זהב אצל אלמנה אחת והניחתו בכד של קמח ואפאתו בפת וכו', ונשבעה ומתו בניה וכו'):
בהגהות על הש"ס שנדפסו בחלקת יואב (חלק ב') ציין למה שכתב המהר"ל בנתיבות עולם (נתיב יראת שמים סוף פרק ג') דאע"פ שנענשה על שלא נזהרה לישבע לשקר, מ"מ אין זה רק עונש בידי שמים, אבל קרבן שבועה ליכא כה"ג, דהרי היתה אנוסה עפ"י דין.

מישהו שיודע היכן בדיוק נדפסו הדברים, יכול לעשות עמי חסד ולהביאם לכאן?

חלקת יואב סוף ח"ב
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenu ... ook=107288
נתיבות עולם למהר"ל נתיב יראת השם סוף פ"ג
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=34&book=23386

פרנצויז
הודעות: 1655
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי פרנצויז » ה' מאי 13, 2021 11:19 am

תוכן כתב:בהקדמת ספר אמירה לבית יעקב על הלכות נשים לר' יצחק דוב במברגר, מביא המו"ל שהוסיף הגהות על פי 'קונטרס דיני טהרה'. מה זה הקונטרס הזה?

האם הכוונה לספר שהתחבר לפני השואה ע"י גדולי הונגריה, ותורגם להרבה שפות?
נדפס לאחרונה בלה"ק בשם "טהרת משפחה"
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=1&book=943

תוכן
הודעות: 6225
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי תוכן » ה' מאי 13, 2021 11:28 pm

פרנצויז כתב:
תוכן כתב:בהקדמת ספר אמירה לבית יעקב על הלכות נשים לר' יצחק דוב במברגר, מביא המו"ל שהוסיף הגהות על פי 'קונטרס דיני טהרה'. מה זה הקונטרס הזה?

האם הכוונה לספר שהתחבר לפני השואה ע"י גדולי הונגריה, ותורגם להרבה שפות?
נדפס לאחרונה בלה"ק בשם "טהרת משפחה"
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=1&book=943


אכן מדובר בספר שנדפס לפני שנת תש"ה, שהוא השנה שנדפס אמירה לבית יעקב. אבל למה אתה חושב שהכוונה לספר שאתה מציין אליו שלא נקרא בשם 'קונטרס דיני טהרה'.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4651
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' מאי 14, 2021 1:59 am

כתב רבינו הבא"ח בדרושים:
"ואמר עוד כל זכר לגלגלתם נ"ל בס"ד שישראל יש להם דין זכר בעוה"ז אך אוה"א יש להם דין נקבה דלכך נקראים בנות ירושלים כמ"ש רבינו מהר"ם אלשיך ז"ל ולכן יש להם לישראל שליטה ונחלה גם בעוה"ז דקי"ל במקום ברא ברתא לא תירות" היכן האלשיך?

וונדרבר
הודעות: 1671
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי וונדרבר » ו' מאי 14, 2021 2:46 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:כתב רבינו הבא"ח בדרושים:
"ואמר עוד כל זכר לגלגלתם נ"ל בס"ד שישראל יש להם דין זכר בעוה"ז אך אוה"א יש להם דין נקבה דלכך נקראים בנות ירושלים כמ"ש רבינו מהר"ם אלשיך ז"ל ולכן יש להם לישראל שליטה ונחלה גם בעוה"ז דקי"ל במקום ברא ברתא לא תירות" היכן האלשיך?

ראה אלשיך שיר השירים (שושנת העמקים) שה"ש ב' ז': "בשומעו יתברך את דברי כנסת ישראל אל האומות, הם בנות ירושלים ...", עיי"ש.
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=37&book=105274
[וכן ציינו באוצרות חיים, הוצאת אהבת שלום, https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=40&book=150442 ].

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4651
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' מאי 14, 2021 4:13 pm

וונדרבר כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:כתב רבינו הבא"ח בדרושים:
"ואמר עוד כל זכר לגלגלתם נ"ל בס"ד שישראל יש להם דין זכר בעוה"ז אך אוה"א יש להם דין נקבה דלכך נקראים בנות ירושלים כמ"ש רבינו מהר"ם אלשיך ז"ל ולכן יש להם לישראל שליטה ונחלה גם בעוה"ז דקי"ל במקום ברא ברתא לא תירות" היכן האלשיך?

ראה אלשיך שיר השירים (שושנת העמקים) שה"ש ב' ז': "בשומעו יתברך את דברי כנסת ישראל אל האומות, הם בנות ירושלים ...", עיי"ש.
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=37&book=105274
[וכן ציינו באוצרות חיים, הוצאת אהבת שלום, https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=40&book=150442 ].

יש"כ. העירני חכם אחד שההמשך אינו כתוב.

שבענו מטובך
הודעות: 1001
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי שבענו מטובך » א' מאי 16, 2021 5:39 am

קאצ'קלה כתב:בינתיים חיפשתי וזה מה שהעלתה חכתי:

מצאתי את הסיפור בספר קבלת שבת לר' שלמה יאנאווסקי, פיעטרקוב תרסז, דף כה ע"ג.
משם נכנס לילקוט מעם לועז של ר' שמואל קרויזר, שופטים עמ' פא. [ויש שחשבו שמקורו אצל ר' יעקב כולי].

הסיפר מובא גם במשנה שכיר על פרקי אבות פ"ו מ"א בשם קבלת שבת (הנ"ל). אבל במהדורת תשע"ו ידע המהדיר להוסיף (עמ' תצה): קבלת שבת "להג"מ מנחם מניש ב"ר יצחק חיות אבד"ק טורבין". וזה ללא אמת, שהרי הספר קטן-הכמות קבלת שבת של ר' מנחם מאניש נדפס בלובלין שפא. ושם אין זכר לסיפור זה. הכוונה אפוא לקבלת שבת של ר' שלמה יאנאווסקי הנ"ל.

ועדיין צריך חיפוש מי הוא חמד טוב המובא ב'ויעל אליהו' הנ"ל, ומשם בספרים אחרים. בספרי דפוס לא מצאתי ספר בשם זה.
גם יש לברר באיזה ספר מצא כן ר"ש יאנאווסקי, שכן פתח בו "ראיתי בספר אחד".

לפני שנדפס ספרו של ר"ש ינובסקי בתרס"ז, נמצא הסיפור ב'חמש ידות', ווילנא תרס"ד, סו"פ ויגש. צויין כאן. אולי העתיק ר"ש ינובסקי משם.

אבל יש לדון במידת מהימנותם של הסיפורים המופיעים בספר זה. בפר' ויגש מובא גם סיפור נוסף על רבותינו הראשונים, וגם כן בשם שמעתי.


הגדה.png
הגדה.png (174.69 KiB) נצפה 7349 פעמים

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי צולניק » א' מאי 16, 2021 12:57 pm

מתוך פסקי תשובות סימן ר"ס.
מהו ספר אגודת שמואל, ומאי משמע 'המובא בתוך פירש"י'.
קבצים מצורפים
לכידה.JPG
לכידה.JPG (17.29 KiB) נצפה 7332 פעמים

לבי במערב
הודעות: 9199
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מאי 16, 2021 2:30 pm


ושא_נס
הודעות: 1396
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי ושא_נס » ד' מאי 19, 2021 12:57 pm

ב"ה.
רצו"ב תמונה מהגהה בכ"י של ר' אהרן גוטמאן ז"ל מווראנוב על ספר כסא רחמים להחיד"א ז"ל על מסכת אדר"נ פ"ה.

אשמח לסיוע בקריאה של התיבות המסופקות:

??? ??? תראה משם דאסור רק א"י? הוא כאומות העולם, אבל א"י? אם? אינו תוהא על הראשונות גם על מנת לקבל פרס מותר. כנלע"ד.

בנוסף אני מחפש את שנת לידתו ושנת פטירתו של ר' אהרן גוטמאן הנ"ל.

ייש"כ רב
קבצים מצורפים
20210514_170933.jpg
20210514_170933.jpg (2.28 MiB) נצפה 7209 פעמים

מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מאי 19, 2021 3:54 pm

לכאו': אני אינני רואה שם דאסור רק וכו'.

ושא_נס
הודעות: 1396
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי ושא_נס » ה' מאי 20, 2021 9:09 pm

ייש"כ מרובה על עזרתך.
אחר הקידה לא כל כך נראה לי פתרון זה (בהכירי מעט כתיבת ידו).
אני קורא בדבריו "משם" ולא "שם".
גם ההמשך לא מוחלט אם כתוב "אם" פעמים, או משהו אחר. שמא מאן דהוא יושיע גם בזה.
**
החכם הנ"ל בהגהותיו על כסא רחמים הנ"ל על דברי החיד"א ז"ל בפרק א בתוספות: "והכי אשכחן כמה זמני בש"ס ובמדרשים דנקט רישא דקרא, וכונתו על מאי דכתיב בסמוך להאי קרא". כתב וז"ל: "עיין בתל תלפיות במחברת וי'ו צד ס"ט ס"ט ששם אספתי הרבה כעין זה".
לא ברור לי הציון הכפול ס"ט, ושמא השני בשיבוש.
איך שיהיה במקום הנ"ל בצד סט יש מהחכם הנ"ל חידושים, אך לא התוכן הנ"ל שמדבר עליו החיד"א. מחיפוש מהיר שעשיתי גם לא נמצא בכל הכרך הנ"ל של תל תלפיות.
החכם הנ"ל כתב המון בקובץ תל תלפיות, ומסתבר כי הדברים נמצאים בתל תלפיות במקום אחר.
אודה מאד למי שיאיר עיני בזה.

עמק חברון
הודעות: 58
הצטרף: ג' דצמבר 29, 2020 8:16 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי עמק חברון » ה' מאי 20, 2021 11:13 pm

ייתכן: או, אינו רואה משם דאסור רק אם הוא כאוה"ע אבל אם אינו תוהה על הראשונו' גם אם לקבל פרס מותר כנלע'ד

מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מאי 20, 2021 11:52 pm

ושא_נס כתב:אחר הקידה לא כל כך נראה לי פתרון זה (בהכירי מעט כתיבת ידו).
אני קורא בדבריו "משם" ולא "שם".

מסתמא עיקר כוונת מר שלא נראה לו פענוח המלים הראשונות, כי לענין מלה זו אפשר מצד התוכן לקוראה בשופי גם 'משם'. (אני חושש שזו רק התרחבות הדיו של הש').

ברוז
הודעות: 1671
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 12:10 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי ברוז » ב' מאי 24, 2021 11:09 am

ר' מאיר וונדר באנציקלופדיה לחכמי גליציה בערך על רבי יואל מאסקאוויטש משאץ מביא שד"ת ממנו הובא בספר מנחת יחיאל לו, ד. אשמח אם יפנוני לספר ולאזכור הצדיק.
בערך על בנו ר' מרדכי יוסף משה מסוליצא, הוא מביא כי תמונתו פורסמה בספר 'טאג פון אמאל' 368 ג. מישהו יודע באיזה ספר מדובר?
[דברתי אתמול אתו בטלפון, ב"ה הוא צלול ורענן בליעה"ר, אך לא זכר למסור פרטים נוספים].

פרנצויז
הודעות: 1655
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי פרנצויז » ב' מאי 24, 2021 11:08 pm

ברוז כתב:ר' מאיר וונדר באנציקלופדיה לחכמי גליציה בערך על רבי יואל מאסקאוויטש משאץ מביא שד"ת ממנו הובא בספר מנחת יחיאל לו, ד. אשמח אם יפנוני לספר ולאזכור הצדיק.
בערך על בנו ר' מרדכי יוסף משה מסוליצא, הוא מביא כי תמונתו פורסמה בספר 'טאג פון אמאל' 368 ג. מישהו יודע באיזה ספר מדובר?

אולי הכוונה לס' טעג פון אמאל
https://www.nli.org.il/he/books/NNL_ALEPH002226923/NLI

ברוז
הודעות: 1671
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 12:10 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי ברוז » ג' מאי 25, 2021 8:57 am

פרנצויז כתב:
ברוז כתב:ר' מאיר וונדר באנציקלופדיה לחכמי גליציה בערך על רבי יואל מאסקאוויטש משאץ מביא שד"ת ממנו הובא בספר מנחת יחיאל לו, ד. אשמח אם יפנוני לספר ולאזכור הצדיק.
בערך על בנו ר' מרדכי יוסף משה מסוליצא, הוא מביא כי תמונתו פורסמה בספר 'טאג פון אמאל' 368 ג. מישהו יודע באיזה ספר מדובר?

אולי הכוונה לס' טעג פון אמאל
https://www.nli.org.il/he/books/NNL_ALEPH002226923/NLI

מסתבר מאוד. תודה.

תוכן
הודעות: 6225
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי תוכן » ה' מאי 27, 2021 12:30 pm

תוכן כתב:בהקדמת ספר אמירה לבית יעקב על הלכות נשים לר' יצחק דוב במברגר, מביא המו"ל שהוסיף הגהות על פי 'קונטרס דיני טהרה'. מה זה הקונטרס הזה?


בהמשך המבוא מוסיף המחבר לבאר שמדובר בקונטרס שהוציא לאור הקיבוץ הדתי. האם ידוע למאן דהו אם קונטרס זה נדפס ואיך אפשר להשיג אותו. או לחילופין, מישהו מכיר מומחה שיודע מה קרה עם פרסומי וארכיוני הקיבוץ הדתי?

וונדרבר
הודעות: 1671
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי וונדרבר » ו' מאי 28, 2021 12:54 am

תוכן כתב:
תוכן כתב:בהקדמת ספר אמירה לבית יעקב על הלכות נשים לר' יצחק דוב במברגר, מביא המו"ל שהוסיף הגהות על פי 'קונטרס דיני טהרה'. מה זה הקונטרס הזה?

בהמשך המבוא מוסיף המחבר לבאר שמדובר בקונטרס שהוציא לאור הקיבוץ הדתי. האם ידוע למאן דהו אם קונטרס זה נדפס ואיך אפשר להשיג אותו. או לחילופין, מישהו מכיר מומחה שיודע מה קרה עם פרסומי וארכיוני הקיבוץ הדתי?

ראה שם במבוא שכותב שהוא מודה לרבי שמשון רוזנטל ולר' אליעזר אלינר שמסרו לו את "קונטרס דיני טהרה" שחברי הקיבוץ הדתי בארץ עמדו לפרסמו.
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=6&book=13444
ויש לדייק בדבריו שהם לא פירסמו אותו עדיין.
ויתכן שכוונתו שכשראו שהוא מוציא ספר יותר מוסמך, הם חזרו בהם מכוונתם להדפיס בעצמם, והחליטו לא להדפיסו.

פולסברג
הודעות: 1750
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי פולסברג » ש' מאי 29, 2021 11:27 pm

[אינו ממש מעניין האשכול. האם יש מקום מיוחד לשאלות כאלו?]

לבוש אבהע''ז ז' י'. מה זה שביית הקדרים?
קבצים מצורפים
לבוש.JPG
לבוש.JPG (40.55 KiB) נצפה 6593 פעמים

הבטחתי
הודעות: 1033
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי הבטחתי » א' מאי 30, 2021 12:18 am

פולסברג כתב:[אינו ממש מעניין האשכול. האם יש מקום מיוחד לשאלות כאלו?]

לבוש אבהע''ז ז' י'. מה זה שביית הקדרים?


כנראה, מדובר באיזור הבלקן, סרביה בולגריה הונגריה ואוסטריה, איזור שהאימפריה העותומנית שאפה לכבוש, ובמהלך הקרבות שם נשבו יהודים. (עד שנת ת"מ היתה אירופה תחת סכנת כיבוש מוסלמית).

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6301
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

במי המדובר

הודעהעל ידי מיללער » ב' מאי 31, 2021 2:16 am

בספר אהלי יצחק עמ"ס סנהדרין (נדפס בקובץ מפרשים - אשכול) לדף עג: ד"ה גמרא אלא אמר רב חסדא. ועי' פירש"י ומה שהקשה עליו בשו"ת הרדב"ז סי' שפ"ח עש"ב וכו'

בשו"ת הרדב"ז חסר סי' שפ"ח:
https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... &pgnum=140

מי יודע לאיזה תשובה נתכוין?

מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: במי המדובר

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' מאי 31, 2021 2:24 am

מיללער כתב:בספר אהלי יצחק עמ"ס סנהדרין (נדפס בקובץ מפרשים - אשכול) לדף עג: ד"ה גמרא אלא אמר רב חסדא. ועי' פירש"י ומה שהקשה עליו בשו"ת הרדב"ז סי' שפ"ח עש"ב וכו'

בשו"ת הרדב"ז חסר סי' שפ"ח:
https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... &pgnum=140

מי יודע לאיזה תשובה נתכוין?

למהדורה שאינה מצונזרת. מצו"ב מבר אילן.
שו"ת רדב"ז חלק א סימן שפח
/סימן זה הושמט מהמהדורה הנוכחית ומופיע במהדורת ונציאה תק"ט/ שאלת ממני אודיעך דעתי במי שבא על אחת מן העריות פעם ראשונה וחזר ורדף אחריה פעם אחרת אם נתן להצילו בנפשו או דילמא לא כיון שכבר איפגימא לה.
תשובה גרסי' בפר' בן סורר ומורה עלה דהא דתנן חטא אלו חייבי כריתות ורמינהו ואלו נערות שיש להם קנס הבא על אחותו כלומר אפי' הבא על אחותו ואי חייבי כריתות נתן להצילו בנפשו אמאי משלם קנס הרי מיתה ותשלומי' באין כאחד ומתרץ רב חסדא כגון שבא עליה שלא כדרכה וחזר ובא עליה כדרכה וכתב עלה רש"י ז"ל שבא עליה הוא או אחר שלא כדרכה וחזר ובא עליה כדרכה דלא ניתן בביאה זו להצילה בנפשו שכבר נפגמה ע"כ. משמע דס"ל ז"ל דכיון שנפגמה שוב לא נתן להצילה בנפשו דאפגימה קפיד קרא והכי משמע ממה שכתב עלה בבריתא דתניא נעבדה בה עבירה אין מצילין אותה בנפשו וכתב עלה רש"י ז"ל אין מצילין אותה דהא אפגימא לה ואפגימא קפיד קרא מדגלי בהני ולא בעבירות אחרות ע"כ. וק"ל עלה טובא וכי מפני שבא עליה אחר שלא כדרכה דאין כאן איסור תורה איפגימא לה ואם רדף אחריה לבוא עליה לא נתן להצילה בנפשו והלא כל הנשים הנשואות הבעולות אפגימו להו ואפ"ה נתן להצילה בנפשו. ותו דכל מי שבא להציל בעי למידע אי אפגימא או לא ועל הסתם לא ירצה להציל דמימר אמר שמא אפגימא לה ולא נתן להצילה בנפשו ונמצא המציל מתחייב בנפשו וחייב מיתה ואין לך אדם שירצה להכניס עצמו בספק זה. לפיכך אני אומ' שכל מי שרודף אחר הערוה נתן להצילה בנפשו אפי' נבעלה כמה בעילות של איסור בעל כרחה דסוף סוף איכא פגימא דלא דמי נבעלה באיסור פעם אחת לנבעלה שתי פעמים. והא דתניא בבריתא נעבדה בה עבירה אין מצילין אותה היינו שאם הערה בה אף על גב דלא גמר ביאתו שוב אין הורגין אותו שכבר נעשה מעשה של אותה ביאה וכבר הפגימה לה לאותה ביאה אבל לאו למימרא שאם היה רודף אחריה פעם אחרת שאין מצילין אותה בנפשו דודאי מצילין כיון שהוא רודף אחר הערוה. עוד אני אומר כי אפי' רש"י ז"ל מודה בה ולא כתב כן אלא אליבא דרב חסדא ולא קי"ל כותיה אלא כתירוצא דחד מהנך אימוראי ואיפשר דמשום הכי נדו מאוקמתיה /מאוקימתיה/ דרב חסדא. והוי יודע שאפי' יהיה דעת רש"י ז"ל דכיון דאיפגימא שוב אין נתן להצילו בנפשו מ"מ אין לנו לפסוק כן אלא כדעת האומרי' דבכל גונא נתן להצילה בנפשו אלא במפותה דאינה מקפדת. וז"ל המאירי ז"ל ולגדולי הרבנים ראיתי בכאן דברי' זרים והוא שכתבו שבא עליה הוא או אחר שלא כדרכה שלא ניתן בביאה זו להצילה בנפשו שכבר נפגמה ואיני מבין פה קדוש היאך אמרה וכי אפי' נבעלה כמה פעמי' כל שהיא ערוה לו לא ניתן להצילה בנפשו ומה שאמרו נעבד' בה עביר' אין מצילין אותה בנפשו פירושו בשהתחיל והערה כמו שכתבנו למעלה ע"כ. וכן דעת הרמב"ם ז"ל שכתב פ"א מהלכו' רוצח ושמירת נפש וז"ל רדף אחר ערוה ותפסה ושכב עמה והערה אעפ"י שלא גמר ביאתו אין ממיתי' אותו עד עמדו בדין ע"כ. עוד כתב הרואה רודף אחר חבירו להורגו או אחר הערוה לבועלה ויכול להציל ולא הציל הרי זה ביטל מצות עשה וכו' וכיון דכתב סתם ערוה ולא חילק בין נפגמה ללא נפגמה משמע דבכל גונא ניתן להצילה בנפשו. והכי משמע לי ממתני' דקתני ואלו שמצילי' אותן בנפשו הרודף אחר חבירו להורגו ואחר הזכר ואחר הנערה המאורסה אבל הרודף אחר הבהמה וכו' ואי איתא דאי נפגמה אין מצילין אותה בנפשו ליפלוג וליתני בנערה המאורסה גופה בד"א בשלא נפגמה אבל נפגמה אין מצילין אותה בנפשו ואנא אמינא כ"ש בהמה שאין מצילין אותה דלא שייך בה פגם אלא משמע דבכל גונא מצילין אותה והיינו דאיצטריך למעט הבא על הבהמה.
כללא דמלתא דבכל העריות כלן ניתן להצילן בנפשו בכל פעם ופעם דבכל שעתא איכא פגם יתירא אפי' לרבנן דאמרי אפגימא קפיד קרא חוץ מחייבי לאוין והבא על הבהמה דאינה בכלל עריות ואעפ"י שהוקשו כל העריות בהמה לאו בכלל ההקש היא. וכל מה שכתבתי הוא להלכה אבל לא למעשה לפי שהגוים בזמן הזה ידם תקפה על עצמם ואויבינו פלילים ואין דנין בדין זה כלל ונמצ' המציל את הנרדף בנפשו של רודף מתחייב בנפשו לפי' ישתדל להצילו שלא בנפשו של רודף ואם אין יכול יניחנו שאין דוחין נפש מפני נפש אעפ"י שדין זה נוהג אפי' בחוצה לארץ. כללו של דבר כל מקום שיש צד סכנה לנפשו של מציל פטור מלהציל. והראיה מעובדא דר' שילא פר' בתרא דברכות דאמרי' האי רודף הוא ומעשים בכל יום שהורגים את המוסרים וטעמא רבא איכא כיון שנמסר דינו לכל אדם נוהג בכל מקום ובכל זמן. הנל"ד כתבתי.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6301
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי מיללער » ב' מאי 31, 2021 2:26 am

בספר פנים יפות פרשת בהעלותך עה"כ והאספסף אשר בקרבו, בסוף דבריו (ד"ה ויש לפרש מ"ש אשר נאכל במצרים) כתב: כבר כתבנו בספר כתובה מ"ש כקריעת י"ס ולא אמר כקריעת ירדן מפני שבים היה הקריעה קשה משני צדדים שנא' והמים להם חומה מימינם ומשמאלם, משא"כ בירדן שלא היה אלא מצד אחד דכתיב ויעמדו נד אחד, וכן בזיווג קשה משני צדדים.

בשני מהדורות פנים יפות שלפני לא ציינו המהדירים את המראה מקום המדויק לדבריו בספרו הפלאה עמ"ס כתובות - מי יודע איפה נמצאים דבריו ז"ל?

מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' מאי 31, 2021 2:29 am

מיללער כתב:בספר פנים יפות פרשת בהעלותך עה"כ והאספסף אשר בקרבו, בסוף דבריו (ד"ה ויש לפרש מ"ש אשר נאכל במצרים) כתב: כבר כתבנו בספר כתובה מ"ש כקריעת י"ס ולא אמר כקריעת ירדן מפני שבים היה הקריעה קשה משני צדדים שנא' והמים להם חומה מימינם ומשמאלם, משא"כ בירדן שלא היה אלא מצד אחד דכתיב ויעמדו נד אחד, וכן בזיווג קשה משני צדדים.

בשני מהדורות פנים יפות שלפני לא ציינו המהדירים את המראה מקום המדויק לדבריו בספרו הפלאה עמ"ס כתובות - מי יודע איפה נמצאים דבריו ז"ל?

ח ע"א.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6301
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי מיללער » ב' מאי 31, 2021 2:35 am

תודה רבה הרב מה שנכון, עזרתם לי הרבה!

מבק
הודעות: 108
הצטרף: ד' ינואר 24, 2018 1:20 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי מבק » ב' מאי 31, 2021 10:46 am

בחידושי חתם סופר חולין דף יא ע"א כתב וז"ל:

ועוד נ"ל בנדה מ"ח ע"ב במתני' הזב והזבה וכו' והנה לפרש ענין מתניתין היא דמשפסקה בטהרה בין השמשות הרי היא בחזקת שלא תראה ותמתין ז' ימים ותטבול. אך גז"ה היא וספרה לה פי' שתכוון לשם ספירה כמ"ש בתשו' מעיל צדקה וח"צ והיא גז"ה כגז"ה דביאת מים וכ' ס' החנוך פ' בהר דקבלו חז"ל הל"מ דאותה ספירה לא בעי ספירה בפה ע"ש ובס' סדרי טהרה.

לכאורה כוונתו לשו"ת חכם צבי, אולם לא מצאתי שכתב החכם צבי שצריכה לכוון לשם ספירה כמ"ש בשו"ת מעיל צדקה בסי' סג.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2885
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' יוני 01, 2021 12:07 am

כתב בשו"ת ישכיל עבדי חלק א - יורה דעה סימן ז
ח) ועד אחרן מצאתי לה' דברי מרדכי לוריא ז"ל בסי' נ"ב שנשאל בזה וציין למהריב"ל ומהרי"ט וכה"ע ומכתם לדוד וכפ"א וז"א הנ"ל וכ' עוד וז"ל והנה לע"ד נראה שנכון לעשות באופן כזה שהמוכר ימחול להקונה את הסכום שפיחת לו דהא רוה"פ ס"ל דזה אינו ר"ק וא"כ באופ"ז יש לצרף ס' המש"ל בשם הה"מ פ"ד מה' מלו"ל הי"ג דבא"ר מהני מחילה גם על מה שעתיד ליקח וכו' עכ"ל והנה כוונתו מבוארת דר"ל שע"י שמוחל לו המוכר אותו הסך שפיחת לו א"כ הו"ל כאילו מכרה בשווייה וכאלו המוכר קיבל דמי השטר כולו דאז שפיר יכול לקבל אחריות בשופי דהגם דע"י קבלת האחריות הדרא להיות כהלואה לית לן בה מאחר דאין רבית מעיקרא כלל דמה שמקבל הלוקח יותר ממה שנתן אינו בדרך רבית אלא בדרך מתנה

למרות הכתובת המדוייקת, לא מצאתי את הדברים. אשמח לקבל עזרה

מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יוני 01, 2021 12:11 am

יהודה בן יעקב כתב:כתב בשו"ת ישכיל עבדי חלק א - יורה דעה סימן ז
ח) ועד אחרן מצאתי לה' דברי מרדכי לוריא ז"ל בסי' נ"ב שנשאל בזה וציין למהריב"ל ומהרי"ט וכה"ע ומכתם לדוד וכפ"א וז"א הנ"ל וכ' עוד וז"ל והנה לע"ד נראה שנכון לעשות באופן כזה שהמוכר ימחול להקונה את הסכום שפיחת לו דהא רוה"פ ס"ל דזה אינו ר"ק וא"כ באופ"ז יש לצרף ס' המש"ל בשם הה"מ פ"ד מה' מלו"ל הי"ג דבא"ר מהני מחילה גם על מה שעתיד ליקח וכו' עכ"ל והנה כוונתו מבוארת דר"ל שע"י שמוחל לו המוכר אותו הסך שפיחת לו א"כ הו"ל כאילו מכרה בשווייה וכאלו המוכר קיבל דמי השטר כולו דאז שפיר יכול לקבל אחריות בשופי דהגם דע"י קבלת האחריות הדרא להיות כהלואה לית לן בה מאחר דאין רבית מעיקרא כלל דמה שמקבל הלוקח יותר ממה שנתן אינו בדרך רבית אלא בדרך מתנה

למרות הכתובת המדוייקת, לא מצאתי את הדברים. אשמח לקבל עזרה

בסימן שלפני כן.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2885
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' יוני 01, 2021 12:16 am

מה שנכון נכון כתב:בסימן שלפני כן.

יישר כח רב

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי צולניק » ג' יוני 01, 2021 4:54 pm

היכן ניתן לעיין בלוח וילנא? [מוזכר הרבה בלוח המנהגים של זלזניק].

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2509
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' יוני 02, 2021 2:11 pm

חיים ומלך הלכות עבודת יום הכיפורים פרק א הלכה ו

[ו] כל ז' הימים לא [היו] מונעין ממנו. עיין מעיל שמואל ושיח יצחק ופר"ח ושרשי הים, וחם שביאר רבינו הוא לפי חכמתו ברפואה. ונקט חלב אי להורות כהירושלמי לאפוקי התוס' ואי מצד חם. והפסוק הוא לבית שני עיין כבוד חכמים ובאר מים חיים ובזה יתיישב קושיית הרב פר"ח ודוק. ועיין עוד בהלכה זו בקונטרס כפר לחיים דף ד' ע"א מ"ש בס"ד

היכן הבאר מים חיים הנ"ל?

וונדרבר
הודעות: 1671
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי וונדרבר » ה' יוני 03, 2021 1:42 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:חיים ומלך הלכות עבודת יום הכיפורים פרק א הלכה ו
[ו] כל ז' הימים לא [היו] מונעין ממנו. עיין מעיל שמואל ושיח יצחק ופר"ח ושרשי הים, וחם שביאר רבינו הוא לפי חכמתו ברפואה. ונקט חלב אי להורות כהירושלמי לאפוקי התוס' ואי מצד חם. והפסוק הוא לבית שני עיין כבוד חכמים ובאר מים חיים ובזה יתיישב קושיית הרב פר"ח ודוק. ועיין עוד בהלכה זו בקונטרס כפר לחיים דף ד' ע"א מ"ש בס"ד
היכן הבאר מים חיים הנ"ל?

יש הרבה ספרים בשם "באר מים חיים".
האם ידוע איזה מביניהם רגיל בעל חיים ומלך רבי חיים פלאג'י להביא?
(מש"כ "והפסוק הוא לבית שני" לכאורה שייך להלכה ז', ?)

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2509
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' יוני 03, 2021 2:12 pm

וונדרבר כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:חיים ומלך הלכות עבודת יום הכיפורים פרק א הלכה ו
[ו] כל ז' הימים לא [היו] מונעין ממנו. עיין מעיל שמואל ושיח יצחק ופר"ח ושרשי הים, וחם שביאר רבינו הוא לפי חכמתו ברפואה. ונקט חלב אי להורות כהירושלמי לאפוקי התוס' ואי מצד חם. והפסוק הוא לבית שני עיין כבוד חכמים ובאר מים חיים ובזה יתיישב קושיית הרב פר"ח ודוק. ועיין עוד בהלכה זו בקונטרס כפר לחיים דף ד' ע"א מ"ש בס"ד
היכן הבאר מים חיים הנ"ל?

יש הרבה ספרים בשם "באר מים חיים".
האם ידוע איזה מביניהם רגיל בעל חיים ומלך רבי חיים פלאג'י להביא?
(מש"כ "והפסוק הוא לבית שני" לכאורה שייך להלכה ז', ?)


איני יודע

וכתב לי בהודעה פרטית חכ"א:
נסיתי כעת לחפש די הרבה זמן,
נוטה לומר שהכוונה הוא על אחד מספריו המרובים (אולי ספר דרושים שלו 'באר מים חיים' אף דלא מצאתי במפתחות ישנות כלום, יש שם הרבה דרושים לשבת שובה שאולי נמצא שם).
הכוונה 'והפסוק' היינו פסוק דלא תנסו וכדאוקמי שם בירושלמי בבית שני.
אולי אם תדע מי זה הכבוד חכמים - ואם ספרו הוא על התורה יתכן דגם הבאר מים חיים על התורה (היה די ידוע הס' על רש"י עה"ת לאח המהר"ל אבל כנראה אין הכוונה עליו.
בתקוה שעזרתי במשהו.


ולא הבנתי מה כוונתו לספר דרושים שלו? של הגרח"פ?

שוב העירוני כי בדפו"ר של חיים ומלך כתוב "באמ"ח", ואפשר ויש כאן איזה טעות בפתרון הראשי תיבות?

מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' יוני 03, 2021 3:14 pm

כבוד חכמים הכוונה לכאן אות ז, וע"ש הפסוק. הפר"ח הוא במים חיים כאן. [באר מים חיים אצל רח"פ בד"כ הוא מצרי או הלוי].

אליהו חיים
הודעות: 956
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי אליהו חיים » ה' יוני 03, 2021 4:02 pm

וונדרבר כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:חיים ומלך הלכות עבודת יום הכיפורים פרק א הלכה ו
[ו] כל ז' הימים לא [היו] מונעין ממנו. עיין מעיל שמואל ושיח יצחק ופר"ח ושרשי הים, וחם שביאר רבינו הוא לפי חכמתו ברפואה. ונקט חלב אי להורות כהירושלמי לאפוקי התוס' ואי מצד חם. והפסוק הוא לבית שני עיין כבוד חכמים ובאר מים חיים ובזה יתיישב קושיית הרב פר"ח ודוק. ועיין עוד בהלכה זו בקונטרס כפר לחיים דף ד' ע"א מ"ש בס"ד
היכן הבאר מים חיים הנ"ל?

יש הרבה ספרים בשם "באר מים חיים".
האם ידוע איזה מביניהם רגיל בעל חיים ומלך רבי חיים פלאג'י להביא?
(מש"כ "והפסוק הוא לבית שני" לכאורה שייך להלכה ז', ?)

אולי קאי על הלכה ו' ואינו טעות והוא מתוך המשך הירושלמי דבמקדש ראשון סומכין על הנס ורק במקדש שני לא סומכין וזה משום הפסוק לא תנסו [ולומד דבמקדש א' דמובטחים בנס אין כאן משום לא תנסו].
וכעת צריכים לחפש למה מכוון המחבר במ"ח, כנראה הכוונה ל'מים חיים' שהוא שם הפי' על עבודת יום הכיפורים להפר"ח (נדפס בס' הליקוטים בסוף הו' ש"פ), והוא הוא הפרי חדש שהביא בסמוך לו ובזה יתיישב קושיית הרב פר"ח. (אך איני רואה כ"כ בזה מה הוסיף על מה שכתב הפר"ח).
ואם קאי על הלכה ז' קו' הפר"ח הוא קושיא ידוע מהפר"ח בזה בד"ה היו משביעין וכו' ומסתבר שיביאו בשמו, אך אין לזה שייכות עם איזה פסוק שיהא על בית שני?
נ.ב. כעת ראיתי מה שהביא בפורום דברי הכבוד חכמים ודבריו על הירושלמי הנ"ל וקאי על הלכה ו', וא"כ ברור כנ"ל ולא על הלכה ז'.
כעת נשאר לפתור לאיזה ספר הר"ת במ"ח או באמ"ח, ואם זה לא מים חיים, אולי זה ספר ברכת מועדיך לחיים של הגרח"פ ומכוון על ספרו (אך הר"ת אינן מדוייקין כ"כ, ולזה התכוונתי בהודעה פרטית לכם אתמול), או ספר משא חיים - לפי סדר א"ב ערכים- אך דא עקא שבאוצה"ח הספר כולו לקוי בחסר כל עמוד שני, ולפי המפתח יש ערך 'סכנה' אולי נמצא שם ע"ז.

סמל אישי של המשתמש
בוצינא
הודעות: 430
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 1:31 am

Re: ר"י דמן עכו

הודעהעל ידי בוצינא » ה' יוני 03, 2021 6:44 pm

מבק כתב:בספר תוצאות חיים לר"א די ווידאש מביא בשם ר"י דמן עכו "שלא יאכל אדם אלא בשני אצבעות יד ימינו, וילמד האדם מן הסרטן אשר בים שאינו אוכל אלא בשתי אצבעות" וכו'.

האם והיכן הודפסו הדברים של ר"י דמן עכו?

כנראה בספר אוצר חיים הנדפס מחדש
viewtopic.php?p=376174#p376174

יהודה בן יעקב
הודעות: 2885
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ד' יוני 09, 2021 9:06 am

בש"ס עוז והדר בהגהות וציונים, ע"ד הגמ' עבודה זרה דף ג עמוד ב
והתניא אין מקבלין גרים לימות המשיח כיוצא בו לא קבלו גרים לא בימי דוד ולא בימי שלמה אלא שנעשו גרים גרורים ומניחין תפילין בראשיהן תפילין בזרועותיהם ציצית בבגדיהם מזוזה בפתחיהם כיון שרואין מלחמת גוג ומגוג אומר להן על מה באתם אומרים לו על ה' ועל משיחו שנאמר למה רגשו גוים ולאומים יהגו ריק [וגו']

נכתב:
עז ג ב.jpg
עז ג ב.jpg (10.47 KiB) נצפה 5984 פעמים


ע"פ בדיקה בספר שמות חכמים, כפי הנראה מהר"י הלוי הוא אחי הט"ז, וזקינו הוא ר' יצחק ב"ר בצלאל (בצלאלש).
האם ידוע מהיכן מקור הדברים?

מבק
הודעות: 108
הצטרף: ד' ינואר 24, 2018 1:20 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי מבק » ד' יוני 09, 2021 9:17 am

בחידושי חתם סופר על חולין לג ע"א ד"ה השוחט חיה ועוף כתב וז"ל:
השוחט חי' ועוף ולא יצא מהם דם מה שתי' תוס' כל דם הנשפך על הארץ וכו' הוקשה למים בין לענין הכשר בין לענין פטור כיסוי אלא (אלא) לענין כיסוי גלי רחמנא וכו' צל"ע א"כ ה"ל חיה ועוף דבר שהיה בכלל תשפכנו כמים, ויצא לידון בחדש להטעינו כיסוי אי אתה יכול להחזירו לכללו לענין הכשר עד שיחזרנו הכתוב לכללו בפירוש ואם אולי יאמר האומר שזה לא מקרי יצא לידון בדבר חדש, א"כ פשיטא דקשי' דה"ל דבר שהי' בכלל ויצא מן הכלל ללמד בדבר שאינו חדש דללמד על הכלל כלו יצא שיהיה גם בהמה טעון כיסוי ולא יהי' כמים אלא לענין הכשר ותו לא וצלע"ג ועיין מדות אהרן: ולולי דבריהם הייתי אומר דק' הש"ס דפ' כיסוי הדם דיהיה בהמה בכלל חיה לכיסוי לא קשי' אלא לר"ע דס"ל בשר תאוה לא אשתרי כלל ואיכא למימר בהמה בכלל כי יצוד ציד חיה אבל לר' ישמעאל מיירי הפרשה בתחלה בדין בהמה אם ירצה לאכול יביאנו לפתח אהל מועד וכי יצוד ציד חיה ועוף ושפך דמו וכסהו בעפר א"כ בכה"ג לא שייך בהמה בכלל חיה כיון דהפרשה מיירי בהדי' מדין שניהם ומחלק ביניהם דבהמה יביא אל אהל מועד וחיה יכסה דמם ואף על גב דמ"מ בזה"ז שהותר בשר תאוה וא"נ במדבר בבעלת מום דלא חזיא לאהל מועד אפשר שיהי' דינה בכיסוי, מ"מ בלשון הקרא לא משמע שיכלול בהמה בחי' כיון דבפרשה מפורש דין שניהם וא"כ י"ל ר' ישמעאל כת"ק דמתני' ור"ע כר"ש דלית ליה הכשר בדם שחיטה כלל ולק"מ ק' תוס' רק הא קשי' דבעי לאוקמי בשמעתין ת"ק כר"ע הואיל וכולי סתומתי אליבא דר"ע כפירש"י ולפי הנ"ל ע"כ א"א דאתי' כר"ע ואמנם לפמ"ש לעיל בסוגיא דבשר תאוה דלרמב"ם גם לר"ע איתסר בשר תאוה ותלי' בתנאי אליבא דר"ע ע"ש א"כ א"ש הכל עיין וק"ל:

היכן כתב הרמב"ם דגם לר"ע איתסר בשר תאוה? והיכן כתב החת"ס דתליא בתנאי אליבא דר"ע?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 155 אורחים