מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
בעל התפארת
הודעות: 240
הצטרף: ש' פברואר 13, 2021 8:46 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי בעל התפארת » ד' ינואר 03, 2024 12:20 am

יהודה בן יעקב כתב:
גבאי האוצר כתב:
בעל התפארת כתב:החיד"א בשיורי ברכה יו"ד סי' קע"ט ס"ג כותב [לענין שאין מתחילין בב' וד'] "ובתחילת דרך חיים כתב דהגם דאפשר להקל ביום ב' ביום ד' נכון ליזהר".
מי יכול להמציא לאיזה דרך חיים כוונתו. ככל שחיפשתי לא מצאתי.
יישר כח

דרך חיים - ר"ח ליפשיץ תס"ג
לעולם.PNG

בחיד"א שהועתק כתוב להיפך מהדרך חיים
היכן הטעות?

ההערה נכונה, לא שמתי לב...
העתקתי ממש כמו שכתוב בחיד"א, ואכן בדרך חיים כתוב אחרת, וכל הספרים מעתיקים כמו שכתוב בחיד"א, ומפלפלים בזה (עי' למשל בשו"ת אפרקסתא דעניא ח"א סי' י"ז), ונראה שהדרך חיים לא היה לפניהם. וצ"ע.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2919
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ד' ינואר 03, 2024 12:37 am

בעל התפארת כתב:העתקתי ממש כמו שכתוב בחיד"א

גם במהדו' ישנות של שיורי ברכה כתוב כך?

בעל התפארת
הודעות: 240
הצטרף: ש' פברואר 13, 2021 8:46 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי בעל התפארת » ד' ינואר 03, 2024 12:39 am

יהודה בן יעקב כתב:
בעל התפארת כתב:העתקתי ממש כמו שכתוב בחיד"א

גם במהדו' ישנות של שיורי ברכה כתוב כך?

העתקתי מישן.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2919
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ד' ינואר 03, 2024 7:57 pm

בספר לב אליהו בפר' קרח עמוד קיט ד"ה ואמנם יש להתבונן, הביא מחז"ל דבמצרים בשלמא כל עם ישראל קיבלו אוכל מהמלך כדי שיוכלו לעבוד, אבל שבט לוי מהיכן היה להם לאכול, אלא דעם ישראל הפרישו כל אחד משלו לתת לשבט לוי, והיה כעין מעשר עוד לפני שנצטוו.
היכן דברי חז"ל הללו?

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי במסתרים » ד' ינואר 03, 2024 9:51 pm

יהודה בן יעקב כתב:לב אליהו

https://tora-forum.co.il/threads/%D7%9E ... %9D.41335/

יש לבדוק viewtopic.php?t=31309

יהודה בן יעקב
הודעות: 2919
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ד' ינואר 03, 2024 11:26 pm

במסתרים כתב:
יהודה בן יעקב כתב:לב אליהו

https://tora-forum.co.il/threads/%D7%9E ... %9D.41335/

יש לבדוק viewtopic.php?t=31309

יישר כח
אך עדיין לא נמצאה תשובה

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי פרנצויז » ב' ינואר 08, 2024 10:45 am

אשי ישראל כתב:בשו"ע רפט, ב, מובא שבקידוש שחרית בשבת אם אין יין עושה קידוש על חמר מדינה, ואם אין חמר מדינה (וגם לא פת - משנ"ב) "אוכל בלא קידוש", וכתב בביאור הלכה: "אוכל בלא קידוש - ומ"מ אם הביאו לו משקה באמצע סעודתו יקדש עליו (אחרונים)".
יגעתי ולא מצאתי מיהם "אחרונים" אלו.
(בהערות 'קהלת יו"ט' על 'זכרו תורת משה' לחיי"א, סי' ח הערה יט, כותב באותה לשון, אולם להבנתי הוא העתיק מהמשנ"ב, שהרי לפי מה שראיתי מביאים ספרו נדפס בלובלין תרנ"ד ואילו חלק ג של המשנ"ב נדפס לפי מה שראיתי לפני כן, בשנת תרנ"א. הוא גם מביא הרבה את המשנ"ב).

בשו"ת אז נדברו (להגר"ב זילבר), חלק ט' סוף סי' ו', כתב "ולא ידעתי לאיזה אחרונים התכוון הבה"ל".
https://tablet.otzar.org/#/book/16648/p ... /0/end/0/c

צבי-שפייר
הודעות: 193
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 1:12 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי צבי-שפייר » ג' ינואר 09, 2024 2:19 pm

בספר דרך פקודיך (הקדמה ה אות ז. וכן הוא בבני יששכר מאמרי ראש חודש מאמר ב סימן ג, ועוד מקומות) כתב רבינו:

ותראה שהרי הרב אומר כן גם בקרבנות צבור, הוא ניהו הרב הרמ"ע [מפאנו] בעל [ספר] עשרה מאמרות, אומר שם שבמהרה בימינו נצטרך להביא כל התמידין ומוספין שחסרנו בגלות החל הזה עיין שם. ועפ"ז אמרנו דמשום הכי תקנו אנשי כה"ג בנוסח תפלת המוספין, את מוסף יום השבת הזה, או חג פלוני הזה, דתיבת הזה הוא שפת יתר, ולפי האמור יונח, דבאמת נצטרך אי"ה להקריב [ולהשלים] קרבן מוסף השבת הזה, המחוייב בזמן שאנחנו עומדים בו בעת ובזמן ההווה.

ועיין בהגהות הצבי והצדק ומה שהאיר והעיר בדברי רבינו אלה בטוב טעם, ושמצא כמה סמוכין ליסוד זה. אך מקור בכתבי הרמ"ע מפאנו ליתא כהיום. אך מה שבאמת קשה (וכן הקשה בטל תורה יומא מו, א ד"ה תוספות ד"ה אבל) שיסוד זה הוא נגד הכלל של "עבר זמנו בטל קרבנו" (שם מיישב על פי דברי המשנה למלך, עיין שם היטב בדבריו, אך דברי הטל תורה צ"ע, ואכמ"ל).

ברצוני לדעת האם יש ידיעה לאחד מן החברים כאן עוד בענין זה? מי שיישב את הקושיא היטב?
יישר כח!
נערך לאחרונה על ידי צבי-שפייר ב ג' ינואר 09, 2024 11:11 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ינואר 09, 2024 2:30 pm

צבי-שפייר כתב:עוד בענין זה?
ראה מש"כ הריח"ס ביחי יוסף טז, יד.

צבי-שפייר
הודעות: 193
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 1:12 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי צבי-שפייר » ג' ינואר 09, 2024 9:35 pm

מה שנכון נכון כתב:
צבי-שפייר כתב:עוד בענין זה?
ראה מש"כ הריח"ס ביחי יוסף טז, יד.

יישר כח! חוץ ממנו?

אלון בן שמרי
הודעות: 143
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2022 8:45 am

ציון למקור ברוך בפרדס יוסף

הודעהעל ידי אלון בן שמרי » ה' ינואר 11, 2024 5:41 am

פרדס יוסף בראשית - הערות פרק לז הערה (א
(א) הערת אדמו"ר מגור שליט"א [בעל אמרי אמת זצ"ל]
עיין בכלי יקר חילוק בין דבה שהוא על שקר ומביא הוא שמגלה אמת, וכן כתב רמב"ן, ובפרשת שלח (י"ג, ל"ב). והביאור דאם שקר מוחלט הוציא כולו הדבר מלבו, אבל הבאה משמע שבאמת היה הדבר ואותו הביא והגיד, וקשה הא דאיתא שאסור לומר שמת פלוני דכתיב מוציא דבה הוא כסיל (משלי י, י"ח), עיין במרדכי סוף מועד קטן [סימן תתקל"ג], והגהמ"ח מובא בבית יוסף (יו"ד סוס"י ת"ב), ובשלחן ערוך (סעיף י"ב), הרי דמוציא דבה ג"כ הדבר אמת שמת. ואפשר לומר יען שיקום בתחיית המתים הוי קצת שקר, דהוי כמו קם משנתו והוי כסיל כשאומר כן על צדיק, כך שמעתי מפה קדשו, ובפרשת תצא (כ"ב, י"ט) כי הוציא שם רע וגו', ועיין מקור ברוך (דף תתרל"א) בזה:

שיערתי שהוא מתכוון למקור ברוך של ר' ברוך עפשטיין אך לא מצאתי שם שום דבר בענין זה (דף תתרלא לא קיים שם ובעמוד 1031 לא מצאתי כלום.)

שבענו מטובך
הודעות: 1002
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: ציון למקור ברוך בפרדס יוסף

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ה' ינואר 11, 2024 6:06 am

זה מופיע במקור ברוך לר' ברוך עפשטיין דף תתריא ע"ב.

אלון בן שמרי
הודעות: 143
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2022 8:45 am

Re: ציון למקור ברוך בפרדס יוסף

הודעהעל ידי אלון בן שמרי » ה' ינואר 11, 2024 6:12 am

תודה רבה!

613מצו
הודעות: 357
הצטרף: א' אוגוסט 21, 2022 2:35 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי 613מצו » ב' ינואר 15, 2024 2:46 pm

בספר פתח הדביר (סימן רס:ח) כותב המחבר "וכד הוינא טליא שאלתי את פה קדוש ע"ר מעלת הרב מר א[כ/ב]י ז"ל על זה."
מישהו יכול לעזור באיזה רב מדובר? כמובן אם זה בית מדובר על אביו הרב חייא אבל נ"ל יותר שזה כף וגם מוזר לקרוא לאבא שלך "מר אבי". לכן מחפשים הרב מר אכי מעיר טליא...העיר טליא אמור להיות רמז - אולי הכוונה לעיר אנתליה?
תודה!

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' ינואר 15, 2024 2:49 pm

613מצו כתב:בספר פתח הדביר (סימן רס:ח) כותב המחבר "וכד הוינא טליא שאלתי את פה קדוש ע"ר מעלת הרב מר א[כ/ב]י ז"ל על זה."
מישהו יכול לעזור באיזה רב מדובר? כמובן אם זה בית מדובר על אביו הרב חייא אבל נ"ל יותר שזה כף וגם מוזר לקרוא לאבא שלך "מר אבי". לכן מחפשים הרב מר אכי מעיר טליא...העיר טליא אמור להיות רמז - אולי הכוונה לעיר אנתליה?
תודה!

ברור שאבי. ולא מר בפתח - מיסטר. בחולם - אדוני.

613מצו
הודעות: 357
הצטרף: א' אוגוסט 21, 2022 2:35 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי 613מצו » ב' ינואר 15, 2024 2:53 pm

תודה!

רציני
הודעות: 866
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי רציני » ב' ינואר 15, 2024 6:54 pm

613מצו כתב:בספר פתח הדביר (סימן רס:ח) כותב המחבר "וכד הוינא טליא שאלתי את פה קדוש ע"ר מעלת הרב מר א[כ/ב]י ז"ל על זה."
מישהו יכול לעזור באיזה רב מדובר? כמובן אם זה בית מדובר על אביו הרב חייא אבל נ"ל יותר שזה כף וגם מוזר לקרוא לאבא שלך "מר אבי". לכן מחפשים הרב מר אכי מעיר טליא...העיר טליא אמור להיות רמז - אולי הכוונה לעיר אנתליה?
תודה!

טליא, ילד, צעיר, קטן.

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי במסתרים » ב' ינואר 15, 2024 7:26 pm

מה שנכון נכון כתב:מר... בחולם - אדוני.

מה טעם קריאה זו של ספרדים, ומקרא כתוב מרא שמיא ובכל התלמוד אמר מר ולא מור? אולי להרחיק ממרירות בחרו במין בשמים?

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ינואר 16, 2024 12:02 am

במסתרים כתב:
מה שנכון נכון כתב:מר... בחולם - אדוני.

מה טעם קריאה זו של ספרדים, ומקרא כתוב מרא שמיא ובכל התלמוד אמר מר ולא מור? אולי להרחיק ממרירות בחרו במין בשמים?

תשבי.PDF
(355.5 KiB) הורד 75 פעמים

יהודה בן יעקב
הודעות: 2919
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' ינואר 16, 2024 12:35 am

שו"ת ערוגת הבושם יורה דעה סימן עח
ומצאתי בחידושי הגאון מהרי"ץ שנדפס בסוף האלפסי על מסכת חולין שהקשה על הא דאמרי' בשמעתין לא אידי ואידי במחובר ול"ק הא בפירי הא באילנא גופא, ותמוה כיון דגם הפירי מחובר כמו האילן גופא איזה סברא לחלק יש בזה, וצידד דתלי' בפלוגתא דר"מ וחכמים בענבים העומדת לבצור, ופסק ר"ח כבצורות דמיין עיי' ב"ק דף נ"ט, וב"מ דף ק' וסנהדרין ט"ו שבועות מ"ג א"כ בפירות העומדת לבצור לא חשיבי כקרקע, אבל באילן סתמא אינו עומד לקצוץ ואדרבא איסורא איכא בקוצץ ולכן הוי כקרקע ושוב העלה דלפימש"כ התוס' בשבועות שם דלענין שבת ודאי לאו כבצורות דמיין ודאי כמחובר עיין שם א"כ ההד"נ לענין הנ"ל,
למי הכוונה והיכן נדפס?
(סוגיית הגמ' בסו"פ אלו טריפות, דף סז, א-ב)
יישר כח

באתי רק להעיר
הודעות: 165
הצטרף: ו' ינואר 20, 2017 1:58 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי באתי רק להעיר » ג' ינואר 16, 2024 12:32 pm

בקובץ 'תל תלפיות' שי"ל בווייצן, משנת תרס"ו סי' מו, כותב אחד מחכמי הונגריה בסוגיא דשמא יעבירנו (ר"ה כט:) באמצע דבריו:
קושיית האחרונים על תוס' ד"ה רדיית, דס"ל דתקיעת שופר הו"ל עכ"פ שבות, לפ"ז ל"ל גזירה שמא יעבירנו, תיפוק לי' משום שבות דתקיעה עצמה.
לאיזה אחרונים התכוון חכם זה?

חיס
הודעות: 1398
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי חיס » ג' ינואר 16, 2024 3:05 pm

יהודה בן יעקב כתב:שו"ת ערוגת הבושם יורה דעה סימן עח
ומצאתי בחידושי הגאון מהרי"ץ שנדפס בסוף האלפסי על מסכת חולין שהקשה על הא דאמרי' בשמעתין לא אידי ואידי במחובר ול"ק הא בפירי הא באילנא גופא, ותמוה כיון דגם הפירי מחובר כמו האילן גופא איזה סברא לחלק יש בזה, וצידד דתלי' בפלוגתא דר"מ וחכמים בענבים העומדת לבצור, ופסק ר"ח כבצורות דמיין עיי' ב"ק דף נ"ט, וב"מ דף ק' וסנהדרין ט"ו שבועות מ"ג א"כ בפירות העומדת לבצור לא חשיבי כקרקע, אבל באילן סתמא אינו עומד לקצוץ ואדרבא איסורא איכא בקוצץ ולכן הוי כקרקע ושוב העלה דלפימש"כ התוס' בשבועות שם דלענין שבת ודאי לאו כבצורות דמיין ודאי כמחובר עיין שם א"כ ההד"נ לענין הנ"ל,
למי הכוונה והיכן נדפס?
(סוגיית הגמ' בסו"פ אלו טריפות, דף סז, א-ב)
יישר כח

בדקתי שוב ושוב.... ואת זה מצאתי בס"ד
שאילות שלום מהגאון רבי ישעיה פיק זצ"ל על שאילתות דרבי אחאי גאון.
ואשר נדרתי אשלמה כיד ה' הטובה עלי לברר הא דמסיק הש"ס הא באילנא גופה דמשמע באילנא ודאי מיקרי שורץ על הארץ וצריכין אנו לומר כיון דמהלכת באילנא ואילן מחובר בקרקע שורץ על הארץ קרינא ביה ומה הפרש יש בפירא דלא אמרינן הכי [וז"ל רש"י לעיל (נח.) וכן (סז:) אהא דאמר שמואל קישות שהתליע באביה אסורה כיון דמהלכת בתוך הקישות והקישות מחוברת בקרקע שורץ על הארץ קרינא ביה] ולא מצאתי להמפרשים טעמו של דבר ומה הבדל בין זה לזה. ורציתי לומר לפי מה דאית' ברכות (מ.) במשנה בירך על פירות האילן בורא פרי האדמה יצא וקאמר בגמרא מאן תנא דעיקר אילן ארעא הוא וכו' ע"ש. ומעתה אפשר לחלק שפיר בין תולעת באילנא גופא הואיל דעיקר אילן ארעא הוא. אמנם לרש"י שם שפי' בזה"ל דעיקר אילן ארעא הוא דעיקר כל הפירות היא הארץ והכל גדול הימנה. צריך הדבר עדיין תלמוד.
עוד יש לצדד ע"פ מה דפליגי ר"מ וחכמים בענבים העומדות ליבצר ופסק ר"ח דכבצורות דמיין ע' ב"ק (נט:) וב"מ (ק.) וסנה' (טו.) שבועות (מג.) א"כ בפירות העומדות ליבצר לא חשיבי כקרקע אבל באילן סתמא אינו עומד ליקצץ ואדרבא אסורא איכא בקוצץ אילנות ולכן הוי כקרקע. אמנם גם בזה יש לפקפק כמ"ש תו' בב"מ שם ובארו דבריהם יותר בשבועות (מג.) דלענין שבת וודאי לאו כבצורות דמיין ודמי כמחובר דגמרינן מקצירת סממנים ע"ש.
ולפי שעה אמרתי דיש לתלות עוד בהא דאית' ב"מ (יב. וקב.) ובזבחים (כה:) אויר שסופו לנוח ואויר שאין סופו לנוח ע"ש ובכל אלה עדיין לא נתקררה דעתי עד אדע דבר נכון ומתוקן. ודברי תורה נקנית במשיכה במישך שייכי וחזי לאיצטרופי בצירוף דאורייתא.

צבי-שפייר
הודעות: 193
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 1:12 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי צבי-שפייר » ג' ינואר 16, 2024 9:00 pm

צבי-שפייר כתב:
מה שנכון נכון כתב:
צבי-שפייר כתב:עוד בענין זה?
ראה מש"כ הריח"ס ביחי יוסף טז, יד.

יישר כח! חוץ ממנו?

מגדים חדשים שבת יב, ב.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2919
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ה' ינואר 18, 2024 1:59 pm

הגר"י פיק בספרו הפלאה שבערכין כותב:
הפלאה.png
הפלאה.png (115.92 KiB) נצפה 2963 פעמים

למה כוונתו?

ושא_נס
הודעות: 1407
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי ושא_נס » ה' ינואר 18, 2024 10:36 pm

חיס כתב:
יהודה בן יעקב כתב:שו"ת ערוגת הבושם יורה דעה סימן עח
ומצאתי בחידושי הגאון מהרי"ץ שנדפס בסוף האלפסי על מסכת חולין שהקשה על הא דאמרי' בשמעתין לא אידי ואידי במחובר ול"ק הא בפירי הא באילנא גופא, ותמוה כיון דגם הפירי מחובר כמו האילן גופא איזה סברא לחלק יש בזה, וצידד דתלי' בפלוגתא דר"מ וחכמים בענבים העומדת לבצור, ופסק ר"ח כבצורות דמיין עיי' ב"ק דף נ"ט, וב"מ דף ק' וסנהדרין ט"ו שבועות מ"ג א"כ בפירות העומדת לבצור לא חשיבי כקרקע, אבל באילן סתמא אינו עומד לקצוץ ואדרבא איסורא איכא בקוצץ ולכן הוי כקרקע ושוב העלה דלפימש"כ התוס' בשבועות שם דלענין שבת ודאי לאו כבצורות דמיין ודאי כמחובר עיין שם א"כ ההד"נ לענין הנ"ל,
למי הכוונה והיכן נדפס?
(סוגיית הגמ' בסו"פ אלו טריפות, דף סז, א-ב)
יישר כח

בדקתי שוב ושוב.... ואת זה מצאתי בס"ד
שאילות שלום מהגאון רבי ישעיה פיק זצ"ל על שאילתות דרבי אחאי גאון.
ואשר נדרתי אשלמה כיד ה' הטובה עלי לברר הא דמסיק הש"ס הא באילנא גופה דמשמע באילנא ודאי מיקרי שורץ על הארץ וצריכין אנו לומר כיון דמהלכת באילנא ואילן מחובר בקרקע שורץ על הארץ קרינא ביה ומה הפרש יש בפירא דלא אמרינן הכי [וז"ל רש"י לעיל (נח.) וכן (סז:) אהא דאמר שמואל קישות שהתליע באביה אסורה כיון דמהלכת בתוך הקישות והקישות מחוברת בקרקע שורץ על הארץ קרינא ביה] ולא מצאתי להמפרשים טעמו של דבר ומה הבדל בין זה לזה. ורציתי לומר לפי מה דאית' ברכות (מ.) במשנה בירך על פירות האילן בורא פרי האדמה יצא וקאמר בגמרא מאן תנא דעיקר אילן ארעא הוא וכו' ע"ש. ומעתה אפשר לחלק שפיר בין תולעת באילנא גופא הואיל דעיקר אילן ארעא הוא. אמנם לרש"י שם שפי' בזה"ל דעיקר אילן ארעא הוא דעיקר כל הפירות היא הארץ והכל גדול הימנה. צריך הדבר עדיין תלמוד.
עוד יש לצדד ע"פ מה דפליגי ר"מ וחכמים בענבים העומדות ליבצר ופסק ר"ח דכבצורות דמיין ע' ב"ק (נט:) וב"מ (ק.) וסנה' (טו.) שבועות (מג.) א"כ בפירות העומדות ליבצר לא חשיבי כקרקע אבל באילן סתמא אינו עומד ליקצץ ואדרבא אסורא איכא בקוצץ אילנות ולכן הוי כקרקע. אמנם גם בזה יש לפקפק כמ"ש תו' בב"מ שם ובארו דבריהם יותר בשבועות (מג.) דלענין שבת וודאי לאו כבצורות דמיין ודמי כמחובר דגמרינן מקצירת סממנים ע"ש.
ולפי שעה אמרתי דיש לתלות עוד בהא דאית' ב"מ (יב. וקב.) ובזבחים (כה:) אויר שסופו לנוח ואויר שאין סופו לנוח ע"ש ובכל אלה עדיין לא נתקררה דעתי עד אדע דבר נכון ומתוקן. ודברי תורה נקנית במשיכה במישך שייכי וחזי לאיצטרופי בצירוף דאורייתא.


לפום ריהטא היטב מצאת, ויש להגיה בדברי הרב ערוגת הבושם מהרי"פ תמורת מהרי"ץ. ובאמת ברי"ף דפוס ווין של המדפיס יאזעף הראשאנצקיא (מן הסתם אינו בהיברו בוקס ודכוותיה) בכרך האחרון, חולין ועוד, יש בסופו שני דפים עמוסים של ליקוטים מרבי ישעיה ברלין זצ"ל ששרשם ספרו שאילת שלום על שאילתות (כמובן לא היה להם שאילת שלום עם הגהות כ"י המחבר), ולא טרחתי עתה לחפש שם הדברים בשרשם. ומי יתן ואזכה לגלות בעזר משדי הגהות רבי ישעיה ברלין זצ"ל על הרי"ף עצמו (איני זוכר עתה אם היה לו דפוס אמשטרדם או דפוס זולצבאך, וזכרוני שיש בזה בירור ודאי על סמך דבריו דומני בהגהותיו לתלמוד).

ושא_נס
הודעות: 1407
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי ושא_נס » ש' ינואר 20, 2024 7:20 pm

כתב החיד"א זצ"ל בספרו יוסף אומץ (ליוורנו תקנ"ח) בהשמטות: "אחר זמן נדפס ס' תפלה וסופו עיבור לכמה שנים, ושם אתיא מביני' אמרי קדוש אור לי וליקר הדרי הרב הכולל כמהר"ר יעקב ן' נאיים נר"ו, ושם כתב על לשון הרב פרי חדש...".

היש עמנו מי שיודע לאיזה "ס' [סדר] תפלה" מכוון? כיצד נפתרו הדברים במהדורות חדשות של ספר יוסף אומץ דוגמת מהדורת המאור?
קרוב לודאי בעיני כי מדובר בסידור דפוס ליוורנו הנדפס בשנת תקנ"ח, אלא שלא מצאתי דבר כזה בחיפוש מהיר.
יש בספריה בירושלם סידור תפלת ישרים ליוורנו תק"ס, ושם בסופו אין נמצאים דברי ר' יעקב ן' נאיים הנ"ל.
ייש"כ

הביבליופיל
הודעות: 39
הצטרף: ב' יולי 17, 2023 10:20 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי הביבליופיל » א' ינואר 21, 2024 10:09 pm

בקובץ הבאר כתוב:
וכן תמונת הגאון הרבי ר' יהונתן אייבעשיץ זצ"ל מובאים שנעשה בחייו. עיין בספר מגלה טפח צד ר"ח, וכן תמונת הגאון רבי הערשאלי מברלין זצ"ל נעשה בימיו עיין בספר בית צדיק.

מישהו שמע פעם על ספר מגלה טפח?

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' ינואר 21, 2024 10:28 pm

צ"ל מגלת ספר (ליעבץ, מהדו' כהנא).

הביבליופיל
הודעות: 39
הצטרף: ב' יולי 17, 2023 10:20 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי הביבליופיל » א' ינואר 21, 2024 10:35 pm

מה שנכון נכון כתב:צ"ל מגלת ספר (ליעבץ, מהדו' כהנא).

תודה.
איזו טעות פרוידיאנית.

ושא_נס
הודעות: 1407
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי ושא_נס » א' ינואר 21, 2024 10:40 pm

ושא_נס כתב:כתב החיד"א זצ"ל בספרו יוסף אומץ (ליוורנו תקנ"ח) בהשמטות: "אחר זמן נדפס ס' תפלה וסופו עיבור לכמה שנים, ושם אתיא מביני' אמרי קדוש אור לי וליקר הדרי הרב הכולל כמהר"ר יעקב ן' נאיים נר"ו, ושם כתב על לשון הרב פרי חדש...".

היש עמנו מי שיודע לאיזה "ס' [סדר] תפלה" מכוון? כיצד נפתרו הדברים במהדורות חדשות של ספר יוסף אומץ דוגמת מהדורת המאור?
קרוב לודאי בעיני כי מדובר בסידור דפוס ליוורנו הנדפס בשנת תקנ"ח, אלא שלא מצאתי דבר כזה בחיפוש מהיר.
יש בספריה בירושלם סידור תפלת ישרים ליוורנו תק"ס, ושם בסופו אין נמצאים דברי ר' יעקב ן' נאיים הנ"ל.
ייש"כ


ברוך השם מצאתי הדברים אחר מאמצים בסידור תפלת ישרים ליוורנו תק"ס חלק ב' בסופו (סידור תפלת ישרים ליוורנו תק"ס המצוי בספריה בירושלם, הוא רק חלק א', ויש בו חסרונות בראשו ובסופו שהושלמו בצילום, ודפי ההשלמה בצילום השייכים לסופו נכרכו בו בראשו בסירוס, ואין בו לחלוטין חלק ב' שהוא עוד כמאתיים וארבעים דפים לערך. ודומני כי אין שום הערה בקטלוג הספריה על החסרון של חלק ב', והנה צור'ף לעוד ספרים אין קץ המצויים בספריה ואין הספריה יודעת מה יש ברשותה ולא מתעדת מצב עותקיה כראוי. וחסרונות אלו בעותק הספריה בירושלם הם שהטעוני מעיקרא לחשוב שהדברים אינם מצויים שם, אך משנמצא הסידור שלם הכל מחוור).

אלא שגם בדברי ר' יעקב נאיים ז"ל בסוף תפלת ישרים חלק ב' ליוורנו תק"ס, וגם בדברי החיד"א ז"ל בהשמטות יוסף אומץ, עולה כי אמור להיות סידור (מן הסתם אף הוא שמו תפלת ישרים) דפוס ליוורנו תקנ"ח, ואותו טרם מצאתי, וגם בסופו אמורים להיות דברי ר' יעקב ן' נאיים ז"ל שיהיו מהדורא קמא ביחס לדבריו בסידור ליוורנו תק"ס. אחזיק טובה מרובה למי שיידעני היכן יש סידור ליוורנו תקנ"ח. יישר כוח מרובה.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2919
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ב' ינואר 22, 2024 9:52 am

כתב בספר צרור החיים

צרור החיים.png
צרור החיים.png (88.14 KiB) נצפה 2674 פעמים

אשמח לדעת מקורותיו

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' ינואר 22, 2024 12:11 pm

(יערות דבש חלק א דרוש ז) וכבר העידו כי יאהן פינטי הספרדי נלקח בספינה מארץ מצרים בהחבא ובתחבולות, כי המלכים אינם מרשים להוציא הרבה תיבות מלאים מומיא שהם פגרים הנ"ל, ויהי בבואו תוך אם הים, והנה כולם מלאים משחיתים, ויבקשו להטביע הספינה, וברוב יגיעה וכמה וכמה מאנשיו שנהרגו ונטבעו ונפצעו שהשליך כל תיבות הנ"ל לים, ושקט הים מזעפו:
מישהו יודע מי זה ומה זה?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4674
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' ינואר 22, 2024 12:21 pm


בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' ינואר 22, 2024 12:44 pm


תודה.
למעשה אין שם פרטים חדשים, ישר כח בכל אופן.

הבטחתי
הודעות: 1036
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי הבטחתי » ב' ינואר 22, 2024 3:23 pm

כתב ר"י ן' שועיב בפרשת בהר בחקתי
והוא מאמר רב קטינא ו' אלפי שני הוי עלמא וחד חרוב וכו', ונשגב השם לבדו וגו'. ולכן אמר ראב"ע ז"ל וסוד ימות עולם רמוז במקום הזה. וכן כתב בן גבירול ז"ל גלגל עולם ומשקע לכתו ו' אלפים

הידוע היכן דברי בן גבירול אלו?

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' ינואר 22, 2024 7:22 pm

הבטחתי כתב:הידוע היכן דברי בן גבירול אלו?

בדקת בכתר מלכות?

הבטחתי
הודעות: 1036
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי הבטחתי » ב' ינואר 22, 2024 11:31 pm

בן מיכאל כתב:
הבטחתי כתב:הידוע היכן דברי בן גבירול אלו?

בדקת בכתר מלכות?

כן

מחצד חקלא
הודעות: 235
הצטרף: ג' יולי 22, 2014 9:28 pm

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי מחצד חקלא » ג' ינואר 23, 2024 4:41 pm

ושא_נס כתב:
ושא_נס כתב:כתב החיד"א זצ"ל בספרו יוסף אומץ (ליוורנו תקנ"ח) בהשמטות: "אחר זמן נדפס ס' תפלה וסופו עיבור לכמה שנים, ושם אתיא מביני' אמרי קדוש אור לי וליקר הדרי הרב הכולל כמהר"ר יעקב ן' נאיים נר"ו, ושם כתב על לשון הרב פרי חדש...".

היש עמנו מי שיודע לאיזה "ס' [סדר] תפלה" מכוון? כיצד נפתרו הדברים במהדורות חדשות של ספר יוסף אומץ דוגמת מהדורת המאור?
קרוב לודאי בעיני כי מדובר בסידור דפוס ליוורנו הנדפס בשנת תקנ"ח, אלא שלא מצאתי דבר כזה בחיפוש מהיר.
יש בספריה בירושלם סידור תפלת ישרים ליוורנו תק"ס, ושם בסופו אין נמצאים דברי ר' יעקב ן' נאיים הנ"ל.
ייש"כ


ברוך השם מצאתי הדברים אחר מאמצים בסידור תפלת ישרים ליוורנו תק"ס חלק ב' בסופו (סידור תפלת ישרים ליוורנו תק"ס המצוי בספריה בירושלם, הוא רק חלק א', ויש בו חסרונות בראשו ובסופו שהושלמו בצילום, ודפי ההשלמה בצילום השייכים לסופו נכרכו בו בראשו בסירוס, ואין בו לחלוטין חלק ב' שהוא עוד כמאתיים וארבעים דפים לערך. ודומני כי אין שום הערה בקטלוג הספריה על החסרון של חלק ב', והנה צור'ף לעוד ספרים אין קץ המצויים בספריה ואין הספריה יודעת מה יש ברשותה ולא מתעדת מצב עותקיה כראוי. וחסרונות אלו בעותק הספריה בירושלם הם שהטעוני מעיקרא לחשוב שהדברים אינם מצויים שם, אך משנמצא הסידור שלם הכל מחוור).

אלא שגם בדברי ר' יעקב נאיים ז"ל בסוף תפלת ישרים חלק ב' ליוורנו תק"ס, וגם בדברי החיד"א ז"ל בהשמטות יוסף אומץ, עולה כי אמור להיות סידור (מן הסתם אף הוא שמו תפלת ישרים) דפוס ליוורנו תקנ"ח, ואותו טרם מצאתי, וגם בסופו אמורים להיות דברי ר' יעקב ן' נאיים ז"ל שיהיו מהדורא קמא ביחס לדבריו בסידור ליוורנו תק"ס. אחזיק טובה מרובה למי שיידעני היכן יש סידור ליוורנו תקנ"ח. יישר כוח מרובה.

חלק ב' של סידור תפלת ישרים ליוורנו תק"ס נזכר במפעל ביבליוגרפיה עברית
http://olduli.nli.org.il:80/F/?func=dir ... base=MBI01

מצורף כאן צילום העמוד הנז' שנדפס בסוף תפלת ישרים ח"ב
וכן צילום ס' יוסף אומץ סי' מ"ב [כולל השמטות בסוגריים מרובעות] הנ"ל

לוח לארבעים שנה סידור תפלת ישרים חלק ב' ליוורנו תק'ס.png
לוח לארבעים שנה סידור תפלת ישרים חלק ב' ליוורנו תק'ס.png (214.96 KiB) נצפה 2555 פעמים


מה שהזכיר בסוף תפלת ישרים "יוסף אומץ סי' ל"ג" הוא ט"ס וצ"ל דף ל"ג, וכוונתו לסי' מ"ב.
ומה שכתב שם בהשמטה ליוסף אומץ "ומדת קונו יש בו אל ארץ הביט" כוונת המליצה היא שרבי יעקב בן נאיים הביא את דברי מרן החיד"א שנדפסו בספר יוסף אומץ.

ועדיין יש לחפש סידור שנדפס בשנת תקנ"ח, כפי שהזכיר ר' ושא_נס.

צבי-שפייר
הודעות: 193
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 1:12 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי צבי-שפייר » ג' ינואר 23, 2024 6:07 pm

בספר דבש לפי להחיד"א זצוק"ל (מערכת ח אות ז) כתוב:

חודש שבת מילה ציונו ה' ברחמיו לבטל ג' ככבים רעים לבנה מאדים שבתאי ולינצל מהם וזה היה כוונת היונים שרצו לבטל ג' מצות אלה כדי שאח"כ ישלטו בישראל אלו הככבים. ספר אור העינים.

מישהו יודע אל מי מתכוון החיד"א?

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ינואר 23, 2024 10:03 pm

צבי-שפייר כתב:בספר דבש לפי להחיד"א זצוק"ל (מערכת ח אות ז) כתוב:

חודש שבת מילה ציונו ה' ברחמיו לבטל ג' ככבים רעים לבנה מאדים שבתאי ולינצל מהם וזה היה כוונת היונים שרצו לבטל ג' מצות אלה כדי שאח"כ ישלטו בישראל אלו הככבים. ספר אור העינים.

מישהו יודע אל מי מתכוון החיד"א?

אור עינים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 327 אורחים