עמוד 54 מתוך 72

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ה' יוני 02, 2022 9:13 pm
על ידי מתעמק
דעת לנבון נקל שאין הכוונה לספר פתח עינים של מרן החיד"א זצ"ל, הן מצורת הציטוט והן מתוכן הציטוטים.
הכוונה לקונטרס פתח עינים הנדפס בקובץ 'תורה מציון' שנה שמינית קונטרס א' סימן ד'

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ה' יוני 02, 2022 10:57 pm
על ידי פרנצויז
מתעמק כתב:דעת לנבון נקל שאין הכוונה לספר פתח עינים של מרן החיד"א זצ"ל, הן מצורת הציטוט והן מתוכן הציטוטים.
הכוונה לקונטרס פתח עינים הנדפס בקובץ 'תורה מציון' שנה שמינית קונטרס א' סימן ד'

יישר כח גדול להרב מתעמק שליט"א שפענח את התעלומה, שהכוונה לקונט' פתח עינים שנדפס בתוך קובץ "תורה מציון" שנה ח' (ירושלים תרס"ב), קונטרס א', סימן ד' (דפים ה' ע"א - י' ע"א), ועיין שם בסוף הסימן, (דף ט' ע"ד - י' ע"א) שכותב את התירוץ המובא בשמו בשו"ת נודע בשערים, לתרץ את קושיית התוי"ט על תוס' פסחים מ"ו ע"ב, שיש חילוק בין קדושת הגוף לקדושת דמים, דרק בקדושת הגוף סברי ב"ש דהקדש בטעות הוי הקדש, משא"כ בקדושת דמים, עיי"ש.
בסוף הסימן חותם הכותב את שמו: שמואל הלל ב"ר משה הלוי אייזיקס.
בתחילת הסימן הוא מזכיר ס' "טוב דמשק" [ירושלים תר"ס] מהרב מוהרא"ק שליט"א [= רבי אליעזר קריינער], וששם בדף י"ג מעתיק הרב המחבר את תשובת הרה"ג רב"מ שליט"א [= רבי ברוך מאנדלבוים], והכותב מעתיק את דבריו, ואח"כ מעיר עליהם.
[זמן הדפסת קונט' פתח עינים הנ"ל היה כשלש שנים לפני פטירת רבי ברוך מאנדלבוים זצ"ל. הוא נפטר בי"ז אייר תרס"ה].

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' יוני 19, 2022 8:10 am
על ידי מיללער
קרן אורה זבחים כט: מזכיר קושיא שראה בספר מו"ק - מהו הר"ת ועל איזה ספר מדובר?

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' יוני 19, 2022 8:32 am
על ידי אליהו חיים
מיללער כתב:קרן אורה זבחים כט: מזכיר קושיא שראה בספר מו"ק - מהו הר"ת ועל איזה ספר מדובר?

במהדורה חדשה של הקר"א (עם הערות) מתוקן שצ"ל מ"ק והכוונה לספר מים קדושים כ"ז א' ד"ה פיגול יהיה (קטע ב' 'ובזה נתעוררה לי קושיא עצומה שהקשיתי בגיטין' וכו'

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ב' יוני 20, 2022 12:23 am
על ידי מיללער
אליהו חיים כתב:
מיללער כתב:קרן אורה זבחים כט: מזכיר קושיא שראה בספר מו"ק - מהו הר"ת ועל איזה ספר מדובר?

במהדורה חדשה של הקר"א (עם הערות) מתוקן שצ"ל מ"ק והכוונה לספר מים קדושים כ"ז א' ד"ה פיגול יהיה (קטע ב' 'ובזה נתעוררה לי קושיא עצומה שהקשיתי בגיטין' וכו'

תודה רבה.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ב' יוני 20, 2022 12:57 am
על ידי אראל
מיללער כתב:קרן אורה זבחים כט: מזכיר קושיא שראה בספר מו"ק - מהו הר"ת ועל איזה ספר מדובר?

הדפוס הזה שצילמת, מלא וגדוש בשיבושים גסים
הייתי ממליץ לך שלא תלמוד בו, אלא בהמהדורה המוערת

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ב' יוני 20, 2022 1:27 am
על ידי איקטורין
ביאור הלכה סימן לב ס"ח ד"ה צריך
ודע עוד דהפמ"ג החליט בפשיטות דעיבוד לשמה הוא מדרבנן והביא ראיה לזה מתשובת הרמב"ם שהובא בכ"מ פ"א מהלכות תפילין הלכה י"א ונ"מ היכא שספק לו אם נתחלף לו עור בעד עור שלא לשמה י"ל ספיקא דרבנן לקולא אך מתשובת רע"א סי' ב' משמע דהוא סובר שהוא דאורייתא וכן ראיתי לאחד שכתב בשם המג"ב שכתב ג"כ דכל הפוסקים המחמירין בענין עיבוד לשמה ס"ל דהוא דאורייתא ומ"מ נראה דבשעת הדחק יש להקל בספיקן דבלא"ה יש הרבה מהראשונים דס"ל דא"צ עיבוד לשמן [עיין בתשובת משכנות יעקב או"ח סימן מ"ב] וכעין שכתב בתשובת פרח מ"א בח"ב סימן ק"א הובא בברכי יוסף יו"ד סימן רע"א.
מיהו האחד?
נ.ב. ופלא הוא דמשמע שלא היה למ"ב את המגן גיבורים - והלא להדיא כתב בהקדמתו שהיה לו, ומביאו מאות פעמים!

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' יוני 21, 2022 1:49 am
על ידי איקטורין
ביאור הלכה סימן לב סי"ב
הטהורים - וטהורה שנולדה מטמאה עיין בתשובת יד אליהו סימן ב' שהאריך והעלה להחמיר אבל טמאה שנולדה מטהורה מתיר לכתוב עליה סת"מ ועיין בתשובת סת"מ הלכות תפילין סי' ל"ו.
מאי האי?

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' יוני 21, 2022 1:56 am
על ידי מה שנכון נכון
איקטורין כתב:ביאור הלכה סימן לב סי"ב
הטהורים - וטהורה שנולדה מטמאה עיין בתשובת יד אליהו סימן ב' שהאריך והעלה להחמיר אבל טמאה שנולדה מטהורה מתיר לכתוב עליה סת"מ ועיין בתשובת סת"מ הלכות תפילין סי' ל"ו.
מאי האי?

ר' שלמה קלוגר.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' יוני 21, 2022 2:36 am
על ידי איקטורין
מה שנכון נכון כתב:
איקטורין כתב:ביאור הלכה סימן לב סי"ב
הטהורים - וטהורה שנולדה מטמאה עיין בתשובת יד אליהו סימן ב' שהאריך והעלה להחמיר אבל טמאה שנולדה מטהורה מתיר לכתוב עליה סת"מ ועיין בתשובת סת"מ הלכות תפילין סי' ל"ו.
מאי האי?

ר' שלמה קלוגר.

תודה רבה, מעולה.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' יוני 21, 2022 6:58 pm
על ידי כדכד
המאירי בחידושיו (לא בבית הבחירה) מזכיר את רבנו הלוי.
מי זה? הרא"ה? הרז"ה? הר"י מיגאש? רב לוי אחר?

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' יוני 21, 2022 7:05 pm
על ידי במסתרים
כדכד כתב:המאירי בחידושיו (לא בבית הבחירה) מזכיר את רבנו הלוי.
מי זה? הרא"ה? הרז"ה? הר"י מיגאש? רב לוי אחר?

יל"ע במובא viewtopic.php?t=10351
ועכ"פ השאלה שייכת לשם

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' יוני 21, 2022 7:09 pm
על ידי כדכד
שם הדיון הוא על תואר מסויים בספר מסויים ואני שאלתי על תואר אחר בספר אחר ולכן השאלה שייכת לכאן ולא לשם

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ד' יוני 22, 2022 3:05 pm
על ידי חיימקה
סי לב סטז.png
סי לב סטז.png (78.61 KiB) נצפה 6940 פעמים

למה כוונת המשורר באות מ* בבאר הגולה?!

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ד' יוני 22, 2022 3:50 pm
על ידי הבטחתי
סדר הגט הארוך והקצר למה"ר יעקב מרגלית
נמצא באוצר.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ה' יוני 23, 2022 2:05 am
על ידי חיימקה
הבטחתי כתב:סדר הגט הארוך והקצר למה"ר יעקב מרגלית
נמצא באוצר.

תודה רבה

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ו' יולי 01, 2022 12:30 am
על ידי פולסברג
מקור ברוך לר' ברוך עפשטיין-
ובאחת מתשובות הגאונים מבואר, שכסף ההכנסות המתקבץ לכלכל התלמידים בני הישיבה היה נקרא אצלם 'הכנסת כלה' על שם כוני שם זה לישיבה.
באיזה שו''ת הגאונים נדפס תשובה זו?

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ו' יולי 01, 2022 12:40 am
על ידי מה שנכון נכון
פולסברג כתב:מקור ברוך לר' ברוך עפשטיין-
ובאחת מתשובות הגאונים מבואר, שכסף ההכנסות המתקבץ לכלכל התלמידים בני הישיבה היה נקרא אצלם 'הכנסת כלה' על שם כוני שם זה לישיבה.
באיזה שו''ת הגאונים נדפס תשובה זו?

ראה על ענין ארבעת השבויים שהיו הולכים להכנסת כלה.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ו' יולי 01, 2022 1:11 am
על ידי חיימקה
היכן החיד"א?
תורת משה (2).jpg
תורת משה (2).jpg (64.55 KiB) נצפה 6827 פעמים

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ו' יולי 01, 2022 12:08 pm
על ידי פרנצויז
חיימקה כתב:היכן החיד"א?
תורת משה (2).jpg

ראה מש"כ ריח"ס שליט"א בס' עוז יעקב ח"א סי' י"ח, ובסוף דבריו (עמ' צ') סיים שלא מצא היכן הגאון חיד"א ז"ל כתב כן משם רבינו הרש"ש ז"ל. עיי"ש.
https://tablet.otzar.org/#/book/150845/ ... /0/end/0/c

[ואולי התחלף לו לכותב עם הקפדה אחרת שכתב מרן החיד"א בשם הרש"ש, בס' עבודת הקודש צפורן שמיר סי' י"ב, בענין הקפות שמחת תורה, (ד"ה תחילה וראש):
https://tablet.otzar.org/#/book/174261/ ... /0/end/0/c
"יניחו ספר תורה בתיבה ויהיה אצלו ירא שמים וידו אוחזת בספר תורה כל זמן ההקפות, כי כן קבלתי מהמקובל המופלא מהר"ש שרעבי זלה"ה שהיה מקפיד על זה וכך היה מנהגו"]
.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ו' יולי 01, 2022 4:14 pm
על ידי חיימקה
פרנצויז כתב:
חיימקה כתב:היכן החיד"א?
תורת משה (2).jpg

ראה מש"כ ריח"ס שליט"א בס' עוז יעקב ח"א סי' י"ח, ובסוף דבריו (עמ' צ') סיים שלא מצא היכן הגאון חיד"א ז"ל כתב כן משם רבינו הרש"ש ז"ל. עיי"ש.
https://tablet.otzar.org/#/book/150845/ ... /0/end/0/c

[ואולי התחלף לו לכותב עם הקפדה אחרת שכתב מרן החיד"א בשם הרש"ש, בס' עבודת הקודש צפורן שמיר סי' י"ב, בענין הקפות שמחת תורה, (ד"ה תחילה וראש):
https://tablet.otzar.org/#/book/174261/ ... /0/end/0/c
"יניחו ספר תורה בתיבה ויהיה אצלו ירא שמים וידו אוחזת בספר תורה כל זמן ההקפות, כי כן קבלתי מהמקובל המופלא מהר"ש שרעבי זלה"ה שהיה מקפיד על זה וכך היה מנהגו"]
.

ייש"כ, מושקע ומפורט.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' יולי 03, 2022 7:41 am
על ידי מיללער
איזה ספר עזרת כהנים מדובר פה ומה זה "פי"ד פ"ב"?
IMG-20220703-WA0000~2.jpeg
IMG-20220703-WA0000~2.jpeg (138.97 KiB) נצפה 6733 פעמים


מספר המפתח על הרמב"ם הל' פסוה"מ פי"ח הי"ט

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' יולי 03, 2022 7:43 am
על ידי בברכה המשולשת
מיללער כתב:איזה ספר עזרת כהנים מדובר פה ומה זה "פי"ד פ"ב"?
IMG-20220703-WA0000~2.jpeg


מספר המפתח על הרמב"ם הל' פסוה"מ פי"ח הי"ט


אינני יודע, אבל מדובר בפירוש על תורת כהנים (ואולי הכוונה פרק י"ד פסוק ב, או למהדורה בה תו"כ מחלוקת לפרשיות ואז זה פרשתא י"ד פיסקא ב)

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' יולי 03, 2022 7:46 am
על ידי מיללער
בברכה המשולשת כתב:
מיללער כתב:איזה ספר עזרת כהנים מדובר פה ומה זה "פי"ד פ"ב"?
IMG-20220703-WA0000~2.jpeg


מספר המפתח על הרמב"ם הל' פסוה"מ פי"ח הי"ט


אינני יודע, אבל מדובר בפירוש על תורת כהנים (ואולי הכוונה פרק י"ד פסוק ב, או למהדורה בה תו"כ מחלוקת לפרשיות ואז זה פרשתא י"ד פיסקא ב)

תודה, אבל בעיון קל (טרם שהעליתי המודעה) לא מצאתי מראה מקום משם שעונה לא' מב' האפשרות הנ"ל ואולי לא בדקתי היטב.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' יולי 03, 2022 7:50 am
על ידי אליהו חיים
מיללער כתב:
בברכה המשולשת כתב:
מיללער כתב:איזה ספר עזרת כהנים מדובר פה ומה זה "פי"ד פ"ב"?
IMG-20220703-WA0000~2.jpeg


מספר המפתח על הרמב"ם הל' פסוה"מ פי"ח הי"ט


אינני יודע, אבל מדובר בפירוש על תורת כהנים (ואולי הכוונה פרק י"ד פסוק ב, או למהדורה בה תו"כ מחלוקת לפרשיות ואז זה פרשתא י"ד פיסקא ב)

תודה, אבל בעיון קל (טרם שהעליתי המודעה) לא מצאתי מראה מקום משם שעונה לא' מב' האפשרות הנ"ל ואולי לא בדקתי היטב.

עזרת כהנים (רפפורט) ח"ב פ' צו
ראה דך מצורף

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' יולי 03, 2022 7:52 am
על ידי אליהו חיים
כאן מופיע עזרת כהנים (ד"ה אין בסוף העמוד)

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' יולי 03, 2022 8:00 am
על ידי מיללער
אליהו חיים כתב:כאן מופיע עזרת כהנים (ד"ה אין בסוף העמוד)

תודה רבה!
https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... &pgnum=189

חבל שבספר המפתח לא הוסיפו "פרשת צו" בהמראה מקום.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' יולי 03, 2022 5:15 pm
על ידי ספרים וועלט
ספרים וועלט כתב:
מתון כתב:ראיתי נכון להביא כאן הסכמת החתם סופר, ור' שמואל פריינד במח"ס זרע קודש על משניות, ומגיה סדר זרעים וטהרות של הפראגער ש"ס שי"ל ע"י ר' משה לנדא, על החומש שי"ל ע"י ר' ליב דוקעס, שתירגם רש"י ללשון אשכנז מבואר בטוט"ד. (קרדיט להפרום האידישאי אייוועלט).

הסכמת ר' שמואל מסכם במילים קצרות וברורות בעיות הפירוש המבוסס רק על פשוטו של מקרא.

מה השם של החומש הזה? נמצא באוצר?

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' יולי 03, 2022 5:51 pm
על ידי משה פרץ
פרנצויז כתב:
חיימקה כתב:היכן החיד"א?
תורת משה (2).jpg

ראה מש"כ ריח"ס שליט"א בס' עוז יעקב ח"א סי' י"ח, ובסוף דבריו (עמ' צ') סיים שלא מצא היכן הגאון חיד"א ז"ל כתב כן משם רבינו הרש"ש ז"ל. עיי"ש.
https://tablet.otzar.org/#/book/150845/ ... /0/end/0/c

[ואולי התחלף לו לכותב עם הקפדה אחרת שכתב מרן החיד"א בשם הרש"ש, בס' עבודת הקודש צפורן שמיר סי' י"ב, בענין הקפות שמחת תורה, (ד"ה תחילה וראש):
https://tablet.otzar.org/#/book/174261/ ... /0/end/0/c
"יניחו ספר תורה בתיבה ויהיה אצלו ירא שמים וידו אוחזת בספר תורה כל זמן ההקפות, כי כן קבלתי מהמקובל המופלא מהר"ש שרעבי זלה"ה שהיה מקפיד על זה וכך היה מנהגו"]
.

שמעתי פעם ממהרמ'י חדיד מח"ס מערכי לב שמנהג בהכ"נ ריקי בדמשק (שלהשערתו הוא של רבי עמנואל חי ריקי הי"ן כששהה בדמשק) הוא להוליך נרות לפני ספר התורה בשני וחמישי. ואמר שמצא מכתב ממקובלי צפת שכותבים לעשות כן.
יש לציין בדומה לזה את דברי הרב יכין ובועז שנהגו שחתן הבר מצוה מוליך בידו נרות לבית הכנסת בשבת. ובב"י סימן שח לא הסכים למנהג זה. וראה את הטעויות בזה בס' שלמא בעלמא סימן שח ובמש"כ בס"ד בגליון כ"י שם.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' יולי 03, 2022 8:37 pm
על ידי וונדרבר
פרנצויז כתב:
חיימקה כתב:היכן החיד"א?
תורת משה (2).jpg

ראה מש"כ ריח"ס שליט"א בס' עוז יעקב ח"א סי' י"ח, ובסוף דבריו (עמ' צ') סיים שלא מצא היכן הגאון חיד"א ז"ל כתב כן משם רבינו הרש"ש ז"ל. עיי"ש.
https://tablet.otzar.org/#/book/150845/ ... /0/end/0/c

באמת ההקפדה להדליק נר בהיכל, יתכן או בהושענא רבה (כנזכר בט"ז או"ח סי' קנ"ד ס"ק ז'), או בשמחת תורה בחוץ לארץ (כנזכר באליה רבא סי' תרס"ט ס"ק ה'), אבל בארץ ישראל שמאוד מצוי ששמחת תורה חל בשבת, קצת קשה לקבל שהרש"ש שהיה בירושלים יקפיד הקפדה גמורה להדליק נר בהיכל בשמחת תורה, שהרי חלק מהשנים חל שמחת תורה בשבת.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ב' יולי 04, 2022 5:00 am
על ידי פולסברג
מה שנכון נכון כתב:
פולסברג כתב:מקור ברוך לר' ברוך עפשטיין-
ובאחת מתשובות הגאונים מבואר, שכסף ההכנסות המתקבץ לכלכל התלמידים בני הישיבה היה נקרא אצלם 'הכנסת כלה' על שם כוני שם זה לישיבה.
באיזה שו''ת הגאונים נדפס תשובה זו?

ראה על ענין ארבעת השבויים שהיו הולכים להכנסת כלה.

ייש''כ.
מה ראיית החוקרים שאינו הכנסת כלה כפשוטו?

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ב' יולי 04, 2022 6:28 pm
על ידי אשי ישראל
בדעת סופרים עזרא י, ב, ד"ה 'ונשב', הערה ה, כתב ש"העלה בתורת הראשונים", שבני יהושע [בן יהוצדק] נשאו שפחות חרופות בנוסף לנשים הנכריות שהם נשאו [כמובא בעזרא פרק י].
(מי יכול להעלות כאן את הקטע?)

חיפשתי באוצר ולא מצאתי לאיזה ספר כוונתו.
התוכלו לעוזרני?

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' יולי 05, 2022 1:47 pm
על ידי פרנצויז
אשי ישראל כתב:בדעת סופרים עזרא י, ב, ד"ה 'ונשב', הערה ה, כתב ש"העלה בתורת הראשונים", שבני יהושע [בן יהוצדק] נשאו שפחות חרופות בנוסף לנשים הנכריות שהם נשאו [כמובא בעזרא פרק י].
(מי יכול להעלות כאן את הקטע?)
חיפשתי באוצר ולא מצאתי לאיזה ספר כוונתו.

האם יתכן שהכוונה לספר "דורות הראשונים"?

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ג' יולי 05, 2022 5:49 pm
על ידי אשי ישראל
פרנצויז כתב:האם יתכן שהכוונה לספר "דורות הראשונים"?


לא מצאתי כך בדורות ראשונים. אולי נשמט ממני

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ו' יולי 08, 2022 7:31 am
על ידי משה פרץ
ושא_נס כתב:
פרנצויז כתב:
ושא_נס כתב:בספר רמת שמואל (אשמח לפרטים על מחברו, שנת לידה ופטירה), ירושלם תרפ"ז,

ראה ס' קהילת צפרו חלק ד', תולדות רבני עיר צפרו עמ' מ"ח.

קהילת צפרו כרך ד תולדות רבני עיר צפרו עמוד מח.jpg

פרטים נוספים על אביו, על האחים שלו, ועל בנו, ראה במבוא למהדורה החדשה של רמת שמואל עמ' 22-29.
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... geid=P0032

ייש"כ רב

המחבר הזה נפטר בעיר צפרו במרוקו, אין את קברו? מצבות של רבני וחכמי העיר? אף אחד לא צילם ורשם וכו'?

בצפרו הקברים, ואף המצבות, עמוקים מאוד. כנראה מפני השיטפונות שהיו שם בתדירות. ויש חור באלכסון כדי לראות את המצבה. עם הזמן החור מתכסה ולא רואים עוד את המצבה. בית החיים שבהר הגדול שם נעלם כבר לחלוטין, ובית החיים השני אין בו כי אם שלוש מצבות, שעל שנים מהם יש פקפוקים.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ו' יולי 08, 2022 6:19 pm
על ידי משה פרץ
מתעמק כתב:ספר 'יש שכר' מרבי יששכר בער ב"ר פתחיה משה מקרעמניץ, פראג שס"ט.
הספר מיוסד לסדר כל פסקי דינים הנמצאים בספר זוה"ק לפי סדר השולחן ערוך.
ושם ב'דיני קריאת ספר תורה', סעיף ו', ב'פירוש', כתב על סידורו של עזרא הסופר לספרי התורה.

מענין לענין באותה ענין, נידון איזה פעמים בפורום חילוק הפרשיות לפי מנהג בבל אם יש בזה קפידא במקום מסויים וכו'.
יש לציין (חוץ מהנ"ל) במדרש רבה ריש פרשת ויחי, "למה פרשה זו סתומה מכל הפרשות של תורה", והביאו רש"י על אתר.
וכתב על זה מהר"א מזרחי בזה"ל:
אינו ר"ל למה היא פסקא סתומה ולא פתוחה, שהרי אין כאן לא פתוחה ולא סתומה. ועוד, אם היה כאן פסקא ושאלו עליה למה אינה פתוחה כשאר כל הפסקות שבתחלת הפרשה, מדוע לא שאלו על הפסקא הסתומה שבתחלת פרשת ויצא יעקב למה היא סתומה. אלא הכי פירושא, למה פרשה זו סתומה בלתי שום ריוח כלל. וקראה בשם פרשה אף על פי שאין כאן ריוח כלל, מפני שעזרא ע"ה לא תקן תחלת הפרשה הזאת מן ויחי יעקב אלא מפני שהיה מקובל אצלו שראוי להיות שם פסקא אלא שהשם גזר שלא יעשו אותה. ומפני זה שאלו הסבה ואמרו למה פרשה זו סתומה

הרי לנו שדעת הרר"א מזרחי, שתיקונו של עזרא לקרות כל שבת בשבתו, היתה גם בדיוק באיזה מקום להתחיל ולסיים. (ומה שבני מערבא סיימו אחת לשלש, יש לבאר בכמה אופנים ואכמ"ל).

ראה בשו"ת בית דינו של שלמה שדן בדבר מנהגם לקרוא פרשיות קורח וחוקת מחוברות, ושם הביא מדברי הזוהר שאין לשנות את סדר הפרשיות.
ומדבריו יש ראיה לדברי האומרים שהרמב"ם בסוף ימיו למד קבלה, ראו ב- https://gilyonot.blogspot.com/2014/07/blog-post.html

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ו' יולי 08, 2022 7:39 pm
על ידי משה פרץ
מה שנכון נכון כתב:
שבענו מטובך כתב:בספר פרקי שירה - שפתי רננות, מנטובה תכ"א, מובא:

פרקי שירה.JPG

ובעותק אחר:

פרקי שירה2.JPG

מה זאת?

אולי הכוונה למ"ש ר' מרדכי כהן בשפתי כהן וילך ע"פ זה ע"ש.
בעל שפתי רננות מציין לדבריו כמה פעמים. ראה כג,ב קפט,א קצב,ב.
לענין הר"ת. קשה לפתוח 'מרדכי הכהן' בלא תואר, ואפי' נאמר שצ"ל 'רמ"ה' עדיין אין מתאים לשון רבים 'בדבריהם', וגם בשאר מקומות כשמזכירו כותב 'כהן' בלא אות ה'.
אולי הכוונה 'מן/מקצת החכמים'. וג"ז לא מיושב לגמרי, שאיך ידע הקורא היכן לעיין. וי"ל.

אולי הפתרון הוא: מה שפירשו מפי השמועה, שכן בשפתי כהן כתב שכך שמע.

וכבר דנו הרבה בדבר שמועה זו, וכמו שהובא בקו' מרי"ח ניחוח (פר' בא תשע"ה גליון רכה [כצ"ל] דף יח ע"א) ובקו' קול התורה (שי"ל במיקסיקו, גליון לח עמ' ג), ולהלן בהרחבת הדברים:
חגיגה ג' ע"א, תנו רבנן, מעשה ברבי יוחנן בן ברוקה ורבי אלעזר בן חסמא שהלכו להקביל פני רבי יהושע בפקיעין. אמר להם, מה חידוש היה בבית המדרש היום וכו'. ובמה היתה הגדה היום, אמרו לו, בפרשת הקהל. ומה דרש בה, הקהל את העם האנשים והנשים והטף, אם אנשים באים ללמוד, נשים באות לשמוע, טף למה באין, כדי ליתן שכר למביאיהן. אמר להם, מרגלית טובה היתה בידכם, ובקשתם לאבדה ממני.
וכתב בס' שפתי כהן עה"ת (פר' וילך דע"ח ע"ב) וז"ל: שמעתי, שהיה קשה לרבי יהושע, התינוקות שהם מתים קטנים, מה תועלת בביאתם לעולם אם אין להם חיים, כי אם יש להם חיים אמר לא יומתו אבות על בנים ובנים לא יומתו על אבות, כי היה אפשר לנקות עון אביהם בדבר אחר, ולא במיתת הבנים, אלא ודאי אין להם חיים, אם כן למה הם באים. זה היה קשה לרבי יהושע. כששמע כדי לתת שכר למביאיהם, אמר, מרגלית טובה כו', אמר, בזה נתרצה הקושיא, כדי לתת שכר למביאיהם, שהן האב והאם, ובפרט אם הוא בן זכר שמזכה אביו ואמו במילה, שמלין אותו ושמחין במצוה ועושין לה סעודה, ולזה הקדים האם שהיא מצטערת בהריון ובלידה, זהו כדי לתת שכר למביאיהם, שהשתדלו בקיום מצות פריה ורביה. כך שמעתי. ע"כ [ועפ"ז יבואר הכתוב (תהלים קיט קסב) שש אנכי על אמרתך כמוצא שלל רב, דאיירי במילה (כדאיתא בשבת קל ע"ב. ועי' בקובץ מן הגנזים (חלק טו עמוד פ אות כה), שהכוונה היא שמה ששמחים אביו ואמו במילתו מקבלים שלל רב לעוה"ב על זה].
והעיר עליו מהרי"ח סופר נר"ו בקונטרסו יגדיל תורה (ח"א סימן ע), וז"ל: ויש לי להבין, חדא, דנעלם ממני איך מונח ביאור זה בדברי התלמוד: אנשים באים ללמוד, נשים באות לשמוע, טף באין כדי ליתן שכר למביאיהן. ותו, מאי שאטיה הא בקרא דהקהל. ע"כ.
ונראה ליישב, דכוונת הרב שפתי כהן ז"ל היא, דרבי יהושע מאז ומתמיד מספקא ליה הא מילתא דאמאי באים לעולם הבנים המתים קטנים, וכששמע דרשת ראב"ע על פסוק דהקהל, אמר להם שבתירוצו של ראב"ע על קרא דהקהל מיושבת גם קושייתו שלו. ובאמת קושיתו ותירוצו של ראב"ע לא על שאלתו של רבי יהושע באו, אלא כדי ליישב קרא דהקהל, ורבי יהושע השתמש בתירוצו של ראב"ע ליישב את קושייתו שלו. ושו"ר בס' מגדים חדשים בסוגיין שכ"כ. ע"ש.
ואפשר להביא מקור לדבר זה, ממה שרבי יהושע אמר "מרגלית טובה" וכו' רק על דברים אלו שאמרו לו בשם ראב"ע, ולא אמר כן על שאר דברים שאמרו לו להלן בגמ' משמו, וזה משום דבזה התיישבה קושיא אחרת שהיתה לו מקדמת דנא [ואפשר לבאר עוד ע"פ מ"ש המהרש"ם בס' תכלת מרדכי (ח"א פר' וילך אות א) במעשה דידן, דענין המרגלית היינו שחורזים מרגליות הרבה על חוט אחד. ע"ש. ולכן אמר רבי יהושע "מרגלית טובה" כיון שע"י פירושו של ראב"ע נחרז ונתבאר ענין אחר].
ועוד אפשר לומר דבאמת הדברים מונחים בתוך דברי ראב"ע דקאתי אף הוא ליישב קושיית הבנים המתים כשהם קטנים, דהרי לכאורה קשה מאי קושיא דטף למה באים, והרי מקרא מלא הוא דכתיב בתר הכי ובניהם אשר לא ידעו ישמעו ולמדו וגו' [ומה שתירץ המהרש"א בח"א דטף דקרא היינו שלא הגיעו לחינוך ואילו בניהם דקרא היינו שהגיעו לחינוך דאל"ה תרתי למה לי, אינו מוכרח, דהפסוק מבאר בראשונה שהגדולים באים למען ישמעו ולמדו, ושוב מבאר שהקטנים באים כדי שישמעו וילמדו וגו' "על האדמה אשר אתם עברים את הירדן שמה לרשתה", דאע"ג דהשתא לא מיחייבי במצוות, מ"מ לעתיד כשיכנסו לא"י ויגדלו ויתחייבו, יועיל להם לימודם דהשתא. ובעיקר דבריו, עי' בס' שבת בשבתו ח"ב (פר' וילך) שכתב, שכן משמע מדברי הרמב"ן בפי' עה"ת (וילך לא יב), שאף יונקי שדים יש להביא. ומדברי המהר"ל מפראג בס' גור אריה שם מוכח, דס"ל דבעינן שיגיעו לחינוך כדי לחייבם. ע"ש. וכדברי המהרש"א כ"כ גם באור החיים ובכלי יקר ובהכתב והקבלה (הו"ד בשערי אהרן) שם ובמנחת חינוך (מצוה תריב, בהנד"מ אות ד ד"ה וטף). ועי' בבית הבחירה להמאירי כאן ובאמת ליעקב קמנצקי (מהדו"ב ר"פ נצבים) ובס' מאור ישראל עמ"ס חגיגה כאן ובשו"ת תשובות והנהגות ח"ד (עמ' תמו) ולהרב לקוטי שיחות ז"ל ברשימותיו (ח"ז עמ' קעו ד"ה וכיון) ובשו"ת בנין אב (ח"ב סימן לד) ובס' זכרון אפרים – רבבות אפרים (עמ' לב) ובקובץ גאון יעקב (גליון קא עמוד א)]. אלא ודאי כונת קושית טף למה באים היא דמכיון שיש ילדים שלא יחיו עד זמן גדלותם בשנים, א"כ אמאי קמחייב קרא שישמעו הילדים, דלכאורה עדיף לחכות עד שיהיו גדולים ואז נדע בודאות על כדאיות בואם לשמוע. וע"ז מיישב, אם ימותו באבם מ"מ עדיין כדאי להביאם כדי לתת שכר למביאיהן. ודוחק [ובזה מיושב מה שהקשו בקובץ קול התורה (שי"ל במיקסיקו, גליון לז עמ' ג וגליון לח עמ' ג) ע"ד הש"ס וז"ל: קשה ממה נפשך, אם יש תועלת לטף עצמם בביאתם, אזי אין צורך ליתן טעמים אחרים, ואם אין שום תועלת, א"כ מה מקום יש לנתינת שכר למביאיהן. ע"ש. וכיו"ב הקשה אאמו"ר נר"ו בס' אוצר הפרשה (וילך לא יב) שמה התועלת בהבאתם אם לא שומעים ולא לומדים, ומדוע לתת שכר על זה. ע"ש. וע"ע בשו"ת בנין אב (שם)].
[ולפי זה י"ל בדוחק דאף כונת הרמב"ן הנ"ל כן, דהנה זו לשון הרמב"ן: למען ישמעו ולמען ילמדו. האנשים והנשים, כי גם הן שומעות ולומדות ליראה את ה'. ובניהם אשר לא ידעו ישמעו ולמדו. הם הטף, כי ישמעו וישאלו, והאבות ירגילום ויחנכו אותם, כי אין הטף הזה יונקי שדים, אבל הם קטני השנים הקרובים להתחנך, וזהו טעם ולמדו ליראה בעתיד, כי למעלה אמר ולמדו ויראו. אבל רבותינו אמרו, האנשים ללמוד והנשים לשמוע, והטף למה בא, ליתן שכר למביאיהם. ע"כ. ובפשטות כונתו לומר דלדברי רבותינו אף יונקי שדים יש להביאם. וכ"כ לבאר בדעתו בפי' הרח"ד שעוועל (בפירוש הרמב"ן הוצאת מוה"ק) ובפי' טוב ירושלים על הרמב"ן שם ובס' מגדים חדשים בסוגיין. ודלא כמו שהעתיקו בהערות שבשולי המנחת חינוך הוצאת מכון ירושלם (מצוה תריב אות ה) מהרמב"ן רק את ראשית דבריו, והסיקו דס"ל דאין קטני קטנים במשמע. ויש מקום לדחוק דאין כונתו לומר דיש להביא אף קטני קטנים, ומביא דברי הש"ס בסו"ד כדי לומר שהנשים באות לשמוע ולא ללמוד, ודלא כמו שכתב בראש דבריו. ומבאר דברי הש"ס לגבי קטנים כדברי הרב שפתי כהן הנ"ל (א"נ יבאר דברי הש"ס כדברי הרב גור אריה שם). ועי' בס' קרן פני משה על הרמב"ן שם].
ותו הקשה מהרי"ח סופר נר"ו (שם) דעצם יסוד דבריו צ"ע לכאורה, שהרי כתב הרמב"ם (פ"ו מהל' תשובה ה"א) שהקב"ה נפרע מן האדם על חטאיו בבניו הקטנים, שבניו של אדם הקטנים שאין בהם דעת ולא הגיעו לכלל מצוות כקניינו הן, וכתיב איש בחטאו ימות עד שיעשה איש. ע"כ. ואם כן חקירה מעיקרא מיושבת מה ענין ותועלת ביאתם לעולם כמובן. וצ"ע. עכת"ד מהרי"ח סופר נר"ו.
וי"ל דחקירת הרב שפתי כהן ז"ל קמ'ה וגם נצב'ה גם לפי דברי הרמב"ם, דהרי אפשר לנקות עון אביהם בדבר אחר ולא במיתת הבנים, וא"כ למה הם נולדים, וע"ז יישב, כדי לתת שכר למביאיהם שהשתדלו בקיום מצות פריה ורביה.
ומהרי"ח סופר נר"ו (שם) כתב עוד וז"ל: עוד חידוש מתבאר בדברי הרב שפתי כהן ז"ל שמי שנולד לו בן ונפטר רח"ל, מקבל שכר על השתדלותו במצות פרו ורבו, אע"פ שלפי האמת לא קיים מצות פרו ורבו כשמתו בניו ככתוב בשו"ע אה"ע (סימן א). ועיין. ע"כ.
ואין הכרח לדבריו, שאפשר לבאר כונת הרב שפתי כהן ז"ל, שהוריו שהשתדלו בו לקיים פריה ורביה מקבלים שכר על מצות המילה שקיימו בו ושמחים במצוה ועושין לו סעודה, וכן בהבאתו לקיום מצות הקהל, ומקיים ביה נמי מצות צדקה כדאיתא בכתובות (נ ע"א), ואף בפחותים מגיל שש אע"ג דמצות צדקה ליתא ומחויב במזונותיהם, מ"מ ודאי מקיים בזה מצוה (ועי' בס' למודי ה' לימוד עז), וכן בבניו הזכרים אף מצות ושננתם לבניך איכא.
ובר מן דין, אין הדבר חידוש, שהרי חשב אדם לעשות מצוה ונאנס ולא עשאה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה כדאיתא בש"ס (ברכות ו ע"א וש"נ), וה"ה הכא דאין לך גדול מאונס מיתה. וע"ע בס' מגדים חדשים בסוגיין.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: ו' יולי 08, 2022 8:16 pm
על ידי משה פרץ
מה שנכון נכון כתב:
יהודה בן יעקב כתב:כתב ילקוט יוסף פסוקי דזמרה וקריאת שמע הערות סימן נא - דין התפלה מברוך שאמר עד ישתבח - הערה לג
ואף שבספר החיים למהרש"ק כתב, שזמן ברכות השחר כזמן תפלה. ואין לברך אחר ד' שעות, מכל מקום אין לחוש כאן לסב"ל אחר שבדברי הראשונים מבואר שאין הגבלת זמן לברכות השחר, וגם כן הוא המנהג, כמו שכתב בשו"ת מים חיים (חלק יורה דעה סימן ד') שכן עשו ממעשה בהסכמת הגאון רבי יצחק טייב בעל ערך השלחן. ע"ש.

חיפשתי בכמה ספרי שו"ת מים חיים, [שלא כדרכו, לא ציין המחבר שליט"א את שם המשפחה], אך לא מצאתי במה המדובר. אשמח לקבל מידע.

מים החיים לר' אברהם בן ארולייא, חיו"ד קונטרס מי המרים ס"ד, לא ע"ב-ג.

גם להלן בילקוט יוסף גופיה (דף רכח ע"ב ד"ה אולם) כתב את שם הספר בתוספת ה"א.

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' יולי 10, 2022 5:55 am
על ידי משה פרץ
פרנצויז כתב:
יהודה בן יעקב כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:מיהו הבן אברהם המוזכר בע"ב?

לכא' הכוונה לזה, וצ"ל תקפ"ו

ייש"כ על הציון לס' בן אברהם (אישטרושה), שו"ת, חו"מ סי' י', (דף ל"ז).
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... 324&hilite
ומה שכתוב שם שיכול לומר קים לי כיש מי שכתב והרדב"ז וסיעתו, כוונתו למגיד משנה בשם יש מי שכתב.

שם כתב בפירוש שדברי היש מי שכתב הם במגיד משנה.
ונחלקו האחרונים בדין זה, ראו ב- https://gilyonot.blogspot.com/2021/11/blog-post_22.html

Re: ◆ בספר... מזכיר את ספר..., מי יודע במה מדובר? ◆

פורסם: א' יולי 10, 2022 1:50 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
משה פרץ כתב:
פרנצויז כתב:
יהודה בן יעקב כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:מיהו הבן אברהם המוזכר בע"ב?

לכא' הכוונה לזה, וצ"ל תקפ"ו

ייש"כ על הציון לס' בן אברהם (אישטרושה), שו"ת, חו"מ סי' י', (דף ל"ז).
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... 324&hilite
ומה שכתוב שם שיכול לומר קים לי כיש מי שכתב והרדב"ז וסיעתו, כוונתו למגיד משנה בשם יש מי שכתב.

שם כתב בפירוש שדברים היש מי שכתב הם המגיד משנה.
ונחלקו האחרונים בדין זה, ראו ב- https://gilyonot.blogspot.com/2021/11/blog-post_22.html

ר' משה הודעותיך נפלאות חילך לאורייתא.