מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אָבְּרַה קָ(גַ')בְּרַה - שם טומאה?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
פי האתון
הודעות: 692
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

אָבְּרַה קָ(גַ')בְּרַה - שם טומאה?

הודעהעל ידי פי האתון » ה' ינואר 03, 2019 1:45 pm

האי דאמרי אינשי (בבואם לבטא: שם 'קסמים') - שם זה.
שיניתי במכוון ...

וראיתי פעם באוצר ישראל (של אייזנשטיין המפורסם), שזה שם טומאה המקובל משכבר הימים (הוא כתב זאת לפני כמאה שנה...).

האם יש איסור להזכיר שם זה?

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: אָבְּרַה קָ(גַ')בְּרַה - שם טומאה?

הודעהעל ידי עקביה » ה' ינואר 03, 2019 1:49 pm


מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אָבְּרַה קָ(גַ')בְּרַה - שם טומאה?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' ינואר 03, 2019 2:01 pm

ומה דינו של 'הוקוס פוקוס' אחיו המוכר יותר?

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: אָבְּרַה קָ(גַ')בְּרַה - שם טומאה?

הודעהעל ידי שמש » ה' ינואר 03, 2019 2:05 pm

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7 ... 7%A8%D7%94
פורום הוגוורטס הולך ומתפתח...

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: אָבְּרַה קָ(גַ')בְּרַה - שם טומאה?

הודעהעל ידי שמש » ה' ינואר 03, 2019 2:07 pm

מקדש מלך כתב:ומה דינו של 'הוקוס פוקוס' אחיו המוכר יותר?

דווקא הוא שנשמע תמים מתגלה כבעייתי יותר, מי היה מאמין...
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7 ... 7%95%D7%A1

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אָבְּרַה קָ(גַ')בְּרַה - שם טומאה?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' ינואר 03, 2019 2:09 pm

ויקיפדיה חסום לי, אולי תעלה את התוכן הרלוונטי?

רעואל המדייני
הודעות: 409
הצטרף: א' אוקטובר 30, 2016 6:14 pm

Re: אָבְּרַה קָ(גַ')בְּרַה - שם טומאה?

הודעהעל ידי רעואל המדייני » ה' ינואר 03, 2019 2:11 pm

שמעתי מהגאון ר' אוריאל שונברג [בעל אור צפון] שדרש את המילה 'אבראכדברא' - אברא כדברא [ כדיבור], דהיינו, המכשפים רוצים לברוא בכישוף כשם שברא הקב"ה את העולם בדברו.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: אָבְּרַה קָ(גַ')בְּרַה - שם טומאה?

הודעהעל ידי ישנו » ה' ינואר 03, 2019 2:15 pm

רעואל המדייני כתב:שמעתי מהגאון ר' אוריאל שונברג [בעל אור צפון] שדרש את המילה 'אבראכדברא' - אברא כדברא [ כדיבור], דהיינו, המכשפים רוצים לברוא בכישוף כשם שברא הקב"ה את העולם בדברו.

זהו הפירוש המקובל לצמד במילים האלו, וצוין בערך שהפנה אליו הרב שמש

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: אָבְּרַה קָ(גַ')בְּרַה - שם טומאה?

הודעהעל ידי שמש » ה' ינואר 03, 2019 2:20 pm

מקדש מלך כתב:ויקיפדיה חסום לי, אולי תעלה את התוכן הרלוונטי?


"הוקוס פוקוס הוא צירוף מילים המשמש קוסמים כדי להפעיל, לכאורה, את הקסם.
מקור הצירוף אינו ידוע, אך ניכר דמיון רב בינו לבין רצף המילים הלטיני "Hoc est Corpus Meum" (נקרא: הוק אסט קורפוס מאום, ובעברית: זהו גופי) המשמש את הכומר במהלך טקס ההמרה הנוצרי, בו הופך הכומר, לכאורה, את הלחם והיין לגופו ודמו של ישו. ייתכן שהמאזינים לטקס בימי הביניים, שברובם לא ידעו לטינית, קלטו והשרישו עיוות מסוים של המשפט, וכך נוצר הצירוף "הוקוס פוקוס".
התיעוד הראשון לשימוש במילים "הוקוס פוקוס" במהלך מופע קסמים הוא מהמאה ה-17, אצל קוסם החצר של ג'יימס הראשון, מלך אנגליה, שכינה עצמו "ההוקוס פוקוס המצוין ביותר של הוד מלכותו"."

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אָבְּרַה קָ(גַ')בְּרַה - שם טומאה?

הודעהעל ידי יאיר » ה' ינואר 03, 2019 3:33 pm

אַבְּרָקָדַבְּרָה (או אברקדברא) היא מילת קסם. לפי מאמיני תורת הנסתר אם היא כתובה על קמע, ביכולתה לשחרר את נושא הקמע ממחלות. יכולת זו של המילה הופיעה בספר De Medicina Praecepta, שאותו כתב רופאו של הקיסר הרומי קרקלה, קווינטוס סרנוס.

תוכן עניינים
1 מקור המילה
2 בתרבות
3 ראו גם
4 קישורים חיצוניים
5 הערות שוליים
מקור המילה[עריכת קוד מקור | עריכה]
אין ידיעה ודאית על מקור המילה ועל פירושה. להלן השערות בעניין זה:
משמעות הביטוי הארמי "אברא כדברא" – שיברא כדבריי – כלומר ציווי להפוך מילים למציאות. בכך יש אזכור למעשה בריאת העולם שגם הוא נעשה באמצעות "אמירות" (וַיְהִי-אוֹר).
מקור המילה בשמו של האל היווני אברקסס, שנקרא גם אברסקס, והתגלגל למילה אברקדברה.
מקור המילה הוא ארמי: אבדא כדברא, פירושו "אבד כמו הדיבור (או כמו המִלה)".
גרסה אחרת למקור הביטוי טוענת כי "אברה" הוא שיבוש של "הברכה" (בלשון סגי נהור: "הקללה"), ודברה היא המילה הארמית למחלת הדבר.
לפי גרסה אחרת, מדובר בדקלום לחש או ברכה, והמשמעות המילולית של הביטוי היא "אברך (אבר) את הבורא (קדברה)".
גרסה נוספת למקור המילה מתרגם אותה מארמית "אברהם שדיבר". הגרסה הזו נשענת על דברי חז"ל האומרים שאברהם לימד לבניו מן הפלגשים דרכים כיצד לבצע כשפים, ושלחם למזרח הרחוק[1].
פירוש ארמי/עברי אחר מפרש את המילה כאזכור לשילוש הקדוש: אברא - סילוף של אב ובר (בן) קדברה - ראשי תיבות "קדוש ברוך הוא" (האב, הבן ורוח הקודש הנוצרים).
בלטינית, HABRA CADABRA משמעותו "תהיה כאן גופה". בעבר הביטוי היה שמיש במעשי כישוף שבחלקם ניסו מכשפים להרוג זה את זה, ולא במופעי קוסמות כמובן.
על פי עמרם קהתי, מקור המילה הוא עברי, ומשמעותה ארבע-אחד-ארבע.[2] אם נסדר את האותיות הלועזיות ונקרא אותן מימין לשמאל ABRA-CAD-ABRA, פונטית, המילה תקרא ארבע-אחד-ארבע (CAD הוא חד, אחד). סכום המילים 4+1+4=9, "תשעה" או האות "ט" מסמלים את הרוע, כוחות החושך וממלכת השדים בספרות הקבלה. המילה "תשעה" כוללת רק ארבע אותיות לכן, אין אפשרות לכתוב את הפירמידה ההפוכה לתשעה ימים. זאת הסיבה שיצרו את ה"תשעה" על ידי "ארבע"+"אחד"+"ארבע. כלומר, המילה "ארבעאחדארבע" שהיא מילה בת 11 אותיות, מאפשרת יצירת הפירמידה ההפוכה, המחסלת את השד (או המחלה) בעזרת הפחתת אות ראשונה מימין, עבור כל יום מתשעת הימים, שבהם עונד החולה את הקמע. את המילה "אחד" כתבו במקור בסדר שונה כ"דאח" כדי "לבלבל את השד" ולצורכי כישוף שונים, כפי שהיה מקובל ביצירת קמעות בזמן הקדום. הסבר זה מצליח במקום שכל ההסברים האחרים נמנעו מלהסביר מדוע החולה צריך לענוד את הקמע במשך תשעה ימים. לפי הסבר זה הקמע צריך להראות כך:
א ר ב ע א ח ד א ר ב ע
ר ב ע א ח ד א ר ב ע
ב ע א ח ד א ר ב ע
ע א ח ד א ר ב ע
א ח ד א ר ב ע
ח ד א ר ב ע
ד א ר ב ע
א ר ב ע
ר ב ע
ב ע
ע
על פי סרנוס, שהשתמש בכישוף כדי לטפל בחום, יש לכתוב את המילה ABRACADABRA אחת־עשרה פעמים על פיסת נייר, כשכל אות נעלמת כל פעם:
ABRACADABRA
ABRACADABR
ABRACADAB
ABRACADA
ABRACAD
ABRACA
ABRAC
ABRA
ABR
AB
A
את הנייר היה צריך לקשור עם חוט עור מחיה סביב צווארו של החולה עם פשתן. ביום התשיעי, עמד החולה כשגבו לנהר הזורם מזרחה, והשליך אחורנית את הבד. כשמוססו המים את המילים, החום היה נעלם. הפופולריות של השיטה עלתה בימי הביניים, והיו אף שניסו להשתמש בה כדי לרפא את המגפה השחורה.
באופן דומה בעברית:
א ב ר א ק ד ב ר א
א ב ר א ק ד ב ר
א ב ר א ק ד ב
א ב ר א ק ד
א ב ר א ק
א ב ר א
א ב ר
א ב
א
קמע בעל צורה דומה מכיל את שמו של שברירי, השד הגורם לעיוורון, כך:[3]
ש ב ר י ר י
ב ר י ר י
ר י ר י
י ר י
ר י
י
כיום המילה משמשת להטוטנים וקוסמים מאחזי עיניים בדומה לביטוי "הוקוס פוקוס" על מנת להכריז על מעשה "הקסם" כביכול.
בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]
בספרי הארי פוטר נעשה שימוש במלת הקסם "אבדה קדברה" (במקור: Avada Kedavra, אשר לדברי רולינג היא הגרסה הארמית המקורית) כקללה שהורגת את מי שהיא פוגעת בו. זוהי אחת משלוש "הקללות שאין עליהן מחילה", ושימוש בה נגד אדם אחר דינו מאסר עולם בכלא הקוסמים, אזקבאן. אין דרך להתגונן מפני הקללה הזו, והיחיד שנותר בחיים לאחר שהוטלה עליו הוא הארי פוטר עצמו.
בעולם הפנטזיה של הפוקימון מופיע אחד מיצורי הפוקימון "אברה", המתפתח ל"קדברה", ולבסוף ל"אלקזאם". הפוקימונים הללו מפגינים כוחות מיסטיים.
אחד מבין שירי הילדים הראשונים של להקת שוקולד מנטה מסטיק, נקרא "אברא קדברה". השיר מספר על ילד שפותר לעצמו את כל הבעיות על ידי השימוש במילת הקסם.

באתר World Wide Words
עמרם קהתי,
הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]
^ המקור למתנות שנתן אברהם לבני הפלגשים - מובא במסכת סנהדרין דף צא עמוד א "ולבני הפילגשים אשר לאברהם נתן אברהם מתנת... מאי מתנות? אמר רבי ירמיה בר אבא: מלמד שמסר להם שם טומאה". ופרש רש"י - שם טומאה - "כישוף ומעשה שדים". אברהם שלחם "קדמה אל ארץ בני קדם" [בראשית כה-ו] וביאר ב'העמק דבר' שפירושו 'מזרחה של ארץ המזרח' - המזרח הרחוק. מכאן יש לתלות את מקור המאגיה שבמזרח הרחוק. ולכן בטרם ביצעו כישוף הזכירו את המקור - אביהם אברהם ואמרו "אברהם שדיבר" - כך אברהם אמר לעשות.
^ מלת הלחש אבראכאדברא - עמרם קהתי (page 1 of 5)
^ מוזכר בתוך לחש בתלמוד בבלי, מסכת פסחים, דף קי"ב, עמוד א'.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: אָבְּרַה קָ(גַ')בְּרַה - שם טומאה?

הודעהעל ידי לייטנר » ו' ינואר 04, 2019 1:55 pm

בשולי כתב יד של מסכת יבמות בבלי נכתב:

מצאתי כתוב
אלקדחן קמיהן
יכתוב על תפוח זה בשם ויועיל
אובנותינוס
ובנותינוס
בנותינוס
נותינוס
ותינוס
תינוס
ינוס
נוס
וס
ס

דעת_האברך
הודעות: 620
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: אָבְּרַה קָ(גַ')בְּרַה - שם טומאה?

הודעהעל ידי דעת_האברך » א' ינואר 06, 2019 1:17 am

נ
נח
נחמ
נחמן
מאומן

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: אָבְּרַה קָ(גַ')בְּרַה - שם טומאה?

הודעהעל ידי אישצפת » א' ינואר 06, 2019 4:20 am

דעת_האברך כתב:נ
נח
נחמ
נחמן
מאומן

כאן כנראה בכוונה מכוונת בחר לילך מהקטן לגדול בבחינת מוסיף והולך, בשונה מכל שמות הטומאה הנזכרים שם הולכים מהגדול לקטן בבחינת פוחת והולך כאומות העולם.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אָבְּרַה קָ(גַ')בְּרַה - שם טומאה?

הודעהעל ידי יאיר » א' ינואר 06, 2019 8:03 am

ועוד אין להביא משם ראיה דלהיכן נעלמו ה - נ' וה - ח' ומאיפה באו, הופיעו וצצו במקומן ה - מ', א' ו - ו'??
[אין זה אלא שהמאמן המגמגם אמר שנחמן (השחיין) מאומן...]

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אָבְּרַה קָ(גַ')בְּרַה - שם טומאה?

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' ינואר 06, 2019 9:02 am

רמב"ם בהלכות עבודה זרה פרק יא הלכה י.

וכל אותן הקולות והשמות המשונים המכוערים לא ירעו וגם היטב אין אותם

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: אָבְּרַה קָ(גַ')בְּרַה - שם טומאה?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' ינואר 06, 2019 4:04 pm

כן הוא דרך לחשים וכדאיתא בע"ז י"ב
ת"ר לא ישתה אדם מים בלילה ואם שתה דמו בראשו מפני הסכנה מאי סכנה סכנת שברירי ואם צחי מאי תקנתיה אי איכא אחרינא בהדיה ליתרייה ולימא ליה צחינא מיא ואי לא נקרקש בנכתמא אחצבא ונימא איהו לנפשיה פלניא בר פלניתא אמרה לך אימך אזדהר משברירי ברירי רירי ירי רי בכסי חיורי

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: אָבְּרַה קָ(גַ')בְּרַה - שם טומאה?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' ינואר 06, 2019 4:06 pm

שו"ר שכבר הובא בויקי המצוטט לעיל

בן מיכאל
הודעות: 2255
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: אָבְּרַה קָ(גַ')בְּרַה - שם טומאה?

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' ינואר 06, 2019 6:26 pm

מילים רבות נכנסו לשפתינו והינן ע"ז כך למשל הגיינה הוא שם אלילת הנקיון היוונית והרבה כיוצא בזה, ואף בחז"ל מצינו כן, כך שלכאורה אין איסור להזכירם. אם כי כאן זה מעט אחרת כי זה במשמעות של קסם.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2096
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: אָבְּרַה קָ(גַ')בְּרַה - שם טומאה?

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » א' ינואר 06, 2019 10:30 pm

שמש כתב:
מקדש מלך כתב:ומה דינו של 'הוקוס פוקוס' אחיו המוכר יותר?

דווקא הוא שנשמע תמים מתגלה כבעייתי יותר, מי היה מאמין...
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7 ... 7%95%D7%A1

מעניין שפעם שמעתי הביטוי הזה הוקוס פוקוס' יוצא מפי מו"ר הגר"א אריאלי שליט"א.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 175 אורחים