בוא ונעשה קצת סדר בדברי הרב נופל וקם
שייכות למכרמשנה ראשונה
נופל וקם כתב:ואם כן זו ההזדמנות לראות ולהחכים (ואף לקנות!).
כמו כן כל חברי הפורום היקרים מוזמנים למכירה עצמה שתערך במרכז אחים בבני ברק (בנין מכבי) ביום שני ח' אייר , 13.5.19 בשעה 19:00. כמו כן ניתן לבוא לראות את הפריטים ולהתרשם בתצוגה במשרד ברחוב הרב קוק 10 בני ברק.
משנה אחרונה
נופל וקם כתב:גילוי נאות: איני בעלי הספרים עם ההגהות וגם איני מבעלי בית המכירות כך שאין לי אף נגיעה ממונית בעניין לא של רווח ולא של הפסד. העליתי את הדברים כדי להגדיל תורה ולהאדירה.
זיהוי כתב היד בוודאותמשנה ראשונה
נופל וקם כתב:דוקא מקטע הצילום שהראי"ס העלה נראה ברור ללא צל של ספק לכל בר בי רב דחד יומא שכתב היד הוא אכן של הסמ"ע! (שימו לב בעיקר לדמיון בצורת האותיות ג' ו- ע'.)
נופל וקם כתב:(ועוד אני יודע שכמה וכמה מביני עניין ומומחים בתחום ראו את כתב היד ואף הם סמכו ידיהם על יחוסו לסמ"ע)
נופל וקם כתב:הכתב כפי שהבעתי את דעתי דעת הדיוט אכן דומה וכך קבעו כפי שהבאתי אף גדולים ממני.
נופל וקם כתב:ועכשיו שהבנתי אוכל להשיבך שבהחלט כפי שידוע לי בבירור כתה"י הושווה לצילומי כת"י הסמ"ע ואדרבה גם לפי השוואה זו נקבע הזיהוי!
משנה אחרונה
נופל וקם כתב:אף אני איני בטוח במאת האחוזים שזהו אכן כתב יד הסמ"ע רק באתי לעורר שכך קבעו כמה מביני עניין ואף לי נראה דמיון בין כתב ידו הידוע לכתב זה.
אמנם אכן יש אי אלו הבדלים קלים בצורת האותיות ויתכן מאוד שהם נובעים מכך שבהגהות בניגוד למכתב שהעלה הראי"ס ובניגוד לחיבור שהעלה נפש החיים צריך לכתוב יותר בקטן בשולי הספר ולכן עקב כך הצורה אכן משתנה מעט. וא"כ אין לי ולא יהיה לי אף צורך להודות משום שמעולם לא אמרתי שאני בעצמי טוען שברי לי שזהו כת"י הסמ"ע.
אותיות ג' ו' ק'משנה ראשונה
נופל וקם כתב:דוקא מקטע הצילום שהראי"ס העלה נראה ברור ללא צל של ספק לכל בר בי רב דחד יומא שכתב היד הוא אכן של הסמ"ע! (שימו לב בעיקר לדמיון בצורת האותיות ג' ו- ע'.)
משנה אחרונה
נופל וקם כתב:טענתי מקודם שיש דמיון בין האותיות ע' ו- ג', וציינתי בדווקא אליהם משום שכוונתי הייתה להטעות מעט כדי לבדוק האם ישימו לב החברים כאן, שדוקא האות ע' בעיקרה אכן דומה אך יש הבדל במשיכה שיש בה בסופה
ר' שמואל זנוויל כהנאמשנה ראשונה
נופל וקם כתב:איך שלא יהיה כפי שכתוב בסקירה של "מורשת" הספרים הגיעו מעיזבונו של החוקר המנוח הרב שמואל זנוויל כהנא ז"ל שעמל על כתב היד שנים רבות וחקר אותו והוא שגילה שכתב היד שייך לסמ"ע. וחוץ מזה מצורף לשני כרכי השו"ע גם כל חומר המחקר על כתב היד של הרב כהנא ז"ל והקונה המאושר יקבל אף את דפי המחקר לידיו!
נופל וקם כתב:תנוח דעתך לא מדובר בשז"ך ז"ל.
משנה אחרונה
נופל וקם כתב:אף אני איני יודע עליו יותר מדי, חוץ מזה שאנשים כשרים ומביני עניין העידו לי עליו שהוא בר סמכא, רק אני יודע שהוא היה מתגורר בקרית ספר (אאל"ט).
בכל אופן אשתדל לברר זאת מחר ביתר בירור ולהודיעך.
עדות ר' שמעון שוורץמשנה ראשונה
נופל וקם כתב:מצורף גם אישור על הכתב היד מהמומחה הידוע הרה"ח ר' שמעון שוורץ שידוע בזהירותו בעניינים אלו.
נופל וקם כתב:מה שאתה מצטט מדבריו של ר' שמעון שוורץ כביכול הוא כתב במכתבו שאין ידוע לו כת"י מהסמ"ע זה שקר וכזב לא כתוב כך ואף לא קרוב לכך באף מקום במכתב.
אני רק יכול ללמד עליך סנגוריה שכנראה אף את הכתב במכתבו אתה מתקשה לזהות ולקרוא.
נופל וקם כתב:עוד דבר "נפש החיים": לא דייקת כלל בדבריך, האישור הוא גם "לפי הנראה" כפי שציינת שתי שורות קודם והשמטת תיכף בסמוך!
וחוץ מזה לגבי טיב ואיכות הבדיקה של ר' שמעון שוורץ איני יודע עד כמה אתה צודק או טועה משום שאיני מכירו אישית רק אני יודע שרבים מחשיבים מאוד את דעתו על אף זיקנותו.
ולמי שלא הבין, הרב נופל וקם טוען שמאחר שרש"ש כותב "לפי הנראה", הכוונה ש"נראה" כתב היד דומה למשנהו...
וכעת לה"עיין בביאורי" שמנפנפים בזה.
מקודם נעתיק דברי רש"ש
היה למראה עיני ספר שו"ע חשן משפט (קראקא ש"א) ושו"ע אהע"ז (קראקא שנ"ד), שעל גליונותיהם נמצאים שני סוגי כתיבת יד, האחד כתיבה קצת יותר גדולה והוא לפי הנראה והדעת נותנת שהיא כתיבת ידו של הסמ"ע זלה"ה בעצמו מפני שרובם של הערות האלו נכתבו כעין טיוטא והנך מוצא אותו בדפוס עם קצת שינוי לשון, בנוסף על הסיום "ועיין בביאורי" המופיעה הרבה פעמים בספר שמייחסו אל עצמו. והכתיבת יד הקטנה יותר והם ציונים יוצא מתחת יד אחד מבית מדרשו של הסמ"ע זלה"ה.
הרי שרש"ש בנה יסודו אך ורק על ההנחה שמאחר שהדברים נמצאים בסמ"ע, וכאן נראה לו שנכתבו אותן דברים "כעין טיוטא", הרי שהסמ"ע עצמו כתבם. נוסף לזה מה שכתב "ועיין בביאורי" שבזה מייחס הכותב לעצמו דברים שבספר סמ"ע. וכל זה לגבי הכתיבה ה"קצת יותר גדולה",
אבל "כתיבת יד הקטנה יותר" היא לאחד מתלמידי הסמ"ע. הרש"ש לא גילה מאין לו שזה תלמיד הסמ"ע ולא תלמיד הרמח"ל, אך כנראה בנה יסודו על מה שהרבה מהציונים דומים לציוני מ"מ שבסמ"ע דפוסים ראשונים בצידי השו"ע. אך אם צודקים דברינו שעל זה בנה חילו, שוברו בצידו, הרי סוף סוף הן הסמ"ע בציוניו והן אלמוני המציין בכתב יד, שניהם מציינים על השו"ע, ולמה שיהיה ביניהם שינוי. מה גם שהמציין בכת"י מקדים כמעט לכל ציון "ב"י", כלומר שמקור הציון על פי דברי הבית יוסף על אתר. אין כאן חכמה ובקיאות, אלא בדיקה בב"י על אתר, אז למה באמת שיציין אחרת ממה שציין?
אך דברי הרב ודברי התלמיד דברי מי שומעים, נעסוק ב"הגהות הסמ"ע" בעצמו.
שני דברים יוצאים מדברי הרש"ש בנוגע לזיהוי הכת"י ככתב ידו של הסמ"ע. א) רק כתב יד הגדול היא של הסמ"ע ורק בתוכה נמצא ה"עיין בביאורי". ב) ה"עיין בביאורי" מתאים בכל מקום להיות טיוטא של דברי הסמ"ע.
בין כל הצילומים שהובאו שם באתר, ישנם רק שנים בהם יש "עיין בביאורי", האחד לסימן ע"ה סעיף י"ג, והשני לסימן קכ"ט סעיף י"ב בהג"ה. לכן בידינו לבדוק רק שני צילומים אלו לנסות להוציא מהן מסקנא הנ"ל.
על סימן ע"ה סעיף י"ג כתב המגיה (
בכתב יד הקטן):
הדין דפרעתיך מביא ב"י בשם הרמב"ם ומגיד עיין בביאורי הפירושו
והנה חוץ ממה שזה לא נמצא בכת"י הגדול רק בקטן, הרי אין בדברים אלו שום הכרח לייחסם דווקא להסמ"ע (ס"ק ל"א), כשהדברים האלו נידונים בכל המחברים, בב"ח וש"ך וכו'. כולם מציינים למקור ברמב"ם ומגיד משנה, וכולם דנים בפירוש הדברים.
על דברי הרמ"א סימן קכ"ט סעיף י"ב כתב בהגהות כתב יד זה, בשני גדלים כדלהלן:
תשו' מיימוני סוף ספר משפטים עיין בביאורי שהדין זה תמוה מאוד ואין נכון להורות כן כ"כ רמ"י בספרו ומ"ו מיישבו ועיין בביאורי
כפי מה שאפשר להווכח, ה"עיין בביאורי" מצוי בהערה זו, הן בכת"י הגדול והן בקטן, כך שבזה לבד נהרס הנחותיו של הרש"ש. אך אפשר לדחוק שבכתב יד הגדול כתוב "עיין בביאורו" וקאי על ה"מ"ו" כלומר שזה הוספת תלמיד הסמ"ע. אך עדיין זה היפוך דברי הרש"ש, שכת"י הגדול הוא של הסמ"ע והקטן של התלמיד.
אך נעיין נא בדברי הסמ"ע ס"ק ל"ד שלזה שימשה כביכול הערה זו כטיוטא.
ובכן מפורש שם דווקא להיפוך, הוא מצטט מהעיר שושן (היינו רבי מרדכי יפה בעל הלבושים), המתמה על הרמ"א בזה, והסמ"ע משיבו שנעלם ממנו שמקור הדברים מתשו' מיימוני והמעיין שם בפנים יראה דלק"מ. א"כ איך משמשת הערה זו כטיוטא להיפכה?
סוף דבר, לע"ע אין שום סיבה לייחס הערות אלו להסמ"ע, אף לא תוכנם, וכש"כ להחליט היותם עצם כתב ידו. והרש"ש שכתב כן, מוכח מדבריו שלא השוה לכתב ידו של הסמ"ע היוצא ממקום אחר.