עמוד 1 מתוך 3

אבן הטועין ואבן הטועים - על פריטים המוצעים למכירה בבתי המכירות הפומביות וטיבם

פורסם: ג' מאי 07, 2019 4:16 pm
על ידי נופל וקם
עודכנה כותרת. אי"ס.


שלום רב לחברי הפורום היקרים.
רציתי להפנות את תשומת ליבכם למכירה פומבית שתערך ביום שני הבא ח' אייר, המכירה היא של בית המכירות הפומביות "מורשת".
במכירה ישנם כמה וכמה ספרים ופריטים מעניינים ביותר. בין השאר תימכר שם תגלית היסטורית חשובה ביותר ממש אור חדש בעולם ההלכה!
מדובר בספר שולחן ערוך חלק אבהע"ז עם הערותיו והגהותיו של הסמ"ע שלא נדפסו מעולם!
כמו כן ימכרו שם עוד כמה פריטים היסטוריים ומרגשים ביותר כמו: הקמע של הרה"ק ר' שייעלע מקרעסטיר זצוק"ל (שהשבוע חל היארצייט שלו!), הקאפעטע של האדמו"ר איציקל מפשעווארסק זצוק"ל, ועוד הרבה ספרים נדירים ופריטים נדירים מהשואה ועוד...

נראה לי יהיה מעניין ומחכים מאוד אם חברי הפורום דנן יוכלו להוסיף מידיעותיהם הרחבות עוד מידע מעניין על פריטים שנמצאים במכירה (וכמובן שגם יוכלו להחכים מהדברים המפורטים על הפריטים במכירה) שכידוע וכנהוג במכירות פומביות חלק ניכר מהפריטים מופיעים לזמן קצר ואז נעלמים אחרי שמישהו קונה אותם ומי יודע מתי יבוא לידנו שוב ואם כן זו ההזדמנות לראות ולהחכים (ואף לקנות!).

כמו כן כל חברי הפורום היקרים מוזמנים למכירה עצמה שתערך במרכז אחים בבני ברק (בנין מכבי) ביום שני ח' אייר , 13.5.19 בשעה 19:00. כמו כן ניתן לבוא לראות את הפריטים ולהתרשם בתצוגה במשרד ברחוב הרב קוק 10 בני ברק.

הקישור לקטלוג באתר בידספיריט - https://il.bidspirit.com/ui/catalog/auc ... /1?lang=he

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ג' מאי 07, 2019 4:34 pm
על ידי כרמי שלי
נופל וקם כתב: . . בין השאר תימכר שם תגלית היסטורית חשובה ביותר ממש אור חדש בעולם ההלכה!
מדובר בספר שולחן ערוך חלק אבהע"ז עם הערותיו והגהותיו של הסמ"ע שלא נדפסו מעולם!

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 46#p540846

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ג' מאי 07, 2019 4:42 pm
על ידי ארזי הלבנון
שאלה של צעיר חסר הבנה:
לאחר המכירה תהיה דרך לדעת מי הוא הרוכש על מנת ליצור איתו קשר, או שקיימת במה מסויימת שניתן להציע למוכר הצעה שאם תיראה לו יוכל ליצור קשר חזרה?

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ג' מאי 07, 2019 6:46 pm
על ידי ממזרח שמש
כתב יד הגאון רבי שלמה קלוגר נדפס כבר?

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ג' מאי 07, 2019 10:12 pm
על ידי זרע הארץ
האם מדובר בהגהות בעלת משמעות הלכתית?

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ג' מאי 07, 2019 10:18 pm
על ידי איש_ספר
למיטב ידיעתי הזיהוי של ההגהות עם הסמ"ע מפוקפק בלשון המעטה.
מובן מאליו שלא הייתי כותב דבר כזה לולי שהערעור מבוסס מאד. וג"ז בלשון צנועה.

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ג' מאי 07, 2019 10:45 pm
על ידי איש_ספר
הנה כתב ידו של הסמ"ע בהסכמתו לסידור רש"ס.


IMG-20190507-WA0208.jpg
IMG-20190507-WA0208.jpg (408.1 KiB) נצפה 13803 פעמים


והנה כתב יד של הרב המגיה

030.jpg
030.jpg (235.68 KiB) נצפה 13713 פעמים


ולא קרב זא"ז כלל וכלל.

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ג' מאי 07, 2019 11:30 pm
על ידי ברוז
איש_ספר כתב:למיטב ידיעתי הזיהוי של ההגהות עם הסמ"ע מפוקפק בלשון המעטה.
מובן מאליו שלא הייתי כותב דבר כזה לולי שהערעור מבוסס מאד. וג"ז בלשון צנועה.

מתוך תיאור הפריט בקטלוג:
מצורף אישור מומחה של הרב שמעון שווארץ.



כרכי השולחן ערוך שלפנינו היו ספונים שנים ארוכות מאד ולא נודע מי כתב את ההערות הרבות שנמצאו בו, הם התגלגלו לידיו של החוקר הרה"ח ר' שמואל זנוויל כהנא ז"ל, בסבלנות אין קץ עבר על כל ההערות וההגהות רשם אותם בכתב, כרך את הספרים בכריכה חדשה ולאחר מספר שנים של השוואות כתבי יד הגיע למסקנה כי אכן מדובר בכתב ידו של הסמ"ע הק'. וכך הוא מציין במסמכים הנלווים: "עדות הראשונה על אמיתות הערות הסמ"ע, ה"עיין בביאורי" הנמצאות בחלק אבן העזר אין להם על מה שיסמוכו אם לא היה החלק חושן המשפט עם עשרות "עיין בביאורי" הנמצאות בתחום ובתוך הסמ"ע בחלק החושן משפט". הרב כהנא לא חסך מזמנו וצירף הוכחות כתובות עם סימוכין לדברי רבינו בספרו על חושן משפט וכך הוא מוסיף וכותב: "בכל מקום שנמצא איזה הערה או עיין בביאורי נמצא העניין בסמ"ע וכולם באותו סגנון ולשון, עשרות פעם". בשונה מכתבי יד חשובים ורבים אחרים בהם סחר בימי חייו, הרב כהנא ייחס חשיבות רבה מאד לאוצר שהתגלגל לידו ואף כתב בשער הספר: "אם השם יתן כח אני אעזור לו לגמור את השו"ע חושן משפט ואבן העזר", בשנותיו אחרונות עסק בדבקות במחקר זה שראה בו היגלות נגלות אור עולם, לצערנו לא זכה לראות בחייו את המפעל רואה אור עולם.

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ג' מאי 07, 2019 11:39 pm
על ידי נופל וקם
.

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ג' מאי 07, 2019 11:42 pm
על ידי איש_ספר
מי זה החוקר הרה"ח ר' שמואל זנוויל כהנא ז"ל? אני מאד מאד רוצה לקוות שלא מדובר בשז"ך ז"ל

הראיות שהובאו כאן - במידה והן נכונות - מדברות על זיהוי תוכן ההגהות כהגהות הסמ"ע ולא על כותבן.
ככל שכתב ידו של הסמ"ע יוצא ממקום אחר - והוא יוצא ממקום שהובא ועוד - יש להשוות את כתב ההגהות לאותו כתב. זו הדרך ואין בלתה.

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ג' מאי 07, 2019 11:43 pm
על ידי נופל וקם
ממזרח שמש כתב:כתב יד הגאון רבי שלמה קלוגר נדפס כבר?


איני יודע. אך תוכל לבדוק זאת נראה לי די בקלות ע"י אוצר החכמה.

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ג' מאי 07, 2019 11:43 pm
על ידי איש_ספר
נופל וקם כתב:הראי"ס היקר איני יודע מה אתה שח, אם רצונך לטעון טענות של ממש אנא טען, אך אם אינך מפרש דבריך הרי אתה כהולך רכיל ומוציא לעז (סליחה ומחילה על הלשון החריפה).

ועכשיו לגופם של דברים: דוקא מקטע הצילום שהראי"ס העלה נראה ברור ללא צל של ספק לכל בר בי רב דחד יומא שכתב היד הוא אכן של הסמ"ע! (שימו לב בעיקר לדמיון בצורת האותיות ג' ו- ע'.)
.

אדרבה !

הצג נא קטע מלא מהגהות השו"ע לצד התמונה שהעליתי ותן לצופים להחליט אם יש דמיון.

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ג' מאי 07, 2019 11:46 pm
על ידי נופל וקם
ארזי הלבנון כתב:שאלה של צעיר חסר הבנה:
לאחר המכירה תהיה דרך לדעת מי הוא הרוכש על מנת ליצור איתו קשר, או שקיימת במה מסויימת שניתן להציע למוכר הצעה שאם תיראה לו יוכל ליצור קשר חזרה?


בודאי שאין דרך לדעת אחרי המכירה מי הוא הרוכש, אסור לבית המכירות בשום אופן למסור על כך מידע!
הדרך היחידה להציע הצעות כלשהן היא אך ורק דרך בית המכירות.

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ג' מאי 07, 2019 11:48 pm
על ידי מהעבר
האיך זה ברי אם הכתב לא דומה ?????
"והמומחה " ר' שמעון שוורץ במכתבו כותב שאין ידוע לו כת"י מהסמ"ע ועל סמך זה כותב . זה מומחה ?

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ג' מאי 07, 2019 11:49 pm
על ידי נופל וקם
איש_ספר כתב:
נופל וקם כתב:הראי"ס היקר איני יודע מה אתה שח, אם רצונך לטעון טענות של ממש אנא טען, אך אם אינך מפרש דבריך הרי אתה כהולך רכיל ומוציא לעז (סליחה ומחילה על הלשון החריפה).

ועכשיו לגופם של דברים: דוקא מקטע הצילום שהראי"ס העלה נראה ברור ללא צל של ספק לכל בר בי רב דחד יומא שכתב היד הוא אכן של הסמ"ע! (שימו לב בעיקר לדמיון בצורת האותיות ג' ו- ע'.)
.

אדרבה !

הצג נא קטע מלא מהגהות השו"ע לצד התמונה שהעליתי ותן לצופים להחליט אם יש דמיון.


אין לי צורך לעשות זאת, כל אחד יכול לעשות זאת בקלות במחשבו, פשוט לפתוח במקביל את התמונות בבידספיריט.

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ג' מאי 07, 2019 11:50 pm
על ידי איש_ספר
אם אפשר למלא את בקשתי הצנועה ולגלות לי הק' מי הוא החוקר הרה"ח ר' שמואל זנוויל כהנא ז"ל

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ג' מאי 07, 2019 11:58 pm
על ידי נופל וקם
איש_ספר כתב:מי זה החוקר הרה"ח ר' שמואל זנוויל כהנא ז"ל? אני מאד מאד רוצה לקוות שלא מדובר בשז"ך ז"ל

הראיות שהובאו כאן - במידה והן נכונות - מדברות על זיהוי תוכן ההגהות כהגהות הסמ"ע ולא על כותבן.
ככל שכתב ידו של הסמ"ע יוצא ממקום אחר - והוא יוצא ממקום שהובא ועוד - יש להשוות את כתב ההגהות לאותו כתב. זו הדרך ואין בלתה.


תנוח דעתך לא מדובר בשז"ך ז"ל.

על איזה "מקום שהובא ועוד" אתה מדבר?

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ד' מאי 08, 2019 12:01 am
על ידי נופל וקם
איש_ספר כתב:אם אפשר למלא את בקשתי הצנועה ולגלות לי הק' מי הוא החוקר הרה"ח ר' שמואל זנוויל כהנא ז"ל


אף אני איני יודע עליו יותר מדי, חוץ מזה שאנשים כשרים ומביני עניין העידו לי עליו שהוא בר סמכא, רק אני יודע שהוא היה מתגורר בקרית ספר (אאל"ט).
בכל אופן אשתדל לברר זאת מחר ביתר בירור ולהודיעך.

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ד' מאי 08, 2019 12:07 am
על ידי נופל וקם
.

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ד' מאי 08, 2019 12:16 am
על ידי ישראליק
תסתכל על האות "ע" האם נראים דומין? בעיני לא

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ד' מאי 08, 2019 12:16 am
על ידי נפש החיים
במחכ"ת ואולי כספו של בעל ההגהות במכירת מורשת .
מצ"ב עוד צילום של כתב יד קדשו של בעל הסמ"ע והוא מחדושיו על המרדכי אשר שוכן כבוד בביהמ"ל ניו יורק .
והנה בא הרוג ברגליו שמגחיך את כל הסברות כרס הנ"ל
כתב יד קדשו של הסמע.jpg
כתב יד קדשו של הסמע.jpg (1.12 MiB) נצפה 13651 פעמים
וכל מי שעדיין מתעקש לחשוב שיש כאן דמיון בכתב פשוט אינו מכיר כתבי יד מתקופות ה'שין וה'תיו (וזה עוד בגדר לימד זכות כי לאחרונה נפרץ הסכר ומתגלים כל מיני הגהות מגדולי ומצוקי ארץ לא פחות מב"ח ,מהרש"ל, אור החיים הק' וכל זה על סמך סברות ודמיון של אות עין או גימל - שערוריה!).

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ד' מאי 08, 2019 12:16 am
על ידי נופל וקם
נופל וקם כתב:
איש_ספר כתב:מי זה החוקר הרה"ח ר' שמואל זנוויל כהנא ז"ל? אני מאד מאד רוצה לקוות שלא מדובר בשז"ך ז"ל

הראיות שהובאו כאן - במידה והן נכונות - מדברות על זיהוי תוכן ההגהות כהגהות הסמ"ע ולא על כותבן.
ככל שכתב ידו של הסמ"ע יוצא ממקום אחר - והוא יוצא ממקום שהובא ועוד - יש להשוות את כתב ההגהות לאותו כתב. זו הדרך ואין בלתה.


תנוח דעתך לא מדובר בשז"ך ז"ל.

על איזה "מקום שהובא ועוד" אתה מדבר?


כמובן, עכשיו נפל לי האסימון שהתכוונת לצילום הכת"י שהעלת, וכנראה זה היה נראה מגוחך מה בדיוק לא הבנתי בכל אופן כנראה בגלל שאני טרוד במקביל בעוד עניינים נעלם ממני כוונת דבריך הפשוטים ועל כך סליחה.
ועכשיו שהבנתי אוכל להשיבך שבהחלט כפי שידוע לי בבירור כתה"י הושווה לצילומי כת"י הסמ"ע ואדרבה גם לפי השוואה זו נקבע הזיהוי!

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ד' מאי 08, 2019 12:18 am
על ידי מהעבר
כל מי שמכיר את הכתב מאותה תקופה רואה מיד שאין קשר
הב' היותר מרובע בהגהות מאשר במכתב
הנון הגדול בהגהות מול הנון הקטן יותר
העין שחוזר
הפ' בהגהות עם נקודה ובמכתב זה פס

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ד' מאי 08, 2019 12:32 am
על ידי מהעבר
מהעבר למה זה תתעבר על ריב לא לך!?

ריב לא לי ???
להחליט על הגהות מא' ממוסרי התורה ללא האחריות והזהירות הנדרשת מהחלטה כזה גורלית
בלי אפי' לבדוק אם יש דמיון לכת"י
בשביל כסף ?? זה פשע

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ד' מאי 08, 2019 12:55 am
על ידי אראל
אם מה שמציין הסמ"ע 'בביאורי' זה נמצא בכת"י, אזי אשאל, אולי זה כת"י מעתיק?
[ובעיני, הכת"י של ההסכמה וכת"י ההגהות דומים מאוד, וסביר שנכתבו ע"י אדם אחד, אך במרחק של תקופות ביניהם]

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ד' מאי 08, 2019 12:59 am
על ידי נפש החיים
מתגובתך ניכר שגם אם יבוא בעל הסמ"ע עצמו ויכחישך תסרב לקבל את הדין כי הרי ממונו גבך .

וז"ל ר' שמעון שוורץ כפי שפורסם באתר המכירה " לפי הנראה והדעת נותנת שהוא כתיבת ידי הסמ"ע זלל"ה בעצמו מפני שרובם של הערות אלו וכו " והנה אחר הלימוד זכות ברור שנתעלמה ממנו קיום הכתבים הנ"ל שהרי אילו ידע על קיומם היה צריך בראש ובראשונה להביא ראיה מדמיון הכתב (אם זה חד משמעי) ורק אח"כ להביא ראיות גם מהתוכן . וכך נוהג הרב שוורץ בעצמו באישורים אחרים ,שכותב להדיא שהוא מאשר קודם כל כי הכתב דומה וכו - ואילו לפנינו רק אישר מדין הדעת נותנת . והאמת שכל מי שסומך על הרב שוורץ אשר רבים זכויותיו מניח מעותיו על קרן צבי כי כבר פקע שמייהו כזקן ששכח ... ומכשיל את הרבים באונס .וכבר רבו האישורים שכתב לעת זקנותו שהצנעה יפה להם ולאו עכברא גנב אלא השואלים שדוחקים באדם זקן וחלש להוציא אישורים כלבבם.

וכן המקום לבקש ממנהלי הפורום לפתוח אשכול מיוחד לנושא חשוב זה . דהיינו אימות וזיהוי כתבי יד - בו יוכלו לשאול ,להשוות ,ולהעמיד למבחן כל כתב יד או הגהות מרב פלוני (ידוע)או מרב אלמוני (לא ידוע) ויתבררו הדברים לעיני כל .

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ד' מאי 08, 2019 1:53 am
על ידי נופל וקם
.

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ד' מאי 08, 2019 2:01 am
על ידי נופל וקם
.

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ד' מאי 08, 2019 6:25 am
על ידי ושא_נס
בס"ד

באשכול סמוך כתבתי: "כעת כשעלעלתי בש"ע מהדורת מכון ירושלם לצורך הענין הנ"ל, ראיתי בח"א של או"ח מזכירים הגהות הסמ"ע שהגיעו לידיהם בגליונות ש"ע כ"י. ולא כותבים מאיפה הגיעו לידיהם. וכמעט ודאי בס"ד יודע אני באיזה עותק מדובר ומאיזה מקור הגיע אליהם".

לצערי כשראיתי הספר הנ"ל לא היה בידי פנאי לצלמו, ואיני יכול להעלות כעת תמונות מהמהדורה הנ"ל.
למיטב זכרוני המדובר בכרך אחד שיש בו ארבעה חלקי ש"ע, והוא דפוס מאוחר לדפוס קראקא ש"ם ושנ"ד.
אם באמת העותק הנ"ל יש בו ארבעה שלחנות, הרי כי לחלק חו"מ יש הגהות סמ"ע פעמיים, בעותק הנ"ל שממנו הדפיסו מכון ירושלם, וכן בעותק הנ"ל שנתגלה ועומד כעת למכירה.
שמא אפשר לבקש מאנשי מכון ירושלם צילום של עמ' או יותר ממה שיש בידם מהנ"ל, בין אה"ע ובין חו"מ, או אפילו או"ח, וכך אפשר יהיה להשוות ההגהות מצד תוכנן ומראן. דומני אפילו יש במהדורתם צילום של עמ' אחד באיכות לא הכי טובה, ושמא אפשר בכל זאת להבנות ממנו ולצרפו לכאן לבדוק אם יש דמיון עם צילומי כתבי היד שהועלו כאן לעיל.
שמא ושמא הגהות סמ"ע על ש"ע היו פופולריות והועתקו בכמה עותקים? צ"ע להכריע בזה. ואולי גם יש לדון ולבדוק אם ההגהות שנדפסו במהדורת מכון ירושלם הן באמת לסמ"ע, וכעת לא עיינתי בהוכחות ובראיות שהביאו לדבריהם.

*
ש"ע משנות השי"ן עם הגהות אשכנזיות - זוהי תופעה לא הכי נדירה, וראיתי כמה וכמה עותקים כאלו, ולא היה בידי פנאי לברר ההגהות וטיבן.

דרך משל רצו"ב מעותק שמצולם אצלי עם הגהות ואיני יודע מי כתבן, ולא נפניתי לבדוק זה כלל.

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ד' מאי 08, 2019 8:18 am
על ידי ממזרח שמש
נופל וקם כתב:
ממזרח שמש כתב:כתב יד הגאון רבי שלמה קלוגר נדפס כבר?


איני יודע. אך תוכל לבדוק זאת נראה לי די בקלות ע"י אוצר החכמה.


אמנם לא הכל נדפס אבל כנראה נמצא תחת ידי המדפיסים.

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ד' מאי 08, 2019 12:12 pm
על ידי מתעמק
בוא ונעשה קצת סדר בדברי הרב נופל וקם
שייכות למכר
משנה ראשונה
נופל וקם כתב:ואם כן זו ההזדמנות לראות ולהחכים (ואף לקנות!).

כמו כן כל חברי הפורום היקרים מוזמנים למכירה עצמה שתערך במרכז אחים בבני ברק (בנין מכבי) ביום שני ח' אייר , 13.5.19 בשעה 19:00. כמו כן ניתן לבוא לראות את הפריטים ולהתרשם בתצוגה במשרד ברחוב הרב קוק 10 בני ברק.

משנה אחרונה
נופל וקם כתב:גילוי נאות: איני בעלי הספרים עם ההגהות וגם איני מבעלי בית המכירות כך שאין לי אף נגיעה ממונית בעניין לא של רווח ולא של הפסד. העליתי את הדברים כדי להגדיל תורה ולהאדירה.

זיהוי כתב היד בוודאות
משנה ראשונה
נופל וקם כתב:דוקא מקטע הצילום שהראי"ס העלה נראה ברור ללא צל של ספק לכל בר בי רב דחד יומא שכתב היד הוא אכן של הסמ"ע! (שימו לב בעיקר לדמיון בצורת האותיות ג' ו- ע'.)

נופל וקם כתב:(ועוד אני יודע שכמה וכמה מביני עניין ומומחים בתחום ראו את כתב היד ואף הם סמכו ידיהם על יחוסו לסמ"ע)

נופל וקם כתב:הכתב כפי שהבעתי את דעתי דעת הדיוט אכן דומה וכך קבעו כפי שהבאתי אף גדולים ממני.

נופל וקם כתב:ועכשיו שהבנתי אוכל להשיבך שבהחלט כפי שידוע לי בבירור כתה"י הושווה לצילומי כת"י הסמ"ע ואדרבה גם לפי השוואה זו נקבע הזיהוי!

משנה אחרונה
נופל וקם כתב:אף אני איני בטוח במאת האחוזים שזהו אכן כתב יד הסמ"ע רק באתי לעורר שכך קבעו כמה מביני עניין ואף לי נראה דמיון בין כתב ידו הידוע לכתב זה.
אמנם אכן יש אי אלו הבדלים קלים בצורת האותיות ויתכן מאוד שהם נובעים מכך שבהגהות בניגוד למכתב שהעלה הראי"ס ובניגוד לחיבור שהעלה נפש החיים צריך לכתוב יותר בקטן בשולי הספר ולכן עקב כך הצורה אכן משתנה מעט. וא"כ אין לי ולא יהיה לי אף צורך להודות משום שמעולם לא אמרתי שאני בעצמי טוען שברי לי שזהו כת"י הסמ"ע.

אותיות ג' ו' ק'
משנה ראשונה
נופל וקם כתב:דוקא מקטע הצילום שהראי"ס העלה נראה ברור ללא צל של ספק לכל בר בי רב דחד יומא שכתב היד הוא אכן של הסמ"ע! (שימו לב בעיקר לדמיון בצורת האותיות ג' ו- ע'.)

משנה אחרונה
נופל וקם כתב:טענתי מקודם שיש דמיון בין האותיות ע' ו- ג', וציינתי בדווקא אליהם משום שכוונתי הייתה להטעות מעט כדי לבדוק האם ישימו לב החברים כאן, שדוקא האות ע' בעיקרה אכן דומה אך יש הבדל במשיכה שיש בה בסופה

ר' שמואל זנוויל כהנא
משנה ראשונה
נופל וקם כתב:איך שלא יהיה כפי שכתוב בסקירה של "מורשת" הספרים הגיעו מעיזבונו של החוקר המנוח הרב שמואל זנוויל כהנא ז"ל שעמל על כתב היד שנים רבות וחקר אותו והוא שגילה שכתב היד שייך לסמ"ע. וחוץ מזה מצורף לשני כרכי השו"ע גם כל חומר המחקר על כתב היד של הרב כהנא ז"ל והקונה המאושר יקבל אף את דפי המחקר לידיו!

נופל וקם כתב:תנוח דעתך לא מדובר בשז"ך ז"ל.

משנה אחרונה
נופל וקם כתב:אף אני איני יודע עליו יותר מדי, חוץ מזה שאנשים כשרים ומביני עניין העידו לי עליו שהוא בר סמכא, רק אני יודע שהוא היה מתגורר בקרית ספר (אאל"ט).
בכל אופן אשתדל לברר זאת מחר ביתר בירור ולהודיעך.

עדות ר' שמעון שוורץ
משנה ראשונה
נופל וקם כתב:מצורף גם אישור על הכתב היד מהמומחה הידוע הרה"ח ר' שמעון שוורץ שידוע בזהירותו בעניינים אלו.

נופל וקם כתב:מה שאתה מצטט מדבריו של ר' שמעון שוורץ כביכול הוא כתב במכתבו שאין ידוע לו כת"י מהסמ"ע זה שקר וכזב לא כתוב כך ואף לא קרוב לכך באף מקום במכתב.
אני רק יכול ללמד עליך סנגוריה שכנראה אף את הכתב במכתבו אתה מתקשה לזהות ולקרוא.

נופל וקם כתב:עוד דבר "נפש החיים": לא דייקת כלל בדבריך, האישור הוא גם "לפי הנראה" כפי שציינת שתי שורות קודם והשמטת תיכף בסמוך!
וחוץ מזה לגבי טיב ואיכות הבדיקה של ר' שמעון שוורץ איני יודע עד כמה אתה צודק או טועה משום שאיני מכירו אישית רק אני יודע שרבים מחשיבים מאוד את דעתו על אף זיקנותו.

ולמי שלא הבין, הרב נופל וקם טוען שמאחר שרש"ש כותב "לפי הנראה", הכוונה ש"נראה" כתב היד דומה למשנהו...

וכעת לה"עיין בביאורי" שמנפנפים בזה.
מקודם נעתיק דברי רש"ש
היה למראה עיני ספר שו"ע חשן משפט (קראקא ש"א) ושו"ע אהע"ז (קראקא שנ"ד), שעל גליונותיהם נמצאים שני סוגי כתיבת יד, האחד כתיבה קצת יותר גדולה והוא לפי הנראה והדעת נותנת שהיא כתיבת ידו של הסמ"ע זלה"ה בעצמו מפני שרובם של הערות האלו נכתבו כעין טיוטא והנך מוצא אותו בדפוס עם קצת שינוי לשון, בנוסף על הסיום "ועיין בביאורי" המופיעה הרבה פעמים בספר שמייחסו אל עצמו. והכתיבת יד הקטנה יותר והם ציונים יוצא מתחת יד אחד מבית מדרשו של הסמ"ע זלה"ה.

הרי שרש"ש בנה יסודו אך ורק על ההנחה שמאחר שהדברים נמצאים בסמ"ע, וכאן נראה לו שנכתבו אותן דברים "כעין טיוטא", הרי שהסמ"ע עצמו כתבם. נוסף לזה מה שכתב "ועיין בביאורי" שבזה מייחס הכותב לעצמו דברים שבספר סמ"ע. וכל זה לגבי הכתיבה ה"קצת יותר גדולה",
אבל "כתיבת יד הקטנה יותר" היא לאחד מתלמידי הסמ"ע. הרש"ש לא גילה מאין לו שזה תלמיד הסמ"ע ולא תלמיד הרמח"ל, אך כנראה בנה יסודו על מה שהרבה מהציונים דומים לציוני מ"מ שבסמ"ע דפוסים ראשונים בצידי השו"ע. אך אם צודקים דברינו שעל זה בנה חילו, שוברו בצידו, הרי סוף סוף הן הסמ"ע בציוניו והן אלמוני המציין בכתב יד, שניהם מציינים על השו"ע, ולמה שיהיה ביניהם שינוי. מה גם שהמציין בכת"י מקדים כמעט לכל ציון "ב"י", כלומר שמקור הציון על פי דברי הבית יוסף על אתר. אין כאן חכמה ובקיאות, אלא בדיקה בב"י על אתר, אז למה באמת שיציין אחרת ממה שציין?

אך דברי הרב ודברי התלמיד דברי מי שומעים, נעסוק ב"הגהות הסמ"ע" בעצמו.
שני דברים יוצאים מדברי הרש"ש בנוגע לזיהוי הכת"י ככתב ידו של הסמ"ע. א) רק כתב יד הגדול היא של הסמ"ע ורק בתוכה נמצא ה"עיין בביאורי". ב) ה"עיין בביאורי" מתאים בכל מקום להיות טיוטא של דברי הסמ"ע.
בין כל הצילומים שהובאו שם באתר, ישנם רק שנים בהם יש "עיין בביאורי", האחד לסימן ע"ה סעיף י"ג, והשני לסימן קכ"ט סעיף י"ב בהג"ה. לכן בידינו לבדוק רק שני צילומים אלו לנסות להוציא מהן מסקנא הנ"ל.

על סימן ע"ה סעיף י"ג כתב המגיה (בכתב יד הקטן):
הדין דפרעתיך מביא ב"י בשם הרמב"ם ומגיד עיין בביאורי הפירושו

והנה חוץ ממה שזה לא נמצא בכת"י הגדול רק בקטן, הרי אין בדברים אלו שום הכרח לייחסם דווקא להסמ"ע (ס"ק ל"א), כשהדברים האלו נידונים בכל המחברים, בב"ח וש"ך וכו'. כולם מציינים למקור ברמב"ם ומגיד משנה, וכולם דנים בפירוש הדברים.

על דברי הרמ"א סימן קכ"ט סעיף י"ב כתב בהגהות כתב יד זה, בשני גדלים כדלהלן:
תשו' מיימוני סוף ספר משפטים עיין בביאורי שהדין זה תמוה מאוד ואין נכון להורות כן כ"כ רמ"י בספרו ומ"ו מיישבו ועיין בביאורי

כפי מה שאפשר להווכח, ה"עיין בביאורי" מצוי בהערה זו, הן בכת"י הגדול והן בקטן, כך שבזה לבד נהרס הנחותיו של הרש"ש. אך אפשר לדחוק שבכתב יד הגדול כתוב "עיין בביאורו" וקאי על ה"מ"ו" כלומר שזה הוספת תלמיד הסמ"ע. אך עדיין זה היפוך דברי הרש"ש, שכת"י הגדול הוא של הסמ"ע והקטן של התלמיד.
אך נעיין נא בדברי הסמ"ע ס"ק ל"ד שלזה שימשה כביכול הערה זו כטיוטא.
ובכן מפורש שם דווקא להיפוך, הוא מצטט מהעיר שושן (היינו רבי מרדכי יפה בעל הלבושים), המתמה על הרמ"א בזה, והסמ"ע משיבו שנעלם ממנו שמקור הדברים מתשו' מיימוני והמעיין שם בפנים יראה דלק"מ. א"כ איך משמשת הערה זו כטיוטא להיפכה?

סוף דבר, לע"ע אין שום סיבה לייחס הערות אלו להסמ"ע, אף לא תוכנם, וכש"כ להחליט היותם עצם כתב ידו. והרש"ש שכתב כן, מוכח מדבריו שלא השוה לכתב ידו של הסמ"ע היוצא ממקום אחר.

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ד' מאי 08, 2019 12:52 pm
על ידי ברוז
מתעמק.
שמך נאה לך ואתה נאה לשמך.

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ד' מאי 08, 2019 2:48 pm
על ידי איש_ספר
יש"כ של רבינו מתעמק !

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ד' מאי 08, 2019 4:21 pm
על ידי נופל וקם
הרב "מתעמק" לפני הכל ישר כחך על הטירחה בבירור הדברים.
לגבי טענותיך עלי כביכול יש לי משנה ראשונה ואחרונה הרי ברור לכל קורא -אף שהוא לא מתעמק גדול- של הציטוטים שהבאת שברובם המוחלט אין סתירה כלל בין הדברים רק הרחבה ובירור של מה שקיצרתי בהתחלה.
מה שהזמנתי את חברי הפורום למכירה לדוגמה אין זה סותר כלל למה שכתבתי מיד אחר כך שאיני קשור ואין לי אינטרס כי איני בעלים של הפריט וגם לא בעלים של הבית מכירות, רק פשוט יש לי היכרות עם בית המכירות ובעליו כך שאני פירסמתי את ההזמנה על דעתם.
וכן הלאה עם שאר טענותיו של מתעמק למשנה ראשונה ואחרונה ההסברים פשוטים למדי ואין לי כח כרגע להסביר כל אחד כי הדברים נראים לי פשוטים ביותר וגם רבים הם מלפרטם וכפי שאמרתי אין לי כח וגם לא פנאי לכך.
רק במקום אחד אכן הפרזתי על המידה ובאמת נראה שיש סתירה בדברי, וזה בציטוט הראשון שלי שהביא מתעמק תחת הכותרת זיהוי כתב היד בודאות שם אני כותב "נראה ברור ללא צל של ספק", ובכן אני אכן חוזר בי מהודאות הזו ואפשר לראות מיד אחר כך שאני לא נוקט כבר בכזו ודאות, ובכל אופן כתבתי כך בנחרצות רק כלפי תגובתו של הראי"ס שאף הוא כתב בנחרצות יתרה ואגב כך הגיע לידי גם שבשתא בלשון. בכל אופן "מתעמק" זה שלקחת את הציטוט הזה בלי להביא בתגובה למה זה נכתב פשוט משבש את היכולת להבין!
כל שאר הציטוטים אינם סותרים כלל.

ולגבי הטענות ההגיוניות שהעלה מתעמק אחר כך לערער על היחוס ובכן אלו טענות יפות אך לא מוכרחות ויש בהחלט מה להשיב עליהם ולרוב אריכות הדברים אין בכוחי לכתוב בזה עוד.

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ד' מאי 08, 2019 4:27 pm
על ידי לא ידען
מתעמק, עבודה חשובה. משנה אחרונה: נופל. משנה ראשונה: וקם.

כמי שמצוי בענף התמונות, הוצעה לי תמונה, המתיימרת להיות 'תצלום האדמו"ר רבי אהרן רוקח מבעלז על הרכבת בעת שנפרד מעדתו בעת בריחתו מצפרני הנאצים, שנות ה -40'.

כמובן שהרבי מבעלז לא הצטלם כשנפרד מחסידיו.
הוא בכלל ברח באישון לילה. לא הייתה אפשרות לצלמו
הוא לא היה בבגדי שבת, כפי שנראה בתמונה.
והעיקר:
התמונה הזאת ידועה מאוד וצולמה הרבה לפני המלחמה. חותמת הצלם המפורסם ממארינבאד מתנוססת, [אגב הוא עצמו היה נאצי] ויתכן שאף היא עצמה לא מקורית אלא העתק מאוחר.
בבית המכירות שפרסם זאת, לא השיבו לי על זה, אז אני מפרסם את המידע כאן, בתקווה שלפחות חו"ר האוצר כאן, לא יתפתו לרוכשה ובתקווה קלושה שיושם סוף להגזמות וההטעיות בתחום.

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ד' מאי 08, 2019 4:37 pm
על ידי נופל וקם
עכשיו העבירו לי מ"מורשת" מה שכתב להם אדם ת"ח -שקורא בפורום אך לא חבר בו- להפריך טענותיו של "מתעמק" ואדרבה לחזק יחוס כתב היד לסמ"ע! (וביקש לפרסם בפורום)
והנה הדברים:
כנראה ראיתם כבר את מה שכתבו איזה חכמים בפורום של אוצר החכמה אודות פריט זה. אני ממש לא מבין בכתבי יד, ואין לי שום מושג איך לדמות כתב לכתב וכו', כך שאני ממש לא מבין בזה. ובלאו הכי גם אין לי חמישים אלף דולר, אז זה לא רלוונטי בשבילי...
אני רק רוצה להעיר שאחת הטענות האחרונות שהם העלו שם נגד הייחוס של ההגהות האלו - היא ממש טענה שטותית, ואני לא מצליח להבין איך אף אחד שם לא תפס את זה. הייתי כותב את זה שם, אבל אני לא חבר בפורום, ואני רק קורא הודעות, אז אין לי יכולת להגיב שם.
כוונתי היא למה שהם כתבו לפקפק אפילו בייחוס תוכן ההגהות לסמ"ע, בזה הלשון: "אך נעיין נא בדברי הסמ"ע ס"ק ל"ד שלזה שימשה כביכול הערה זו כטיוטא. ובכן מפורש שם דווקא להיפוך, הוא מצטט מהעיר שושן (היינו רבי מרדכי יפה בעל הלבושים), המתמה על הרמ"א בזה, והסמ"ע משיבו שנעלם ממנו שמקור הדברים מתשו' מיימוני והמעיין שם בפנים יראה דלק"מ. א"כ איך משמשת הערה זו כטיוטא להיפכה? סוף דבר, לע"ע אין שום סיבה לייחס הערות אלו להסמ"ע, אף לא תוכנם". סוף ציטוט.
ובכן, הם כנראה לא תפסו את מה שהם כותבים. הרי מה שנכתב בהערה זו ממש דומה למה שמופיע בדברי הסמ"ע הנדפסים. והפירוש פשוט. וזהו לשון ההגהה עם תופסות שלי בחצאי ריבוע: "תשו' מיימוני סוף ספר משפטים [שם הוא מקור דברי הרמ"א, כמש"כ הסמ"ע בס"ק לד שם], עיין בביאורי [ס"ק לד שם] שהדין זה תמוה מאוד ואין נכון להורות כן כ"כ רמ"י בספרו [היינו שב"בביאורי" של הסמ"ק הוא מביא שם את מה שכתב הלבוש בספרו שהדין שכתב הרמ"א תמוה מאוד ושאין נכון להורות כן], ומ"ו מיישבו ועיין בביאורי [כלומר שבסמ"ק שם מיישב את הרמ"א, והיינו כנ"ל מחמת שמקור הדברים הוא בתשובות מיימוני שם וכו', וכמ"ש שם הסמ"ק]".
נמצא שזה ממש כמו שכתב הסמ"ק בפועל, והדברים פשוטים.
ושוב, זהו רק מצד תוכן ההגהות, ואין לזה קשר עם הכתב עצמו - שבזה אין בכחי לחוות דעה כי אין לי שום מושג בזה.

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ד' מאי 08, 2019 4:42 pm
על ידי אראל
לא ידען כתב:מתעמק, עבודה חשובה. משנה אחרונה: נופל. משנה ראשונה: וקם.

כמי שמצוי בענף התמונות, הוצעה לי תמונה, המתיימרת להיות 'תצלום האדמו"ר רבי אהרן רוקח מבעלז על הרכבת בעת שנפרד מעדתו בעת בריחתו מצפרני הנאצים, שנות ה -40'.

כמובן שהרבי מבעלז לא הצטלם כשנפרד מחסידיו.
הוא בכלל ברח באישון לילה. לא הייתה אפשרות לצלמו
הוא לא היה בבגדי שבת, כפי שנראה בתמונה.
והעיקר:
התמונה הזאת ידועה מאוד וצולמה הרבה לפני המלחמה. חותמת הצלם המפורסם ממארינבאד מתנוססת, [אגב הוא עצמו היה נאצי] ויתכן שאף היא עצמה לא מקורית אלא העתק מאוחר.
בבית המכירות שפרסם זאת, לא השיבו לי על זה, אז אני מפרסם את המידע כאן, בתקווה שלפחות חו"ר האוצר כאן, לא יתפתו לרוכשה ובתקווה קלושה שיושם סוף להגזמות וההטעיות בתחום.

כמדומני שאתה טועה
לפי זכרוני, המכירה היה על פספורט [דרכון] שהכינו החסידים [אאל"ט רח"ש פר"מ] עבור הה"ק מבעלזא כתכנית בריחה בתקופת המלחמה, ובמקום התמונה שמו החסידים תמונה הנ"ל שצולמה כמה שנים קודם
והכל על מקומו בא בשלום, ודברי שניהם אמת

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ד' מאי 08, 2019 4:47 pm
על ידי לא ידען
לא לא. מדובר בתמונה. היא נמכרת כעת באתר מכירות פומביות בבית מכירות חדש. לא ציינתי את שמו באשר לא קיבלתי את תגובתם, למרות ניסיונות רבים.

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ד' מאי 08, 2019 4:51 pm
על ידי נופל וקם
לא ידען כתב:מתעמק, עבודה חשובה. משנה אחרונה: נופל. משנה ראשונה: וקם.

כמי שמצוי בענף התמונות, הוצעה לי תמונה, המתיימרת להיות 'תצלום האדמו"ר רבי אהרן רוקח מבעלז על הרכבת בעת שנפרד מעדתו בעת בריחתו מצפרני הנאצים, שנות ה -40'.

כמובן שהרבי מבעלז לא הצטלם כשנפרד מחסידיו.
הוא בכלל ברח באישון לילה. לא הייתה אפשרות לצלמו
הוא לא היה בבגדי שבת, כפי שנראה בתמונה.
והעיקר:
התמונה הזאת ידועה מאוד וצולמה הרבה לפני המלחמה. חותמת הצלם המפורסם ממארינבאד מתנוססת, [אגב הוא עצמו היה נאצי] ויתכן שאף היא עצמה לא מקורית אלא העתק מאוחר.
בבית המכירות שפרסם זאת, לא השיבו לי על זה, אז אני מפרסם את המידע כאן, בתקווה שלפחות חו"ר האוצר כאן, לא יתפתו לרוכשה ובתקווה קלושה שיושם סוף להגזמות וההטעיות בתחום.


משנה ראשונה: ידען. משנה אחרונה: לא. (תשובת המשקל)
ואחרי שיצאתי ידי חובת ענה ... כאיוולתו-
מה שהעלת לגבי תמונת הבעלזא רבה, הדברים ידועים ופשוטים לכל מי שקצת מצוי בתחום ובכל אופן ישר כח שהעלת את המודעות לעניין!
אך מה לזה ולעניינינו כאן אלו שני עניינים שונים.

Re: תגלית היסטורית בעולם ההלכה במורשת מכירות פומביות.

פורסם: ד' מאי 08, 2019 4:55 pm
על ידי לא ידען
אהבתי את התגובה החריפה והמהירה.

אתה צודק זה עניין אחר. שניהם צריכים להיכנס לאשכול שהיה פעם על זיופים וטעויות של חלק מבתי המכירות הפומביות. פשוט לא מצאתי את האשכול הזה, ואשכול זה שלנו, התחיל אמנם כבכותרת הראשית, אלא שהמשכו היה ממש באותו עניין של האשכול האובד והחשוב.