זאב ערבות כתב:ספר איסור והיתר הנקרא גם על שם מחברו רבינו ירוחם וכן אדם וחוה
בברכה המשולשת כתב:א. הרמב"ם קרא לו רק משנה תורה (כמדומני שפרופ' ר' י"ש שפיגל העיר על שינויי שמות של ספרים שנקראו בשם הזהה לתורה עצמה או לחלקיה)
ב. לקח טוב איננו מדרש, אלא פירוש לתורה, שרובו הוא ילקוט מדרשים.
ג. מדרש תנאים הוא שחזור של הגרד"צ הופמן מתוך מדרש הגדול (כשם שהוא שחזר את המכילתא דרשב"י בשמות, ואחרי גילוי הגניזה התגלו הרבה קטעי גניזה והתברר שבחלק גדול מהשחזור הוא צדק אך היו מקומות שלא)- כך שזה שני ספרים שונים לגמרי. מדרש הגדול כולל בתוכו הרבה הרבה יותר (ויש עוד מה להאריך, אך לא כרגע)
ג. או"ה זה אדם וחוה. יש ספר או"ה שהוא איסור והיתר- זה שני ספרים שונים. רבינו ירוחם הוא מחבר ספר אדם וחוה (ושא"ס) אך זה לא שם הספר (כמו ששם הספר של רבינו אב"ן הוא אבן העזר ולא ראב"ן ושם הספר של נכדו רבינו אבי"ה הוא אבי העזרי ולא ראבי"ה, וכו')
זאב ערבות כתב:בברכה המשולשת כתב:ב. לקח טוב איננו מדרש, אלא פירוש לתורה, שרובו הוא ילקוט מדרשים.
ב. אין צורך שאצרף תמונה כיוון שהספר נפוץ, אך בדף השער כתוב "מדרש לקח טוב"! המכונה פסיקתא זוטרתא. לצורך האשכול לא משנה מה תוכן הספר, העיקר שהספר נקרא ביותר משם אחד.
זאב ערבות כתב:מדרש לקח טוב הידוע גם בשם פסיקתא זוטרתא
יעקובי כתב:זאב ערבות כתב:ספר איסור והיתר הנקרא גם על שם מחברו רבינו ירוחם וכן אדם וחוה
כמובן שאין זה אותו רבנו ירוחם כלל.
זאב ערבות כתב:יעקובי כתב:זאב ערבות כתב:ספר איסור והיתר הנקרא גם על שם מחברו רבינו ירוחם וכן אדם וחוה
כמובן שאין זה אותו רבנו ירוחם כלל.
הודעתך אינה מובנת.
זאב ערבות כתב: כמו כן נמצא באוצר ספר תולדות אדם וחוה והוא אחד מד' חלקים, שלש האחרים הם ספר אדם, ספר חוה וספר מישרים.
יעקובי כתב:זאב ערבות כתב:יעקובי כתב:זאב ערבות כתב:ספר איסור והיתר הנקרא גם על שם מחברו רבינו ירוחם וכן אדם וחוה
כמובן שאין זה אותו רבנו ירוחם כלל.
הודעתך אינה מובנת.
הכוונה שספר 'איסור והיתר לרבינו ירוחם' שהופיע לראשונה בליוורנו תרמ"ב (וכיום צילומו מצורף לספר 'רבינו ירוחם' מהדורת צילום של דפוס ונציה), אינו לרבינו ירוחם בן משולם המפורסם, בעל התולדות אדם וחוה וספר מישרים, תלמיד הרא"ש. ותרי גברי נינהו.
יעקובי כתב:זאב ערבות כתב: כמו כן נמצא באוצר ספר תולדות אדם וחוה והוא אחד מד' חלקים, שלש האחרים הם ספר אדם, ספר חוה וספר מישרים.
מחילה, 'תולדות אדם וחוה' ו'אדם וחוה' היינו הך.
יעקובי כתב:מה זה איסור והיתר המפורסם?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 253 אורחים