מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
כמעיין המתגבר
הודעות: 381
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » ג' יולי 16, 2019 8:20 pm

האם מישהו כבר ראה את שלחן ערוך החיד"א של מכון המאור, ויוכל להעלות לנו כאן את ההתרשמות מהספר, רמת העריכה, הליקוט והסדר?

פרנצויז
הודעות: 991
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

הודעהעל ידי פרנצויז » ד' יולי 17, 2019 8:08 pm

כמעיין המתגבר כתב:האם מישהו כבר ראה את שלחן ערוך החיד"א של מכון המאור, ויוכל להעלות לנו כאן את ההתרשמות מהספר, רמת העריכה, הליקוט והסדר?

יש מי שכתב את התרשמותו מס' שם הגדולים של מכון המאור
viewtopic.php?f=7&t=28098&p=560485#p560485

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 2797
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

הודעהעל ידי נהר שלום » ה' יולי 18, 2019 2:16 am


כמעיין המתגבר
הודעות: 381
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » ה' יולי 18, 2019 8:07 pm

פרנצויז כתב:
כמעיין המתגבר כתב:האם מישהו כבר ראה את שלחן ערוך החיד"א של מכון המאור, ויוכל להעלות לנו כאן את ההתרשמות מהספר, רמת העריכה, הליקוט והסדר?

יש מי שכתב את התרשמותו מס' שם הגדולים של מכון המאור
viewtopic.php?f=7&t=28098&p=560485#p560485



אני לא רואה שכתוב שם התרשמות, בפרט שעדיין לא יצא לאור...

כמעיין המתגבר
הודעות: 381
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » ה' יולי 18, 2019 8:09 pm

נהר שלום כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=7&t=6618&p=554513&hilit=%D7%94%D7%9E%D7%90%D7%95%D7%A8#p554458



פרסומת יפה, אבל ללא התרשמות

פרנצויז
הודעות: 991
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

הודעהעל ידי פרנצויז » ה' יולי 18, 2019 9:44 pm

כמעיין המתגבר כתב:
פרנצויז כתב:
כמעיין המתגבר כתב:האם מישהו כבר ראה את שלחן ערוך החיד"א של מכון המאור, ויוכל להעלות לנו כאן את ההתרשמות מהספר, רמת העריכה, הליקוט והסדר?

יש מי שכתב את התרשמותו מס' שם הגדולים של מכון המאור
viewtopic.php?f=7&t=28098&p=560485#p560485

אני לא רואה שכתוב שם התרשמות, בפרט שעדיין לא יצא לאור...

אחרי שבאשכול ההוא האריכו בריבוי הטעויות שנמצאו בכל המהדורות בקטע ההוא, מציין הכותב שבמהדורה החדשה שם "ב"ה מתוקן כדבעי".
האם זאת לא התרשמות מספיקה בעיניך?
הוא גם צירף צילום של העמוד, כך שתוכל לראות בעצמך.

לבי במערב
הודעות: 5129
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יולי 18, 2019 10:52 pm

יש התרשמות, כלשון פותח האשכול שליט"א:
כמעיין המתגבר כתב:מהספר, רמת העריכה, הליקוט והסדר

ויש התרשמות, שכל עצמה אינה אלא על תיקון טעות בודדת(!) [וג"ז ע"פ דפו"ר].
כנראה שיש הפרש מסויים בין השניים.

ושא_נס
הודעות: 1286
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

הודעהעל ידי ושא_נס » ה' יולי 18, 2019 10:55 pm

פרנצויז כתב:
כמעיין המתגבר כתב:
פרנצויז כתב:
כמעיין המתגבר כתב:האם מישהו כבר ראה את שלחן ערוך החיד"א של מכון המאור, ויוכל להעלות לנו כאן את ההתרשמות מהספר, רמת העריכה, הליקוט והסדר?

יש מי שכתב את התרשמותו מס' שם הגדולים של מכון המאור
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 85#p560485

אני לא רואה שכתוב שם התרשמות, בפרט שעדיין לא יצא לאור...

אחרי שבאשכול ההוא האריכו בריבוי הטעויות שנמצאו בכל המהדורות בקטע ההוא, מציין הכותב שבמהדורה החדשה שם "ב"ה מתוקן כדבעי".
האם זאת לא התרשמות מספיקה בעיניך?
הוא גם צירף צילום של העמוד, כך שתוכל לראות בעצמך.



אחר הקידה אין בזה רושם מספיק להתרשמות מספיקה.
הרבה צדדים יש לעריכת ספר מורכב ביותר כספר שם הגדולים על כל מהדורותיו וחלקיו והשמטותיו וספיחיו (יתכן כי ספר זה הוא מספרי החיד"א הקשים ביותר לעריכה מכמה צדדים. ויתכן כי לסיבה זו מהדורת אהבת שלום מתעכבת זמן רב. ולבי אומר לי שבמדה ומהדורת אהבת שלום תודפס, היא לא תיפול במעלותיה ממהדורת המאור, ויתכן שאף יהיו בה מעלות רבות מאד מאד ביחס למהדורת המאור. והדברים פשוטים), ובנדון הנ"ל שזו השמטה שדיברו בה רבים ונכתב עליה בכמה מקומות, פשיטא שיזהרו זהירות יתירה, וביותר ששלחו למבוא שבו מן הסתם מתפארים שמהדורתם מתוקנת ביחס למהדורת בן יעקב המצונזרת (אם כנים הדברים לא אדע מה יש להתפאר בהדפסת ספר על פי דפו"ר, הרי בספרים כאלו זו הפעולה הראשונה שנצרכת).

גם אם לא נגיד שנזהרו זהירות יתירה במיוחד בענין הנ"ל, אלא רק הדפיסו כראוי בהגהה מדוייקת על פי דפוס ליוורנו - נלמד מזה רק שעבודתם מבוססת על דפוס ליוורנו בדיוק, אך אין ללמוד מאומה גבי אופי וטיב יתר עניני העריכה של ספר סבוך ומורכב כזה.

תוך כדי כותבי הודעתי זו פרסם החכם לבי במערב נר"ו את תגובתו, ואם אינו מתנגד הריני לכלול דבריי שבאו בארוכה יחסית בדבריו הנעימים שבאו בקצרה.

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 549
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am

Re: ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

הודעהעל ידי מגדל » ש' יולי 20, 2019 11:40 pm

האם יש בה משהו יתר במהדורה זו על שו"ע "אוצרות ספרד" שבהוצאת "אור ודרך"?
במודעה שפרסמו כאן, כתוב שמדובר בברכ"י ומחב"ר (ושיורי ברכה אשר מעולם נדפסו יחדיו), ומכיוון שכן אני קצת עומד תמה, על מה כל הרעש וההוצאה? הרי אף לספרים אלו בלבד ישנן מהדורות מפוארות.
או שמא יש עוד דברים אשר אינם מפורטים באותו הכרוז?

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 2797
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

הודעהעל ידי נהר שלום » א' יולי 21, 2019 5:46 am

מגדל כתב:האם יש בה משהו יתר במהדורה זו על שו"ע "אוצרות ספרד" שבהוצאת "אור ודרך"?
במודעה שפרסמו כאן, כתוב שמדובר בברכ"י ומחב"ר (ושיורי ברכה אשר מעולם נדפסו יחדיו), ומכיוון שכן אני קצת עומד תמה, על מה כל הרעש וההוצאה? הרי אף לספרים אלו בלבד ישנן מהדורות מפוארות.
או שמא יש עוד דברים אשר אינם מפורטים באותו הכרוז?

לא הבנתי שו"ע אוצרות ספרד זה לא שו"ע החיד"א
בכרוז כתוב שיש הוספות מכת"י, ליקוטים משאר ספרי החידא והערות מגדו"י

הגהמ
הודעות: 1326
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

הודעהעל ידי הגהמ » א' יולי 21, 2019 5:47 am

היה עוד אחד שהקים מכון לההדרת ספרי הרחיד"א וקרא לו 'מכון המאי"ר' והדפיס בעריכה מצויינת ובצורה מאד משובחת הספרים לדוד אמת, לב דוד וחסדי אבות. דומה שהוא תיכנן להמשיך עבודתו, ומעניין מה יקרה למכון המאי"ר מעתה שמכון המאו"ר נטל המשימה לההדרת כל כתבי הרחיד"א על שכמם.

י. אברהם
הודעות: 1866
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

הודעהעל ידי י. אברהם » א' יולי 21, 2019 9:51 am

האם יש למאן דהו את העמוד הראשון של שה"ג בהוצאת המאור?

תם מה הוא אומר
הודעות: 1342
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » א' יולי 21, 2019 11:01 am

הגהמ כתב:היה עוד אחד שהקים מכון לההדרת ספרי הרחיד"א וקרא לו 'מכון המאי"ר' והדפיס בעריכה מצויינת ובצורה מאד משובחת הספרים לדוד אמת, לב דוד וחסדי אבות. דומה שהוא תיכנן להמשיך עבודתו, ומעניין מה יקרה למכון המאי"ר מעתה שמכון המאו"ר נטל המשימה לההדרת כל כתבי הרחיד"א על שכמם.


כה כתב אלי הרה"ג המהדיר של מכון המאי"ר
א. שכח להזכיר ספר שמחת הרגל.
ב. רעיון זה של הוצאת שו"ע החיד"א הכולל ספר ברכי יוסף ומחזיק ברכה על הדף וכן ליקוטים מכל ספרי החיד"א על סדר השו"ע הוא רעיון שלי שאמרתי אותו לפני הרבה שנים לאחד שעבד אז במכון המאו"ר והוא התלהב מזה מאוד והוא כנראה העביר רעיון זה לאחיו שהיה האחראי עתה על העריכה של ספרי החיד"א במכון המאו"ר.
ג. סגנון העבודה שלי כנראה שהיא שונה מאוד מסגנון העבודה של מכון המאו"ר כך שאין מלכות נוגעת בחבירתה.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 2797
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

הודעהעל ידי נהר שלום » ד' יולי 31, 2019 6:26 am

מצאתי צילום של עמוד
קבצים מצורפים
Shulchan Aruch Hachida2.jpeg
Shulchan Aruch Hachida2.jpeg (435.67 KiB) נצפה 3989 פעמים
Shulchan Aruch Hachida1.jpeg
Shulchan Aruch Hachida1.jpeg (553.35 KiB) נצפה 3989 פעמים

יוצא פוניבז'
הודעות: 1330
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ד' יולי 31, 2019 12:18 pm

מה הם כל הספרים הללו מכת"י? חלקם נדפסו כידוע, אבל רובם לא שמעתי בלתי היום.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1342
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ו' אוגוסט 23, 2019 1:27 pm

כעת הוציאו עוד ג' חלקים של כתבי השו"ת
לפו"ר נראה שבהם כמעט לא עשו הערות (ביחס למה שעשו בכתבי היד"א לשו"ע לפחות)

יוסף אזולאי
הודעות: 107
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 6:40 am

Re: ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

הודעהעל ידי יוסף אזולאי » ו' אוגוסט 23, 2019 4:33 pm

תם מה הוא אומר כתב:כעת הוציאו עוד ג' חלקים של כתבי השו"ת
לפו"ר נראה שבהם כמעט לא עשו הערות (ביחס למה שעשו בכתבי היד"א לשו"ע לפחות)

זה כבר יצא לפני שבועיים שלש, השבוע יצא 8 כרכים של דרשות החיד"א.

אלטנוישול
הודעות: 109
הצטרף: ב' דצמבר 23, 2013 11:24 pm

Re: ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

הודעהעל ידי אלטנוישול » א' אוגוסט 25, 2019 7:25 am

Screenshot_20190825-072421_Drive.jpg
Screenshot_20190825-072421_Drive.jpg (772.74 KiB) נצפה 3712 פעמים

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 1938
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' אוגוסט 25, 2019 10:39 am

מי זה "מרן שליט"א" בעלון הנ"ל?

עתניאל בן קנז
הודעות: 1929
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' אוגוסט 25, 2019 10:52 am

דרופתקי דאורייתא כתב:מי זה "מרן שליט"א" בעלון הנ"ל?

לפי התיאור, נראה כמו האדמו"ר מצאנז

תם מה הוא אומר
הודעות: 1342
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ג' ינואר 28, 2020 12:45 pm

כעת הופיע ויצא לאור שם הגדולים מהדורת המאור. שני חלקים עבי כרס. לא הספקתי לעיין בו.

הגהמ
הודעות: 1326
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

הודעהעל ידי הגהמ » ו' אפריל 17, 2020 5:55 am

תם מה הוא אומר כתב:
הגהמ כתב:היה עוד אחד שהקים מכון לההדרת ספרי הרחיד"א וקרא לו 'מכון המאי"ר' והדפיס בעריכה מצויינת ובצורה מאד משובחת הספרים לדוד אמת, לב דוד וחסדי אבות. דומה שהוא תיכנן להמשיך עבודתו, ומעניין מה יקרה למכון המאי"ר מעתה שמכון המאו"ר נטל המשימה לההדרת כל כתבי הרחיד"א על שכמם.


כה כתב אלי הרה"ג המהדיר של מכון המאי"ר
א. שכח להזכיר ספר שמחת הרגל.

הא שתא הכא בקשתיהו ולא מצאתיהו וכמו צער בנפשי. מה מאד היתה גדולה שמחת הרגל שלי אילו היייתי מוצא הספר בהישג יד כהאידנא דלא שכיחי שיירתא ולא משתכחין דעיילי ודנחתי...

נחמת ארי
הודעות: 34
הצטרף: ב' מאי 04, 2020 3:17 pm

Re: ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

הודעהעל ידי נחמת ארי » א' יוני 21, 2020 1:46 pm

לכבוד שבוע הספר קניתי את שם הגדולים של המאור.
עד כמה שאני מכיר, זאת המהדורה הטובה ביותר שקיימת כרגע בשוק. ההדפסה ברורה ובהירה, הספר מוגה מדפו"ר וחלקו אף מכתב ידו של החיד"א עצמו, תיקנו את ההשמטות שהיו במהדורות הקודמות, הוסיפו מפתחות מפורטים ואת ספר מרנן ורבנן (המלקט את הגדולים והספרים הנזכרים בשאר ספרי החיד"א). בהערות הובאו הגהות רבות מגדולי הדורות האחרונים, ציון שנות ומיקום הדפסת הספרים וכתבי היד הנזכרים בספר, וידע רב שנוסף מזמנו של החיד"א עד זמננו.

עם זאת, יש כמה נקודות שיש מה לשפר בהם, ונקווה שבמהדורה הבאה (באם תהיה) יתקנו זאת.
המהדורות שהו"ל החיד"א ז"ל עצמו חסרות סדר וארגון (מטבע הדברים, שכפה"נ החיד"א לא כתב בצורה מסודרת ושיטתית, אלא זעיר פה זעיר שם מה שהגיע לידו), ובן יעקב (וילנא תרי"ג) סידר את הספר בצורה נוחה למערכות גדולים וספרים, ובזה טוב עשו המאור שלא שינו את החלוקה, גם מכיוון שכך הורגלו המחברים לציין, וכן סידר את הערכים הכפולים בחלקים השונים לערך יחיד.
אמנם יש גם חסרונות במהדורתו, לדוגמא בן יעקב הדפיס באותיות רש"י את הקטעים שמאריך החיד"א בשבחי המחבר או בענייני קבלה (ולפעמים הדפיס בגופן רש"י בלי איזו סיבה ברורה). ונמשכו אחריו המאור בהדפיסם את הקטעים הללו באותיות קטנות. ואין בזה לא טעם ולא ריח. (במבוא כתבו "כיון שכבר נתפשטה מהדורתו ורגילים לחפש דברים אלו באותיות השונות כעין צורת הדף השארנו גם בהוצאה זו את הדברים כך" לא יאומן עד היכן הדברים מגיעים. לא מספיק שבמהדורת שו"ע מסוימת קידשו את "צורת הדף" שקבעו דפוס וילנא, אלא שאפי' לשה"ג(!) יש "צורת דף מקודשת" ואין ליגע בה.)
כמו כן בן יעקב עשה כעין מפתח פנימי לספר, שמחבר או ספר שנזכר בשה"ג שלא בערך בפנ"ע, הוסיף ערך ובו ציון למקום בו נזכר. ובמהדו' המאור חזרו והדפיסו זאת, ואינני יודע מפני מה, שהרי הוסיפו בסוף הספר מפתחות מפורטים, ולמה הוצרכו לכפול עוד מפתח פנימי הלוקה בחסר.
ויש דברים שנעשו לגריעותא במהדורת המאור, שכאמור לעיל בן יעקב סידר מחדש את הספר ואסף את כל הקטעים המפוזרים במהדורות השונות לערך יחיד, ופעמים רבות כתב החיד"א ערך מסוים, וחזר ושנאו כמה וכמה פעמים בחלקים המאוחרים ובהשמטות, ומוסיף פרט מסוים, או שמסדר בצורה שונה או חוזר בו וכדו', ואם במהדו' בן יעקב עוד ניתן לעמוד על סדר הדברים עפ"י הציונים, במהדורת המאור אף שלפעמים מציינים את סדר הדברים, פעמים רבות משאירים לקורא הנבוך להתבלבל לבד. (על נקודה זו באמת התנצלו במבוא שבאמצע העבודה רצו לחזור בהם ולהדפיס את הציונים, אלא שמסיבות טכניות לא יכלו. וחבל, שזה נותן טעם לפגם.)

את כתבי היד שמזכיר החיד"א שראה או שהיו ברשותו, לא ציינו את גורלו ומקומו של כתה"י כיום, אע"פ שהרבה מכתבי היד שמזכיר החיד"א ידועים כיום.
כמו כן לא ציינו כלל למאמרים אקדמיים, שמצד אחד זה חסר (בשערי ציון מהדו' אופק עזר לי מאד הציונים למאמרים אלו), אבל מצד שני שומר על אפיו התורני של הספר.
דבר נוסף שהפריע לי, שפעמים רבות העתיקו בערך מסוים עוד הרבה שבחים ושמועות על נשוא הערך בלי קשר לדברי החיד"א, וכמדומה שאין לזה מקום בספר ביבליוגרפי, ודי שהיו מציינים למקום בו נזכרים הדברים.

בעבודה על ספר גדול ומקיף כזה, כמובן שתמיד יהיו טעויות וחסרונות, וכמעט בלתי אפשרי להקיף את כל הידע הקיים, ומטעם זה יש לי כמה הערות וזוטות על כמה מקומות, ואולי אעלה בהמשך.

אספקלריא
הודעות: 431
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

הודעהעל ידי אספקלריא » א' יוני 21, 2020 10:32 pm

נחמת ארי כתב:לכבוד שבוע הספר קניתי את שם הגדולים של המאור.
עד כמה שאני מכיר, זאת המהדורה הטובה ביותר שקיימת כרגע בשוק. ההדפסה ברורה ובהירה, הספר מוגה מדפו"ר וחלקו אף מכתב ידו של החיד"א עצמו, תיקנו את ההשמטות שהיו במהדורות הקודמות, הוסיפו מפתחות מפורטים ואת ספר מרנן ורבנן (המלקט את הגדולים והספרים הנזכרים בשאר ספרי החיד"א). בהערות הובאו הגהות רבות מגדולי הדורות האחרונים, ציון שנות ומיקום הדפסת הספרים וכתבי היד הנזכרים בספר, וידע רב שנוסף מזמנו של החיד"א עד זמננו.
עם זאת, יש כמה נקודות שיש מה לשפר בהם, ונקווה שבמהדורה הבאה (באם תהיה) יתקנו זאת.
...
ויש דברים שנעשו לגריעותא במהדורת המאור, שכאמור לעיל בן יעקב סידר מחדש את הספר ואסף את כל הקטעים המפוזרים במהדורות השונות לערך יחיד, ופעמים רבות כתב החיד"א ערך מסוים, וחזר ושנאו כמה וכמה פעמים בחלקים המאוחרים ובהשמטות, ומוסיף פרט מסוים, או שמסדר בצורה שונה או חוזר בו וכדו', ואם במהדו' בן יעקב עוד ניתן לעמוד על סדר הדברים עפ"י הציונים, במהדורת המאור אף שלפעמים מציינים את סדר הדברים, פעמים רבות משאירים לקורא הנבוך להתבלבל לבד. (על נקודה זו באמת התנצלו במבוא שבאמצע העבודה רצו לחזור בהם ולהדפיס את הציונים, אלא שמסיבות טכניות לא יכלו. וחבל, שזה נותן טעם לפגם.)

למה אתה כותב שזו גריעותא של מכון המאור, הרי כל המהדורות (מבלי יוצא מן הכלל) שנדפסו מאז מהדורת בן יעקב, נדפסו כך!

נחמת ארי
הודעות: 34
הצטרף: ב' מאי 04, 2020 3:17 pm

Re: ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

הודעהעל ידי נחמת ארי » ב' יוני 22, 2020 12:01 am

אה"נ, כוונתי היתה ביחס למהדורת בן יעקב.

ושא_נס
הודעות: 1286
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ספרי החיד"א - מכון המאור, יש התרשמות?

הודעהעל ידי ושא_נס » ב' יולי 06, 2020 3:39 pm

קיבלתי מתלמיד חכם אחד (לא הכי מוגה):

לכבוד מערכת ספרי החיד"א שע"י מכון המאור,

הנני להעיר על כמה טעויות שמצאתי אגב אורחא:

לדוד אמת עמוד יב הערה כה שורה ג', כתוב 'האורים', צ"ל 'האסורים'

שם בהמשך 'להכניסס' צ"ל 'להכניס'

שם שורה ה, 'שיפללו', צ"ל 'שיתפללו'

שם 'מתתירין', צ"ל 'מתירין'

ואטו כי רוכלא... כל זה בקטע אחד! ורק רכשתי את הספר בערב שבת ולא הספקתי לעיין הרבה יותר.

לענ"ד כל הקטע הזה והקטעים שלאחריו צריכים בדיקה ואולי אף מחיקה.

א. מה שכתב לחלק בין חבושים דאסורים לבין חולים דשרי, משום דבחבושים מיירי באינו יכול להכניס לשם עשרה, מה שאין כן בחולה, הנה טעם זה הוא בדוי ומופרך מאליו, כי בודאי לא עלה על דעת שום אדם מעולם להביא ספר תורה לבית האסורים כדי לקרות בו בפחות מעשרה, ומטעם זה תמה הפרי מגדים בסי' קלה על מה שכתב המג"א שם (ס"ק כא) דמיירי ברוצים לקרות שם בעשרה, וז"ל: ואיני יודע מה מלמדנו דפשיטא דמיירי שרוצים לקרות בעשרה, דבפחות מעשרה אין קורין, ע"כ. ומכח זה כתב הכף החיים שם (ס"ק עג) דנראה דבא להשמיענו שלא תאמר דדוקא אם אין להם עשרה אלא שרוצים לקבץ ולהשלים מחוץ הוא שאין מביאים, אבל אם יש בהם עשרה מביאים, לזה אמר שרוצים לקרות בעשרה, רוצה לומר אפילו יש בהם חבושים עשרה ורוצים לקרות, אפילו הכי אין מביאים, וכן כתב בספר תורת חיים סופר (ס"ק טז) בישוב לשון המגן אברהם. וכן כתב בשו"ת תורת יקותיאל מהדו"ת (סי' פז ד"ה והנה לענ"ד) דיש לחלק בין יחיד שרוצה להכניף עשרה לבין ציבור דמוטלת עליהם חובת קריאה, וכונת המגן אברהם להורות דאף על פי כן אסור.

ב. ומה שכתב המשנה ברורה לחלק בין יחיד לעשרה בבית האסורים, היינו בין יחיד השרוי בבית האסורים שאין מביאים לו ספר תורה אף לקרות בו בעשרה שיבואו אצלו להשלים מנין, לבין עשרה השרויים כבר בבית האסורים ומוטלת עליהם חובת קריאת התורה דבזה שרי. ומעולם לא דיבר שום אדם על מי שאי אפשר להכניס אליו עשרה!

ג. ובעיקר החילוק בין חבוש לחולה, יש לומר על דרך שכתב מהר"י עייאש במטה יהודה סי' תקפד (סק"ד) דכהן גדול ביוה"כ שאני, שהיו מביאים לו ספר תורה מפני שהיה אנוס מחמת חולשת עבודת היום והוי כמו חולה דשרי, דחששו לו בכמה דברים מפני הטורח, אבל שאר אונסא דעלמא, לא. וכן משמע בשערי אפרים (שער ט אות מג-מד) שאסר לחבושים והתיר לחולים אפילו חולה קצת.

ד. בהערה כו: כתב המהדיר דכתבו האחרונים דאדם חשוב היינו גדול בתורה, ועיין משנה ברורה וכו'. הרי מדבריו משמע שכן הוא הסכמת האחרונים, ואמנם אף שמהר"ם פדוואה רצה לפרש כן בדעת המרדכי ע"פ גירסת כ"י, הרי אין הדבר מוסכם כלל בדעת הרמ"א, שלא כתב חילוק זב בהדיא לא בדרכי משה ולא ברמ"א, וגם מהר"ם פדוואה כתב שאי אפשר לפרש כן בלשון האור זרוע והגהות אשירי. ועיין עוד בדברי מוה"ר ליב סרוואל בשו"ת ר"י לבית הלוי (מהדורת ויניציאה שצ"ב כלל ה סוף סי' מה), וכן בשו"ת בארות המים (סי' ו) שכתב להקשות על מאן דגריס 'שהם גדולים בתורה', דהא לא היה הדבר כך, דהכהן גדול והסגן על הרוב לא היו חכמים בתורה (עיין יומא ט ע"א, יח ע"א), וכיו"ב כתב בשו"ת בנין של שמחה (סי' ה) לפקפק על המפרשים דדוקא לגדולים בתורה שרי, וכן נקט בשו"ת חקרי לב (חושן משפט חלק ב סי' קיח), ועוד רבים.

ה. בהערה כז: כתב המהדיר, 'כ"כ בשו"ת מהר"ם... ומלשון רבינו כאן משמע שאף הספר תורה צריך להיות משם קודם, אך במג"א וא"ר כתבו דסגי בהכנת ארון או תיבה עבור הס"ת, וכן כתב באמת ליעקב' וכו', ע"כ. הנה מדבריו משמע דהעיקר תלוי בהכנת ארון ותיבה, שכל שמביאם יום או יומים קודם ש"ד אפילו אינו מניח בו הספר תורה, והאי בורכא, שאין פוסק בעולם שעלה על דעתו שדי להכין ארון ותיבה יום או יומים קודם בלא ספר תורה, אלא כוונת המגן אברהם פשוטה, דז"ל שם: ז"ל מהר"ם אם מכינין לו ארון או תיבה על יום או יומים שרי, משמע דהעיקר תלוי באם שעושין שם מקום קבוע לס"ת שרי, ע"כ, ובפרי מגדים שם: יום או יומים – לאו דוקא, כל שקובעים ארון, ואפשר לאו דוקא קובעין, הוא הדין מניחים כך בחבית וכו', ע"כ. וכוונת המגן אברהם מבוארת, דיום או יומיים דקאמר לאו דוקא הוא, דהעיקר שיהיה לספר תורה מקום קבוע, כלומר אפילו לא הכינו מלפני יום או יומים אלא הכינו לפני התפלה והניח בו הספר תורה. ועל זה כתב המשנה ברורה, בזה"ל: 'והאחרונים הסכימו, דהוא הדין אם הכין מקום לספר תורה באותו יום שיהא מונח שם יום או יומים דשפיר דמי, ובלבד שינחה שם במקום שהכין קודם זמן הקריאה, ובשעת הקריאה יוציאנה ויקרא בה. וזיל בתר טעמא שכתב מהר"ם פדוואה משום דע"י הכנת ארון ותיבה אינו נחשב כמביא ספר תורה אצלו לקרוא, אלא הוא מוכן ועומד במקומו והוא הולך אצלו.

ו. שם בהמשך הביא המהדיר מה שכתב הרב כה"ח בשם הזוהר, ושוב הביא מה שכתב החיד"א בשם רבי דוד קורינאלדי להחמיר, וכמדומה דיש כאן עירב פרשיות, כי מה שכתב החיד"א בשם הרד"ק לא שייך לסברת הזוהר, אלא שכן דקדק בדעת מרן המחבר שלא כתב שום חילוק, ומה שכתב הכף החיים בשם הזוהר הוא ענין אחר ע"פ הסוד, ועל זה שייך ההמשך מה שהביא המהדיר בשם מכתם לדוד, ואשתמיט מיניה שכדברי הכף החיים כתבו רבים מאוד מן המקובלים ואף הפשטנים, שכן הסכימו מגורי האר"י מוהר"א גלאנטי, רבי חיים הכהן תלמיד מהרח"ו, רבי בנימין הכהן ויטאלי, מהר"ם פופרש, הרב יד מלאכי בשבחי תודה שגם העיד בגודלו שמיחו חכמים בדבר, וכן דעת מהר"י אירגאס, הרב מאורי אור, הגאון יעב"ץ, רבי חיים פאלאג'י, וכן חששו החסד לאלפים, והשערי אפרים, ועוד.


כלל העולה, שמאד התאכזבתי בקריאת ספר זה, השמחה שהרגשתי בראותי תורה מפוארת בכלי מפואר נהפכה במהרה לאבל, אילו היו הטעויות מעט מזעיר, החרשתי, כי כך דרכו של עולם, אבל כאן ניכר חוסר אחריות הן מצד העריכה וההגהה, הן מצד ההערות שלא ירדו לעמקי הסוגיא וכתבו ככל העולה על רוחם לפי ראיה שטחית בדברי האחרונים וספרי הקיצורים. ואם עשו כן על ספריו של גאון אחר שאינו מפורסם ואין כל בית ישראל נשען עליו, לחיי, אבל על מרן החיד"א שכל דבריו הם לנו לעיניים, זה כבר עוולה, ומעוות לא יוכל לתקון. ובשביל מה? יש לכם שם טוב בעריכת ספרים, ואני לא מבין מה קרה כאן!?

בברכה.

עד כאן מאותו תלמיד חכם.

הדעת נותנת כי לא ראי זה כראי זה, ויתכן מאד שיש ספרים מספרי החיד"א שטרחו בהם יותר והם מוגהים ונקיים יותר, ויש ספרים אחרים שהם בהיפוך.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 65 אורחים