מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ג׳ רבעי מיל שוות אחר שקיעה״ח הוי לילה... האם יש שיטה כזאת?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
פלפלת בחכמה
הודעות: 173
הצטרף: ד' נובמבר 15, 2017 12:03 am

ג׳ רבעי מיל שוות אחר שקיעה״ח הוי לילה... האם יש שיטה כזאת?

הודעהעל ידי פלפלת בחכמה » ב' יולי 22, 2019 6:27 am

ידוע שיטת הגאונים כי בין השמשות מתחיל משקיעה״ח ושיעור ג רבעי מיל אחר כך הוי לילה. אך ידוע כי רהיטת הפוסקים, כולל הגר״א ועוד, כי הדבר תלוי במקומות ובזמני השנה ולאו בכל מקום ובכל זמן אפשר לעשות מלאכה שלשה עשר וחצי דקות אחר השקיעה בפרט חו״ל דא עדיין יום גמור כמעט....

האם בכל זאת יש כאלו שסוברים דהולכים לפי שעות שוות ומיד בהגיע שלש עשר וחצי דקות אחר השקיעה הוי לילה אף דבחוץ עדיין אינו חושך כלל??? והאם יש לצרפו לאיזה קולא (הדבר היה נוגע לי היום במישהא שהיה חלוש ביותר מחמת התענית ורצה לדעת מהו הזמן הכי מוקדם שיכול לאכול בו, בפרט שמדובר בתענית נדחה...)???

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: ג׳ רבעי מיל שוות אחר שקיעה״ח הוי לילה... האם יש שיטה כזאת?

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' יולי 22, 2019 9:25 am

רצונך לתפוס את קולת הגר"א, במקום שהוא מחמיר?

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ג׳ רבעי מיל שוות אחר שקיעה״ח הוי לילה... האם יש שיטה כזאת?

הודעהעל ידי תוכן » ב' יולי 22, 2019 10:16 am

לשיטת היעב"ץ שאין כזה דבר שעות זמניות בכלל, א"כ יש לעיין אולי ג' רבעי מיל זה זמן קבוע, למרות שעל פי הסברא דבר זה מופרך.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: ג׳ רבעי מיל שוות אחר שקיעה״ח הוי לילה... האם יש שיטה כזאת?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' יולי 22, 2019 10:46 am

פלפלת בחכמה כתב:ידוע שיטת הגאונים כי בין השמשות מתחיל משקיעה״ח ושיעור ג רבעי מיל אחר כך הוי לילה. אך ידוע כי רהיטת הפוסקים, כולל הגר״א ועוד, כי הדבר תלוי במקומות ובזמני השנה ולאו בכל מקום ובכל זמן אפשר לעשות מלאכה שלשה עשר וחצי דקות אחר השקיעה בפרט חו״ל דא עדיין יום גמור כמעט....

האם בכל זאת יש כאלו שסוברים דהולכים לפי שעות שוות ומיד בהגיע שלש עשר וחצי דקות אחר השקיעה הוי לילה אף דבחוץ עדיין אינו חושך כלל??? והאם יש לצרפו לאיזה קולא (הדבר היה נוגע לי היום במישהא שהיה חלוש ביותר מחמת התענית ורצה לדעת מהו הזמן הכי מוקדם שיכול לאכול בו, בפרט שמדובר בתענית נדחה...)???

ראשית ההבדל בין המעלות של שלוש עשרה וחצי דקות בניסן ותשרי למעלות שלהם בי"ז בתמוז הן שתי דקות כמדומני.
שנית, ניתן לסמוך על השקיעה במישור.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ג׳ רבעי מיל שוות אחר שקיעה״ח הוי לילה... האם יש שיטה כזאת?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יולי 22, 2019 10:55 am

מה הכוונה ניתן לסמוך על שקיעה במישור. אתה מתכוון בירושלים. אבל אע"פ שיש לדון בדבריך מנין לך שהשאלה היתה בירושלים?

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: ג׳ רבעי מיל שוות אחר שקיעה״ח הוי לילה... האם יש שיטה כזאת?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' יולי 22, 2019 11:06 am

אוצר החכמה כתב:מה הכוונה ניתן לסמוך על שקיעה במישור. אתה מתכוון בירושלים. אבל אע"פ שיש לדון בדבריך מנין לך שהשאלה היתה בירושלים?

ערים שונות בארץ נמצאות על ההר, עם זאת ניתן לספור בהם מהשקיעה במישור (לא היה ברור לי כי השאלה בי-ם, אבל השבתי על עוד צד להקדים).
יתירה מכך, זה לא מדוייק כי ניתן לסמוך, אלא כמעט ואין סברא לומר שיש לספור מההר, בגלל שראיית הכוכבים אינה מתאחרת, בגלל שרית את השמש עוד כמה דקות - כי המצב בשמים נותר זהה.
ומי שירצה להחמיר בזה, זה או משום לא פלוג, או שלאידך גיסא יסבור כי אף במישור יש למנות מהשקיעה בהר וכדעת הרב בסידורו.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2081
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: ג׳ רבעי מיל שוות אחר שקיעה״ח הוי לילה... האם יש שיטה כזאת?

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ב' יולי 22, 2019 11:16 am

פלפלת בחכמה כתב:ידוע שיטת הגאונים כי בין השמשות מתחיל משקיעה״ח ושיעור ג רבעי מיל אחר כך הוי לילה. אך ידוע כי רהיטת הפוסקים, כולל הגר״א ועוד, כי הדבר תלוי במקומות ובזמני השנה ולאו בכל מקום ובכל זמן אפשר לעשות מלאכה שלשה עשר וחצי דקות אחר השקיעה בפרט חו״ל דא עדיין יום גמור כמעט....

האם בכל זאת יש כאלו שסוברים דהולכים לפי שעות שוות ומיד בהגיע שלש עשר וחצי דקות אחר השקיעה הוי לילה אף דבחוץ עדיין אינו חושך כלל??? והאם יש לצרפו לאיזה קולא (הדבר היה נוגע לי היום במישהא שהיה חלוש ביותר מחמת התענית ורצה לדעת מהו הזמן הכי מוקדם שיכול לאכול בו, בפרט שמדובר בתענית נדחה...)???


כמדומני בספר זמנים כהלכתם מאריך שמעיקר הדין סיום הצומות מלבד ט"ב הוא בשקיעה. ע"ש. ולכן אף שנוהגים כמ"ש השו"ע להמתין לג' כוכבים, מ"מ יש לסמוך על השיטות המקילות בצאה"כ ע"ש. [ועפ"ז הוסיף בלוח עתים לבינה "סוף זמן התענית לקולא" ע"פ ג' רבעי מיל (במעלות), נגד המנהג להצריך ראיית כוכבים בפועל].


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 282 אורחים