עמוד 1 מתוך 1

האם הבית יוסף השתמש בספר חסידים

פורסם: ד' יולי 31, 2019 12:10 pm
על ידי רצון
האם מרן המחבר ז"ל ראה ובא לידו ספר חסידים והשתמש בו בבית יוסף ובשו"ע?

Re: האם הבית יוסף השתמש בספר חסידים

פורסם: ד' יולי 31, 2019 12:22 pm
על ידי 250
בודאי שלא בא לידי מרן ז"ל ספר חסידים ולא היה בספרייתו ובקצת מקומות שמזכיר בב"י דברי ספר חסידים אינו אלא מכלי שני כמו סמ"ק ומרדכי ותרומת הדשן.

Re: האם הבית יוסף השתמש בספר חסידים

פורסם: ב' אוגוסט 26, 2019 9:57 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
כמעט ברי לי שהחיד"א עומד על זה, בשה"ג לא מצאתי, אבל זה נמצא באחד מספריו בוודאות, אני כותב זאת בתקוה שיבוא מישהו אחר וישיב האבידה.

Re: האם הבית יוסף השתמש בספר חסידים

פורסם: ב' אוגוסט 26, 2019 10:01 pm
על ידי ישראל אליהו
יש כף החיים לגבי מ"ש הרשב"א "אינו בדין יפטור האינו חשוב את החשוב דרך גררא",
שכותב שמפשטות ספר חסידים משמע דלא כהרשב"א, ושכן משמע מהשמטת המחבר.

ומשמע שההשמטה היא משום ספר חסידים הנ"ל, דאל"כ לא יחלוק המחבר על הרשב"א.

Re: האם הבית יוסף השתמש בספר חסידים

פורסם: ב' אוגוסט 26, 2019 10:10 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
ישראל אליהו כתב:יש כף החיים לגבי מ"ש הרשב"א "אינו בדין יפטור האינו חשוב את החשוב דרך גררא",
שכותב שמפשטות ספר חסידים משמע דלא כהרשב"א, ושכן משמע מהשמטת המחבר.

ומשמע שההשמטה היא משום ספר חסידים הנ"ל, דאל"כ לא יחלוק המחבר על הרשב"א.


יש לדון בזה.
אבל אני ראיתי בדברי החיד"א.


והנה הכף החיים
סימן רו
טל) שם. אינו צריך לברך. מי שיש לפניו פרי ובירך עליו בורא פרי העץ ולא היה לפניו פרי אחר ואחר שבירך בא לפניו פרי אחר יותר יפה לא יאכל תחלה אלא מה שבירך עליו. ספר חסידים סימן תתמ"ז. והביאו כנסת הגדולה בהגהות הטור, מגן אברהם ס"ק ח'. ומיהו מה שכתב המגן אברהם שם דמיירי שהיה דעתו לפטור היפים דאם לא כן צריך לחזור ולברך על היפים יעו"ש, מלשון ספר חסידים לא משמע כן אלא אפילו לא היו לפניו בשעת ברכה ולא כיון להם כיון שברכתם כמו הפרי שבירך עליו נפטרו יעו"ש. והגם שכן כתב מרן ז"ל בבית יוסף בשם הרשב"א דאינו בדין שיפטור שאינו חשוב את החשוב אלא דרך כוונה והביאו מור"ם ז"ל לקמן סימן רי"א סעיף ה' בהגה יעו"ש, נראה דמרן ז"ל לא סבירא ליה הכי מדלא כתב זה בשלחן ערוך, וכן משמע מדסתם בסעיף זה וכתב דאם הביאו לו ממין אחר דאינו צריך לברך ולא כתב לחלק במין האחר אם הוא חשוב יותר מן הראשון או לא משמע דאין חילוק אלא כל שברכתו כברכת הראשון אין צריך לברך. והטעם נראה לי משום דהא דמקדימין החשוב או מין שבעה אינו אלא לכתחלה ולחיבוב מצוה אבל לא לגרום ברכה משום זה ודוק. ומיהו המחמיר שלא לאכול דבר שיש בו פלוגתא אם צריך לחזור ולברך תבא עליו ברכה:


ובסימן ריא

כד) שם בהגה. ובלבד שיהיה דעתו גם כן עליו וכו'. משמע דאפילו אם היו שניהם לפניו בעינן שיתכוין עליו בפירוש לפוטרו ואם לאו אינו נפטר. וכן כתב בית יוסף בשם הרשב"א דאינו בדין שיפטור מי שאינו חשוב את החשוב דרך גררא אלא דרך כונה יעו"ש. והביאו מגן אברהם ס"ק י"א. מיהו כבר כתבנו לעיל סימן ר"ו אות ט"ל דלדעת מרן ז"ל וספר חסידים משמע דכל שיש עוד מאותו המין שבירך עליו לפניו ואחר כך הביאו לו עוד אפילו לא נתכוון עליו ולא היה לפניו וגם הוא חשוב אינו צריך לחזור ולברך עליו יעו"ש:

Re: האם הבית יוסף השתמש בספר חסידים

פורסם: ג' אוגוסט 27, 2019 2:00 am
על ידי לב חיים
דרופתקי דאורייתא כתב:כמעט ברי לי שהחיד"א עומד על זה, בשה"ג לא מצאתי, אבל זה נמצא באחד מספריו בוודאות, אני כותב זאת בתקוה שיבוא מישהו אחר וישיב האבידה.

viewtopic.php?t=7733#p68907
אכן כן.