תודה גדולה מאוד.
ושא_נס כתב:מסברא גם כן יש יותר מצד אחד לקיים השנה רפ"ב ולא להקדימה לשנת רע"ב.
אשמח אם תוכל לפרט.
מרן ישב במצרים בשנת רע"א, כמו שכתב בב"י חו"מ סי' סז. כמו כן מקובל במחקר שבגניזה הקהירית נמצא שטר משנת רע"ט בו מרן חתום כעד. ומכל זה מסיקים שהוא ישב במצרים בין השנים רע"א-רע"ט. ולפי זה הקריאה "התחלתיו באנדרינופולי בשנת רע"ב" היא בלתי אפשרית.
אבל האמת שהקביעה הנ"ל שמרן חתם במצרים על שטר משנת רע"ט, אינה מדויקת כלל, ובוודאי אינה מחוייבת. ואי אפשר להאריך כאן.
ומאידך, כה כתב ר' חיים ויטאל, חיים שנים ישלם, ירושלים תש"ס, עמ' יח: 'דע כי הרב מהריק"א זלה"ה הוא שעשה את בית יוסף הגדול... וספר בית יוסף עשאו בבחרותו ושהיה בן עשרים וארבעה שנים...'.
בשנת רע"ב מרן היה בן עשרים וארבע שנים! כפי המקובל שנולד בשנת רמ"ח (סוגיה בפני עצמה).
על פי ועל סמך מה קבע ר"ח ויטאל קביעתו זו? לא מסתבר שהוא עשה "חשבונות מחקריים" כאלו ואחרים, מתי בדיוק מרן נולד, ומה בדיוק כתוב בקולופון של ב"י דפו"ר. מה בדיוק הביאו לקביעה הנ"ל איני יודע. אני רק יודע שהוא רשם ביומנו האישי (שלימים נדפס בשם 'ספר החזיונות') שבשנת שי"ז (כשהיה צעיר לימים בן ארבע עשרה שנה), מרן היה מעודדו לשקוד על תלמודו. קרוב מאוד אל הלב להניח שבאחת ההזדמנויות מרן עצמו הביא לו דוגמה מימי צעירותו, שהנה זה בהיותי בן עשרים וארבע שנים בלבד התחלתי לחבר חיבור גדול ומקיף כל כך!