ראיתי דבר מעניין בספר אוצר יד חיים:
ועיין http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... =&pgnum=16
האם 'מנהג' זה שייך למנהג "טועמיה"
עוד מנהג ליהודים מארץ ישמעאל, בערב שבת הולכים כולם לבית המרחץ, ובשובם מביאות נשותיהם לפניהם יין, ומרבים בשתי'. ואחר מביאות התבשיל שהכינו לסעודות הערב, ואוכלים מבעוד יום עד שתחשך. ואחר באים כולם לבית הכנסת במלבושיהן נקיים ומגוהצים, ומתחילים בשירות ותשבחות, ומאריכין בתפלת ערבית עד שתי שעות בלילה, ובאים לבתיהם, ומקדשין ואוכלים כזית לחם ומברכים ברכת המזון. ואין מתפללים תפלת המנחה של ערב שבת בציבור בכל גלילות ההם, זולתי בירושלים לבדה נתבטל המנהג הזה, שבטלו אותו האשכנזים, ומתפללים מנחה וערבית כמנהג שלנו, ואח"כ הולכים הלילה, אפס כי לא יתפללו ערבית עד צאת הכוכבים. ושומרים שבת כתקנה בגלילות אלו יותר ממה ששומרים אותו בגלילות ההם, כי לא יצא איש מפתח ביתו בשבת לא לטייל ולא לדבר אחר, אלא לדבר מצוה, או לבית הכנסת, או לבית המדרש. ואין צריך לומר שאין גם אחד שידליקו אש ביום השבת או נר שכבה, לא ע"י גוי ועבד ואמה ידליקוה. ומי שיודע לקרות קורא כל היום אחר שתפיג יינו בשינה (דרכי ציון, תרמ"ו, דף ט, א).
שמואל דוד כתב:איפה ירושלמי הנ"ל?
נוטר הכרמים כתב:שמואל דוד כתב:איפה ירושלמי הנ"ל?
עיקר הדבר ששותין יין לאחר רחיצה בבית המרחץ מבואר בשבת קמ, א "אלונטית יין ישן... דעבדין לבי מסותא למיקר", ועי' נדרים לח, ב כוס של בית המרחץ.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 404 אורחים