מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי חלמישצור » ד' ספטמבר 18, 2019 5:12 pm

בכמה מקומות בספר "ועלהו לא יבול" הובאו הנחיות מר' שלמה זלמן אוירבך בדבר הנהגת הכשרות הראויה בשעת התארחות.
לשאלתי אודות תלמידות מחוץ לארץ, המתארחות לסעודות שבת אצל משפחות שונות, כיצד ינהגו בעניני כשרות - השיבני בהחלטיות: "תגיד להן שכל הכשר הוא טוב", אם כי ודאי שכל אחד רשאי להחמיר לעצמו. מפי הרב שלמה גוטל (ועלהו לא יבול ב, עמ' סו)

אחרי שהתחתנתי באתי אל הרב ושאלתיו: בבית הורי ואצל חותני אוכלים דברים שהם בהשגחת רבנויות שונות בארץ שאינני אוכל מהם בביתי. כיצד עלי לנהוג כשאני מתארח אצלם?

וענה: ספרו לי שני עדי ראיה שהיו נוכחים ברית של משפחה ספרדית, והרב יוסף חיים זוננפלד שהיה נוכח שם אכל מהבשר שהיה משחיטה של ספרדים. כשאתה מתארח אצל משפחתך או אצל אנשים אחרים שהינם יראי שמים אתה צריך לאכול מכל מה שנותנים לך, הרי לא מאכילים אותך נבלות וטרפות! מעיקר הדין כל ההכשרים הם טובים [היה מדובר על הכשרים של רבנויות ידועות בארץ], אלא שבהכשרים מסויימים מחמירים בדברים שונים שאינם נוגעים לעיקר הדין.

העזתי מעט את פני ושאלתיו: האם גם הרב נוהג כך בעצמו? וענה: בודאי! כשאני נמצא בחתונה, אני אוכל גם עוף בהכשר כזה שבבית אני לא מכניס. שמעתי מהרב מ. ס. (שם)

ר' מאיר חזוני שאל את הרב: אצל חותני שהינו ספרדי אוכלים באותן צלחות זכוכית גם בשר וגם חלב (כמובן אחרי שטיפה ביניהם), גם מאכלי חמץ כל השנה וגם אוכל בפסח - 1. כיצד אני צריך לנהוג כשאני נמצא אצלם? 2. כיצד על אשתי לנהוג?

תשובה: 1. במשך כל השנה תאכל אצלם באותם כלים, אך בפסח תחמיר ואל תאכל בכלים אלו - הם יבינו את זה, כי בפסח הרבה אנשים מחמירים בדברים שונים. 2. לאשתך תתן לעשות מה שהיא רוצה כשהיא נמצאת בבית הוריה, וגם בפסח אם תרצה לאכול באותם כלים אל תעיר לה על כך, ושתעשה מה שהיא רוצה. כמובן שבביתך שלך תסדר שיאכלו בכלים נפרדים (שם א, עמ' קסז).

הבאתי לרב משלוח מנות, וביקשתי ממנו שיאמר לי דבר תורה בקשר לפורים. הרב אמר לי: בפורים כל אחד לוקח מחבירו משלוח מנות ואין בודקים אחד לשני איזה הכשר יש למאכלים. אם כל אחד ידחה את המשלוח מנות של חברו בגלל שהוא מחמיר שלא לאכול מהכשרים מסויימים, אי אפשר יהיה לקיים את מצות משלוח מנות איש לרעהו כמו שצריך, ותהרס שמחת החג (שם, עמ' רמח).

אשמח מאוד לשמוע אם לעדויות אלה הדים בכתבי הרב הנדפסים ובספרים הנערכים מתורתו, בהדרכות בניו ותלמידיו הקרובים, בעדויות וב"מעשה רב" נוספים ממנו ומפיו.

ייש"כ גדול למסייעים.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' ספטמבר 18, 2019 9:05 pm

שמעתי כיוצא בזה על מרן הגר"ש אויערבאך זיע"א.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי חלמישצור » ה' ספטמבר 19, 2019 10:43 am

תודה רבה. כמדומה שהרב הנוטר שליט"א כבר העיר בזה, שהעולם אינם יודעים שלעתים יפה כוחא דהיתרא דהבן אפילו יותר משל האב.

בזכות הערתך מצאתי כעת כאן
סגן אלוף כתב:בעיקר הענין העיר לי ידיד שדעת הגר"ש אויערבאך (שליט"א) [זצ"ל] לא לדקדק בהכשרים כיון שזה נכלל בכלל דין התורה של עד אחד ומה לנו לדקדק, אמנם כפי מה שנתבאר כבר לעיל הרי אם ימצא שהכשילו העד האחד הרי חייב קרבן ובודאי שראוי ליר"ש להשמר מזה ודברי הגאון הנ"ל צריכים בירור ואולי שמע השומע וטעה.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' ספטמבר 19, 2019 11:22 pm

אני יכול רק לספר שסבתי ע''ה רטנה פעם קצת בפני הרבנית חיה רבקה אויערבאך ע''ה (רעייתו הצדקנית של רבן של ישראל מרן הגרש''ז נ''ע), על כך שהרבנית נזהרת ומקפידה הקפדה יתירה (כביכול) בעניין הכשרויות וכדו', היא שאלה את הרבנית- וכי ההורים שלנו זצ''ל דקדקו עד כ''כ בכל זה?
והרבנית השיבה לה בנחת ובטוטו''ד מה נשתנה מזמן הוריהן לזמנן, שבימינו הכל מתועש ונעשה בכמויות מסחריות ובכל מוצר הכי פשוט מעורבים עשרות רבות של רכיבים שיוצרו לעיתים כאו''א בארצות שונות ובקצוות תבל, ואם אין השגחה קפדנית ומקצועית מאד, כמעט לא ימלט שיבואו לידי מכשולות רבים וכו' וכו'.


ובאמת העדויות המובאות לעיל אודות הנהגת רבינו הגרש''ז זי''ע מחוץ לבית (ואת הסיפורים אודות הנהגת בנו הגר''ש זי''ע בעניין זה גם אני שמעתי), הן פלא בעיניי. אני לא אומר שהן לא נכונות. אבל לענ''ד הן צ''ע וצ''ב טובא מכמה וכמה סיבות. וכאמור, בבית רבינו הגרש''ז נ''ע היו מודעים היטב למורכבות של נושא הכשרות בזמננו.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' ספטמבר 19, 2019 11:35 pm

בנוגע למו"ר הגר"ש בהגרש"ז זצ"ל,
רק בחודש האחרון שמעתי סיפורים מבהילים ומדויקים
איך שהתארח אצל תלמיד בשם הרב ארי דהן (למד בתקופתי בישיבה, צרפתי שגר היום ברמות),
ושאל על איזה דבר מאכל לבעה"ב, ואכן התברר שלא היה בסדר.

ובכלל, כבר העדתי כאן שהיו שינויים גדולים בזה בשנים האחרונות,
שהקפיד הרבה יותר הן על בשרי והן על שאר דברים.

פלוריש
הודעות: 2416
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי פלוריש » ו' ספטמבר 20, 2019 11:09 am

אולי המקור לזה הוא היתר פת נכרי במקום איבה (יו"ד קיב יג. שם, טו). ולכן הגרש"ז כתב שבפסח, שרגילים שלאנשים יש חומרות, לא יאכל.
נערך לאחרונה על ידי פלוריש ב א' ספטמבר 22, 2019 12:48 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי חלמישצור » ש' ספטמבר 21, 2019 9:38 pm

תודה חמה לעונים.

פרנקל תאומים כתב:ובאמת העדויות המובאות לעיל אודות הנהגת רבינו הגרש''ז זי''ע מחוץ לבית (ואת הסיפורים אודות הנהגת בנו הגר''ש זי''ע בעניין זה גם אני שמעתי), הן פלא בעיניי. אני לא אומר שהן לא נכונות. אבל לענ''ד הן צ''ע וצ''ב טובא מכמה וכמה סיבות. וכאמור, בבית רבינו הגרש''ז נ''ע היו מודעים היטב למורכבות של נושא הכשרות בזמננו.

מאוד אשמח אם כת"י יוכל לפרט.

אגב היה מי שהפנה אותי אל פרק י"ב בספר "דרכי נעם" לר"ד סתר. באמת שם הביא, כדרכו, מכל הבא ליד הנהגות בזה. אבל כמדומה שעוד נותר הרבה להתגדר בבקעה זו.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי חלמישצור » א' ינואר 12, 2020 3:17 pm

התלמיד שחשש לאכול
בבוקר יום א' דראש השנה, לפני תחילת תפילת שחרית, נכנס הרב ישעיהו הדרי לישיבת הכותל וראה בחור שנראה כבן ישיבה מאמריקה. אותו בחור ביקש רשות להתפלל בישיבה. שאלו הרב הדרי: מהיכן אתה? ענה: עד אתמול בערב למדתי בישיבה של הרב גוסטמן. התפלא הרב הדרי, וכי בליל ראש השנה עוזבים ישיבה? סיפר אותו בחור, שאין בישיבת הרב גוסטמן חדר אוכל מסודר, אלא הבחורים אוכלים בשבתות וחגים אצל משפחות שקשורות לישיבה. וכיוון שלא סמך כל כך על הכשרות שבבית מארחיו, נשאר בחדר. כשהרגיש הרב גוסטמן שמישהו נשאר באחד החדרים, נקש על הדלת, נכנס ושאל מדוע לא הלך לאותה משפחה. השיב הבחור בגמגום שהוא חושש שמא לא הפרישו שם תרומות ומעשרות. אמר לו הרב גוסטמן (ביידיש): "אם כן, קח עכשיו את המזוודה ועזוב את הישיבה". שכן אם אותו בחור לא סומך על ראש הישיבה, ואינו רוצה ללכת למשפחה שנענתה לבקשת הרב גוסטמן לארח בחורי ישיבה, אין לו מקום בישיבה.

עוד שמעתי שאמר הרב גוסטמן, שכל מי ששומר שבת וטהרת המשפחה, נאמן להעיד על כשרות מאכליו. ואם בחור מקפיד לאכול גלאט בלבד, יכול להימנע מאכילת בשר (רביבים).

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' ינואר 15, 2020 4:12 pm

איני יכול להימנע מלהעיר על מוזרותו של הסיפור. להעיף בחור מישיבה על מעשה טוב, ועוד ב'שוגג' ובלי שום התראה?!

יתכן שהיה כך. הרב גוסטמן הרגיעו והסביר לו שזו משפחה המוכרת לו וניתן לסמוך עליהם. אך הבחור התחכם והתווכח, והרב גוסטמן ראה בכך חוצפה. וכדומה.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי חלמישצור » ד' ינואר 15, 2020 4:31 pm

זה באמת סיפור מדהים, אבל כך סיפר אותו הרב הדרי זצ"ל (אגב המעשה הובא בעבר, בתוספת קצת פירוט, בפורומנו כאן). אפשר יהיה "לסדר" את העניין של בין אדם לחבירו, אבל כמדומה שהעניין שבין אדם למקום - תורף האשכול - נותר על מקומו.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי חיימשה » ד' ינואר 15, 2020 9:04 pm

מעשה מחודש דומה מפורסם על מהר''א מבעלזא זיע''א,
היה בחור ששם לב שמביאים לישיבה מרגרינה של ''בלו בנד'' בהכשר הרבנות, ובא להעיר ע''כ להנהלה באיזה אופן, ומהר''א עמד בתוקף ע''כ שיזרקוהו מהישיבה באומרו שבחור כזה איננו יכול להיות 'מקבל' מהישיבה.
ולא הועילו כל תחנוני הצוות להחזירו.

קרית מלך
הודעות: 1035
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי קרית מלך » ה' ינואר 16, 2020 1:54 am

מענין לענין ואולי באותו ענין: בשו"ת מנחת שלמה למרנא הגרש"ז מאריך לברר שאם בעל הפירות אינו מבין את המשמעות של הפרשת תרומה ומעשר וחושב שזה רק היכ"ת שצריך לקייימו כדי לקבל את ההכשר הרי שהפירות נשארים טבל, לאור זאת שאלתי את רבינו זצוק"ל אם לאור דבריו ראוי להחמיר ולעשר שוב את המאכלים בבית, והשיב לי הרי יש לזה השגחה! [המדובר היה אז על השגחת הבד"צ] ושוב שאלתי הרי המשגיחים אינם טורחים להסביר לבעל השדה את משמעות ההפרשה ולדברי רבינו בתשובתו הפירות נשארים טבל? אך רבינו חזר והשיב לי יש לזה הכשר ואפשר לסמוך עליהם ואין צריך לעשר שוב.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי חלמישצור » ש' ינואר 18, 2020 8:37 pm

הרב קרית מלך, ייש"כ ותודה על השמועה אישית. אפשר יסוד הוראה זו הוא נאמנות כל אדם כשר, וכ"ש רבנים חשובים ומקצועיים, להעיד על כשרות מאכל. "... כמו שנצטווינו לחתוך הדין על פי שניים עדים כשרים, ואף על פי שאפשר שהעידו בשקר - הואיל וכשרים הם אצלנו מעמידין אותן על כשרותן. ובדברים האלו וכיוצא בהן, נאמר 'הנסתרות לה' אלהינו והנגלות לנו ולבנינו', ונאמר 'כי האדם יראה לעינים וה' יראה ללבב' " (רמב"ם יסוה"ת ז, ז). מי שנהג על פי הנחיות ההלכה והאמין - נקי, והעוון ייפול על השקרן או הרשלן לבדו.

הרב חיימשה, תודה על המעשה. אף שאין הרבה מקום לפלפל בזה, כמדומה הנחיית האדמו"ר היא מן הצד החינוכי דווקא, ואצל הרב גוסטמן המוקד הוא כבוד הבריות או כבוד חכמים.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי לענין » ש' ינואר 18, 2020 8:45 pm

נוטר הכרמים כתב:בנוגע למו"ר הגר"ש בהגרש"ז זצ"ל,
רק בחודש האחרון שמעתי סיפורים מבהילים ומדויקים
איך שהתארח אצל תלמיד בשם הרב ארי דהן (למד בתקופתי בישיבה, צרפתי שגר היום ברמות),
ושאל על איזה דבר מאכל לבעה"ב, ואכן התברר שלא היה בסדר.

ובכלל, כבר העדתי כאן שהיו שינויים גדולים בזה בשנים האחרונות,
שהקפיד הרבה יותר הן על בשרי והן על שאר דברים.


מאד מעניין אותי לדעת אם רבי שמואל זצ"ל היה מעשר בעצמו מה שקונים בחנות [הספר הנפלא בלבת אש מדבר בעיקר על תורה וחובות הלבבות, ניהוגי התמדה ויראה בוערת, אבל פחות השמיענו בהנהגות מעשיות. המעיין הנלבב אינו יודע האם ר' שמואל היה נושא גם בתואר 'מחמיר' במידה זו או אחרת].

ובמיגו דזכי - https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=8176

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' ינואר 19, 2020 7:49 pm

ידידי הטוב, אנסה לספק את התענינותך.
מאז תקופתי, לפחות, עישרו בבית הגר"ש זצ"ל כל מה שנכנס לבית,
וגם בישיבת מעלות התורה היה ממונה שעישר הכל, עם כל ההקפדות וההידורים.

בין דפי ספרי יש ביטוי מסוים לחומרות והידורים,
אולם הרוצה להשביע את התענינותו בתחום זה, יעיין היטב בספר 'תפארת שמואל'
במדור הראשון.

בקשר להסתמכותו על אוכל שמוגש לו, כבר כ' שהיה בכך הבדלים בין השנים,
ואין לי בכך מענה ברור.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי דרומי » ב' אפריל 10, 2023 10:55 pm

מענין לענין באותו ענין:

לנוכח נמלים שהסתובבו במטבח קניתי עלי דפנה שיש להם סגולה להבריח נמלים.

על החבילה כתוב "ללא חשש טבל ושביעית", ויש שם חותמת או שנים שאיני סומך עליהם באופן כללי.

אם הייתי משתמש בעלי דפנה אלו למאכל פשוט שהייתי מעשר בעצמי, אך כיון שאני לא משתמש בהם למאכל אלא רק להברחת הנמלים - האם יש מקום להקל בזה?

אור עולם
הודעות: 1365
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי אור עולם » ב' אפריל 10, 2023 11:18 pm

מעניין לעניין לעניין המקורי:
כתב לי חכ"א: "אולי יש להחמיר ולומר שאין דין עד אחד נאמן באיסורים בפסח מחמת שכל הטעם הוא שאין לך אדם אוכל אצל חברו ובפסח לא שייך".
והשיבותיו: "או להוכיח איפכא שאם חברך אומר לך שזה כשל"פ הרי שאין מקום להחמיר ולא לאכול, אא"כ אתה יודע שהוא סבור שלא כמותך במח' הפוסקים או במנהג או הקפדה מסוימת שהוא מיקל ואתה מחמיר, שאז גם בשאר ימות השנה לא תסמוך עליו (הרי לא תסמוך כע"א על אדם החלש ממך ברוחניות בצורה משמעותית)".
ענה לי: "בעצם אתה אומר שמההנחה שמכוחה התירו ע"א בכל התורה מוכח שמי שאינו אוכל בפסח חוץ לביתו מבלבל המוח".
והשבתי: "למה שיהיה הבדל בין פסח לשאר השנה?
לדוג', אם הוזמנתי להתארח אצל ***, ואני יודע שהוא יר"ש ואין לו דעות מוזרות על כשרות וכדו', מרגע שהוא אומר לי שהאוכל כשר - אין בעייה לסמוך עליו.
אבל אם יזמין אותי *** - אני לא אסמוך, כי בהכירי את האיש מסתמא הוא אוחז ששחיטה פעם הייתה וכו'... וכן אם תהיה שבת ב*** ויגידו לך שהאוכל כשר מסתמא צריך לחשוש שהם לא מכשירים כלים או כיו"ב. ולא יעזור שיש כאן עד אחד, כי אתה יודע שהוא מגדיר 'כשר' אחרת ממך.
אותו הדבר בפסח!
אלא שמסתמא בפסח יש יותר הבדלי שיטות ובעיקר מנהגים מה אוכלים ומה לא, ולכן קשה יותר להשתוות על הגדרת 'כשר'."
מה חוו"ד החו"ר?

תורת המן
הודעות: 501
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי תורת המן » ד' אפריל 12, 2023 12:09 am

יחס דומה - ויותר קיצוני - ראיתי אצל הגאון וכו' הרב ראובן פיינשטיין שליט"א ר"י ישיבת סטאטן איילענד, והוא מבוסס על דעת אביו הגדול הגר"מ פיינשטיין, אשר כתב במכתב אליו:
שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק א סימן נג - ומה שאמרתי שאם אחד מתחסד ואינו סומך על סתם חזקת כשרות כדין התורה, אלא סומך על איזה אנשים שבחר בעצמו לא מצד שיודע ומכיר אותם בברור, אלא מצד טעמים קלושים שנדמה לו שהוא יותר נאמן ונמצא שרימוהו יתחשב קצת כמזיד, הוא ג"כ דבר אמת, דכיון שאינו בדרך קים לי בגוויה אלא מצד שנדמה לו שמתנהג בחסידות יותר שהוא ג"כ רק מדין חזקה ואין חלוק בינו לאחרים שג"כ נאמנים מדין חזקה, והוא הא לא סמך על דין התורה איך שייך להחשיבו אנוס על מה שסמך על סברת עצמו, דבשלמא כשעשה כדין התורה שאמרה לסמוך על חזקה ולהאמין לעד אחד על איסורין לא עבר כלום אף שכלפי שמיא גליא דהיה איסור והעד שיקר לו, אבל זה שלא סמך על דין התורה אלא על סברת עצמו אין להחשיבו אנוס, וליכא סתירה כלל לשני הדינים.

ועפ"ז כתב הרב הנ"ל:
ררפ א.png
ררפ א.png (200.24 KiB) נצפה 5437 פעמים
ררפ ב.png
ררפ ב.png (318.73 KiB) נצפה 5437 פעמים

למי שאינו מסוגל לקרוא אנגלית, תורף הדברים הוא דלכשרות אינו צריך אמת, רק ע"א, ועל כן מי שסמך על ע"א ואכל איסור אינו עובר על שום דבר, ואין כאן טמטום הלב אלא נחשב כאנוס. וע"כ אסור לומר לחבירו שאין למסעדה פלונית הכשר טוב, כי לשה"ר הוא ואין שום תועלת, כי ממ"נ לא יעבור. וכלל הדבר, שרצון התורה הוא שיהא כל ישראל בוטחים בחבריהם, ולא לחושדם.

תורת המן
הודעות: 501
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי תורת המן » ד' אפריל 12, 2023 12:21 am

סיפר לי א"מ שליט"א שפעם אחת חבר שלו היה במכולת וראה שם הרב ראובן פיינשטיין, ובידו נקניקים מסוימים.
הלה שאל את ר' ראובן, אם הנקניקים אלו יש להם הכשר טוב.
וענה לו ר' ראובן, "איני יודע, אך דבר אחד אני יודע, שאם תקנה הנקניקים האלו, לאחר מאה ועשרים, אני ואתה ילכו למקום אחד".

והשערתי שהעקיצה לא היה רק משום השאלה המחוצפת, אך הוא גם המשך משיטתו הנ"ל.

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' אפריל 13, 2023 1:27 am

שו"ע יו"ד א, יג
מי שיודעין בו שאינו יודע הלכות שחיטה, אפילו שחט לפנינו ד' או חמשה פעמים שחיטה הגונה וראויה, ושחט אח"כ בינו לבין עצמו, שחיטתו פסולה. אפילו שאלו לו: עשית כך וכך, ומתוך תשובתו נראה ששחט כראוי, אין לסמוך עליו, ואפילו אמר: ברי לי ששחטתי יפה.


ובש"ך (ס"ק יא) הביא את דברי הרא"ש (חולין פ"א סי"ג):
כיון דאינו בקי בהו זימנין דשהי ודריס ולא ידע. פירוש ואינו מרגיש דכיון דאינו בקי בהלכותיהן איני יודע אם נזדמן לידו ואפילו אם ישאלו לו עשית כך וכך או עשית כך וכך ומתוך דבריו ירגישו ששחט יפה אין לסמוך עליו דכל מילתא דלא רמיא עליה דאיניש לאו אדעתיה:


ומעתה, אם אנו יודעים בהכשר מסויים שאינו בודק (בתירוץ של 'היתרים' שונים), או שאינו יודע לבדוק, מרכיבים מסויימים במוצר, או שאינו מודע כלל לבעייתיות שלהם; או שאנו יודעים שרמת ההשגחה שלהם בפועל אינה תואמת לגדרי ההלכה; מה יועילנו 'עד אחד נאמן באיסורים'?
הרי אין כאן עדות על פרט מסויים שהוא בסדר (למשל מעשה השחיטה), אלא על כל מרכיבי המוצר שכולם בסדר, והעד עצמו לא עקב אחרי כל פרט ופרט שהוא בסדר, הוא רק אומר שכל מרכיבי המוצר נבדקו ע"י יר"ש ומומחים ונמצאו בסדר, ואנו יודעים שפני הדברים לא כך - זאת אומרת או שלא נבדקו פרטים מסויימים כלל, או שאנו יודעים מתוך ניסיון עם המשגיחים של אותו הכשר שאינם בודקים לפי גדרי ההלכה ובכל אופן הם מחשיבים זאת ל'כשר', אז היכן כאן ה'עד אחד'?

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' אפריל 13, 2023 10:29 am

ר' מאיר חזוני שאל את הרב: אצל חותני שהינו ספרדי אוכלים באותן צלחות זכוכית גם בשר וגם חלב (כמובן אחרי שטיפה ביניהם), גם מאכלי חמץ כל השנה וגם אוכל בפסח - 1. כיצד אני צריך לנהוג כשאני נמצא אצלם? 2. כיצד על אשתי לנהוג?

תשובה: 1. במשך כל השנה תאכל אצלם באותם כלים, אך בפסח תחמיר ואל תאכל בכלים אלו - הם יבינו את זה, כי בפסח הרבה אנשים מחמירים בדברים שונים. 2. לאשתך תתן לעשות מה שהיא רוצה כשהיא נמצאת בבית הוריה, וגם בפסח אם תרצה לאכול באותם כלים אל תעיר לה על כך, ושתעשה מה שהיא רוצה. כמובן שבביתך שלך תסדר שיאכלו בכלים נפרדים (שם א, עמ' קסז).


אם יש אחד בעולם שמכיר משפחה ספרדית שנוהגת כך, שירים את היד! הזיה.

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי שמש » ה' אפריל 13, 2023 8:02 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:אם יש אחד בעולם שמכיר משפחה ספרדית שנוהגת כך, שירים את היד! הזיה.

אני מכיר. וכן העידו על מרן הגר''ע יוסף זצ''ל.

תורת המן
הודעות: 501
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי תורת המן » ו' אפריל 14, 2023 7:44 pm

מעט דבש כתב:שו"ע יו"ד א, יג
מי שיודעין בו שאינו יודע הלכות שחיטה, אפילו שחט לפנינו ד' או חמשה פעמים שחיטה הגונה וראויה, ושחט אח"כ בינו לבין עצמו, שחיטתו פסולה. אפילו שאלו לו: עשית כך וכך, ומתוך תשובתו נראה ששחט כראוי, אין לסמוך עליו, ואפילו אמר: ברי לי ששחטתי יפה.


ובש"ך (ס"ק יא) הביא את דברי הרא"ש (חולין פ"א סי"ג):
כיון דאינו בקי בהו זימנין דשהי ודריס ולא ידע. פירוש ואינו מרגיש דכיון דאינו בקי בהלכותיהן איני יודע אם נזדמן לידו ואפילו אם ישאלו לו עשית כך וכך או עשית כך וכך ומתוך דבריו ירגישו ששחט יפה אין לסמוך עליו דכל מילתא דלא רמיא עליה דאיניש לאו אדעתיה:


ומעתה, אם אנו יודעים בהכשר מסויים שאינו בודק (בתירוץ של 'היתרים' שונים), או שאינו יודע לבדוק, מרכיבים מסויימים במוצר, או שאינו מודע כלל לבעייתיות שלהם; או שאנו יודעים שרמת ההשגחה שלהם בפועל אינה תואמת לגדרי ההלכה; מה יועילנו 'עד אחד נאמן באיסורים'?
הרי אין כאן עדות על פרט מסויים שהוא בסדר (למשל מעשה השחיטה), אלא על כל מרכיבי המוצר שכולם בסדר, והעד עצמו לא עקב אחרי כל פרט ופרט שהוא בסדר, הוא רק אומר שכל מרכיבי המוצר נבדקו ע"י יר"ש ומומחים ונמצאו בסדר, ואנו יודעים שפני הדברים לא כך - זאת אומרת או שלא נבדקו פרטים מסויימים כלל, או שאנו יודעים מתוך ניסיון עם המשגיחים של אותו הכשר שאינם בודקים לפי גדרי ההלכה ובכל אופן הם מחשיבים זאת ל'כשר', אז היכן כאן ה'עד אחד'?

אה"נ - אם אתה יודע כן - אתה צודק.

רק השאלה היא, מהכ"ת שאתה חייב בכלל לחקור אחר זה, כיון שכל ישראל בחזקת כשרות, ומעיד לנו שהוא כשר, הרי אמרה התורה להאמינו שהוא כשר, ומותר לאוכלו. ולדעת הרבנים הנ"ל, אם באמת אינו כשר אין האשמה תלוי בך, אלא בהרב המכשיר. וא"כ למה לן בכלל לחקור אחר כל ההכשרים אם הם עושים כהוגן או לא, הלא התורה האמרה אמרה שהכל בסדר.

עזריאל ברגר
הודעות: 13001
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אפריל 16, 2023 9:08 am

תורת המן כתב:השאלה היא, מהכ"ת שאתה חייב בכלל לחקור אחר זה, כיון שכל ישראל בחזקת כשרות, ומעיד לנו שהוא כשר, הרי אמרה התורה להאמינו שהוא כשר, ומותר לאוכלו. ולדעת הרבנים הנ"ל, אם באמת אינו כשר אין האשמה תלוי בך, אלא בהרב המכשיר. וא"כ למה לן בכלל לחקור אחר כל ההכשרים אם הם עושים כהוגן או לא, הלא התורה האמרה אמרה שהכל בסדר.

מכיוון שכולם יודעים בוודאות שהרבנות נותנת הכשר על דברים השנויים במחלוקת שלא כולנו סומכים עליהם - מי שעוצם עיניו ואינו בודק איננו אלא שוטה...

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' אפריל 16, 2023 2:56 pm

שמש כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:אם יש אחד בעולם שמכיר משפחה ספרדית שנוהגת כך, שירים את היד! הזיה.

אני מכיר. וכן העידו על מרן הגר''ע יוסף זצ''ל.

מי המעיד?
הכי קל "לזרוק" הכל על חכם עובדיה זצ"ל.
אם כי נכון דדעת מרן דכלי זכוכית אינם בולעים והרב פוסק כוותיה וחולק על הגרי"ח בהלכות פסח, אבל המציאות מראה שלכל הספרדים (בכל אופן לרובא דרובא ממש) יש כלים מיוחדים לפסח, וכלים מיוחדים לבשר וחלב. וגם ידענו גם ידענו שהגם שהגרע"י היה מקיל לציבור בכוחא דהיתרא, פעמים הרבה לעצמו החמיר.
לפני כששים שנה, הורה בבורוכוב דשכונת הבוכרים להקל להשתמש בתה בפסח, ובפועל שהגישו לו תה לא היה שותה, כי לעצמו החמיר.

מה שהפריע לי בספר הנ"ל, שכביכול כל הספרדים מקילים בזה, והמציאות היא ממש הפוכה.
גם הסיפור על הגרי"ח זוננפלד שאכל בשר בברית מילה של ספרדים, כביכול הם המקלים הגדולים, בעוד שהנכון הוא ההפך הגמור, האשכנזים מקלים בנתוקי סירכא כדעת הרמ"א, ואילו אצל רוב הספרדים בני המזרח (לאפוקי בני המגרב שאכן הקלו בזה) סבירא להו כדעת מרן, והיו משליכים אותה לפח או מכרו לנכרי. וכבר ידועים דברי הנוב"י, שכל החומרות של הרמ"א בשו"ע לא עולים במשקל הקולא של ניתוקי הסירכות. ושמעתי שהיום ב"ה רוב הבדצי"ם מחמירים בזה.

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי שמש » א' אפריל 16, 2023 10:48 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:מי המעיד?
הכי קל "לזרוק" הכל על חכם עובדיה זצ"ל.
אם כי נכון דדעת מרן דכלי זכוכית אינם בולעים והרב פוסק כוותיה וחולק על הגרי"ח בהלכות פסח, אבל המציאות מראה שלכל הספרדים (בכל אופן לרובא דרובא ממש) יש כלים מיוחדים לפסח, וכלים מיוחדים לבשר וחלב. וגם ידענו גם ידענו שהגם שהגרע"י היה מקיל לציבור בכוחא דהיתרא, פעמים הרבה לעצמו החמיר.
לפני כששים שנה, הורה בבורוכוב דשכונת הבוכרים להקל להשתמש בתה בפסח, ובפועל שהגישו לו תה לא היה שותה, כי לעצמו החמיר.

מה שהפריע לי בספר הנ"ל, שכביכול כל הספרדים מקילים בזה, והמציאות היא ממש הפוכה.
גם הסיפור על הגרי"ח זוננפלד שאכל בשר בברית מילה של ספרדים, כביכול הם המקלים הגדולים, בעוד שהנכון הוא ההפך הגמור, האשכנזים מקלים בנתוקי סירכא כדעת הרמ"א, ואילו אצל רוב הספרדים בני המזרח (לאפוקי בני המגרב שאכן הקלו בזה) סבירא להו כדעת מרן, והיו משליכים אותה לפח או מכרו לנכרי. וכבר ידועים דברי הנוב"י, שכל החומרות של הרמ"א בשו"ע לא עולים במשקל הקולא של ניתוקי הסירכות. ושמעתי שהיום ב"ה רוב הבדצי"ם מחמירים בזה.

לגבי הגר''ע יוסף זצ''ל כך סיפרה ביתו בריאיון שחברה שהגיעה לביתה התפלאה על כך שמשתמשים באותן צלחות לבשר ולחלב.
לגבי ספרדים שנוהגים כך אני מכיר אישית אברכים ת''ח ויר''ש שמשתמשים בכלי זכוכית לבשר וחלב או לחמץ ולפסח (וידוע הנדון בכיריים מזכוכית מחוסמת האם ניתן להסתפק בניקיון או שצריך כיסוי מיוחד ופוק חזי שיש הנוהגים כמתירים בזה).
לגבי זה שיש בורים המתארים את הספרדים כמקילים באופן גורף בכל דבר ועניין זו צרה ישנה נושנה אבל אין צורך בגלל אותם בורים להחמיר או לתאר כאילו כולם מחמירים בעניינים אחרים שבהם יש התר מבוסס.

תורת המן
הודעות: 501
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי תורת המן » ב' אפריל 17, 2023 6:12 am

עזריאל ברגר כתב:
תורת המן כתב:השאלה היא, מהכ"ת שאתה חייב בכלל לחקור אחר זה, כיון שכל ישראל בחזקת כשרות, ומעיד לנו שהוא כשר, הרי אמרה התורה להאמינו שהוא כשר, ומותר לאוכלו. ולדעת הרבנים הנ"ל, אם באמת אינו כשר אין האשמה תלוי בך, אלא בהרב המכשיר. וא"כ למה לן בכלל לחקור אחר כל ההכשרים אם הם עושים כהוגן או לא, הלא התורה האמרה אמרה שהכל בסדר.

מכיוון שכולם יודעים בוודאות שהרבנות נותנת הכשר על דברים השנויים במחלוקת שלא כולנו סומכים עליהם - מי שעוצם עיניו ואינו בודק איננו אלא שוטה...

כמדומני שלא יחלוק אדם על זה - וגם הרב הנ"ל, אך התם שאני שכבר ידוע דרכם וכו', ובודאי שהגרר"פ נמי אינו אוכל מהכשר של קונסרבטים או triangle-k, כי כבר הורע חזקתם.
אולם הנושא הוא בהכשר רגיל, רק אולי אם יחקור חקירה אחר חקירה יתוודע שיש איזשהו קולא שלא נראה בעיניך. ואז השאלה הוא, האם כך באמת צוותה התורה, לעשות חקירות כאלו? או אדרבה רצון התורה הוא לסמוך על היהודים המוחזקים בחזקת כשרות?
וכן הוא אם תלך לבית חברך, האם צריך לחקור שכל דבר ודבר הוא כרצונך? או לסמוך עליו?

האמת אדרוש
הודעות: 308
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי האמת אדרוש » ב' אפריל 17, 2023 6:51 am

תורת המן כתב:
עזריאל ברגר כתב:
תורת המן כתב:השאלה היא, מהכ"ת שאתה חייב בכלל לחקור אחר זה, כיון שכל ישראל בחזקת כשרות, ומעיד לנו שהוא כשר, הרי אמרה התורה להאמינו שהוא כשר, ומותר לאוכלו. ולדעת הרבנים הנ"ל, אם באמת אינו כשר אין האשמה תלוי בך, אלא בהרב המכשיר. וא"כ למה לן בכלל לחקור אחר כל ההכשרים אם הם עושים כהוגן או לא, הלא התורה האמרה אמרה שהכל בסדר.

מכיוון שכולם יודעים בוודאות שהרבנות נותנת הכשר על דברים השנויים במחלוקת שלא כולנו סומכים עליהם - מי שעוצם עיניו ואינו בודק איננו אלא שוטה...

כמדומני שלא יחלוק אדם על זה - וגם הרב הנ"ל, אך התם שאני שכבר ידוע דרכם וכו', ובודאי שהגרר"פ נמי אינו אוכל מהכשר של קונסרבטים או triangle-k, כי כבר הורע חזקתם.
אולם הנושא הוא בהכשר רגיל, רק אולי אם יחקור חקירה אחר חקירה יתוודע שיש איזשהו קולא שלא נראה בעיניך. ואז השאלה הוא, האם כך באמת צוותה התורה, לעשות חקירות כאלו? או אדרבה רצון התורה הוא לסמוך על היהודים המוחזקים בחזקת כשרות?
וכן הוא אם תלך לבית חברך, האם צריך לחקור שכל דבר ודבר הוא כרצונך? או לסמוך עליו?

כל המדובר של ״הרי הוא בחזקת כשרות למה לא נסמוך עליו״ בנוגע להולך לבית חבירו אינו ענין לכאן כנראה. דהרי, ודאי אינו חושש להמוחזק בכשרות להכשילו בנבילות וטריפות, אלא שאינו יודע בטוב עניני כשרות של זמננו, מה שלא יועיל לו חזקות ללמדו. ואם כן היאך ניקום ונימא ״רצון התורה לסמוך על יהודים המוחזקים בכשרות״? מה זה ענין להבעיות הגדולות שיש בקצת הכשרים שאולי לא ידוע לחבירך?

האמת אדרוש
הודעות: 308
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי האמת אדרוש » ב' אפריל 17, 2023 7:07 am

תורת המן כתב:יחס דומה - ויותר קיצוני - ראיתי אצל הגאון וכו' הרב ראובן פיינשטיין שליט"א ר"י ישיבת סטאטן איילענד, והוא מבוסס על דעת אביו הגדול הגר"מ פיינשטיין, אשר כתב במכתב אליו:
שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק א סימן נג - ומה שאמרתי שאם אחד מתחסד ואינו סומך על סתם חזקת כשרות כדין התורה, אלא סומך על איזה אנשים שבחר בעצמו לא מצד שיודע ומכיר אותם בברור, אלא מצד טעמים קלושים שנדמה לו שהוא יותר נאמן ונמצא שרימוהו יתחשב קצת כמזיד, הוא ג"כ דבר אמת, דכיון שאינו בדרך קים לי בגוויה אלא מצד שנדמה לו שמתנהג בחסידות יותר שהוא ג"כ רק מדין חזקה ואין חלוק בינו לאחרים שג"כ נאמנים מדין חזקה, והוא הא לא סמך על דין התורה איך שייך להחשיבו אנוס על מה שסמך על סברת עצמו, דבשלמא כשעשה כדין התורה שאמרה לסמוך על חזקה ולהאמין לעד אחד על איסורין לא עבר כלום אף שכלפי שמיא גליא דהיה איסור והעד שיקר לו, אבל זה שלא סמך על דין התורה אלא על סברת עצמו אין להחשיבו אנוס, וליכא סתירה כלל לשני הדינים.

ועפ"ז כתב הרב הנ"ל:
ררפ א.png
ררפ ב.png

למי שאינו מסוגל לקרוא אנגלית, תורף הדברים הוא דלכשרות אינו צריך אמת, רק ע"א, ועל כן מי שסמך על ע"א ואכל איסור אינו עובר על שום דבר, ואין כאן טמטום הלב אלא נחשב כאנוס. וע"כ אסור לומר לחבירו שאין למסעדה פלונית הכשר טוב, כי לשה"ר הוא ואין שום תועלת, כי ממ"נ לא יעבור. וכלל הדבר, שרצון התורה הוא שיהא כל ישראל בוטחים בחבריהם, ולא לחושדם.

לא זכיתי להבין דבריו. יש חילוק גדול בין רב המכשיר לעד אחד נאמן באיסורין. עד אחד נאמן באיסורין הכוונה שהוא מעיד שהוא עצמו שחט הבהמה כדין וכדומה, מה שאין כן רב המכשיר שאינו יודע אישית, רק סומך על כל מיני חזקות, ואם כן הסומך על הרב המכשיר דינו כמי שסומך על חזקה, ולא כסומך על עד אחד.

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' אפריל 17, 2023 4:46 pm

תורת המן כתב:אולם הנושא הוא בהכשר רגיל, רק אולי אם יחקור חקירה אחר חקירה יתוודע שיש איזשהו קולא שלא נראה בעיניך. ואז השאלה הוא, האם כך באמת צוותה התורה, לעשות חקירות כאלו? או אדרבה רצון התורה הוא לסמוך על היהודים המוחזקים בחזקת כשרות?
וכן הוא אם תלך לבית חברך, האם צריך לחקור שכל דבר ודבר הוא כרצונך? או לסמוך עליו?

אם אני יודע שיש דברים שהם מחלוקת הפוסקים, ואני איני סומך על הפוסקים המקילים, האם לא צריך לברר אם חבירי כן סומך?
ואם יש הכשר - לא צריך לברר מה הקריטריונים אצלו להגדרה 'כשר'?
מה ענין זה ל'עד אחד נאמן באיסורין'? חברי (או ההכשר) נאמן לגמרי שלדעתו זה כשר, אבל לדעתי יתכן שאין זה כשר.

משנה יבמות א, ד
אף על פי שאלו אוסרין ואלו מתירין אלו פוסלין ואלו מכשירין לא נמנעו בית שמאי מלישא נשים מבית הלל ולא בית הלל מבית שמאי.

וברמב"ם שם:
מפני שלא היו חושדין אלו את אלו שיכשילו אותם איזה מכשול בדבר שלפי דעתם הוא אסור. ואף על פי שהאחרים סוברים שהוא מותר, כיון שהסברא הביאתם להחמיר או להקל.

תורת המן
הודעות: 501
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי תורת המן » ב' אפריל 17, 2023 7:16 pm

מעט דבש כתב:
תורת המן כתב:אולם הנושא הוא בהכשר רגיל, רק אולי אם יחקור חקירה אחר חקירה יתוודע שיש איזשהו קולא שלא נראה בעיניך. ואז השאלה הוא, האם כך באמת צוותה התורה, לעשות חקירות כאלו? או אדרבה רצון התורה הוא לסמוך על היהודים המוחזקים בחזקת כשרות?
וכן הוא אם תלך לבית חברך, האם צריך לחקור שכל דבר ודבר הוא כרצונך? או לסמוך עליו?

אם אני יודע שיש דברים שהם מחלוקת הפוסקים, ואני איני סומך על הפוסקים המקילים, האם לא צריך לברר אם חבירי כן סומך?
ואם יש הכשר - לא צריך לברר מה הקריטריונים אצלו להגדרה 'כשר'?
מה ענין זה ל'עד אחד נאמן באיסורין'? חברי (או ההכשר) נאמן לגמרי שלדעתו זה כשר, אבל לדעתי יתכן שאין זה כשר.

אבל השאלה היא מה רצון התורה. שתחמיר ולא תסמוך על חביריך? או שתסמוך, ואפי' אם לו יצויר שאכלת דבר שאינו בד"צ עדה"ח, (ואפי' יותר גרוע מזה כנ"ל), הלא כך צוותה התורה, שתסמוך על ע"א שאמר כשר.

הרב ראובן ס"ל דהתורה רוצה שכל אחד יכול לאכול אצל חבירו (השומר תו"מ כדבעי) בלי לחשדו, בלי שאלות, בלי שום פירוד. ומיד כשתתחיל עם שאלות, אולי זהו דלא כשיטה זו וכו, מיד עברת על רצון התורה.

תורת המן
הודעות: 501
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי תורת המן » ב' אפריל 17, 2023 7:24 pm

האמת אדרוש כתב:כל המדובר של ״הרי הוא בחזקת כשרות למה לא נסמוך עליו״ בנוגע להולך לבית חבירו אינו ענין לכאן כנראה. דהרי, ודאי אינו חושש להמוחזק בכשרות להכשילו בנבילות וטריפות, אלא שאינו יודע בטוב עניני כשרות של זמננו, מה שלא יועיל לו חזקות ללמדו. ואם כן היאך ניקום ונימא ״רצון התורה לסמוך על יהודים המוחזקים בכשרות״? מה זה ענין להבעיות הגדולות שיש בקצת הכשרים שאולי לא ידוע לחבירך?

כמו שכבר עמד ע"ז הרב מעט דבש, גם על הליכה לבית חבירך י"ל כן, וכל האומר ששום דבר כשר הוא, סומך על הרבה דברים, ולא רק בימינו אך גם בימי חז"ל. אם למשל חבירו של אדם בימי חז"ל קנה מטבח מהיכן ידע שהבשר כשר? אך שהוא מכירו וסומך עליו. והיכן ידע הטבח שהשוחט לא החליד או הגרים? רק שיש חזקה של רוב מצויין וכו'.
כל הנושא של כשרות מורכב מאד מהרבה דינים, ועכ"ז אמרה תורה, כשחבירי אמר לי שזה כשר, יאכלו ענוים וישבעו.

וע"כ איני יודע שום חילוק בין הכשר לחבירך.

תורת המן
הודעות: 501
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי תורת המן » ב' אפריל 17, 2023 7:51 pm

בשו"ע יורה דעה סימן קיט ס"א:
החשוד לאכול דברים האסורים, בין אם הוא חשוד באיסור תורה בין אם הוא חשוד באיסור דרבנן, אין לסמוך עליו בהם; ואם נתארח עמו, לא יאכל משלו מדברים שהוא חשוד עליהם. הגה: אפילו ממי שאינו חשוד, רק שאין מכירין אותו שהוא מוחזק בכשרות, אסור לקנות ממנו יין או שאר דברים שיש לחוש לאיסור. מיהו אם נתארח אצלו, אוכל עמו.


הרי שיש חילוק בין קנייה לאוכל בבית חבירו, ולקנות ממישהו צריך שיכיר בו שהוא מוחזק בכשרות, רק לאכול אצלו אפי' פחות מזה שפיר דמי.
והנה בערוה"ש שם כתב בסי"א:
'מוחזק בכשרות' - אין הכוונה שיהיה ירא אלהים מרבים או חסיד וצדיק, אלא כל שמתנהג ע"פ דת ישראל, מניח טלית ותפילין, ומתפלל ג' פעמים בכל יום, ונוטל ידיו לאכילה, ומנהיג את בני ביתו בכשרות דת תורתנו הקדושה, זה נקרא מוחזק בכשרות.

וא"כ היוצא מזה דלאכול בבית אדם, ל"צ אפי' לזה, רק שלא יהא חשוד בפועל. וצ"ע הגדר בימינו על מי יש לנו לסמוך.

האמת אדרוש
הודעות: 308
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי האמת אדרוש » ב' אפריל 17, 2023 8:00 pm

תורת המן כתב:
האמת אדרוש כתב:כל המדובר של ״הרי הוא בחזקת כשרות למה לא נסמוך עליו״ בנוגע להולך לבית חבירו אינו ענין לכאן כנראה. דהרי, ודאי אינו חושש להמוחזק בכשרות להכשילו בנבילות וטריפות, אלא שאינו יודע בטוב עניני כשרות של זמננו, מה שלא יועיל לו חזקות ללמדו. ואם כן היאך ניקום ונימא ״רצון התורה לסמוך על יהודים המוחזקים בכשרות״? מה זה ענין להבעיות הגדולות שיש בקצת הכשרים שאולי לא ידוע לחבירך?

כמו שכבר עמד ע"ז הרב מעט דבש, גם על הליכה לבית חבירך י"ל כן, וכל האומר ששום דבר כשר הוא, סומך על הרבה דברים, ולא רק בימינו אך גם בימי חז"ל. אם למשל חבירו של אדם בימי חז"ל קנה מטבח מהיכן ידע שהבשר כשר? אך שהוא מכירו וסומך עליו. והיכן ידע הטבח שהשוחט לא החליד או הגרים? רק שיש חזקה של רוב מצויין וכו'.
כל הנושא של כשרות מורכב מאד מהרבה דינים, ועכ"ז אמרה תורה, כשחבירי אמר לי שזה כשר, יאכלו ענוים וישבעו.

וע"כ איני יודע שום חילוק בין הכשר לחבירך.

היכן אמרה תורה, שכשחבירי אמר לי שזה כשר יאכלו ענוים וישבעו באופן דומה לזמננו? הטבח אכן נאמן על מה שעשה בעצמו להגיד לך, ובצירוף עוד חזקות מותר לסמוך, אבל רק אם ידוע לך החזקות שאתה סומך עליהם, ושהם באמת מועילים. בזמננו כשהרב המכשיר ״מעיד״ שהוא ״כשר״, ודאי צריך לדעת על פי איזה חזקות הגיע למסקנה זו, מאחר שאינו דומה כלל וכלל להטבח בימי חז״ל.

האמת אדרוש
הודעות: 308
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי האמת אדרוש » ב' אפריל 17, 2023 8:04 pm

תורת המן כתב:בשו"ע יורה דעה סימן קיט ס"א:
החשוד לאכול דברים האסורים, בין אם הוא חשוד באיסור תורה בין אם הוא חשוד באיסור דרבנן, אין לסמוך עליו בהם; ואם נתארח עמו, לא יאכל משלו מדברים שהוא חשוד עליהם. הגה: אפילו ממי שאינו חשוד, רק שאין מכירין אותו שהוא מוחזק בכשרות, אסור לקנות ממנו יין או שאר דברים שיש לחוש לאיסור. מיהו אם נתארח אצלו, אוכל עמו.


הרי שיש חילוק בין קנייה לאוכל בבית חבירו, ולקנות ממישהו צריך שיכיר בו שהוא מוחזק בכשרות, רק לאכול אצלו אפי' פחות מזה שפיר דמי.
והנה בערוה"ש שם כתב בסי"א:
'מוחזק בכשרות' - אין הכוונה שיהיה ירא אלהים מרבים או חסיד וצדיק, אלא כל שמתנהג ע"פ דת ישראל, מניח טלית ותפילין, ומתפלל ג' פעמים בכל יום, ונוטל ידיו לאכילה, ומנהיג את בני ביתו בכשרות דת תורתנו הקדושה, זה נקרא מוחזק בכשרות.

וא"כ היוצא מזה דלאכול בבית אדם, ל"צ אפי' לזה, רק שלא יהא חשוד בפועל. וצ"ע הגדר בימינו על מי יש לנו לסמוך.

כל זה בנוגע להחשש שהוא חשוד להכשילך בדבר שהוא אסור גמור ואינו מקפיד על לפני עור, ואינו ענין למי שידוע לו שיש בעיות גדולות בכל מיני הכשרים, וחושד בחבירו שאינו יודע מהם מאחר שהוא אינו מדקדק כל כך בהכשרים, שטעה וסבר שכל מה שרשום כשר מותר מדין עד אחד נאמן באיסורים…

יושב בשער
הודעות: 58
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 4:52 pm

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי יושב בשער » ה' ספטמבר 07, 2023 11:16 pm

להשלמת התמונה יש להעתיק את הכתוב בס' משנת סופר ח"א סי' נ"ז: "ובחפשי בספרים ראיתי בס' עלי זבח (ירושלים תשס"ח) שמביא מהגרש"ז אויערבאך ז"ל שנשאל לענין קטן שוטה אי שרי להאכילו בדברים האסורים, ובתוך דבריו כתב לענין האוכל דבר איסור משום פיקוח נפש דודאי דליכא בזה טמטום לנפש כיון שהמצוה של קיום נפשו מגינה שלא יוזק. ונסתמך בזה על דברי הר"ן בדרשותיו כנ"ל שכתב שאף אם טעו בי"ד והורו על איסור שהוא היתר וסמך עליהם ואכל דלא מטמטם נפשו דזכות המצוה שהוא שומע להם מגינה והכי נמי בפיק"נ דליכא טמטום."

פלוריש
הודעות: 2416
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי פלוריש » ב' מרץ 25, 2024 6:27 pm

GJhhF9TWwAEmU2e.jpeg
GJhhF9TWwAEmU2e.jpeg (85.12 KiB) נצפה 3468 פעמים

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי דרומי » ב' מרץ 25, 2024 7:51 pm

אולי הרב אוירבך ידע שהרב ווייס לא יאכל מהעוגה בכל מקרה, כי לא סמך על הכשרות בביתו של הרב אוירבך... או שבכלל הקפיד לאכול רק מה שהכין בביתו וכיו"ב.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי דרומי » ב' מרץ 25, 2024 7:59 pm

נוסף לכך יש להעיר שכמדומה שעוגה פשוטה הוא אחד המוצרים הפחות בעייתיים מבחינת כשרות, ואי אפשר להשוות זאת לדוגמא ל...גרנולה.

יהושפט
הודעות: 892
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: לסמוך על כשרות בעל הבית - דעת הגרש"ז אוירבך

הודעהעל ידי יהושפט » ב' מרץ 25, 2024 8:17 pm

שמעתי מפי בעל המעשה עצמו:
הגרש"ז הגיע לסנדקאות אצלו, מי שהסיע אותו היה ר' יוסף בוקסבוים ז"ל, אחד המשתתפים היה אדם שסיגל לעצמו חומרה לא לאכול דבר שאין עליו הכשר מוכר, גם לא משהו ביתי שאחרים הכינו ולו הם יראים ושלמים [עכ"פ אם אינו מכירם ממש אישית], והוא ניגש לגרש"ז אחרי הברית ואמר לו שהרב יידע שהעוגות הם ביתיות, ואין עליהם הכשר, הגרש"ז הסתובב אל רי"ב, ואמר לו [ביידיש יוסף], תביא צלחת, ואז הסתובב אל אותו "צדיק", ואמר לו לא חשבתי לטעום כאן, אבל משאמרת שהכל ביתי, אני חושב לאכול, והפטיר, כל הקולות שיעשו בבית לא מגיעות לקולות שעושים במאפיות אפילו המהודרות [לאותו "צדיק" לא הועילו הדברים, ונתקלתי בו במשך השנים מדקדק על לאחת במנהגו זה בצורה מגוחכת, ואכמ"ל].

הסיפור נוגע להודעות לעיל, אבל בכמה הסתגויות א. מדובר היה באברך יר"ש שמשפחתו גם כן מדקדקת ומהדרת. ב. היה זה בשנת תשמ"ה, יתכן וסביר שמצב ההשגחה במאפיות השתפר מאד מאז. ועדיין דברי הגרש"ז לכשעצמם מתאימים לכל המסופר עליו לעיל.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ו־ 164 אורחים