עמוד 1 מתוך 1

"המפואר"

פורסם: א' מאי 01, 2011 9:53 pm
על ידי זקן ששכח
דורנו הנוכחי הוכתר בתארים רבים 'מחמיאים'. אחד מבין התארים הכי מחמיאים הוא שאנחנו חיים בדור האינפלציה – אינפלציית התארים. כך מתואר בר בי רב דחד יומא כרשכבה"ג, ומשנהו שלא קרא ושנה מעולם הינו הרב הגאון.
בשנים האחרונות נחשפתי לתואר חדש: הרב החסיד המפואר. הייתי סבור עד לאחרונה כי תואר זה הינו פענוח מושגה של הקיצור המפו' שכוונתו המפורסם. אולם זה עתה גליתי שתואר זה כבר נזכר בספרים מקדמת דנא.

דוגמאות לכך:
מדרש שמואל, אבות (פרק שלישי משנה יח): "אחר כך שאלתי את החכם המפואר הא'לדי הרב רבי חיים וויטאל יצ"ו לבאר לי את דעתו בזה".
משלי יעקב, פרשת אמור: "ואומר הבחור המופלג המפואר שלשלת היוחסין פלוני בן פלוני מוליכין אנחנו אותו לבית רבו המפורסם".
משנת חסידים, הקדמת המחבר: "ובזה יצאתי ידי חובתי עם החכם המפואר הנ"ל שכך עלה במחשבתו אשר חשב מתחילה".
נחלת יעקב על הש"ס, הקדמה: "אמרי נועם הנובעים מבאר חכמתו הטמונים עד הנה באוצרת חמדה, עד אשר העיר ה' ברוח נדיבה את כבוד ידידי הרב המפואר זרע קודש מצבתו מו"ה נפתלי צבי נ"י מפה".
דורות ראשונים, רבנן סבוראי (פרק כא): "וראיתי להעיר כאן על דברי החכם המפואר הרכבי בהערותיו לתשובות הגאונים".

אלא שאינני יודע אם גם שם הינו תוצאה של פענוח שגוי, או שמא לא כן, כי לא הצלחתי להבין את 'עומקו' של תואר זה כדבעי עד כען.
למי פתרונים?

Re: "המפואר"

פורסם: א' מאי 01, 2011 10:08 pm
על ידי נוטר הכרמים
למה לא לפרש כפשוטו 'מפואר' מלש' תפארת, וכדתנן באבות: איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם וכו' ותפארת לו מן הבריות.

Re: "המפואר"

פורסם: א' מאי 01, 2011 10:48 pm
על ידי גוראריה
זקן ששכח כתב:דורנו הנוכחי הוכתר בתארים רבים 'מחמיאים'. אחד מבין התארים הכי מחמיאים הוא שאנחנו חיים בדור האינפלציה – אינפלציית התארים. כך מתואר בר בי רב דחד יומא כרשכבה"ג, ומשנהו שלא קרא ושנה מעולם הינו הרב הגאון.
בשנים האחרונות נחשפתי לתואר חדש: הרב החסיד המפואר. הייתי סבור עד לאחרונה כי תואר זה הינו פענוח מושגה של הקיצור המפו' שכוונתו המפורסם. אולם זה עתה גליתי שתואר זה כבר נזכר בספרים מקדמת דנא.

דוגמאות לכך:
מדרש שמואל, אבות (פרק שלישי משנה יח): "אחר כך שאלתי את החכם המפואר הא'לדי הרב רבי חיים וויטאל יצ"ו לבאר לי את דעתו בזה".
משלי יעקב, פרשת אמור: "ואומר הבחור המופלג המפואר שלשלת היוחסין פלוני בן פלוני מוליכין אנחנו אותו לבית רבו המפורסם".
משנת חסידים, הקדמת המחבר: "ובזה יצאתי ידי חובתי עם החכם המפואר הנ"ל שכך עלה במחשבתו אשר חשב מתחילה".
נחלת יעקב על הש"ס, הקדמה: "אמרי נועם הנובעים מבאר חכמתו הטמונים עד הנה באוצרת חמדה, עד אשר העיר ה' ברוח נדיבה את כבוד ידידי הרב המפואר זרע קודש מצבתו מו"ה נפתלי צבי נ"י מפה".
דורות ראשונים, רבנן סבוראי (פרק כא): "וראיתי להעיר כאן על דברי החכם המפואר הרכבי בהערותיו לתשובות הגאונים".

אלא שאינני יודע אם גם שם הינו תוצאה של פענוח שגוי, או שמא לא כן, כי לא הצלחתי להבין את 'עומקו' של תואר זה כדבעי עד כען.
למי פתרונים?

חלק מהפליאות, ולעיתים הגיחוכים שאנו נתקלים בהם בנוגע לתארים ישנים, הם התחלפות של המשמעות עם השנים. שמעת פעם על הקצין הגראי"ל שטינמן או האלוף הגרמ"י ליפקוביץ? אם היו לפני מאתיים שנה, סביר שאלו התארים שבהם היו מעטרים אותם. אלו היו תארי כבוד למנהיגי ישראל. [מה לעשות שצה"ל לקח קצת תוארים לעצמו...] עם השנים משמעויות זזות.
כיון שכך צריך להבין את המשמעות והצליל של 'מפואר' בתקופה ההיא. ודאי לא היתה הכוונה למשהו מקביל לרמדה רנסנס או לרכב שרד...

Re: "המפואר"

פורסם: א' מאי 01, 2011 10:51 pm
על ידי נוטר הכרמים
גוראריה כתב:חלק מהפליאות, ולעיתים הגיחוכים שאנו נתקלים בהם בנוגע לתארים ישנים, הם התחלפות של המשמעות עם השנים. שמעת פעם על הקצין הגראי"ל שטינמן או האלוף הגרמ"י ליפקוביץ? אם היו לפני מאתיים שנה, סביר שאלו התארים שבהם היו מעטרים אותם. אלו היו תארי כבוד למנהיגי ישראל. [מה לעשות שצה"ל לקח קצת תוארים לעצמו...] עם השנים משמעויות זזות.
כיון שכך צריך להבין את המשמעות והצליל של 'מפואר' בתקופה ההיא. ודאי לא היתה הכוונה למשהו מקביל לרמדה רנסנס או לרכב שרד...


קצין ואלוף לא היו תוארים של גבירים ונגידים?
[לא בדקתי במוסף 'הנדיבים' של המבשר...]

Re: "המפואר"

פורסם: א' מאי 01, 2011 10:52 pm
על ידי גוראריה
נוטר הכרמים כתב:
גוראריה כתב:חלק מהפליאות, ולעיתים הגיחוכים שאנו נתקלים בהם בנוגע לתארים ישנים, הם התחלפות של המשמעות עם השנים. שמעת פעם על הקצין הגראי"ל שטינמן או האלוף הגרמ"י ליפקוביץ? אם היו לפני מאתיים שנה, סביר שאלו התארים שבהם היו מעטרים אותם. אלו היו תארי כבוד למנהיגי ישראל. [מה לעשות שצה"ל לקח קצת תוארים לעצמו...] עם השנים משמעויות זזות.
כיון שכך צריך להבין את המשמעות והצליל של 'מפואר' בתקופה ההיא. ודאי לא היתה הכוונה למשהו מקביל לרמדה רנסנס או לרכב שרד...


קצין ואלוף לא היו תוארים של גבירים ונגידים?
[לא בדקתי במוסף 'הנדיבים' של המבשר...]

לא בהכרח. בעיקר של פרנסים ורבנים-מנהיגים.

Re: "המפואר"

פורסם: א' מאי 01, 2011 11:03 pm
על ידי מעיין
כך גורלם של מליצות
פום ממלל רברבן, ביודעי ומכירי קאמינא...

Re: "המפואר"

פורסם: א' מאי 01, 2011 11:14 pm
על ידי זלמניו
מעיין כתב:כך גורלם של מליצות
פום ממלל רברבן, ביודעי ומכירי קאמינא...

ולפלא ששום ועד רבנים עוד לא השתמש בכותרת 'צעקה הנערה המאורסה ואין מושיע לה'...

Re: "המפואר"

פורסם: ב' מאי 02, 2011 1:05 am
על ידי זקן ששכח
גוראריה, שמא תציע ביאור הנראה לעיניך לתיבת מפואר?

האם לדעת כולם אינו פענוח שגוי של המפו'?

Re: "המפואר"

פורסם: ב' מאי 02, 2011 1:12 am
על ידי גוראריה
זקן ששכח כתב:גוראריה, שמא תציע ביאור הנראה לעיניך לתיבת מפואר?

האם לדעת כולם אינו פענוח שגוי של המפו'?

מצוי מאד גם התואר 'המרומם' שבימינו עדיין לא חזר ונשתרש. כנראה שהכוונה א': מי שתהילתו ותפארתו בפי כל.


[וכמו שבימינו כותבים לכל צו"ז: 'שמו מפארים', וכשאתה עומד בתפילות הימים הקדושים ומגיע ל'שמו מפארים עדת חבלו ונערץ באראלי קודש הילולו' אתה נזכר מאותו א' ששלשל כמה מצלצלין למקום הנכון, וזכה גם הוא ל'שמו מפארים', ואתה מתמלא קבס...]

Re: "המפואר"

פורסם: ב' מאי 02, 2011 1:15 am
על ידי זקן ששכח
גוראריה כתב:[וכמו שבימינו כותבים לכל צו"ז: 'שמו מפארים', וכשאתה עומד בתפילות הימים הקדושים ומגיע ל'שמו מפארים עדת חבלו ונערץ באראלי קודש הילולו' אתה נזכר מאותו א' ששלשל כמה מצלצלין למקום הנכון, וזכה גם הוא ל'שמו מפארים', ואתה מתמלא קבס...]

צו"ז. מה זה?

Re: "המפואר"

פורסם: ב' מאי 02, 2011 2:55 am
על ידי מצייר
צו"ז = כתבו ברמז מפני הכבוד, וד"ל (אך בפירוש שוטיינשטיים מבואר צרוע וזב..)

Re: "המפואר"

פורסם: ב' מאי 02, 2011 4:01 am
על ידי שבטיישראל
הכי מצחיק זה אותו כת (פלג של ...) שכותבים על רבם "איתן אדוננו" ...

Re: "המפואר"

פורסם: ב' מאי 02, 2011 10:30 pm
על ידי נוטר הכרמים
אגב תוארים, ראיתי פעם ווארט נאה: 'שירו לה' שיר חדש תהלתו בקהל חסידים', כלומר, שירו לה' שיר חדש כי כל שבחיו ותהילותיו כבר מצויים בקהל חסידים, קדוש, נורא וכו' וכו'.

Re: "המפואר"

פורסם: ב' מאי 02, 2011 11:04 pm
על ידי מעיין
מענין זה יש בנותן טעם להביא דבריו של המבי"ט בח"ב סוף סי' מ"ו על מה שכתבו תלמידיו של בעל פלוגתיה מרן הב"י ותיארו את רבם בתואר מי יבוא אחרי המלך הקדוש
וכתב על זה בחריפות, שלא ניתן לתאר בתואר זה לבנ"א ורק להקב"ה וגם זה רק בעשי"ת עיי"ש דבריו בפנים, וסיים בחריפות כשם שנפרעים מן המשבחים וכו' כך נפרעים מן המשובחים
ויש לציין דבר נפלא, שהמבי"ט עצמו מתואר במליצה בח"א סי' קכ"ג,בשאלה על ענין א' מדיני ממונות, מלך אוהב צדקה ומשפט, ולא כתב ולא מחה שם על זה כלום בתשובתו, והגם שיש לחלק, מ"מ נראים הדברים שאל מלחמתו הוא שב

Re: "המפואר"

פורסם: ב' מאי 02, 2011 11:25 pm
על ידי חוצפא יסגא
בענין הפלגת התארים: http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=24 [שורה רביעית]

Re: "המפואר"

פורסם: ב' מאי 02, 2011 11:43 pm
על ידי מעיין
ועוד ממה שהעלתי כאן מלפנים בענין התוארים מספר מעלות היוחסין לראז"מ זצ"ל
viewtopic.php?f=7&t=3692&p#p27725

Re: "המפואר"

פורסם: ג' מאי 03, 2011 3:05 pm
על ידי אורח לרגע.
עוד בעניין תוארים. שמעתי פעם משמו של הרה"ק רבי יואל מסטמאר זצ"ל כי כאשר כותבים על אדם "הרה"צ" זהו למעט שאינו גאון, "הרה"ג" - למעט שאינו צדיק, ואילו "הגה"צ" - למעט את שניהם...

Re: "המפואר"

פורסם: ג' מאי 03, 2011 9:24 pm
על ידי חד וחלק
ומפורסמת ההלצה שהיום תואר רב אינו אלא ראיה להיות האיש ממין זכר...

Re: "המפואר"

פורסם: ג' מאי 03, 2011 10:03 pm
על ידי מעיין
אורח לרגע. כתב:עוד בעניין תוארים. שמעתי פעם משמו של הרה"ק רבי יואל מסטמאר זצ"ל כי כאשר כותבים על אדם "הרה"צ" זהו למעט שאינו גאון, "הרה"ג" - למעט שאינו צדיק, ואילו "הגה"צ" - למעט את שניהם...

לפי שמועתי מקור האימרה היא מהרה"ק מצעלים ר' לוי יצחק גרינוואלד זצ"ל הידוע באמרותיו השנונות
ומשמיה דהרב מפאיע זצ"ל שמעתי לפרש דברי הגמ' למה ת"ח שבבבל מצויינין לפי שאינן בני תורה
היינו דלפיכך צריך לכתוב הרה"ג בציוני גרשיים, לפי שאינן בני תורה, וא"א לכתוב במפורש...

Re: "המפואר"

פורסם: ג' מאי 03, 2011 10:44 pm
על ידי מעיין
מעיין כתב:מענין זה יש בנותן טעם להביא דבריו של המבי"ט בח"ב סוף סי' מ"ו על מה שכתבו תלמידיו של בעל פלוגתיה מרן הב"י ותיארו את רבם בתואר מי יבוא אחרי המלך הקדוש
וכתב על זה בחריפות, שלא ניתן לתאר בתואר זה לבנ"א ורק להקב"ה וגם זה רק בעשי"ת עיי"ש דבריו בפנים, וסיים בחריפות כשם שנפרעים מן המשבחים וכו' כך נפרעים מן המשובחים
ויש לציין דבר נפלא, שהמבי"ט עצמו מתואר במליצה בח"א סי' קכ"ג,בשאלה על ענין א' מדיני ממונות, מלך אוהב צדקה ומשפט, ולא כתב ולא מחה שם על זה כלום בתשובתו, והגם שיש לחלק, מ"מ נראים הדברים שאל מלחמתו הוא שב

ובענין זה עיין בספר חסידים סי' תתקל"ו שלא לכנות הדיוט במה שנכתב על ד'
ובשדה צופים העתק כמה ספרים המדברים מענין זה
ספר חסידים.jpg
ספר חסידים.jpg (160.07 KiB) נצפה 10825 פעמים

Re: "המפואר"

פורסם: ד' מאי 04, 2011 3:21 am
על ידי איש_ספר
יש בפוסקים מו"מ אם מותר לקרוא לאדם תוארים שנאמרו על הקב"ה, ובשה"ג יש ביקורת על חידושי ר' ברוך אנג'ל שכתבו המולי"ם בשער במליצה 'ברוך הוא' (וכנראה לא ראה את הספר של ר' נתן אליה רוט על המקור ברוך מויזניץ שנקרא... קדוש וברוך, ואגב ראיתי בחוברת של סקאליע שהובאו כל מיני הנהגות של מרן קדוש וברוך, ואח"ז הבנתי שהמכוון להרה"צ ר' ברוך ממעז'בוז'). ביחוה דעת יש תשובה ארוכה אם אריך לשיר לחכמים שאו שערים (דנהיגי עלמא קודם שנהגו בשירת ימים) ושם האריך בריבוי מקורות.

Re: "המפואר"

פורסם: ד' מאי 04, 2011 2:30 pm
על ידי חוצפא יסגא
ידועה ביקרתו של בעל מאורי אור על שם ספרו של מגן אברהם. ועי' אור החיים לרח"מ עמ' 38.

Re: "המפואר"

פורסם: ה' פברואר 23, 2017 7:31 pm
על ידי אהרן פרידמן
מענין לענין:

זכורני שראיתי פעם ספר/חיבור/מחקר/ על השתלשלות תארי כבוד בישראל או בספרות התורנית. תודה למי שיפנה אותי.

Re: "המפואר"

פורסם: ה' פברואר 23, 2017 7:38 pm
על ידי דרומי
בענין זה, מספרים על האדמור מחבד שכתב מכתב למישהו ובשם הנמען היה כתוב "לכבוד הרה"ג וכו'".

מישהו הביע את פליאתו על תואר זה שכנראה לא הלם את אותו נמען, והשיב האדמור: מנין שהכוונה היא הרב הגאון? יתכן שהכוונה היא הרב הגארנישט...

ואני הקטן מוסיף, שהאדמור השתמש בלשון נקיה - כדרכו בקודש - ומסתבר שיש פעמים שאפשר למצוא באות ג' עוד מלים פחות מחמיאות

Re: "המפואר"

פורסם: ה' פברואר 23, 2017 7:41 pm
על ידי הגיונות

Re: "המפואר"

פורסם: ה' פברואר 23, 2017 8:34 pm
על ידי פלגינן
אהרן פרידמן כתב:מענין לענין:

זכורני שראיתי פעם ספר/חיבור/מחקר/ על השתלשלות תארי כבוד בישראל או בספרות התורנית. תודה למי שיפנה אותי.

אולי זה: י' ברויאר, 'גדול מרב רבי, גדול מרבי רבן, גדול מרבן שמו', תרביץ, סו,א (תשרי-כסלו תשנז).
ויש גם: ד' הכהן, '"תורת התארים": מיסוד התארים של תלמידי החכמים באיזמיר', בתוך: אסופה ליוסף: קובץ מחקרים שי ליוסף הקר, ירושלים תשעד [הוא יוצא גם מחוץ לגבולות איזמיר].

Re: "המפואר"

פורסם: ה' פברואר 23, 2017 8:51 pm
על ידי בברכה המשולשת
לא האנצ' לתארי כבוד?

Re: "המפואר"

פורסם: ד' פברואר 07, 2018 2:52 pm
על ידי לבי במערב
דרומי כתב:בענין זה, מספרים על האדמו"ר מחב"ד שכתב מכתב למישהו ובשם הנמען היה כתוב "לכבוד הרה"ג וכו'".
מישהו הביע את פליאתו על תואר זה שכנראה לא הלם את אותו נמען, והשיב האדמו"ר: מנין שהכוונה היא הרב הגאון? יתכן שהכוונה היא הרב הגארנישט...
ואני הקטן מוסיף, שהאדמו"ר השתמש בלשון נקיה - כדרכו בקודש - ומסתבר שיש פעמים שאפשר למצוא באות ג' עוד מלים פחות מחמיאות

הסיפור הי' להיפך (שמעתיו מכלי ראשון).
הרש"ז גרליק ע"ה, רבו הראשון של כפר חב"ד, הי' ענותן גדול (כידוע).
פעם קיבל מכתב מכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע, בו כונה בתואר "הרה"ח".
א' הנוכחים במקום שאלו בתגובה: "נו, הלא כ"ק אדמו"ר בעצמו מעיד על הרב שחסיד הוא!".
- "הא לא מיבעיא", היתה התשובה, "הפענוח יכול להיות גם הרב החלוש...".
[הניסוח שלי]
*
אין זה מתאים לסגנונו של כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש, שיתבטא כפי שסיפרת.
אולי הי' המעשה עם הגאון הראגאטשווער.

Re: "המפואר"

פורסם: ד' פברואר 07, 2018 8:01 pm
על ידי דרומי
יתכן וכמו שכתבת. אבל בכל מקרה הסיפור גם לא מתאים לגאון הרוגצובי - מאידך גיסא... - מחמת הסגנון המעודן יחסית

Re: "המפואר"

פורסם: ד' פברואר 07, 2018 11:10 pm
על ידי דרומי
ז"ע ראיתי במכתב שכתב החסיד המפורסם הרב גרינגלאס ממונטריאול לידידו-תלמידו ר"י מונדשיין ז"ל:

ידוע אשר הגה"ח ר"ת הג'נב הח'זיר...

Re: "המפואר"

פורסם: ה' מאי 09, 2019 2:54 pm
על ידי לבי במערב
איש_ספר כתב: . . בשה"ג יש ביקורת על חידושי ר' ברוך אנג'ל שכתבו המולי"ם בשער במליצה 'ברוך הוא' (וכנראה לא ראה את הספר של ר' נתן אליה רוט על המקור ברוך מויזניץ שנקרא... קדוש וברוך . .

לא יתכן שיראה בעל השה"ג את הספר על הרה"ק בעל המקור ברוך...

Re: "המפואר"

פורסם: ה' מאי 09, 2019 2:54 pm
על ידי לבי במערב
[נכפל בטעות]

Re: "המפואר"

פורסם: ה' מאי 09, 2019 3:04 pm
על ידי שבענו מטובך
לבי במערב כתב:
איש_ספר כתב: . . בשה"ג יש ביקורת על חידושי ר' ברוך אנג'ל שכתבו המולי"ם בשער במליצה 'ברוך הוא' (וכנראה לא ראה את הספר של ר' נתן אליה רוט על המקור ברוך מויזניץ שנקרא... קדוש וברוך . .

לא יתכן שיראה בעל השה"ג את הספר על הרה"ק בעל המקור ברוך...

האם באמת נראה לך מדברי הרב איש ספר שהחיד"א אכן ראה - או היה יכול לראות - את ספרו של ר' נתן אליהו רוט?

Re: "המפואר"

פורסם: ו' מאי 10, 2019 5:24 am
על ידי לבי במערב
שבענו מטובך כתב:האם באמת נראה לך מדברי הרב איש ספר שהחיד"א אכן ראה - או היה יכול לראות - את ספרו של ר' נתן אליהו רוט?

ממנ"פ. אם דבריו היו בהלצה - יקבל נא מר אף את דברי ע"ד הצחות; ואם לאו - אף דברי כן.

Re: "המפואר"

פורסם: ג' מאי 05, 2020 7:08 pm
על ידי מעיין
עוד מענין התוארים בזמנינו
viewtopic.php?f=51&t=8997