מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם הי' להכיור מכסה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

האם הי' להכיור מכסה

הודעהעל ידי מעיין » ד' אוקטובר 30, 2019 2:02 am

שאלוני חבר האם מבואר בשום מקום האם הי' להכיור מכסה
דמצד אחד מצינו דאם נתגלתה המים ששאבו לניסוך לוקחין ממי הכיור, הרי שהי' מכוסה, ומצד אחד מבואר דהי' משקעין את הכיור והיינו שיהי' מושקים למעין שבקרקע העזרה, ולכאורה הי' לו מכסה שהסירו ממנו בעת השקעתה
ובאמת עכ"ח הי' לו מכסה דאם לא מהאיך הי' מכניסין בה מים - עכ"פ אם מבואר בזה איזה דברים בראשונים או באחרונים
ויש לראות במלכים בענין הכיורות של שלמה

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: האם הי' להכיור מכסה

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוקטובר 30, 2019 6:41 am

במעשה כיורות שלמה (מ"א ז, לח) לא נתפרש בנוגע למכסה; אך בדה"ב (ו, יג) נאמר במפורש ששלמה המלך ע"ה עמד ע"ג כיור הנחושת, וא"כ מפורש שהי' לו מכסה!
--
בענין הכיור ראה במשנה סוכה ספ"ד (מ"י), ובגמרא על-אתר (מט, א).
משנה יומא פ"ג מ"י ובמפרשים שם.
כן להעיר, שבמהדו"ק דפהמ"ש להרמב"ם (תמיד ספ"א. ועד"ז בפ"ג מ"ד) כתב: "בן קטין עשה מכסה לכיור, כדי שלא יפסלו מימיו בלינה, כלומר שלא ילינו ללא כסוי ויהיו מים מגולין"; ואח"כ העביר ע"ז קולמוס.
בס' אבוקת תמיד (אופמאן) ע' עג הע' קא כתב, בשם כ"ק אדמו"ר מראחמיסטריווקא שליט"א, ש"בפשטות לא הי' לכיור מכסה".
ולי הק' הי' נראה למיפשט לכאו' מהאי משנה דסוכה, דלא אמרו שהי' הכיור מכוסה - כ"א שהי' לו מוכני, וא"כ ה"ז ראי' שלא הי' לו מכסה.

[size=85]מכון המקדש מציירים אותו לעיתים עם מכסה, ולפעמים בלעדיו (וכנראה, שלשיטתם הוא מחלוקת הרמב"ם ושאר מפרשים - ולכן בשחזורם עשאוהו מכוסה); אך לאו דוקא שבכ"מ ניתן לסמוך על הכרעותיהם (אגב, את ה'ים של שלמה' ציירו בלא מכסה).


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 444 אורחים