במעשה כיורות שלמה (מ"א ז,
לח) לא נתפרש בנוגע למכסה; אך בדה"ב (ו,
יג) נאמר במפורש ששלמה המלך ע"ה
עמד ע"ג כיור הנחושת, וא"כ מפורש שהי' לו מכסה!
--
בענין הכיור ראה במשנה סוכה ספ"ד (
מ"י), ובגמרא על-אתר (
מט, א).
משנה יומא פ"ג
מ"י ובמפרשים שם.
כן להעיר, שבמהדו"ק דפהמ"ש להרמב"ם (תמיד ספ"א. ועד"ז בפ"ג מ"ד) כתב: "בן קטין עשה מכסה לכיור, כדי שלא יפסלו מימיו בלינה, כלומר שלא ילינו ללא כסוי ויהיו מים מגולין"; ואח"כ העביר ע"ז קולמוס.
בס' אבוקת תמיד (אופמאן)
ע' עג הע' קא כתב, בשם כ"ק אדמו"ר מראחמיסטריווקא שליט"א, ש"בפשטות לא הי' לכיור מכסה".
ולי הק' הי' נראה למיפשט לכאו' מהאי משנה דסוכה, דלא אמרו שהי' הכיור
מכוסה - כ"א שהי' לו מוכני, וא"כ ה"ז ראי' ש
לא הי' לו מכסה.
[size=85]
מכון המקדש מציירים אותו לעיתים
עם מכסה, ולפעמים
בלעדיו (וכנראה, שלשיטתם הוא מחלוקת הרמב"ם ושאר מפרשים - ולכן בשחזורם
עשאוהו מכוסה); אך לאו דוקא שבכ"מ ניתן לסמוך על הכרעותיהם (אגב, את ה'ים של שלמה' ציירו בלא מכסה).