מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

וימת תרח בחרן

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

וימת תרח בחרן

הודעהעל ידי בן מיכאל » ש' נובמבר 16, 2019 8:19 pm

.
קבצים מצורפים
וימת תרח בחרן.docx
(22.02 KiB) הורד 145 פעמים

דרומי
הודעות: 9072
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: וימת תרח בחרן

הודעהעל ידי דרומי » ש' נובמבר 16, 2019 8:31 pm

רצה הכותב להיצמד ל'פשט', כביכול.

אך את הפסוק "ויחי תרח שבעים שנה ויולד את אברם את נחור ואת הרן" - הוציא לגמרי מפשוטו, ואף עיוות את כל משמעותו.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: וימת תרח בחרן

הודעהעל ידי בן מיכאל » ש' נובמבר 16, 2019 9:50 pm

לא עלי תלונתך, כי אם על הגמרא בסנהדרין!

דרומי
הודעות: 9072
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: וימת תרח בחרן

הודעהעל ידי דרומי » ש' נובמבר 16, 2019 9:51 pm

למה בפרט זה אתה פתאום מסתמך על הגמרא?...

אם פשט אז עד הסוף!

ומלבד זאת גם בדברי הגמרא פשוט שאין כוונתה להפליג את לידת אברהם ששים שנה מגיל שבעים שעליו מדובר בפסוק

ולגודל הפשיטות לא אאריך עוד
נערך לאחרונה על ידי דרומי ב ש' נובמבר 16, 2019 9:55 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: וימת תרח בחרן

הודעהעל ידי בן מיכאל » ש' נובמבר 16, 2019 9:55 pm

הגבתי על דבריך כי אני מעוות וכו', על כך הראיתי כי טענה זו עליך להפנות לחז"ל ולא אלי.
באשר אלי, ישנן שני שיטות בחז"ל, והעדפתי אחת מהן הנראית לי קרובה לישוב הפרשה כולה.

דרומי
הודעות: 9072
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: וימת תרח בחרן

הודעהעל ידי דרומי » ש' נובמבר 16, 2019 9:59 pm

איזה ענין יש לתורה להודיע לנו בן כמה היה תרח כשהוליד את הרן?

ברור שהמספר 'שבעים שנה' מתייחס ללידת אברהם שנזכר ראשון בפסוק והוא העיקר כאן

ואין לנו אלא דברי המפרשים

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: וימת תרח בחרן

הודעהעל ידי מקדש מלך » ש' נובמבר 16, 2019 9:59 pm

לפי דברינו אכן לא היה תרח בין החיים בצאת אברהם לארץ ישראל, ובזה יובנו דברי ה' אל אברהם בברית בין הבתרים (טו טו) ואתה תבוא אל אבותיך בשלום – ניתן כמובן לומר כי מדובר בלשון מליצית, אך בפשטות נראה מכך כי אביו איננו כבר בין החיים.


אין צורך, מדובר בנבואה על מותו העתיד להיות בעוד מאה שנה, ואז תרח כבר לא היה בין החיים כמובן.

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: וימת תרח בחרן

הודעהעל ידי דמשק » ש' נובמבר 16, 2019 10:02 pm

בן מיכאל כתב:הגבתי על דבריך כי אני מעוות וכו', על כך הראיתי כי טענה זו עליך להפנות לחז"ל ולא אלי.

לא מבין מה יש להפנות לגמרא, כאשר כתוב בפסוק ויחי תרח שבעים שנה ויולד את אברם את נחור ואת הרן, פשוט שאין הכוונה שהם היו שלישיה שהרי כתוב ששלשתם נולדו בגיל שבעים, אלא או שהתחיל להולידם בגיל שבעים או שגמר להולידם בגיל שבעים, אבל המשמעות שהוליד אחד אחרי השני, וכפי שמפורש בגמרא שם שהיה שנה בין אחד לשני.

דרומי כתב:ברור שהמספר 'שבעים שנה' מתייחס ללידת אברהם שנזכר ראשון בפסוק והוא העיקר כאן

בענין זה יש מחלוקת, באוה"ח הק' כתב שתרח היה בן ס"ח כשנולד אברהם, ויש בזה אריכות דברים.

דרומי
הודעות: 9072
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: וימת תרח בחרן

הודעהעל ידי דרומי » ש' נובמבר 16, 2019 10:06 pm

לא משנה ס"ח או שבעים או ע"ב

עיקר כוונתי לומר שאין ענין לתורה להודיענו את גילו של תרח בעת לידת ... הרן

וברור שעיקר מטרתה היא לספר על גילו בעת לידת אברהם הבן העיקרי

וכמובן יתכן שהמספר 'עוגל' מעט והכוונה היא באזור שנת שבעים

אך לא יתכן לומר שהתורה תאמר "ויהי תרח בן שבעים שנה ויולד את אברם" - והיא מתכוונת שאברהם נולד בגיל מאה ועשרים!

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: וימת תרח בחרן

הודעהעל ידי בן מיכאל » ש' נובמבר 16, 2019 10:11 pm

דמשק כתב:
בן מיכאל כתב:הגבתי על דבריך כי אני מעוות וכו', על כך הראיתי כי טענה זו עליך להפנות לחז"ל ולא אלי.

לא מבין מה יש להפנות לגמרא, כאשר כתוב בפסוק ויחי תרח שבעים שנה ויולד את אברם את נחור ואת הרן, פשוט שאין הכוונה שהם היו שלישיה שהרי כתוב ששלשתם נולדו בגיל שבעים, אלא או שהתחיל להולידם בגיל שבעים או שגמר להולידם בגיל שבעים, אבל המשמעות שהוליד אחד אחרי השני, וכפי שמפורש בגמרא שם שהיה שנה בין אחד לשני.

הראיה מהגמרא שאף שאברהם נמנה ראשון, לא היה גדול האחים.

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: וימת תרח בחרן

הודעהעל ידי דמשק » ש' נובמבר 16, 2019 10:14 pm

בן מיכאל כתב:הראיה מהגמרא שאף שאברהם נמנה ראשון, לא היה גדול האחים.

לא על זה היה תלונתו.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: וימת תרח בחרן

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' נובמבר 17, 2019 3:35 pm

דרומי כתב:לא משנה ס"ח או שבעים או ע"ב

עיקר כוונתי לומר שאין ענין לתורה להודיענו את גילו של תרח בעת לידת ... הרן

וברור שעיקר מטרתה היא לספר על גילו בעת לידת אברהם הבן העיקרי

וכמובן יתכן שהמספר 'עוגל' מעט והכוונה היא באזור שנת שבעים

אך לא יתכן לומר שהתורה תאמר "ויהי תרח בן שבעים שנה ויולד את אברם" - והיא מתכוונת שאברהם נולד בגיל מאה ועשרים!

עיגול שנים זה כן פשט בעיניך?

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: וימת תרח בחרן

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' נובמבר 17, 2019 3:37 pm

דמשק כתב:
בן מיכאל כתב:הראיה מהגמרא שאף שאברהם נמנה ראשון, לא היה גדול האחים.

לא על זה היה תלונתו.

ברור שלא זאת היתה תלונתו - את תלונתו הוא פירש בעצמו:
דרומי כתב:ואין לנו אלא דברי המפרשים

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: וימת תרח בחרן

הודעהעל ידי לייטנר » א' נובמבר 17, 2019 3:51 pm

לא קראתי את מה שצורף בראש האשכול, אך כיון שהרן מאשה אחרת (ע"פ חז"ל), ייתכן בהחלט ששתרח ילד גם את אבר(ה)ם וגם את הרן בגיל שבעים.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: וימת תרח בחרן

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' נובמבר 17, 2019 4:08 pm

לייטנר כתב:לא קראתי את מה שצורף בראש האשכול, אך כיון שהרן מאשה אחרת (ע"פ חז"ל), ייתכן בהחלט שתרח ילד גם את אבר(ה)ם וגם את הרן בגיל שבעים.

יפה!
מה אתה רוצה להרויח מכך?

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: וימת תרח בחרן

הודעהעל ידי לייטנר » א' נובמבר 17, 2019 5:32 pm

רק לקצר את הדיון הסתמי שמעלי.

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: וימת תרח בחרן

הודעהעל ידי לבי במערב » א' נובמבר 17, 2019 6:31 pm

בן מיכאל כתב:עיגול שנים זה כן פשט בעיניך?

דאי לא תימא הכי, על כרחך צ"ל דכל הדורות מאדם עד אברהם נולדו באותו היום בשנה! ומילתא דתמיהא טובא היא.

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: וימת תרח בחרן

הודעהעל ידי דמשק » א' נובמבר 17, 2019 8:23 pm

בן מיכאל כתב:
דמשק כתב:
בן מיכאל כתב:הראיה מהגמרא שאף שאברהם נמנה ראשון, לא היה גדול האחים.

לא על זה היה תלונתו.

ברור שלא זאת היתה תלונתו - את תלונתו הוא פירש בעצמו:
דרומי כתב:ואין לנו אלא דברי המפרשים

התלונה פשוטה כפי שפירש הוא בעצמו, שלקחת את הפסוק "ויחי תרח שבעים שנה ויולד את אברם את נחור ואת הרן" - ולומר שאברהם נולד בשנת מאה ועשרים לתרח, זה לעוות את הפסוק.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: וימת תרח בחרן

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' נובמבר 18, 2019 11:19 am

אני מסכים שיש בכך דוחק מסויים, אבל לענ"ד המהלך מיישב את כל העניין ואת הקושיות, כך שעדיף להישאר עם דוחק קל אחד.

דרומי
הודעות: 9072
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: וימת תרח בחרן

הודעהעל ידי דרומי » ב' נובמבר 18, 2019 1:49 pm

תגיד מה שאתה רוצה רק אל תקרא לזה 'פשט'.

מה שמפרש רש"י הרבה יותר 'פשט' פשוט.

ולא שח"ו רש"י צריך להסכמתי, אלא שבדור יתום כשלנו צריך להזכיר דברים כאלה.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: וימת תרח בחרן

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' נובמבר 18, 2019 11:30 pm

דרומי כתב:תגיד מה שאתה רוצה רק אל תקרא לזה 'פשט'.

מה שמפרש רש"י הרבה יותר 'פשט' פשוט.

ולא שח"ו רש"י צריך להסכמתי, אלא שבדור יתום כשלנו צריך להזכיר דברים כאלה.

אז שוב, הנקודה היא שאסור לזוז מפירוש רש"י והמפרשים? שהנוטה מדבריהם הוא רק מעוות וכו'?

דרומי
הודעות: 9072
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: וימת תרח בחרן

הודעהעל ידי דרומי » ד' נובמבר 27, 2019 6:02 pm

הנקודה היא אז ס'איז פאראן א גלייכע קאפ, און פאראן אויכעט א קרומע קאפ.

וכבר אמרו: חכם אתה שקיימת דברי חכמים. זו היא החכמה האמיתית.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: וימת תרח בחרן

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' נובמבר 28, 2019 12:49 pm

דרומי כתב:הנקודה היא אז ס'איז פאראן א גלייכע קאפ, און פאראן אויכעט א קרומע קאפ.

וכבר אמרו: חכם אתה שקיימת דברי חכמים. זו היא החכמה האמיתית.

אז שוב הנקודה שלדעתך אין לזוז מדברי רש"י [והמפרשים], אני מניח שרוב הציבור החרדי סבור כמותך.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: וימת תרח בחרן

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' נובמבר 29, 2019 1:58 pm

בן מיכאל כתב:
דרומי כתב:הנקודה היא אז ס'איז פאראן א גלייכע קאפ, און פאראן אויכעט א קרומע קאפ.

וכבר אמרו: חכם אתה שקיימת דברי חכמים. זו היא החכמה האמיתית.

אז שוב הנקודה שלדעתך אין לזוז מדברי רש"י [והמפרשים], אני מניח שרוב הציבור החרדי סבור כמותך.

הנקודה היא שיותר נוח לנו לקבל את פירש"י, מאשר להמציא פירוש חדש שיש עליו קושיות מכיוון אחר...


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 441 אורחים