לפי דברינו אכן לא היה תרח בין החיים בצאת אברהם לארץ ישראל, ובזה יובנו דברי ה' אל אברהם בברית בין הבתרים (טו טו) ואתה תבוא אל אבותיך בשלום – ניתן כמובן לומר כי מדובר בלשון מליצית, אך בפשטות נראה מכך כי אביו איננו כבר בין החיים.
בן מיכאל כתב:הגבתי על דבריך כי אני מעוות וכו', על כך הראיתי כי טענה זו עליך להפנות לחז"ל ולא אלי.
דרומי כתב:ברור שהמספר 'שבעים שנה' מתייחס ללידת אברהם שנזכר ראשון בפסוק והוא העיקר כאן
דמשק כתב:בן מיכאל כתב:הגבתי על דבריך כי אני מעוות וכו', על כך הראיתי כי טענה זו עליך להפנות לחז"ל ולא אלי.
לא מבין מה יש להפנות לגמרא, כאשר כתוב בפסוק ויחי תרח שבעים שנה ויולד את אברם את נחור ואת הרן, פשוט שאין הכוונה שהם היו שלישיה שהרי כתוב ששלשתם נולדו בגיל שבעים, אלא או שהתחיל להולידם בגיל שבעים או שגמר להולידם בגיל שבעים, אבל המשמעות שהוליד אחד אחרי השני, וכפי שמפורש בגמרא שם שהיה שנה בין אחד לשני.
בן מיכאל כתב:הראיה מהגמרא שאף שאברהם נמנה ראשון, לא היה גדול האחים.
דרומי כתב:לא משנה ס"ח או שבעים או ע"ב
עיקר כוונתי לומר שאין ענין לתורה להודיענו את גילו של תרח בעת לידת ... הרן
וברור שעיקר מטרתה היא לספר על גילו בעת לידת אברהם הבן העיקרי
וכמובן יתכן שהמספר 'עוגל' מעט והכוונה היא באזור שנת שבעים
אך לא יתכן לומר שהתורה תאמר "ויהי תרח בן שבעים שנה ויולד את אברם" - והיא מתכוונת שאברהם נולד בגיל מאה ועשרים!
דמשק כתב:בן מיכאל כתב:הראיה מהגמרא שאף שאברהם נמנה ראשון, לא היה גדול האחים.
לא על זה היה תלונתו.
דרומי כתב:ואין לנו אלא דברי המפרשים
לייטנר כתב:לא קראתי את מה שצורף בראש האשכול, אך כיון שהרן מאשה אחרת (ע"פ חז"ל), ייתכן בהחלט שתרח ילד גם את אבר(ה)ם וגם את הרן בגיל שבעים.
בן מיכאל כתב:עיגול שנים זה כן פשט בעיניך?
בן מיכאל כתב:דמשק כתב:בן מיכאל כתב:הראיה מהגמרא שאף שאברהם נמנה ראשון, לא היה גדול האחים.
לא על זה היה תלונתו.
ברור שלא זאת היתה תלונתו - את תלונתו הוא פירש בעצמו:דרומי כתב:ואין לנו אלא דברי המפרשים
דרומי כתב:תגיד מה שאתה רוצה רק אל תקרא לזה 'פשט'.
מה שמפרש רש"י הרבה יותר 'פשט' פשוט.
ולא שח"ו רש"י צריך להסכמתי, אלא שבדור יתום כשלנו צריך להזכיר דברים כאלה.
דרומי כתב:הנקודה היא אז ס'איז פאראן א גלייכע קאפ, און פאראן אויכעט א קרומע קאפ.
וכבר אמרו: חכם אתה שקיימת דברי חכמים. זו היא החכמה האמיתית.
בן מיכאל כתב:דרומי כתב:הנקודה היא אז ס'איז פאראן א גלייכע קאפ, און פאראן אויכעט א קרומע קאפ.
וכבר אמרו: חכם אתה שקיימת דברי חכמים. זו היא החכמה האמיתית.
אז שוב הנקודה שלדעתך אין לזוז מדברי רש"י [והמפרשים], אני מניח שרוב הציבור החרדי סבור כמותך.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 441 אורחים