קו ירוק כתב:התביעה שזה לא במדרגת יוסף.
ראיתי כבר מסדרים פיאותיהם עם מכשיר שמגלגל פאות נכריות..
אישצפת כתב:בחומשים הנדפסים עם פירוש רש"י מנוקד בפרשת וישב על הפסוק והוא נער 'שהיה עושה מעשה נערות' ניקדו הוא"ו בשורק. אולם האם לא נכון יותר לנקד הוא"ו בחולם?
ממשמש בעיניו מתלה בעקבו מתקן בשערו
והוא נער שהיה עושה מעשה נערות. פירוש דאין לפרש נער כמשמעו כי מה טעם לומר את בני בלהה וכו' ועוד דהא כתיב בן י"ז שנה ואין לקרותו נער. לכך פירש שהרצון בו היה עושה כנער.
הילד מיום הולדו יקרא נער כמו שנאמר מה נעשה לנער היולד (שופטים יג ח) וכן ויבקש דוד את האלהים בעד הנער (יב טז) ויקרא ילד והוא גדול כמו שנאמר בישמעאל (בראשית כא טו) וכן והנער נער (שמואל א א כד) רוצה לומר שהוא ילד קטן בן כ"ד חדשים כי כאשר נגמל מחלב מיד העלתהו כדכתיב (שם שם כ"ג כ"ד) ותינק את בנה עד גמלה אותו ותעלהו עמה כאשר גמלתו
'מַעֲשֵׂה נַעֲרוּת' – התנהגות ההולמת את תקופת הנעורים: פרכוס העינים, יפוי השׂער, והילוך מגונדר. וכן להלן, בהיותו בבית פוטיפר, מציינים חכמינו את מנהגו של יוסף להתגנדר:דרומי כתב:צריך להבין למה בדיוק מתכוון רש"י, אבל זה ברור שהוא לא מתכוון ל"נערוֹת".
כֵּיוָן שֶׁרָאָה עַצְמוֹ מוֹשֵׁל, הִתְחִיל אוֹכֵל וְשׁוֹתֶה וּמְסַלְסֵל בִּשְׂעָרוֹ. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: אָבִיךָ מִתְאַבֵּל וְאַתָּה מְסַלְסֵל בִּשְׂעָרְךָ?! אֲנִי מְגָרֶה בְּךָ אֶת הַדֹּב.
אישצפת כתב:אולם מדברי רבינו עובדיה מברטנורא משמע להדיא שכוונתו לנערים.והוא נער שהיה עושה מעשה נערות. פירוש דאין לפרש נער כמשמעו כי מה טעם לומר את בני בלהה וכו' ועוד דהא כתיב בן י"ז שנה ואין לקרותו נער. לכך פירש שהרצון בו היה עושה כנער.
ובדרך אגב יש להעיר אחר בקשת אלף המחילות ונשיקת כפות רגליו במה שכתב שאין לקרות בשם נער לבן י"ז שנה. כי ככל הנראה נעלמו מעיני קודשו דברי הרמב"ן בשמות ב' פסוק ו'
הילד מיום הולדו יקרא נער כמו שנאמר מה נעשה לנער היולד (שופטים יג ח) וכן ויבקש דוד את האלהים בעד הנער (יב טז) ויקרא ילד והוא גדול כמו שנאמר בישמעאל (בראשית כא טו) וכן והנער נער (שמואל א א כד) רוצה לומר שהוא ילד קטן בן כ"ד חדשים כי כאשר נגמל מחלב מיד העלתהו כדכתיב (שם שם כ"ג כ"ד) ותינק את בנה עד גמלה אותו ותעלהו עמה כאשר גמלתו
אבא יודן כתב:אישצפת כתב:אולם מדברי רבינו עובדיה מברטנורא משמע להדיא שכוונתו לנערים.והוא נער שהיה עושה מעשה נערות. פירוש דאין לפרש נער כמשמעו כי מה טעם לומר את בני בלהה וכו' ועוד דהא כתיב בן י"ז שנה ואין לקרותו נער. לכך פירש שהרצון בו היה עושה כנער.
ובדרך אגב יש להעיר אחר בקשת אלף המחילות ונשיקת כפות רגליו במה שכתב שאין לקרות בשם נער לבן י"ז שנה. כי ככל הנראה נעלמו מעיני קודשו דברי הרמב"ן בשמות ב' פסוק ו'
הילד מיום הולדו יקרא נער כמו שנאמר מה נעשה לנער היולד (שופטים יג ח) וכן ויבקש דוד את האלהים בעד הנער (יב טז) ויקרא ילד והוא גדול כמו שנאמר בישמעאל (בראשית כא טו) וכן והנער נער (שמואל א א כד) רוצה לומר שהוא ילד קטן בן כ"ד חדשים כי כאשר נגמל מחלב מיד העלתהו כדכתיב (שם שם כ"ג כ"ד) ותינק את בנה עד גמלה אותו ותעלהו עמה כאשר גמלתו
ויש להוסיף על זה דברי חז"ל במעשה העקידה, ולפי זה מש"כ 'אל תשלח ידך אל הנער', הכוונה לבן ל"ח שנה! וידועים דברי ראבע.
וכמו כן בנימין כבן שלושים, ואב לעשר בנים, נקרא רבות 'נער'.
ביקורת תהיה כתב:'מַעֲשֵׂה נַעֲרוּת' – התנהגות ההולמת את תקופת הנעורים: פרכוס העינים, יפוי השׂער, והילוך מגונדר. וכן להלן, בהיותו בבית פוטיפר, מציינים חכמינו את מנהגו של יוסף להתגנדר:דרומי כתב:צריך להבין למה בדיוק מתכוון רש"י, אבל זה ברור שהוא לא מתכוון ל"נערוֹת".כֵּיוָן שֶׁרָאָה עַצְמוֹ מוֹשֵׁל, הִתְחִיל אוֹכֵל וְשׁוֹתֶה וּמְסַלְסֵל בִּשְׂעָרוֹ. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: אָבִיךָ מִתְאַבֵּל וְאַתָּה מְסַלְסֵל בִּשְׂעָרְךָ?! אֲנִי מְגָרֶה בְּךָ אֶת הַדֹּב.
קו ירוק כתב:חלילה
נערות בשורו"ק, הוא כפי ערך גילו.
נערות בחול"ם, הוא חטא ותיעוב (לא ילבש).
אישצפת כתב:קו ירוק כתב:חלילה
נערות בשורו"ק, הוא כפי ערך גילו.
נערות בחול"ם, הוא חטא ותיעוב (לא ילבש).
הלא כל גינדור גברי כדי להתייפות עוברים בו משום לא ילבש גבר שמלת אשה (כולל סלסול בשיער) ולדבריכם צריך לומר שגם הנערים בזמן יוסף סלסלו בשערם ואז אין בזה לא ילבש כדוגמת הסרת שיער בית השחי ובית הערוה במקום שנהגו גם הגברים להסירו כמפורסם מתשובת הרשב"א.
אולם לעת עתה לא מצאתי מי שיכתוב שכך נהגו גם הנערים בזמנם.
קו ירוק כתב:לא הבנתי דבריך, אם ננקד שהיה עושה מעשה נערות בתולות הרי זה לא ילבש.
ולא כל יפוי הוא לא ילבש אם אנשים עושים כן.
(ולעצם האשכול כבר ענה לעיל טוב ממני 'פרנצויז', ש'והוא נער'היינו מעשה נערים ומהכ"ת מעשה נערות בתולות).
דבר ה' אשר היה אל יואל בן פתואל, בן שמואל, רבנן אמרין למה נקרא שמו פתואל, שהיה מסלסל בשערו כבתולה הזאת.
אישצפת כתב:הלא כל גינדור גברי כדי להתייפות עוברים בו משום לא ילבש גבר שמלת אשה (כולל סלסול בשיער).
רמב"ם הלכות ביאת מקדש: אֲבָל יִשְׂרָאֵל שֶׁגָּדַל שְׂעָרוֹ עַד שֶׁנַּעֲשָׂה מַחְלֶפֶת וְלֹא הָיָה דֶרֶךְ נִוּוּל – הֲרֵי זֶה מֻתָּר לְהִכָּנֵס לְעֶזְרַת יִשְׂרָאֵל.קו ירוק כתב:יתכן שיש סלסול ויש סלסול.
אמר ר' אמי: אין יצר הרע מהלך לצדדים אלא באמצע פלטיא, ובשעה שרואה אדם משמש בעיניו מתקן בשערו [מתלה בעקבו], אומר: הדין דידי
לייטנר כתב:המדרש שציטטתי לא מתייחס בדווקא ליוסף.
אמור מעתה, התיאור הנ"ל - המופיע באותן מילים בדיוק - הוא תיאור של חז"ל לאדם המתגנדר . ואזלא מכאן הדיוק היכן מתואר גבר העושה כך או עושה כך. בוודאי שגם הבתולות מסלסלות בשערן, אבל גם מי ששערו ארוך, כנזיר או כאדם המשקיע יותר מדי זמן בהופעתו החיצונית, יסלסל בשערו. ואע"פ שאין הדבר אסור, מזהירים חז"ל שאדם כזה ייפול בקלות לרשתו של היצר הרע.
וממוצא דבר אתה תשמע כי לא טוב עושים המגדלים שער ראשם של בניהם הגדולים לנוי ולתכשיט להיות מסלסל בשערו, כי מלבד שעובר על לא ילבש גבר שמלת אשה וכו'.
כל קְבל דנא אסור לאיש לילך אחר היפי ולקשט את עצמו בקשוטין שנוהגים לעשות הנשים, כגון לסלסל בשערו ולגלח שער שתחת בית השחי ולהסתכל במראה וכדומה. עושה אלה עובר משום לא ילבש גבר שמלת אשה (דברים כב ה). אך ליפות עצמו לשם שמים ראוי והגון, כגון לרחץ פניו, ידיו ורגליו, ושיהא מלבושו נקי בלי רבב ובלי קרע ושיהא הדור בלבושו, ובפרט בשעת התפלה ובעת עסקו בתורה. אלו דברים שאין להם שעור במדה ובמשורה, זהו דרך ישרה:
המרבה לסלסל בשערו וקישוט עובר משום לא ילבש גבר, וחטא יוסף הצדיק היה בשביל סלסול בשערו אף כי בלי ספק היה כוונתו לשם שמים להתנאות בצלם אלהים, רק הואיל והרבה מכפי הראוי נענש.
לזה דרשו שהכונה והוא היה עושה מעשה נערות, שיש נערים שאף על פי שהם נערים אינם עושים מעשה נערות כמעשה לסלסל בשערם וכו'.
וכן הנער מקשט את עצמו ומסלסל בשערו
[/quote]אישצפת כתב:לייטנר כתב:המדרש שציטטתי לא מתייחס בדווקא ליוסף.
אמור מעתה, התיאור הנ"ל - המופיע באותן מילים בדיוק - הוא תיאור של חז"ל לאדם המתגנדר . ואזלא מכאן הדיוק היכן מתואר גבר העושה כך או עושה כך. בוודאי שגם הבתולות מסלסלות בשערן, אבל גם מי ששערו ארוך, כנזיר או כאדם המשקיע יותר מדי זמן בהופעתו החיצונית, יסלסל בשערו. ואע"פ שאין הדבר אסור, מזהירים חז"ל שאדם כזה ייפול בקלות לרשתו של היצר הרע.
זאת מנין לכת"ר?.
לייטנר כתב:אישצפת כתב:לייטנר כתב:המדרש שציטטתי לא מתייחס בדווקא ליוסף.
אמור מעתה, התיאור הנ"ל - המופיע באותן מילים בדיוק - הוא תיאור של חז"ל לאדם המתגנדר . ואזלא מכאן הדיוק היכן מתואר גבר העושה כך או עושה כך. בוודאי שגם הבתולות מסלסלות בשערן, אבל גם מי ששערו ארוך, כנזיר או כאדם המשקיע יותר מדי זמן בהופעתו החיצונית, יסלסל בשערו. ואע"פ שאין הדבר אסור, מזהירים חז"ל שאדם כזה ייפול בקלות לרשתו של היצר הרע.
זאת מנין לכת"ר?.
אישצפת כתב:בחומשים הנדפסים עם פירוש רש"י מנוקד בפרשת וישב על הפסוק והוא נער 'שהיה עושה מעשה נערות' ניקדו הוא"ו בשורק. אולם האם לא נכון יותר לנקד הוא"ו בחולם?
כדכד כתב:אי משום הא לא איריא שהרי באמת היה נער ולא נערה
לייטנר כתב:אדם המקדש את עצמו במותר לו, לא יכונה בשם איסור.
כך גם לגבי אמירת חז"ל ביחס לנביא יואל.
אפשר לראות כאן תהליך ההופך את מה שאינו תקין לדבר איסור, כפי הבאת במקורות המאוחרים לעיל.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:הרה”ג ר’ דוד הכהן זצ”ל מג’רבא, הביא בספרו “משגב לדך” טעם לכך שיוסף היה עושה מעשה נערות, על פי מה שכתב השל”ה הקדוש על הפסוק (בראשית לד, א): “ותצא דינה בת לאה אשר ילדה ליעקב לראות בבנות הארץ”, ולמה יצאה, הרי אין דרכן של בנות ישראל לצאת החוצה. אלא לפי שהייתה לה נשמת זכר, כידוע שבתחילה לאה אמנו הייתה מעוברת בזכר והתפללה שייהפך העובר לנקבה, כדי שאחותה רחל שהייתה עקרה תזכה גם היא להביא חלק מהשבטים, ולכן יצאה דינה כמו זכר, שדרכו לצאת.
לפי זה ביאר הרב “משגב לדך” שיוסף אף הוא היתה לו למעשה נשמת נקבה, שהתחלפה בדינה, ולכן היה עושה מעשה נערות, שיהיה נראה יפה כדרך הנערות, והיינו מעשה נַעֲרוּת מתחלף נערוֹת.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 204 אורחים