כידוע, פסלו של מיכה עבר בים סוף שנקרע לישראל.
והדברים ידועים מכמה מדרשים.
אבל מצאתי קטע פיוטי מדהים, שישראל (ואולי הערב רב) ייחסו את קריעת ים סוף לפסל, כלומר, שהוא זה שקרע את הים ולא הקב"ה.
האם הדברים ידועים מן המדרשות?
אולי על דרך דוחק
שמות פרק לב: וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם [כולל ג"כ קריעת ים סוף]
רש"י סנהדרין דף קג/ב
זה פסלו של מיכה - כשכתב משה את השם והשליכו על נילוס להעלות ארונו של יוסף, בא מיכה ונטלו בהחבא, והיינו דכתיב ועבר בים צרה כשהעביר הקדוש ברוך הוא לישראל עבר מיכה עמהם שבידו השם לעשות העגל. לישנא אחרינא מיכה עשה פסל והביאו עמו כשעברו ישראל הים:
אמר ר' יהודה ב"ר אלעאי: לא דיים שעבר עמהם צלמו של מיכה, אלא שהיו מקישין כלפי מעלה דברים, שנא' אשר פדית לך ממצרים גוים ואלהיו (שמות רבה כד, א).
ופי' לא די שעבדו הם עצמם ויהי להם למוקש, אלא שהיו מקישין ואמרו שנצרך חלילה לסיוע ממנו, וכענין שיתוף ש"ש וד"א, וזהו לשון מקישין מלשון מוקש (ברכת הנצי"ב על מכילתא דרבי ישמעאל, פר' בא פרשה יד, ירושלים תש"ל עמ' נג, ד"ה ע"ז).
... ונ"ל לבאר מקצת הקשיות, דע"כ צ"ל הא דבא יתרו אל משה המדברה זהו מטעם השמועה ששמע, א"כ ע"כ צריך ליחן טעם על ביאתו שיש לו ליתרו נפקותא בדבר, הילכך אם שמע המן והבאר והתורה, בשביל זה לא בא, אע"כ שמע קריעת ים סוף ומלחמת עמלק, שהרי מה הוצרך להזכיר כאן כהן מדין שהוא כומר לע"ז אצל חותן משה לגנאי משה, אלא כך העניין ששמע פסל מיכה שהעבירו עמהם בקריעת ים סוף, ולא ידע אי מחמת אותה ע"ז היה, ושמע מלחמת עמלק שהיה ג"כ עובד ע"ז ונתקלקל ונצחו אותו, הילכך רצה לידע אם ע"י קב"ה היה או ע"י פסל מיכה, ואם פסל מיכה אסור ועון א"כ למה ניצולו, ולמה נעשו להם ניסים הללו ... (גליון רבינו ישראל מברונא, מכון משנת ר' אהרון תשס"א, עמ' צח)
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 379 אורחים