מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פסל מיכה קרע את הים!....

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

פסל מיכה קרע את הים!....

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' ינואר 21, 2020 3:28 am

כידוע, פסלו של מיכה עבר בים סוף שנקרע לישראל.
והדברים ידועים מכמה מדרשים.
אבל מצאתי קטע פיוטי מדהים, שישראל (ואולי הערב רב) ייחסו את קריעת ים סוף לפסל, כלומר, שהוא זה שקרע את הים ולא הקב"ה.
האם הדברים ידועים מן המדרשות?

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: פסל מיכה קרע את הים!....

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' ינואר 21, 2020 12:31 pm

אחד החכמים העירני באישי:
אולי על דרך דוחק
שמות פרק לב: וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם [כולל ג"כ קריעת ים סוף]
רש"י סנהדרין דף קג/ב
זה פסלו של מיכה - כשכתב משה את השם והשליכו על נילוס להעלות ארונו של יוסף, בא מיכה ונטלו בהחבא, והיינו דכתיב ועבר בים צרה כשהעביר הקדוש ברוך הוא לישראל עבר מיכה עמהם שבידו השם לעשות העגל. לישנא אחרינא מיכה עשה פסל והביאו עמו כשעברו ישראל הים:


ויש בדבריו משהו.
(לא הבנתי מדוע הוא חשש לכתוב את הדברים בפורום עצמו, ובכלל כואב לראות שאנשים מתעניינים יותר בשטויות בסגנון 'יענקל הכונס'...)

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: פסל מיכה קרע את הים!....

הודעהעל ידי יתר10 » ג' ינואר 21, 2020 3:04 pm

לא הבנתי מה מצאת ברש"י סנהדרין לענין שאלתך.
עכ"פ לפי הפיוט מוטעם ביותר מה שהביא הב"י סוף סי' נא בשם הארחות חיים שלא לומר מי כמוך בכ' רפויה שלא ישתמע 'מיכה'. אמנם שם מביא בהמשך כפי' רש"י הראשון דמיירי במיכה האיש (דלא כהפיוט), אבל מצאתי בפרויקט השו"ת בפירוש ר' חיים פלטיאל שכותב כך: וא"ת תניינא אמאי דגש מי כמוך, לפי שישמע אדם שיאמר ב' פעמים מי כמוך יחשוב בלבו שיש פסל מיכה. ע"כ.
ועיין עוד שם בב"י שדוקא במי כמוך הנאמר על הים קיים חשש זה.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: פסל מיכה קרע את הים!....

הודעהעל ידי חלמישצור » ג' ינואר 21, 2020 4:17 pm

אמר ר' יהודה ב"ר אלעאי: לא דיים שעבר עמהם צלמו של מיכה, אלא שהיו מקישין כלפי מעלה דברים, שנא' אשר פדית לך ממצרים גוים ואלהיו (שמות רבה כד, א).

ופי' לא די שעבדו הם עצמם ויהי להם למוקש, אלא שהיו מקישין ואמרו שנצרך חלילה לסיוע ממנו, וכענין שיתוף ש"ש וד"א, וזהו לשון מקישין מלשון מוקש (ברכת הנצי"ב על מכילתא דרבי ישמעאל, פר' בא פרשה יד, ירושלים תש"ל עמ' נג, ד"ה ע"ז).



... ונ"ל לבאר מקצת הקשיות, דע"כ צ"ל הא דבא יתרו אל משה המדברה זהו מטעם השמועה ששמע, א"כ ע"כ צריך ליחן טעם על ביאתו שיש לו ליתרו נפקותא בדבר, הילכך אם שמע המן והבאר והתורה, בשביל זה לא בא, אע"כ שמע קריעת ים סוף ומלחמת עמלק, שהרי מה הוצרך להזכיר כאן כהן מדין שהוא כומר לע"ז אצל חותן משה לגנאי משה, אלא כך העניין ששמע פסל מיכה שהעבירו עמהם בקריעת ים סוף, ולא ידע אי מחמת אותה ע"ז היה, ושמע מלחמת עמלק שהיה ג"כ עובד ע"ז ונתקלקל ונצחו אותו, הילכך רצה לידע אם ע"י קב"ה היה או ע"י פסל מיכה, ואם פסל מיכה אסור ועון א"כ למה ניצולו, ולמה נעשו להם ניסים הללו ... (גליון רבינו ישראל מברונא, מכון משנת ר' אהרון תשס"א, עמ' צח)


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 379 אורחים