מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איסור מלקות בשבת

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

איסור מלקות בשבת

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' מאי 18, 2011 8:15 pm

היכן נזכר שבית דין אסור להלקות בשבת ויו"ט (ומשום שבות)?
זכור לי הענין מגמ' סנהדרין, וכעת איני מוצא.

תודה למסייעים.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: איסור מלקות בשבת

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ד' מאי 18, 2011 8:35 pm

אתה בטוח שזה נמצא בגמ'? בביצה ל"ו ע"ב אמרו שאין דנים ביו"ט ובשבת, ומזה למד רב שרירא גאון (הביא תשובתו בב"י או"ח רס"ג משיבולי הלקט) שעל כן אין מלקין בשבת, שהרי זהו דין.

(והוסיף עוד שמהאי טעמא גם אין לאסור בבית הסוהר בשבת, "ואם יברח אין זה עלינו". אבל לכאורה זהו רק במאסר דומיא דדין, ולא במעצר עד שיתברר גורלו. וראיה מפורשת מהך דמקושש, שהניחוהו במשמר בשבת עצמה עד שיתברר מה דינו)

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: איסור מלקות בשבת

הודעהעל ידי הבונה » ד' מאי 18, 2011 8:39 pm

בגמ' סנהדרין לה: לומדים שאסור לענוש מיתה בשבת מלא תבערו, וכך מבארים את המשנה שם לב,א אין דנין בשבת, והכונה לדיני נפשות.
והרמב"ם פכ"ד מה' שבת ה"ז למד מכאן לכל העונשין, כולל מלקות.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: איסור מלקות בשבת

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ד' מאי 18, 2011 9:15 pm

(רק לתקן שבמשנה בסנהדרין שם נאמר רק שאין דנים בערב שבת, ובגמ' שם למדו שגם בשבת כן הוא, אבל שייאמר כן במשנה זהו בביצה שם).

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: איסור מלקות בשבת

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' מאי 18, 2011 9:40 pm

במלקות יורד דם?
או שזה מכות יבשות?
לכאו' בדם יש נטילת נשמה

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: איסור מלקות בשבת

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ד' מאי 18, 2011 9:49 pm

1. מלאכה שאצל"ג. 2. דבר שאינו מתכוון. 3. ואם הוא פ"ר, לא ניחא ליה. 4. מקלקל. 5. מקום מצוה.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: איסור מלקות בשבת

הודעהעל ידי מעיין » ד' מאי 18, 2011 9:58 pm

רמב"ם הלכות שבת כד ז
אין עונשין בשבת אף על פי שהעונש מצות עשה אינה דוחה שבת כיצד הרי שנתחייב בבית דין מלקות או מיתה אין מלקין אותו ואין ממיתין אותו בשבת שנאמר (שמות ל"ה) לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת זו אזהרה לבית דין שלא ישרפו בשבת מי שנתחייב שריפה והוא הדין לשאר עונשין:

ובספר המצות מצוה שכ"ב
מצוה שכב - שהזהירנו מענוש הגדרים על החוטאים ולהעביר הדינין ביום השבת והוא אמרו לא תבערו אש וגו' ביום השבת ירצה בזה לא תשרוף מי שנתחייב שריפה והוא הדין לשאר מיתות ולשון מכילתא לא תבערו אש שריפה בכלל היתה ויצאת ללמד מה שריפה מיוחדת שהיא אחת ממיתות בית דין ואינה דוחה את השבת אף כל שאר מיתות בית דין לא ידחו את השבת והנה אמרו הבערה ללאו יצאת ואינה הלכה אבל היא לחלק יצאת והוא שיהיה חייב על כל מלאכה ומלאכה בפני עצמה כמו שהתבאר במקומו ובגמרא דבני מערבא בכל מושבותיכם רבי אילא בשם רבי ינאי מכאן לבתי דינין שלא יהו דנין בשבת:

ובמג"א סי' של"ט ס"ק ג'
כתב הרמב"ם פכ"ד אין עונשין בשבת שאע"פ שהעונש מ"ע אין דוחה שבת כיצד הרי שנתחייב מיתה או מלקות אין מלקין שנאמר לא תבערו אש וה"ה לשאר עונשין וכתב המ"מ שמנאה הרמב"ם במנין המצות ע"כ ובאמת במנין המצות סי' שכ"ב משמע דוקא בדבר שיש בו חילול שבת אסור מדאורייתא וכ"מ בגמ' שבת דף ק"ו גבי הבערה ע"ש ואפשר דבמלקות נמי איכא חילול שבת כגון שעושה חבורה וצ"ע ואפשר דמרבוי דקרא דבכל מושבותיכם נפקא לן שאין דנין כלל וצ"ע בסנה' דף ל"ה משמע דוקא בדבר שיש בו חילול שבת וכ"מ בתו' שם ודיני ממונות אין דנין גזירה שמא יכתוב:


ועיין באבנ"ז סי' מ"ו או' ג' שכ' דבמלקות אפשר דלא הוי כדבר שאין מתכוין דאם נעשה חבורה זה גופא מן המצוה, וע"ע שם באריכות בדעת הרמב"ם

ועיין באמונת שמואל סי' נ"ד

ובשיבולי לקט סי' ס'

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: איסור מלקות בשבת

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ד' מאי 18, 2011 10:14 pm

אבל דעת רש"ג (הוא שהובא בשיבוה"ל הנ"ל, כמו שהזכרתי) פשוטה, שאין זה נלמד מאותה מצוות ל"ת (שהגדיר הרמב"ם), אלא הוא חלק ממה שגזרו חז"ל שאין דנים. ואע"פ שהוא מעשה העונש ולא הדין וההכרעה, הרי זה קל וחומר כמבואר בלשונו.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: איסור מלקות בשבת

הודעהעל ידי מעיין » ד' מאי 18, 2011 10:21 pm

באבנ"ז בסי' מ"ו ובסי' רכ"ח דן באריכות בדברי הרמב"ם והחינוך, ומסיק שגם עונש בלא חילול שבת דאורייתא הוא איסור עצמי מדאורייתא

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: איסור מלקות בשבת

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' מאי 18, 2011 10:27 pm

תודה לכל העונים!!
בקיצור, אין מקור בחז"ל לענין.
ושמא אסור להלקות בשבת (גם) משום שזה נוגד את מצוות עונג שבת. סתם השערה. מה אתם אומרים?

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: איסור מלקות בשבת

הודעהעל ידי מעיין » ד' מאי 18, 2011 10:35 pm

לשון ספר החינוך מצוה קיד
שלא יעשו בית דין משפט מות בשבת:
ויקהל משה יש בה מצות לא תעשה אחת, והיא שלא יעשו הדיינין דינים בשבת, כלומר שמי שנתחייב מיתה בבית דין לא ימיתוהו בשבת, שנאמר [שמות ל"ה, ג'] לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת, ובא הפירוש עליו בזה שלא ישרפו בית דין בשבת מי שנתחייב שריפה, והוא הדין לשאר מיתות. ויש לנו לדרוש ממנו דבר זה, שהרי לגופיה אינו צריך, שהרי כבר כתוב במקום אחר [שמות כ', י'] לא תעשה כל מלאכה, והבערה לצורך מלאכה היא, אלא ללמד ענין בפני עצמו נכתב, ופירשו בו שבא ללמד את זה שאמרנו. וכן לשון המכילתא [כאן], לא תבערו אש, שריפה בכלל היתה ויצאת ללמד, מה שריפה מיוחדת שהיא אחת ממיתות בית דין ואינה דוחה את השבת, אף כל שאר מיתות בית דין לא ידחו את השבת. ועם כל זה שלמדנו בפסוק זה יש לדרוש בו מה שדרשו בו עוד גם כן, הבערה לחלק יצאת [יבמות דף ו' ע"ב], כלומר שהעושה בשבת הרבה אבות מלאכה בבת אחת בהעלם אחד שיהיה חייב חטאת על כל מלאכה ומלאכה בפני עצמה. וכגמרא דכני מערבא [ירושלמי סנהדרין פ"ד ה"ו] אמרו, בכל מושבותיכם, רבי אילא בשם רבי ינאי מכאן לבתי דינים שלא יהו דנין בשבת:
משרשי המצוה, שרצה השם יתברך לכבד היום הזה שימצאו בו מנוחה הכל גם החוטאים והחייבים, משל למלך גדול שקרא בני המדינה יום אחד לסעודה שאינו מונע הפתח מכל אדם, ואחר יום הסעודה יעשה משפט, כן הדבר הזה שהשם ברוך הוא ציונו לקדש ולכבד יום השבת לטובתנו ולזכותנו, כמו שכתבתי למעלה, וזה גם כן מכבודו של יום הוא:
ונוהגת מצוה זו בזמן הבית בזכרים, שהם בעלי המשפט וחייבים להזהר לבל יעשו דין בשבת. ואם עברו וציוו לשרוף בריה בשבת עברו על לאו זה. ואין לוקין עליו אם לא עשו בו מעשה. ואם עשו בו מעשה, כגון ששרפוהו הם בידיהם, אם יש עדים והתראה נסקלין, בשוגג מביאים חטאת לכפרה:

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: איסור מלקות בשבת

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' מאי 19, 2011 7:36 pm

לדבריך אין זה דווקא מלקות אלא שאין בי"ד עונשים בשבת.
המעניין לבדוק אם דבר זה שייך גם בזמנינו שאין בי"ד מטילים חרם רח"ל בשבת וכדו' - ויש לדון.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 312 אורחים