באשכול זה אני מביא דוגמאות.
viewtopic.php?f=46&t=41210 ואם הדוגמא שהבאתי לעיל לא מספיקה אז הנה עוד אחת או שתיים בש"ב ז כג מצטט רשי את הפסוק בשמות ז א: נתתיך... אך בכתר הציון ו ז! טעויות כאלו לא מקובלות במהדורה מדעית.
הנה עוד אחד יותר משמעותי: בישע' נא יז ד"ה קבעת בסופו מצטט רש"י מתהלים עה ט: שמריה ימצו. כך בהמאור ובארטסקרול ובשאר המ"ג שבדקתי. אך בכתר: גם שמריה ימוצו! מוסיפים תיבת גם וגם משנים את תיבת ימצו לימוצו! בעוד שבתהלים שלהם כמו בשאר הספרים.
כעת אומר את דברי: בדף השער של הכתר כתוב מהדורת יסוד חדשה, ההדרה מדעית עפ"י כת"י עתיקים. במבוא לישע' כותבים שיש ברש"י גרסאות מן המקרא ושמקפידים לציין את השוני מנוסח המסורה כשמצאו תימוכין לסטיה בכת"י של המקרא מחבל אשכנז.
מי שמתיימר שמהדורתו מדעית, לא ניתן לסלוח לו על טעויות פשוטות של מ"מ שגויים, בפרט ציון לפרק שלא קיים כלל וכלל. כאשר אני רואה "מדעי" בספר כלשהו אני מצפה לדיוק מירבי ואפילו בדבר פשוט כהבאת מ"מ לפסוקים. אם בציון הפסוקים יש טעויות, מנין לי לדעת מה רמת הדיוק בשאר החומר! האם צריך לסמוך עליהם בעינים עיוורות? ניחא הראו מ"מ לכתבי היד עליהם מסתמכים בכל מקום ששינו מהמקובל והסבירו מדוע בעיניהם הנוסח שבחרו בו יותר טוב מהקיים. אמנם הבטיחו שיעשו זאת ביום מן הימים אך אנו עדיין מחכים ואיני סבור שזה צודק שלא העירו במהדורה המודפסת עצמה.
במקרה הזה אף לא טרחו לציין בנוסחינו כפי שרגילים לעתים, האם עלי לבדוק כל מובאה אצלם במקור לראות אם יש שינויים? מדוע סברו במקרה הזה למשל שכתב היד שהיה לפניהם יותר מדוייק מהנוסח הקיים? סתם כך רש"י מוסיף ומשנה את המקרא? שוב, זו דוגמא שולית יחסית וראה באשכול הנ"ל את הבלבול עם המלה והגליונים (ישע' ג כג) אצלם ואח"כ תאמר לי עם ניתן לסמוך על מה שמובא שם. דרך אגב דברי מתיחסים רק לפירוש רש"י, עם שאר המפרשים כמעט ולא השתמשתי ומדת הדיוק שבהם לא מעניינת אותי.
לסיכום, איני בא לומר שמהדורת הכתר אינה טובה, אלא שאינה עומדת בקריטריון של מהדורה מדעית, בפרט שמחיר כל כרך גבוה ביותר ולא מקובל שיוציאו מהדורה חדשה מתוקנת וישאירו את אלו שקנו את המהדורה המקורית עם ספר שאינו מוגה כפי שהוא כעת.
כעת סתם הערה כללית: למרות שזה מקשה כאשר חותכים ספרים לשתיים, לפעמים אין ברירה מפאת הגודל, אך אין ולו מ"ג אחד המציין ע"ג הכריכה אלו פרקים כלולים בכל כרך ולא ניתן לנחש זאת כשמדובר בפרקים האמצעיים, האם שמות כ"ה בח"א או בח"ב? מן הראוי שהמולי"ם יקחו זאת לתשומת לבם.