הודעהעל ידי מעיין » א' מאי 22, 2011 10:06 pm
למה לא הביא הדברים ממקורן ממה שסיפר מהריי"ץ על זקינו האדמו"ר הזקן
בויטבסק חי למדן מסוים בשם ר' אלישע, גאון הגאונים, חברו המובהק של ר' אברהם זאב מבישנקוביץ. לר' אלישע זה הי' מוקשה קושיא חמורה באחת מפיסקאות רש"י במסכת עירובין, כל למדני העיר יגעו רבות בפירוק הקושיא, כל אחד הביע את סברתו, ואילו רבנו הזקן אמר את סברתו הוא, ורוב הלומדים הסכימו לה.
...כשלמדני ויטבסק הסכימו לפירושו של רבנו הזקן ברש"י, לא שבע ר' אלישע רצון כלל, שכן הוא למד את הסוגיא בפירוש אחר מאשר רש"י, וטען וממדבר מתנה ואשר כתר התורה מגיע לזה שזוכה לכך, רש"י הי' מפרש בדורו, ואילו ר' אלישע פרוש וגאון [כך כינה את עצמו] הוא מפרש בדורו.
בויטבסק חי אחד מחסידי הבעש"ט רבי אפרים, אחיו של רבי משה ודודו של בעל "פרי הארץ", למדן גדול, פרנסתו של רבי אפרים היתה מגננות, בה עסק הוא וילדיו, הוא הי' בקי וחריף בנגלה ובקבלה, ומראשי המדברים בין למדני ויטבסק, הי' מפורסם למקושרו של הבעש"ט, ואף מתנגדי שיטת הבעש"ט חיבבוהו בגלל האמת שלו.
היתה זו השנה הראשונה לאחר פטירת הבעש"ט -תקכ"א-, ורבי אלישע תינה בפני רבי אפרים את תמיהתו, היתכן הדבר לדחות את פירושו, משום שרש"י מפרש אחרת, הרי גם בעלי התוספות מפרשים אחרת, מאשר רש"י, הראב"ד מפרש אחרת מאשר הרמב"ם, וכשהוא רבי אלישע מפרש שלא כפירוש רש"י, לא מקבלים את פירושו, הרי שבעים פנים לתורה.
רבי אפרים איש האמת ענה לו בפשיטות, כתיב "והנה מגילה עפה כתובה פנים ואחור", מדאיכא פנים איכא גם אחור, רש"י ובעלי התוספות, הרמב"ם והראב"ד, הנה פירושיהם, סברותיהם, והאוקימתות שלהם, הם משבעים פנים לתורה, הסברות הפירושים והאוקימתות שלכם -רבי אלישע-, הם משבעים אחור לתורה.