מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"מצטמק ויפה לו" - מתייבש, לא מתכווץ!

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הוגה ומעיין
הודעות: 1967
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

"מצטמק ויפה לו" - מתייבש, לא מתכווץ!

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' אפריל 26, 2020 9:29 am

בין ההגדרות היסודיות לדיני בישול, שהייה, חזרה והטמנה בשבת, היא "מצטמק ויפה לו" לעומת "מצטמק ורע לו", הן לעניין השלבים האחרונים בבישול והן לעניין הגדרת ההנאה מהבישול לעניין מעשה שבת.

ההבנה הרווחת היא שפירוש "מצטמק" הוא "מתכווץ". וכך מבינים את הגמרא בשבת דף לח עמוד א, מכלל דביצים מצומקות מצטמקות ויפה להן נינהו אין דאמר רב חמא בר חנינא פעם אחת נתארחתי אני ורבי למקום אחד והביאו לפנינו ביצים מצומקות כעוזרדין ואכלנו מהן הרבה, והיינו שהביצים התכווצו והגיעו לגודל של עוזרדין. אלא שבמין העוזרדים, על שני הזיהויים המקובלים שלו - כפי שפירט בהרחבה ר' משה רענן במאמרו בפורטל הדף היומי - יש תתי-מין גדולים וקטנים, כך שאין הכרח לפרש שהכוונה לגודל זעיר.

בתקופה האחרונה עסקתי בהתקנה לדפוס של ספר "הרמב"ם ובית מדרשו - שבת", שיראה אור בעז"ה בקרוב ע"י מכון באו"י. הוא יכלול הרחבה גדולה של פירוש ר"י אלאמאשטי, שהתפרסם במהדורת רש"פ תחת "פירוש קדמון ממצרים" וכעת כמעט מוכפל נפחו ע"י שני כ"י נוספים, וכן מדור "קול נגידים" הכולל אסופה רבת-ערך מצאצאיו של הרמב"ם, הנגידים, ומהליקוטים שליקט רבי דוד ב"ר יהושע הנגיד מכל בית מדרשו של הרמב"ם, כגון מפירושו של מחותנו, רבי חננאל בר שמואל הדיין, שכתב על הרמב"ם - והוא ראשון הפירושים שנכתבו עליו.

והנה כולם מפרשים - ללא יוצא מן הכלל - שפירוש "מצטמק" הוא "מתייבש". אמנם במקרים רבים היובש והכיווץ באים יחד, אך לא תמיד, ויש בכך נפ"מ במקרים רבים וכן להבנת הסוגיות, וכדלהלן.

הוגה ומעיין
הודעות: 1967
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: "מצטמק ויפה לו" - מתייבש, לא מתכווץ!

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' אפריל 26, 2020 9:33 am

בקול נגידים פ"ג ה"ד:

רבי תנחום הירושלמי וכל זמן שמצטמק הוא יפה לו. מובנו להוציא את הלחות ולייבש, כדרך התבשיל שאם משאירים אותו על האש ביותר, הוא מתייבש והרוטב מתאדה ממנו.
[רבי חננאל הדיין] פירוש מצטמק משמעותו שהמאכל התבשל היטב והתייבש מנוזליו בהשתהותו על האש כדי להיטיבו יותר, ונקראת יבושת החלב בשדיים – צמוק, והצמוקים נקראים 'צמוקים' כיון שיבשו הנוזלים בגוף הפרי.
רב האי גאון רבינו האיי. מצטמק, עיקרו 'ושדיים צומקים', ולישנא דיובשא הוא, לפיכך ענבים יבשים נקראו צמוקים. והדבר ידוע כי יש מן התבשיל מה שיפה לו להצטמק ולא יהיה בו מרק, ויש מה שצריכין להיות בו, ואם מצטמק רע.

לפי זה נמצא שהגדרת "מצטמק ויפה לו" היא מאכלים שטובים יותר בלי רוטב, כגון בשר; "מצטמק ורע לו" בשאר מאכלים, שטובים יותר לאכילה עם רוטב; ולפי זה מתבאר בפשטות שהסיבה שבבשר המיועד לאורחים הוא מצטמק ורע לו, כיון שהיה מקובל - אולי מטעמי הגשה נאה יותר - להגיש את הבשר לפני האורחים עם רוטב.

הוגה ומעיין
הודעות: 1967
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: "מצטמק ויפה לו" - מתייבש, לא מתכווץ!

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' אפריל 26, 2020 9:47 am

וכן הוא בספר האורה לרש"י סי' נא:

ועיקר מצטמק ויפה לו, כך הוא תבשיל שאדם שמח כשהוא מתייבש ומצטמק, כגון לפדא, שאם תהיה קלושה במים אין לה טעם ואם יצטמק ייטב טעמו אסור לשהותה שמא יבוא לחתות בגחלים כדי שיצטמק, והרי הוא כתבשיל שלא בישל כל צרכו, אבל דבר שמצטמק ורע לו שאדם עצב כשמצטמק ומתייבש, כגון דייסא וכיוצא בו שאם ייבש אינו ראוי לאכילה כגון זה משהין אותו דלא אתו לחתויי [בגחלים] והוה ליה כתבשיל שבישל כל צרכו ומותר.

ובתמים דעים סי' סט הובאו דברים אלו בשם "ענין שבת דרבני צרפת ז"ל".

ומספר העתים סי' יז נראה שמקור הדברים בתשובת גאון, שכתב וז"ל: ולענין מצטמק ויפה לו ששאלתם היש לו שיעור, מהו שיעור צריך כל תבשיל שאדם שמח כשהוא יבש ומצטמק כגון תבשיל של לפת שאם תהי' קלושה במים אין לה טעם ואם מצטמקה יפה טעמה אסור להשהותה כי חוששין אנו שמא יבא לחתות תחתיו כדי שיצטמקו והרי היא כבענין תבשיל שלא בישל כל צורכו, אבל דבר שאדם עצב בהצטמקו וכי יהי' יבש כגון דייסא וכיוצא בו אינו טוב לאכילה כגון זה משהין אותו אם בישל כל צורכו לפי שאין דרכו לחתות תחתיו, ואין רואין אם הוצטמק או לאו אלא כל שנצטמק ויפה לו אסור לשהותו ודמצטמק ורע לו מותר לשהותו.

והלשונות זהים, וסגנון הדברים כסגנון תשובת הגאונים.

הוגה ומעיין
הודעות: 1967
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: "מצטמק ויפה לו" - מתייבש, לא מתכווץ!

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' אפריל 26, 2020 9:49 am

העומד לנגד פירוש זה, ומפרש "מצטמק" לשון כיווץ, הוא המשנה ברורה סי' רנג סק"ח - כשיבש ונתכווץ מחמת רוב הבישול. (מה שציין שם למג"א בשם המלחמות אינו לפרט זה אלא להגדרה של אדם שמח).

גם בביאור המילים ששולב בשולחן ערוך ונשתברו קולמוסין לזהות מחברו, כתב בסי' רנג: מצטמק - פי' הולך וחסר.

וכנראה מקורם בדברי רש"י שבת לז ע"ב ד"ה מצטמק - מתמעט וכויץ, רטיי"ט שדים צומקין (הושע ט), ע"כ. וממה שכתב מתמעט וכויץ נראה שמפרש שמצטמק הוא לשון התכווצות.

אלא שלפ"ז קשה מדברי רש"י חולין נה ע"ב ד"ה צמקה כתב - יבשה, ושדים צומקים מתרגמינן דדין יבשין. ובפרט אם ספר האורה הנ"ל הוא מבית מדרשו של רש"י.

וצ"ל שגם לדעת רש"י פירוש מצטמק הוא יבש, אלא שבכמה פעמים הוא בא יחד עם התכווצות, אולם מה שקובע הוא היובש.

ועוד י"ל, שבדברי רבי דוד הנגיד הובאו דברי רש"י כך: מתמעט וקווץ, לשון 'ושדים צומקים', ע"כ. וכן הובא גם בספר הנר (לחינם תיקן שם המהדיר). ו"קווץ" הוא לשון קוץ או צמיתה (רש"י ותוס' סוכה לב ע"א), וצמיתה היא יובש.

ויש לצדד שהמשנ"ב הושפע מ"המתרגם" בש"ס וילנא, שפירש את הלע"ז הנ"ל - איינשרומפפען, מיידיש-דויטש, כמו בגרמנית - shrumfen - לכווץ.

האטימולוגיה של הצרפתית לא ברורה, בלעזי רשי כתב שיש לתקן רישטריינ"ט, restreint, תרגום: מתכווץ, מצטמצם. למעשה אם לכך כוונת רש"י לא היה לו לבחור במילה זו, שמשמעותה צמצום של הגבלה ולא כיווץ של התייבשות, ויתכן שיש לתקן בדברי רש"י באופן אחר. בנמוקי יוסף העתיק את הלע"ז: רישטרילייר, ואיני יודע אם הוא אותו לעז.

אם כנים הדברים נמצא שמבאר המלים בשו"ע שזהותו אינה ידועה, ולהבדיל המשכיל של דפוס וילנא, השפיעו על החפץ חיים במשנ"ב, ובכך על התפיסה הרווחת ש"מצטמק" היינו מתכווץ, וצ"ע.
נערך לאחרונה על ידי הוגה ומעיין ב א' אפריל 26, 2020 10:04 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

הוגה ומעיין
הודעות: 1967
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: "מצטמק ויפה לו" - מתייבש, לא מתכווץ!

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' אפריל 26, 2020 9:56 am

לעניין ביאור השגת הפמ"ג בא"א סי' רנג סק"א, איני יודע למה שביק דברי רש"י שבת ל"ז ב' ד"ה מצטמק, שיש לפרשה כהשגה על המג"א שהפמ"ג הבין שהוא משיג על מבאר המילים - שהמבאר פירשו לשון כיווץ, והמג"א הביא את הרמב"ן שמפרש שהוא לשון יובש, והפמ"ג תמה שהרי כך כתוב ברש"י כמו המבאר - ראה בדברי הגרי"י וייס, ברכת אלישע, עמ' מג והלאה.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: "מצטמק ויפה לו" - מתייבש, לא מתכווץ!

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' אפריל 26, 2020 9:58 am

יישר כוח
יש לציין שבראשונים אחרים מפורש כמו הפירוש הפשוט כמו רש"י לז: 'מתמעט וכויץ'.

הוגה ומעיין
הודעות: 1967
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: "מצטמק ויפה לו" - מתייבש, לא מתכווץ!

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' אפריל 26, 2020 10:02 am

שומע ומשמיע כתב:יישר כוח
יש לציין שבראשונים אחרים מפורש כמו הפירוש הפשוט כמו רש"י לז: 'מתמעט וכויץ'.

עוד מישהו חוץ מהנמוקי יוסף?

בריושמא
הודעות: 1337
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: "מצטמק ויפה לו" - מתייבש, לא מתכווץ!

הודעהעל ידי בריושמא » א' אפריל 26, 2020 10:14 am

האם לא אמר רב כהנא: אין מקרא יוצא מידי פשוטו?
האם לא מקרא פשוט הוא: 'ותמהר אביגיל ותיקח מאתיים לחם... ומאה צימוקים ומאתיים דבלים ותשים על החמורים' (שמואל א כה יח)?
האם לא מקרא פשוט הוא: 'ויתנו־לו פלח דבלה ושני צמקים' (שמואל א ל יב)?
האם אין הדבלה יבשה וכווצה לעומת התאנה?
האם אין הצימוק יבש וכווץ לעומת הענב?

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: "מצטמק ויפה לו" - מתייבש, לא מתכווץ!

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' אפריל 26, 2020 10:23 am

הוגה ומעיין כתב:
שומע ומשמיע כתב:יישר כוח
יש לציין שבראשונים אחרים מפורש כמו הפירוש הפשוט כמו רש"י לז: 'מתמעט וכויץ'.

עוד מישהו חוץ מהנמוקי יוסף?

כ"כ במג"א ריש רנג, ועיקר דבריו שם הם מהרמב"ן במלמחמות, אבל לא מצאתי אם ברמב"ן מפורש גם ענין זה.

חיים סגל
הודעות: 485
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: "מצטמק ויפה לו" - מתייבש, לא מתכווץ!

הודעהעל ידי חיים סגל » א' אפריל 26, 2020 11:18 am

רש"י בדף ל"ז ע"ב כותב:
לאורחין - צריך חתיכות חשובות לשום לפניהם, ואין דרך כבוד בתבשיל המצטמק, שאין הבשר ניכר בו.

לכאורה יבוש אינו גורם זאת, רק כיווץ גורם שלא יהא ניכר הבשר.

יבנה
הודעות: 3685
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: "מצטמק ויפה לו" - מתייבש, לא מתכווץ!

הודעהעל ידי יבנה » א' אפריל 26, 2020 11:56 am

שבת צא.
"הוציא כגרוגרת לאכילה וצמקה ונמלך עליה לזריעה מהו הכא ודאי כי אישתיק אמחשבה קמייתא לא מיחייב או דילמא בתר השתא אזלינן ומיחייב ואם תמצי לומר בתר השתא אזלינן ומיחייב הוציא כגרוגרת לאכילה וצמקה וחזרה ותפחה מהו יש דיחוי לענין שבת או אין דיחוי לענין שבת תיקו"

תלמוד ירושלמי מסכת תרומות פרק ב הלכה ב
פעמים שהשאור יפה והוא תפוח הא אילו סולת היתה צמוקה ועכשיו שהוא שאור יפה והוא תפוח את רואה את התפוח כילו צמק ונראית חסירה ופעמים שהשאור רע והוא צמק הא אלו סולת היתה תפוחה ועכשיו שהשאור רע והוא צמוק את רואה את הצמק כילו תפח ונראית יתירה

באלו זה מופיע במובן של נפח ולא של יובש.

הוגה ומעיין
הודעות: 1967
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: "מצטמק ויפה לו" - מתייבש, לא מתכווץ!

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' אפריל 26, 2020 1:02 pm

בריושמא כתב:האם לא אמר רב כהנא: אין מקרא יוצא מידי פשוטו?
האם לא מקרא פשוט הוא: 'ותמהר אביגיל ותיקח מאתיים לחם... ומאה צימוקים ומאתיים דבלים ותשים על החמורים' (שמואל א כה יח)?
האם לא מקרא פשוט הוא: 'ויתנו־לו פלח דבלה ושני צמקים' (שמואל א ל יב)?
האם אין הדבלה יבשה וכווצה לעומת התאנה?
האם אין הצימוק יבש וכווץ לעומת הענב?


בד"כ מה שיבש גם מתכווץ.
השאלה היא אם השורש צמק מתייחס ליובש, שבד"כ הוא גם מכווץ.
או שהוא מתייחס לכווץ, שבד"כ בא מתוך יבש.
ובין כך ובין כך צימוקי ענבים ודבלות מכונים צימוקים, אם משום שנתייבשו ואם משום שנתכווצו.
ולכן לא זכיתי להבין כוונת מעכ"ת.

הוגה ומעיין
הודעות: 1967
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: "מצטמק ויפה לו" - מתייבש, לא מתכווץ!

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' אפריל 26, 2020 1:03 pm

שומע ומשמיע כתב:
הוגה ומעיין כתב:
שומע ומשמיע כתב:יישר כוח
יש לציין שבראשונים אחרים מפורש כמו הפירוש הפשוט כמו רש"י לז: 'מתמעט וכויץ'.

עוד מישהו חוץ מהנמוקי יוסף?

כ"כ במג"א ריש רנג, ועיקר דבריו שם הם מהרמב"ן במלמחמות, אבל לא מצאתי אם ברמב"ן מפורש גם ענין זה.


א"כ לא קמ"ל מר אלא שהמג"א הביא את רש"י כפי שהוא לפנינו.
כמדומה שברמב"ן במלחמות יש את הנקודה האחרת, של שמח בו. ותו לא.

הוגה ומעיין
הודעות: 1967
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: "מצטמק ויפה לו" - מתייבש, לא מתכווץ!

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' אפריל 26, 2020 1:08 pm

חיים סגל כתב:רש"י בדף ל"ז ע"ב כותב:
לאורחין - צריך חתיכות חשובות לשום לפניהם, ואין דרך כבוד בתבשיל המצטמק, שאין הבשר ניכר בו.

לכאורה יבוש אינו גורם זאת, רק כיווץ גורם שלא יהא ניכר הבשר.


בתחילה סברתי שמכאן ראיה עצומה שאכן לרש"י הכוונה לכיווץ, כיון שביבש אין חסרון להיכר הבשר.
ושוב התקשיתי, שגם במתכווץ עדיין הבשר ניכר. גם מיניאטורה ניכרת.
שמא תאמר שיש בתבשיל גם ירקות וכדומה, וכשהבשר מתכווץ אינו ניכר ביניהם, תקשי שהמציאות מעידה שעדיין הוא ניכר, ועוד שכאשר הבישול המרובה מכווץ את הבשר, כ"ש שהוא מכווץ את הירקות.
ואשר צריך לכאו' לומר בכוונת רש"י שאין ניכר שזו חתיכת בשר חשובה. (ול"ג "ניכר בו" אלא "ניכר", וכ"ה בכ"י פאריס Ms. hebr. 324 דף 41ב, כ"י פרמה, איטליה Cod. Parm. 2087 50ב. אך בכ"י וטיקן 138 21א: "ניכר בו").
וזה בין אם נפרש שיובשה גורם לה שלא תהיה ניכרת כבשר שמן ובין אם נפרש שהתכווצותה גורמת לה שלא תהיה חתיכה הראויה להתכבד לפני האורחים.
נערך לאחרונה על ידי הוגה ומעיין ב א' אפריל 26, 2020 1:23 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

הוגה ומעיין
הודעות: 1967
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: "מצטמק ויפה לו" - מתייבש, לא מתכווץ!

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' אפריל 26, 2020 1:10 pm

יבנה כתב:שבת צא.
"הוציא כגרוגרת לאכילה וצמקה ונמלך עליה לזריעה מהו הכא ודאי כי אישתיק אמחשבה קמייתא לא מיחייב או דילמא בתר השתא אזלינן ומיחייב ואם תמצי לומר בתר השתא אזלינן ומיחייב הוציא כגרוגרת לאכילה וצמקה וחזרה ותפחה מהו יש דיחוי לענין שבת או אין דיחוי לענין שבת תיקו"

תלמוד ירושלמי מסכת תרומות פרק ב הלכה ב
פעמים שהשאור יפה והוא תפוח הא אילו סולת היתה צמוקה ועכשיו שהוא שאור יפה והוא תפוח את רואה את התפוח כילו צמק ונראית חסירה ופעמים שהשאור רע והוא צמק הא אלו סולת היתה תפוחה ועכשיו שהשאור רע והוא צמוק את רואה את הצמק כילו תפח ונראית יתירה

באלו זה מופיע במובן של נפח ולא של יובש.


ייש"כ. אכן רואים כאן שהצימוק בא בניגוד לתפיחה.

אך יש לבע"ד מקום לומר שהניגוד בא מצד המציאות שבגרוגרת ושאור יבשותן מכווצתן, אך לא שזו עיקר משמעות הצימוק, ונפ"מ שנוכל לקרוא למאכל מצומק גם אם נתייבש רוטבו ולא נתכווץ, ויותר מכך, נוכל לדון את ה"יפה לו" ולהיפך לפי רצון האדם ברוטב ולא לפי דעתו על הנפח.

יבנה
הודעות: 3685
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: "מצטמק ויפה לו" - מתייבש, לא מתכווץ!

הודעהעל ידי יבנה » א' אפריל 26, 2020 2:36 pm

הוגה ומעיין כתב:
יבנה כתב:שבת צא.
"הוציא כגרוגרת לאכילה וצמקה ונמלך עליה לזריעה מהו הכא ודאי כי אישתיק אמחשבה קמייתא לא מיחייב או דילמא בתר השתא אזלינן ומיחייב ואם תמצי לומר בתר השתא אזלינן ומיחייב הוציא כגרוגרת לאכילה וצמקה וחזרה ותפחה מהו יש דיחוי לענין שבת או אין דיחוי לענין שבת תיקו"

תלמוד ירושלמי מסכת תרומות פרק ב הלכה ב
פעמים שהשאור יפה והוא תפוח הא אילו סולת היתה צמוקה ועכשיו שהוא שאור יפה והוא תפוח את רואה את התפוח כילו צמק ונראית חסירה ופעמים שהשאור רע והוא צמק הא אלו סולת היתה תפוחה ועכשיו שהשאור רע והוא צמוק את רואה את הצמק כילו תפח ונראית יתירה

באלו זה מופיע במובן של נפח ולא של יובש.


ייש"כ. אכן רואים כאן שהצימוק בא בניגוד לתפיחה.

אך יש לבע"ד מקום לומר שהניגוד בא מצד המציאות שבגרוגרת ושאור יבשותן מכווצתן, אך לא שזו עיקר משמעות הצימוק, ונפ"מ שנוכל לקרוא למאכל מצומק גם אם נתייבש רוטבו ולא נתכווץ, ויותר מכך, נוכל לדון את ה"יפה לו" ולהיפך לפי רצון האדם ברוטב ולא לפי דעתו על הנפח.

בשבת צא. מיירי בזרעים ולא בגרוגרת.
עוקצין פרק ב משנה ח
עלי בצלים ובני בצלים אם יש בהן ריר משתערין בכמות שהן אם יש בהן חלל ממעך את חללן פת ספוגנית משתערת בכמות שהיא אם יש בה חלל ממעך את חללה בשר העגל שנתפח ובשר זקנה שנתמעט משתערין בכמות שהן:
רמב"ם על משנה מסכת עוקצין פרק ב משנה ח
ודרך בשר העגל היונק כאשר מתבשל מתנפח ומתרבה, ובשר הגדולה בשנים מן הבהמות כאשר מתבשל מצטמק ומתכווץ. אמר שאנו נשער כביצה מהן כשהן מבושלין כפי שהן ולא נאמר היה זה לפני הבשול כביצה ואף על פי שהוא עתה פחות מכביצה או להיפך, אלא משערין אותו כפי שהוא אם היה חי הרי חי מבושל הרי מבושל.
ועל משנה זו עי' מנחות נ"ד
מנחות דף נד עמוד א
ת"ש בשר זקנה שהיה בו כשיעור וצמק פחות מכשיעור טמא לשעבר וטהור מיכן ולהבא
מנחות דף נד עמוד ב
כגון שהיה בו כשיעור וצמק וחזר ותפח

שאור יפה ורע אינו מצד רטיבות, אלא מצד פעילות החימוץ לפי חוזק השאור, כמה גזים זה מייצר שנתפסים בתוך העיסה, שזה הגורם כמה העיסה תתנפח.

יבנה
הודעות: 3685
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: "מצטמק ויפה לו" - מתייבש, לא מתכווץ!

הודעהעל ידי יבנה » א' אפריל 26, 2020 5:04 pm

הוגה ומעיין כתב: אלא שבמין העוזרדים, על שני הזיהויים המקובלים שלו - כפי שפירט בהרחבה ר' משה רענן במאמרו בפורטל הדף היומי - יש תתי-מין גדולים וקטנים, כך שאין הכרח לפרש שהכוונה לגודל זעיר.

הוא כותב שם על עוזרר קוצני: "לאחד ממופעיו (pontica) פירות גדולים יותר בקוטר 1.2-1.5 ס"מ בצבע לבנבן והוא נמכר בשווקים על ידי הערבים."
הזיהוי השני שהציע, העוזרר האדום, יש לו פרי בקוטר 1.3 ס"מ כמבואר בלינק שצירף http://www.wildflowers.co.il/hebrew/plant.asp?ID=1771 .
הרי לשני הזיהויים שהציע, מדובר בפרי שקטן בצורה ניכרת מביצה שקוטרה כ 4 ס"מ.

הוגה ומעיין
הודעות: 1967
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: "מצטמק ויפה לו" - מתייבש, לא מתכווץ!

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' אפריל 26, 2020 5:19 pm

יבנה כתב:
הוגה ומעיין כתב: אלא שבמין העוזרדים, על שני הזיהויים המקובלים שלו - כפי שפירט בהרחבה ר' משה רענן במאמרו בפורטל הדף היומי - יש תתי-מין גדולים וקטנים, כך שאין הכרח לפרש שהכוונה לגודל זעיר.

הוא כותב שם על עוזרר קוצני: "לאחד ממופעיו (pontica) פירות גדולים יותר בקוטר 1.2-1.5 ס"מ בצבע לבנבן והוא נמכר בשווקים על ידי הערבים."
הזיהוי השני שהציע, העוזרר האדום, יש לו פרי בקוטר 1.3 ס"מ כמבואר בלינק שצירף http://www.wildflowers.co.il/hebrew/plant.asp?ID=1771 .
הרי לשני הזיהויים שהציע, מדובר בפרי שקטן בצורה ניכרת מביצה שקוטרה כ 4 ס"מ.

בשני הזיהויים הוא מצא תתי-מין קטנים, אבל לא כל תתי המין קטנים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 368 אורחים