מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דעת מרן הגרע"י בענין סב"ל

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אורח
הודעות: 627
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

דעת מרן הגרע"י בענין סב"ל

הודעהעל ידי אורח » ה' אפריל 30, 2020 9:56 am

דעת מרן הגרע"י בענין סב"ל

כנודע הרדב"ז סובר דכל שנחלקו הפוסקים אם לברך או לא אומרים סב"ל, אבל אם המחלוקת במצוה (כגון אם אתרוג זה כשר או פסול) בכה"ג לא אומרים סב"ל, ואם פסקו שהאתרוג כשר גם מברכים עליו דהברכה נמשכת אחר המצוה. והמחבר ז"ל בשו"ע אין דעתו כך אלא גם באופן זה אומרים סב"ל.

וח"א אמר לי שמרן הגרע"י זל העלה דהלכה כרדב"ז, ונחוץ לי לדעת היכן כתב כן, כי לי ידוע שהוא עשה כעין פשרה שאם המחלוקת במצוה ודעת המחבר בשו"ע לברך יכולים לברך, וגם על זה יש חולקים.

היכן מצינו שהגרע"י ז"ל פסק כרדב"ז?

כמעיין המתגבר
הודעות: 423
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: דעת מרן הגרע"י בענין סב"ל

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » ו' מאי 01, 2020 9:39 am

דעת רבים מהפוסקים שלא קיבלו כלל כלל זה, - עי' בשדי חמד (אס"ד מע' ברכות סי' א' אות יח סק"ו) ובשו"ת אור לי (בהשמטות דף קמה) הוכיח דלא קיבלו כלל זה.

ודעת מרן הרב עובדיה, היא ההיפך ממה שאמרו לך, תראה בזה בשו"ת יביע אומר (ח"י סי' כ ובכ"מ), שלדעת מרן אין העיקר בזה כהרדב"ז, ולכן הברכה אינה נגררת אחר המצוה, ורק מרן החיד"א עשה פשרה כאשר בלאו הכי דעת מרן הש"ע לברך, ורק אנו עושים סב"ל מטעם שב ואל תעשה גרידא, והרי המברך כמרן אין מזניחין אותו, רק בזה אם המחלוקת תהיה במצוה ולא בברכה, נסמוך על הרדב"ז להחזיר את ההוראה לכתחילה כמרן הש"ע לברך, שהרי בלאו הכי קיבלנו הוראותיו והעושה כדבריו אין מזניחין אותו.
וגם תראה בשו"ת יביע אומר (ח"ה ס"ס מב ועו') וכן בספר עין יצחק.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: דעת מרן הגרע"י בענין סב"ל

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' מאי 01, 2020 10:59 am

יש סתירה בזה במשנתו של מרן הרב עובדיה וכבר האריך בזה בספר שלום יעקב למו"ר היח"ס שליט"א אשמח אם מאן דהוא יעלהו.
וע"ע בהשמטות ליבי"א חלק י' מה שנתחבט בסתירה בדברי עצמו.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: דעת מרן הגרע"י בענין סב"ל

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' מאי 01, 2020 11:02 am

כמעיין המתגבר כתב:דעת רבים מהפוסקים שלא קיבלו כלל כלל זה, - עי' בשדי חמד (אס"ד מע' ברכות סי' א' אות יח סק"ו) ובשו"ת אור לי (בהשמטות דף קמה) הוכיח דלא קיבלו כלל זה.

ודעת מרן הרב עובדיה, היא ההיפך ממה שאמרו לך, תראה בזה בשו"ת יביע אומר (ח"י סי' כ ובכ"מ), שלדעת מרן אין העיקר בזה כהרדב"ז, ולכן הברכה אינה נגררת אחר המצוה, ורק מרן החיד"א עשה פשרה כאשר בלאו הכי דעת מרן הש"ע לברך, ורק אנו עושים סב"ל מטעם שב ואל תעשה גרידא, והרי המברך כמרן אין מזניחין אותו, רק בזה אם המחלוקת תהיה במצוה ולא בברכה, נסמוך על הרדב"ז להחזיר את ההוראה לכתחילה כמרן הש"ע לברך, שהרי בלאו הכי קיבלנו הוראותיו והעושה כדבריו אין מזניחין אותו.
וגם תראה בשו"ת יביע אומר (ח"ה ס"ס מב ועו') וכן בספר עין יצחק.

מרן החיד"א לא ס"ל הכי כמבואר בקונטרס זכרון משה.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2534
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: דעת מרן הגרע"י בענין סב"ל

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ו' מאי 01, 2020 2:33 pm

האריכו בדעת הגרע"י זצ"ל בירחונים ובקבצים שונים, מה שאני זוכר אריכות בנושא זה בקובץ משנת יוסף.
אבל בודאי גם באו"ת יתד המאיר ואבזרייהו האריכו.

כמעיין המתגבר
הודעות: 423
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: דעת מרן הגרע"י בענין סב"ל

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » א' מאי 03, 2020 12:43 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:יש סתירה בזה במשנתו של מרן הרב עובדיה וכבר האריך בזה בספר שלום יעקב למו"ר היח"ס שליט"א אשמח אם מאן דהוא יעלהו.
וע"ע בהשמטות ליבי"א חלק י' מה שנתחבט בסתירה בדברי עצמו.


איזה סימן?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: דעת מרן הגרע"י בענין סב"ל

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' מאי 03, 2020 12:58 pm

מסימן ה' ואילך.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 390 אורחים

cron