מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
יושב בשער
הודעות: 58
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 4:52 pm

חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי יושב בשער » ו' אוגוסט 28, 2020 4:11 am

לכבוד חברי הפורום שליט"א.
כבר האריכו המקובלים בגודל חשיבות ענין לימוד הקבלה. בזוה"ק שזה נשמת התורה. מהר"ח וויטאל כתב, כי לזה נברא האדם. ומגנה את החכמים שאינם עוסקים אלא בנגלה, וקורא עליהם עוסקים שלא לשמה אלא לכבוד עצמם. והשל"ה (ווי העמודים פ"ה) כתב כי יגיע היזק לנשמת מי שלא עסק בחכמה זו. הרמח"ל כתב (ס' ירים משה) כי מה הנאה יש להקב"ה אם אין בניו עוסקים בלימוד חכמה זו. וכן עוד במקובלים, איך שיש חדרים בגן עדן שרק אלו שהתעסקו בחכמת הח"ן נכנסים. וכדומה לזה הרבה.

וכאן הבן שואל. הנה רוב מנין ורוב בנין של כלל ישראל לא מגיעים לזה. לב יודע מרת נפשה, לקנות אפי' מסכת אחת כל שכן ש"ס ופוסקים. ואף היו גדולי ישראל ממש, שלא עסקו בחלק זה של תורה. (לדוגמא, ההשערה שהגר"מ פיינשטיין ז"ל והגרא"מ שך ז"ל, אשר מפיהם אנו חיים - ועכ"פ היו כאלו בגדו"י.) והרי פשוט אי אפשר לומר כי חסר להם הנשמת חיים של התורה. וכי לתכלית לה נבראו לא הגיעו. ח"ו.
ואיך מיישבים את הדברים? ואשמח לכל מי שיכול לעזור לי, וכן אם אולי מי שהוא ידע שמע או ראה למקובלים כמו הגר"מ שפירא או הגרי"א ווינטרויב ז"ל וכדו' שהתייחסו לזה, תודה מראש.

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי יבנה » ו' אוגוסט 28, 2020 10:31 am

כיוצ"ב כתב החובת הלבבות בהקדמתו על נושאי חובת הלבבות שהיו חשובים לו, ובא בטרוניה על חכם א' שהתעסק בהלכה שאינה מצויה בהלכות גיטין. וכבר השיב החתם סופר שדעתו דעת יחיד וכפי שרואים מחז"ל וכן כל החכמים במשך הדורות שעסקו בכך. ואף בזה המציאות הוא שעיקר עיסוקם של כמעט כל חכמי ישראל אינו בזה, ופליגי על רח"ו וכו'.
לפי רח"ו לאחר כחמש שנים שלומדים גמרא אפ' בחוסר הצלחה, סוגרים אותו ועוברים לקבלה, ולדבריו בהקדמתו לעץ חיים כמעט אין ערך למה שאינו קבלה. ברור שדעתו דעת יחיד. ואילו לפי ההלכה אסור לעסוק בקבלה אלא למי שראוי לכך ולאחר שמילא כריסו בנגלה. ומצינו בחגיגה שחז"ל הסתירו א' מהשני בדברים אלו מפני שלא נחשבו ראויים לכך, וכי דוקא אנחנו כולנו ראויים.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי תוכן » ו' אוגוסט 28, 2020 10:40 am

הש"ך כותב שלימוד קבלה אינו נחשב לימוד תורה. ופוק חזי במה עסקו רוב הראשונים והאחרונים רוב ימיהם, ואפילו הרמב"ן שמשכן את עצמו על הקבלה (ועיין מה שכתב בזה הר"ן), רוב ימיו עסק בש"ס ופוסקים כמו שאפשר לראות מחיבוריו.

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי אבני גזית » ו' אוגוסט 28, 2020 10:55 am

תוכן כתב: ואפילו הרמב"ן שמשכן את עצמו על הקבלה (ועיין מה שכתב בזה הר"ן), רוב ימיו עסק בש"ס ופוסקים כמו שאפשר לראות מחיבוריו.


ולטעמיך, מיעוט ימיו של הרמב"ן התבטל ולא עסק בתורה?!

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי תוכן » ו' אוגוסט 28, 2020 11:48 am

וכשהוא למד רפואה או פילוסופיה זה היה ביטול תורה? אלא למד את הדברים כרקחות וטבחות, וכשהוא למד קבלה, למד כי חשב שגם זה ראוי ללמוד.

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי אבני גזית » ו' אוגוסט 28, 2020 12:09 pm

ישתקע הדבר ולא ייאמר.

חלילה וחס לומר על אדוננו הרמב"ן או הגר"א מוילנא שעסקו בחכמת הנסתר "כי חשבו שגם זה ראוי ללמוד". כביכול שגו וטעו בזמנם, ואילו חשבו יותר לעומק, לא היו לומדים.

חלילה וחלילה.

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי יבנה » ו' אוגוסט 28, 2020 12:25 pm

תוכן כתב:הש"ך כותב שלימוד קבלה אינו נחשב לימוד תורה.

איך הוצאת את זה מדברי הש"ך בסי' רמ"ו ס"ק ו'?

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי לענין » ו' אוגוסט 28, 2020 12:38 pm

יבנה כתב:לפי רח"ו לאחר כחמש שנים שלומדים גמרא אפ' בחוסר הצלחה, סוגרים אותו ועוברים לקבלה, ולדבריו בהקדמתו לעץ חיים כמעט אין ערך למה שאינו קבלה. ברור שדעתו דעת יחיד. ואילו לפי ההלכה אסור לעסוק בקבלה אלא למי שראוי לכך ולאחר שמילא כריסו בנגלה. ומצינו בחגיגה שחז"ל הסתירו א' מהשני בדברים אלו מפני שלא נחשבו ראויים לכך, וכי דוקא אנחנו כולנו ראויים.


אין מצב!
דבריו הם מפי האר"י הקדוש, שעליו נשענים כל בית ישראל!

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי יבנה » ו' אוגוסט 28, 2020 12:43 pm

אתה לא מסכים עם המציאות שלא נוהגים כן? אתה גם לא מסכים שחז"ל בפרק ג' דחגיגה והפוסקים ביו"ד סי' רמ"ו ס' ד' כתבו בפירוש אחרת?

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי אבני גזית » ו' אוגוסט 28, 2020 12:45 pm

איפה כתב מהרח"ו שלאחר חמש שנים סוגרים את הגמרא ולומדים קבלה?

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי יבנה » ו' אוגוסט 28, 2020 12:55 pm

אבני גזית כתב:איפה כתב מהרח"ו שלאחר חמש שנים סוגרים את הגמרא ולומדים קבלה?

בטור הראשון
קבצים מצורפים
הקדמת עץ חיים.PDF
(225.99 KiB) הורד 183 פעמים

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי יבנה » ו' אוגוסט 28, 2020 1:26 pm

דברי החתם סופר שהזכרתי לעיל מובאים כאן https://www.daf-yomi.com/DYItemDetails. ... emId=45055

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי תוכן » ו' אוגוסט 28, 2020 3:07 pm

יבנה כתב:
תוכן כתב:הש"ך כותב שלימוד קבלה אינו נחשב לימוד תורה.

איך הוצאת את זה מדברי הש"ך בסי' רמ"ו ס"ק ו'?


טעיתי?

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי יבנה » ו' אוגוסט 28, 2020 3:34 pm

שולחן ערוך יורה דעה סימן רמו סעיף ד ברמ"א
"ואין לאדם ללמוד כי אם מקרא, משנה וגמרא והפוסקים הנמשכים אחריהם, ובזה יקנה העולם הזה והעולם הבא, אבל לא בלמוד שאר חכמות. (ריב"ש סימן מ"ה ותלמידי רשב"א) ומ"מ מותר ללמוד באקראי בשאר חכמות, ובלבד שלא יהיו ספרי מינים, וזהו נקרא בין החכמים טיול בפרדס. ואין לאדם לטייל בפרדס רק לאחר שמלא כריסו בשר ויין, והוא לידע איסור והיתר ודיני המצות (רמב"ם סוף מדע ס"פ ד' מהל' יסודי התורה)."
ש"ך ס"ק ו
"אבל לא בלימוד שאר החכמות. כגון ספרי הפילוסופים ותכונה וחכמת הקבלה וכיוצא בהן ואין לשון הרב מתוקן שכתב וזהו נקרא בין החכמים טיול בפרדס כו' משמע שכל שאר החכמות זולת הש"ס נקרא טיול בפרדס ואינו כן שהרמב"ם כתב בספ"ד מהל' יסודי התורה שעניני מעשה בראשית ומעשה מרכבה הם שחכמים קוראים אותו פרדס כמ"ש (בפ' אין דורשין) ארבעה נכנסו לפרדס ואף ע"פ שגדולי ישראל וחכמים גדולים היו לא כולם היו בהן כח לידע ולהשיג כל הדברים על בוריין ואני אומר שאין ראוי לטייל בפרדס אלא מי שנתמלא כריסו לחם ובשר ולחם ובשר הוא לידע האסור והמותר וכיוצא בהם משאר המצות ואף ע"פ שדברים אלו דבר קטן קראו אותן חכמים שהרי אמרו (בבבא בתרא דף קל"ד ע"א) דבר גדול מעשה מרכבה דבר קטן הוויות דאביי ורבא אף על פי כן ראויין הן להקדימן שהם מיישבים דעתו של אדם תחלה ועוד שהם הטוב' הגדולה שהשפיע הקדוש ברוך הוא לישוב העוה"ז כדי לנחול חיי העוה"ב ואפשר שיודעים הכל קטן וגדול איש ואשה בעל לב רחב ובעל לב קצר ע"כ גם בדרישה נסתבך בלשון זה שכתב הרב ולא עיין רק בדברי הרמב"ם שבפ"א מהל' ת"ת שסיים שם וז"ל וענינים הנקראים פרדס בכלל הש"ס הן וכתב עליו וז"ל ודבריו תמוהים לפע"ד כי לפע"ד פרדס הנזכר ר"ל חכמות הטבעיות ואיך כללו בכלל הש"ס ונ"ל שפרדס ר"ל ע"ד שאמרו ד' נכנסו לפרדס והוא חקירה עיונית אלהיית ואפי' אזה כתב הרמב"ם שאע"פ שבכלל הש"ס הן מ"מ לא ילמדנו רק אחר שמילא כריסו ממשנה וש"ס עכ"ל ואילו ראה דברי הרמב"ם שבספ"ד מהלכות יסודי התורה שהבאתי לא כתב כן גם המקובלים ושאר האחרונים הפליגו בדבר שלא ללמוד חכמת הקבלה עד אחר שמילא כריסו מהש"ס ויש שכתבו שלא ללמוד קבלה עד שיהא בן ארבעים שנה כמ"ש בן ארבעים לבינה בשגם שצריך קדושה וטהרה וזריזות ונקיות לזה ורוב המתפרצים לעלות בחכמה זו קודם הזמן הראוי קומטו בלא עת כמ"ש כל זה בד' חכמי האמת:"

היכן ראית שלימוד קבלה אינו בכלל לימוד תורה? ואיזה סברא יש בדבר?

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי תוכן » ו' אוגוסט 28, 2020 4:35 pm

כי זה בכלל שאר החכמות. מה לא ברור?

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי יבנה » ו' אוגוסט 28, 2020 5:07 pm

תוכן כתב:כי זה בכלל שאר החכמות. מה לא ברור?

הש"ך כללו עם שאר חכמות לענין שלא יקבע עיקר עיסוקו בו, ומהטעמים שכתב. אך למה יגרע חלקו משאר חלקי התורה? מ"ש פירוש ענייני פרשת בראשית וספר יחזקאל מפירוש ענייני פרשת שמות וספר ישעיה?
היכן ראית התייחסות הש"ך לצד זה?
ואף הרמ"א לא איירי מצד מצוות לימוד תורה.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי תוכן » ו' אוגוסט 28, 2020 6:09 pm

למה שסדר השתלשלות הכוחות מלמעלה למטה יהא נחשב כלימוד תורה? אולי זה נחשב לחלק מהתפילה כי אפשר לכוין לזווג זיווגים בשעת התפילה, לשיטת חלק מהמקובלים, אבל למה זה כן נחשב תורה? והא גופא שהש"ך קבע שאין לקבוע הלימוד בו, זה מוכיח שאינו נחשב תורה, כי אם היה נחשב תורה, למה שלא ילמד אותו כמו שאפשר ללמוד זרעים וטהרות.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' אוגוסט 28, 2020 6:10 pm

מה נעשה שהרמב"ם כותב שזה בכלל שליש בתלמוד, וכן נפסק בהל' ת"ת להרב. והש"ך כאן שמביא את דברי הרמב"ם ומייסד עליהם את דבריו ודאי לא התכוון לחלוק על כך.

אתי שפיר
הודעות: 65
הצטרף: ב' יולי 22, 2019 7:59 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי אתי שפיר » ו' אוגוסט 28, 2020 9:14 pm

וכי כל חלקי תורת הגר"א על הקבלה, אינם דברי תורה, ואינם ראויים להיות בשורה ראשונה בארון הספרים כמו ביאור הגר"א על השו"ע?!

וכי בילה רשב"י ימיו בטיול בפרדס?!

וכי ספר הזוהר הקדוש אינו נחשב לתורה?! ח"ו?!

וכי ספר של אחרוני ראשי הישיבות מה שחדשו בפרק שור שנגח את הפרה עולה בדרגה על ספר זוהר הקדוש?

וכי האר"י הקדוש ותלמידיו וגוריו בילו ימיהם בביטול תורה?!

וכי סמך האר"י לשנות מנהגי ודיני ישראל הבנויים על אדני התורה, על ידי בקיאותו במקצוע שאינו תורה בכלל?!

?! ?!

לעצם דברי הש"ך (שדבריו מבוארים לכל הולך ישר) אפילו לא תבינם מעולם, תאמר "לא זכיתי להבין דבריו הק'"

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי יבנה » ש' אוגוסט 29, 2020 9:44 pm

תוכן כתב:
יבנה כתב:
תוכן כתב:כי זה בכלל שאר החכמות. מה לא ברור?

הש"ך כללו עם שאר חכמות לענין שלא יקבע עיקר עיסוקו בו, ומהטעמים שכתב. אך למה יגרע חלקו משאר חלקי התורה? מ"ש פירוש ענייני פרשת בראשית וספר יחזקאל מפירוש ענייני פרשת שמות וספר ישעיה?
היכן ראית התייחסות הש"ך לצד זה?
ואף הרמ"א לא איירי מצד מצוות לימוד תורה.


למה שסדר השתלשלות הכוחות מלמעלה למטה יהא נחשב כלימוד תורה? אולי זה נחשב לחלק מהתפילה כי אפשר לכוין לזווג זיווגים בשעת התפילה, לשיטת חלק מהמקובלים, אבל למה זה כן נחשב תורה? והא גופא שהש"ך קבע שאין לקבוע הלימוד בו, זה מוכיח שאינו נחשב תורה, כי אם היה נחשב תורה, למה שלא ילמד אותו כמו שאפשר ללמוד זרעים וטהרות.

רמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ד הלכה יג
"ועניני ארבעה פרקים אלו שבחמש מצות האלו הם שחכמים הראשונים קוראין אותו פרדס כמו שאמרו ארבעה נכנסו לפרדס, ואף על פי שגדולי ישראל היו וחכמים גדולים היו לא כולם היה בהן כח לידע ולהשיג כל הדברים על בוריין, ואני אומר שאין ראוי לטייל בפרדס אלא מי שנתמלא כריסו לחם ובשר, ולחם ובשר הוא לידע האסור והמותר וכיוצא בהם משאר המצות, ואף על פי שדברים אלו דבר קטן קראו אותן חכמים שהרי אמרו חכמים דבר גדול מעשה מרכבה ודבר קטן הוויות דאביי ורבא, אעפ"כ ראויין הן להקדימן, שהן מיישבין דעתו של אדם תחלה, ועוד שהם הטובה הגדולה שהשפיע הקדוש ברוך הוא ליישוב העולם הזה כדי לנחול חיי העולם הבא, ואפשר שידעם הכל קטן וגדול איש ואשה בעל לב רחב ובעל לב קצר."

רמב"ם הלכות תלמוד תורה פרק א הלכה יא - יב
"וחייב לשלש את זמן למידתו, שליש בתורה שבכתב, ושליש בתורה שבעל פה, ושליש יבין וישכיל אחרית דבר מראשיתו ויוציא דבר מדבר וידמה דבר לדבר ויבין במדות שהתורה נדרשת בהן עד שידע היאך הוא עיקר המדות והיאך יוציא האסור והמותר וכיוצא בהן מדברים שלמד מפי השמועה, וענין זה הוא הנקרא גמרא.
הלכה יב
כיצד היה בעל אומנות והיה עוסק במלאכתו שלש שעות ביום ובתורה תשע, אותן התשע קורא בשלש מהן בתורה שבכתב ובשלש בתורה שבעל פה ובשלש אחרות מתבונן בדעתו להבין דבר מדבר, ודברי קבלה בכלל תורה שבכתב הן ופירושן בכלל תורה שבעל פה, והענינים הנקראים פרדס בכלל הגמרא הן, "

מבואר שהרמב"ם כלל לימוד ענייני פרדס שהם מעשה בראשית ומעשה מרכבה בכלל מצות לימוד תורה, ושנחשב כתלמוד. גם מבואר שסבר שמקיימים בלימוד נושאים אלו ה' מצוות שהם - לידע שיש שם אלוה, ושלא לעלות במחשבה שיש אלוה זולתו, וליחדו, ולאהבו, וליראה ממנו. ונושאים אלו שביאר בד' פרקים ראשונים של יסודי התורה כוללים ענייני הגלגלים וד' יסודות כו'.

והש"ך הנ"ל הביא דברי הרמב"ם האלו שנחשב כתלמוד כו'. ותמה מחמת כן על הדרישה כו'.
ומה שכתב שלא יקבע לימודו בהם, הרי פירש דבריו להדיא. תחלה כתב ב' טעמי הרמב"ם, א' לימוד ההלכה מיישב דעתו של אדם, ב' שקיום המצוות מביא ליישוב העולם. ואח"כ כתב עוד טעמים על היזק לימוד הקבלה למי שאינו ראוי לכך. וכל אלו טעמים שלא יקבע עיקר עיסוקו בהם, או לדחות את לימודם, אבל לא שלא נחשיבם לדברי תורה.

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ב' אוגוסט 31, 2020 2:22 am

הרב שך כתב בהקדמה לספרו אבי עזרי שלימוד הפרדס איננה בכלל לימוד התורה.
(יש סיפור שאין לי מושג על מידת מהימנותו שבאו אליו וביקשוהו למחוק, ואמר שמוכן למחוק את כל הספר חוץ מהקטע הזה...)
חתנו להבחל"ח הגרמ"צ ברגמן כותב בספרו "שערי אורה" על הרמב"ם שהראה לחמיו את דברי הרמב"ם שהובאו למעלה, שמפורש בדבריו שהוא בכלל שליש בתלמוד, וכותב שחמיו חזר בו מחמת זה.
עוד כותב הרב ברגמן שם שכנראה שגם חותנו לא התכוין לחכמת הקבלה אלא למה שנקרא אצל הרמב"ם פרד"ס כו'. עי"ש.
עכ"פ שאחד יבא היום ויאמר שלימוד הקבלה איננו בכלל לימוד התורה, הוא מגוחך לגמרי. הרי הזוהר עצמו והמקובלים כותבים שזהו החלק היותר נכבד בתורה.
אא"כ הוא רוצה להכחיש את הקבלה מכל וכל, שזה כבר נושא אחר...
נערך לאחרונה על ידי דורשי יחודך ב ב' אוגוסט 31, 2020 12:27 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

א איד
הודעות: 377
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי א איד » ב' אוגוסט 31, 2020 3:07 am

יש לעיין בערך קבלה (חכמה) מהאנציקלופדיא התלמודית שעלה לאחרונה בויקישיבה.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי תוכן » ב' אוגוסט 31, 2020 1:17 pm

דורשי יחודך כתב:עכ"פ שאחד יבא היום ויאמר שלימוד הקבלה איננו בכלל לימוד התורה, הוא מגוחך לגמרי. הרי הזוהר עצמו והמקובלים כותבים שזהו החלק היותר נכבד בתורה.
אא"כ הוא רוצה להכחיש את הקבלה מכל וכל, שזה כבר נושא אחר...


ועליהם נחלקו כל בעלי התלמוד, ורוב רובם של גדולי ישראל שלא השקיעו כוחם בחכמת הקבלה.

א איד
הודעות: 377
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי א איד » ב' אוגוסט 31, 2020 3:32 pm

תוכן כתב:ועליהם נחלקו כל בעלי התלמוד, ורוב רובם של גדולי ישראל שלא השקיעו כוחם בחכמת הקבלה.

מן הסתם כל אותם גדולים לא סוברים שאין זה חלק מהתורה ח"ו, אלא שלאו כל מוחא סביל דא ושזהו שייך דווקא ליחידי סגולה וכיו"ב.

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי דרומי » ב' אוגוסט 31, 2020 3:36 pm

פשוט שזה כך. הרי הרמב"ם עצמו מדבר במעלת העסק ב'פרדס', ויחד עם זה הוא אומר שהמון העם צריכים להתעסק ב'לחם ובשר' שהם 'הויות דאביי ורבא' אף שנחשבים 'דבר קטן' ביחס למעשה מרכבה.

ובענין זה היו אכן הבדלים בין החכמים ובין הזמנים, ועיקר השינוי החל מאז האריז"ל והרח"ו וכו', ובהתחלה היה בעיקר אצל עדות הספרדים, ואח"כ נפוץ גם לאשכנזים, ולא אצל כולם באותה מדה.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי תוכן » ב' אוגוסט 31, 2020 5:57 pm

א איד כתב:
תוכן כתב:ועליהם נחלקו כל בעלי התלמוד, ורוב רובם של גדולי ישראל שלא השקיעו כוחם בחכמת הקבלה.

מן הסתם כל אותם גדולים לא סוברים שאין זה חלק מהתורה ח"ו, אלא שלאו כל מוחא סביל דא ושזהו שייך דווקא ליחידי סגולה וכיו"ב.


אז מה שכל אברכצ'יק היום מסוגל לעשות, שרובם אינם מסוגלים להגיד עמוד אחד גמרא בע"פ, גאוני עולם לא הצליחו לעשות?

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוגוסט 31, 2020 6:02 pm

כמדומני שרבינו הב"ח יכול להכריע בזה. הלא כן?

א איד
הודעות: 377
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי א איד » ב' אוגוסט 31, 2020 6:14 pm

תוכן כתב:
א איד כתב:
תוכן כתב:ועליהם נחלקו כל בעלי התלמוד, ורוב רובם של גדולי ישראל שלא השקיעו כוחם בחכמת הקבלה.

מן הסתם כל אותם גדולים לא סוברים שאין זה חלק מהתורה ח"ו, אלא שלאו כל מוחא סביל דא ושזהו שייך דווקא ליחידי סגולה וכיו"ב.


אז מה שכל אברכצ'יק היום מסוגל לעשות, שרובם אינם מסוגלים להגיד עמוד אחד גמרא בע"פ, גאוני עולם לא הצליחו לעשות?

אינני מבין מה אתה רוצה. אנן (החסידים) קיימא לן כהאריז"ל ומהרח"ו, הבעש"ט ובעל התניא שבדורותינו מצווה לגלות זאת החכמה.
ודברי לעיל לא באו אלא לבאר דעת אותם גדולים שלא סברו כן.

ניים ושכיב
הודעות: 585
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ב' אוגוסט 31, 2020 6:21 pm

יושב בשער כתב:לכבוד חברי הפורום שליט"א.
כבר האריכו המקובלים בגודל חשיבות ענין לימוד הקבלה. בזוה"ק שזה נשמת התורה. מהר"ח וויטאל כתב, כי לזה נברא האדם. ומגנה את החכמים שאינם עוסקים אלא בנגלה, וקורא עליהם עוסקים שלא לשמה אלא לכבוד עצמם. והשל"ה (ווי העמודים פ"ה) כתב כי יגיע היזק לנשמת מי שלא עסק בחכמה זו. הרמח"ל כתב (ס' ירים משה) כי מה הנאה יש להקב"ה אם אין בניו עוסקים בלימוד חכמה זו. וכן עוד במקובלים, איך שיש חדרים בגן עדן שרק אלו שהתעסקו בחכמת הח"ן נכנסים. וכדומה לזה הרבה.

וכאן הבן שואל. הנה רוב מנין ורוב בנין של כלל ישראל לא מגיעים לזה. לב יודע מרת נפשה, לקנות אפי' מסכת אחת כל שכן ש"ס ופוסקים. ואף היו גדולי ישראל ממש, שלא עסקו בחלק זה של תורה. (לדוגמא, ההשערה שהגר"מ פיינשטיין ז"ל והגרא"מ שך ז"ל, אשר מפיהם אנו חיים - ועכ"פ היו כאלו בגדו"י.) והרי פשוט אי אפשר לומר כי חסר להם הנשמת חיים של התורה. וכי לתכלית לה נבראו לא הגיעו. ח"ו.
ואיך מיישבים את הדברים? ואשמח לכל מי שיכול לעזור לי, וכן אם אולי מי שהוא ידע שמע או ראה למקובלים כמו הגר"מ שפירא או הגרי"א ווינטרויב ז"ל וכדו' שהתייחסו לזה, תודה מראש.

תשובה ללא מקורות: חכמת הנסתר אינה כי אם חכמת עבודת הלב, וגדולי תורה הם גדולים גם בחכמה זו, אף אם לא עסקו בספרי הקבלה.

כעת להבאת מקורות: בעוה"ר אין הדברים סדורים אצלי, ורסיסי זכרונות מעורפלים מסתחררים בראשי, ואכתוב מה שעולה כעת בדעתי (כמובן שכל הציטטות אינן מדוייקות, לא בלשון ולא בכוונה, ועמי תלין משוגתי) ואקוה שידעני המקום ישלימו הדברים.

  • המאור ושמש כתב שחכמת הנסתר היא נסתרת בעצם ולא הופכת לגלויה ע"י שנכתבת בספרים. וכמדומני שכן כתבו בעוד ספרים.
  • המכתב מאליהו כותב שסתרי תורה מתגלים לאדם מתוך תיקון הלב והמידות ולא מתוך קריאה. ולכן יש להסתיר אותם, כי מי שמידותיו אינן מתוקנות אינו יכול להבינם אל נכון, כי הם דברים התלויים בהרגשת הלב, ואדרבא עלולים לגרום לקרר את היר"ש שלו.
  • בעלי שור מביא בשם רבי ירוחם ממיר שמס"י הוא תמצית ספרי הרמח"ל בקבלה.
  • באגרות הרב וולבא יש חליפת מכתבים עם מקובל אחד שמפרש את עלי שור ע"פ קבלה, והרב וולבא כותב לו שכשכתב את עלי שור עוד לא עסק בקבלה, אבל אחרי שלמד ראה שהן הן הדברים.
  • חוה"ל ומס"י כותבים שמטרת כל עבודת הלב (וגם כל קיום המצוות) היא הדבקות.
  • איתא בספרי למוד אגדה שמתוך כך אתה מכירו ומתדבק בדרכיו, והן הן הדברים.
  • איתא בכתובות עה"פ של דבקות וכי אפשר להדבק בשכינה, והא כתיב כי ה"א אש אוכלה, אלא כל המשיא בתו לת"ח והעושה פרקמטיא עם ת"ח וכו' כאי' נדבק בשכינה. היינו שדבקות בת"ח היא כדבקות בשכינה.
  • איתא בחגיגא שת"ח כל גופן אש, והיינו שת"ח עצמו דבוק בשכינה ע"י ידיעת התורה.
  • אומרים בשם הגרשז"א שהעולם חושבים ש"מורה הוראה" הוא כמו "מורה שעות" שהוא רק אומר איזו ידיעה שחסרה לשאול, ואינם יודעים מה קורה בלב של ת"ח.
  • אומרים בשם הרב שך שאין דבר כזה גדול בתורה שאינו יודע קבלה.
מצירוף הרעיונות הללו עלתה התשובה שכתבתי.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' אוגוסט 31, 2020 6:31 pm

ניים ושכיב כתב:המאור ושמש כתב שחכמת הנסתר היא נסתרת בעצם ולא הופכת לגלויה ע"י שנכתבת בספרים. וכמדומני שכן כתבו בעוד ספרים.

כאן הבאתי את הדברים מתוך ספה"ק יושר דברי אמת.
אמנם ודאי הכוונה שהלימוד בספרים אינו תנאי מספיק כדי להבין בזו החכמה, אלא יש צורך גם במדרגה רוחנית לשם כך, אבל אין פירוש הדברים שהמדרגה הרוחנית כשלעצמה היא החכמה ללא התוכן המבואר בספרים.

ניים ושכיב
הודעות: 585
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ב' אוגוסט 31, 2020 7:32 pm

יש"כ על המקור הנפלא.

ולגוף השגתך, הלא ביארתי שאין הכוונה רק מדרגה של טהרת הלב, אלא מדרגה של עיון בחכמת עבודת הלב, שלגודל עיונם בה הם מגיעים להשגות שאפשר להגיע אליהן רק ע"י טהרת הלב, ואף אם אין הם משתמשים בספרי הקבלה.

ופשיטא שאין כוונתי שממילא הם משיגים מעצמם כל מה שחידשו המקובלים, אלא שמדרגת הבנתם באגדה היא בגדר סתרי תורה, ואין הם מופקעים מחכמה זו.
ודרך משל, הגר"ד פרידמן מקרלין היה מעיין רק בראשונים, ומ"מ ההבנה שלו היתה על דרך הלמדנות שבאחרונים, אף שלא כיוון לכל דבריהם.

כלומר, כשם שהלמדנות שבאחרונים איננה מקצוע בפני עצמו, אלא מדרגה של השגה בעיון ההלכה, והאחרונים באים לבאר לנו את עומק כוונת חז"ל והראשונים, כך לענ"ד הקבלה איננה מקצוע בפנ"ע אלא מדרגה של השגה בעיון האגדה.

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי דרומי » ב' אוגוסט 31, 2020 9:28 pm

הדברים לא נכונים בעליל.

חכמת הקבלה היא חכמה שלימה ומי שלא יודע אותה פשוט לא יודע.

בנוסף לחכמה שבדבר, יש את העידון, הזיכוך והקדושה שמביאה חכמת הקבלה.

בענין זה יתכן שיהיה מי שישיג את העידון והקדושה הללו גם בדרך אחרת, כשם שגם בלימוד הנגלה שבתורה יש סיפורים על ילדים שידעו לחזור על סוגיות שלימות בלי שלמדום כלל, בדרך של נס ומופת.

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי ש. ספראי » ב' אוגוסט 31, 2020 9:51 pm

מנין לכותב הראשון שהרב שך לא ידע קבלה?
לי סיפר אחד בזמנו שמצאו אצלו עץ חיים וכו' עם הרבה הערות בשוליים

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי ש. ספראי » ב' אוגוסט 31, 2020 10:29 pm

מלבד דברי דרומי על הזיכוך והקדושה שבחכמת הקבלה, הרי כשיהודי נכנס בסוד העניינים מבין הוא אל נכון כי כל פעולה שהוא עושה, כל הבעה, תזוזת אצבע (האצבע עצמה מחולקת לכמה ספירות שונות) וכו', משפיע הוא על הבריאה כולה והנהגתה.
הגוף שלנו אינו סתם ערבוב של אברים הנצרכים לגשמיותינו, אלא "צלם אלוקים", שכל תנועה שלנו היא כנגד 'האדם העליון'.
זה נותן תנופה אדירה לכל מעשה, מחשבה, דיבור וראיה שלנו.

ואלו דברי הבא"ח בספר סוד ישרים למוהרי"ח:
מצינו לרבינו האר"י זכרונו לחיי העולם הבא בשער מאמרי רשב"י בהקדמת בראשית ד"ף י עמוד ב וזה לשונו, ואמנם צריך אני לבאר עוד מהו אדכרנא בפומאי ושפיכנא דמעאי, מהו התועלת בהזכרת הפה ובשפיכת דמעות, ויהיה זה שורש לתפילה ולברכות ולבכיה, ויתבאר עם זה מאמרם שערי דמעה לא ננעלו, והענין הוא כי האדם התחתון יש בו רמז ודוגמא לספירות דקדושה, וכאשר יתעוררו למטה יתעוררו למעלה, והנה כל ספירה יש בה עשר ספירות, והיינו כי כללות הפה של האדם רומז לבינה למלכות שבה, והשפתים לנצח והוד שבה, והלשון ליסוד ולתפארת, והשיניים לשלושים ושתיים נתיבות חכמה, החיך לחכמה שבה, ולחי עליון ותחתון לחסד וגבורה שבה, וגרון לבינה שבבינה עצמה, נמצא כל אלו שבכללות הפה רומזים לעשר ספירות שבבינה עצמה, אך מה שלמעלה מן הפה רומזים בחכמה, דהיינו לעשר ספירות שבחכמה, כי החוטם הוא במלכות שבחכמה, והעינים הם נצח והוד שבה, והאזנים הם חסד וגבורה שבה, והמצח בינה שבה, וכן העיניים תפארת שבה, והמוח הוא חכמה עצמה, וקרקפתא דרישא הוא כתר שבה. והנה בחורבן בית המקדש נסתמו שערי תפילה הנמשכין מן הפה שהוא בסוד הבינה, ושערי תפילה הם השפתיים נצח והוד שבבינה, ואמנם נצח והוד שבחכמה הם שערי דמעה שהם רמוזים בעיניים הם לא נסתמו, ולכן אמר רב המנונא סבא עליו השלום לבעל החוטם אני מתפלל, הם עשר שבחכמה שסופם החוטם, שהם לא ננעלו, וכאשר יוריד האדם דמעות ויתכוין למתק הדינין, הנה החכמה העליונה שהיא ימא רבא תמתקם ומתבסמים בימא רבא כנזכר, ותרין דמעין הם שורש הדינין ויתבסמו ויתמתקו, ואין שטן ואין פגע רע והרחמים מתרבין, ולפיכך שערי דמעה לא ננעלו".

ובכלל, ללא קשר לאיזה קטגוריה להכליל את לימוד תורת הנסתר, מדוע אין לאדם רחב אופקים וכמיהה לידע, רצון לדעת בחכמה שכל גדולי עולם עסקו בה?
לא מעניין אותו לדעת מה הם סוגי הרצון של ה' בבריאתו, כיצד ברא את העולם ובאיזו הנהגות, מה הן הספירות והשתלשלותן, מהו הצמצום, הרשימו, הקו, עולם הנקודים והתוהו, שבירת הכלים והפרצופים?!
כל יהודי נתקל במושגים כמו ז"א או עתיק יומין, אריך אנפין או 'אצילות', פרצופי הנוקבא וזו?"נ, אורות פנימיים ואורות מקיפים, פרצופי רחל ולאה ועוד הרבה מושגים, שאם הוא לא ילמד ותם- הוא ירגיש כתרנגול בבני אדם. כמו לשבת בשיעור לדוברי פורטוגזית. אז למה לא ללמוד ולהחכים, לפחות ברמה שלא תהיה בור מוחלט?

אינני סבור שיש כאן מישהו בפורום שחושב שבי"ד של מעלה יענישו אותו למה לא למד את האבני מילואים בסימן לג ועסק בזמן זה בהסבר מרחיב דעת ע"פ נסתר למה דווקא לוקחים אתרוג ולולב ומה עניינו לכך שאתרוג גדל משנה לשנה.

"ייטיבו נא הרחוקים עדיין מלימודי קודש אלה להסיט מעט את הוילון המפריד בינם לבין חלק אלוקי זה . או אז יתחילו להכיר את העולמות והאורות הכבירים שלא ידעו עליהם משום מה עד היום ויזכו לעבוד את ה' לאויו"ש בקיום ושמירת כל המצוות בצביונן המדויק ביותר בעיתם ובזמנם רווי אור ועונג רוחני, ויזכו לראות עולמם בחייהם, בקבלם מושג במקצת על הפעולות שעבודתם גורמת, ועי"ז יוסיפו ביראה, בתורה ועבודה, והיו למאורות גדולים להאיר בשמים ובארץ" (הגר"ש דבילצקי זצ"ל, הסכמה לס' מבוא לתורת הקבלה).

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי לענין » ב' אוגוסט 31, 2020 11:19 pm

הרב ספראי - מדהים!
התענגתי והתחזקתי מקריאת הודעתך זו.

יצחק אלחנן
הודעות: 28
הצטרף: ו' מאי 15, 2020 1:17 am

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי יצחק אלחנן » ב' אוגוסט 31, 2020 11:30 pm

מפליא מאד רבותי! מפליא מאד שחברי הפורום הת"ח יכחישו מערך חכמת הקבלה.
וכי לא ביארו רבותינו (רמב"ן, מהר"ל, האר"י, הגר"א וכו' וכו') שכל דברי אגדה שבש"ס אינם אלא קבלה? ובאופן בולט ביותר באגדתות דרבב"ח וכדו'?
וכי לא אמרו רבותינו "דבר קטן הויות דאביי ורבא דבר גדול מעשה מרכבה"? וכי יש יותר מפורש מזה?
וכי יש מי מחברי הפורום שיכול להביא כאן מי שיחלוק על רבותינו, שהמפורש שבהם הוא המהר"ל שחוזר על כך עשרות פעמים - שבפנימיות לא שייך מחלוקת כלל, וא"כ האם שייך מחלוקת על עצמם הפנימיות?
האם מישהו יכול להביא מי שיחלוק על רשב"י שזה עיסוקו המרכזי, אשר לכן פטרוהו רבותינו מתפילה כיון שהוא הוא זה ש'תורתו אמונתו'????
ומי גילה רז זה למי שכתב למעלה שהרמב"ן כל ימיו התעסק בנגלה, ''שרואים דרך ספריו', מה רואים? וכי אינו יכול לכתוב את כל ספריו בכמה שנים?
ואם אנו יודעים מפורש על הגר"א אשר אך למותר לציין את דעת הגר"ח וולאזין והחזו"א וכו' וכו' שהוא אחד מן הראשונים, שמגיל ארבעים סיים עם הנגלה ועבר לנסתר (כמבואר בהקדמת הגר"ח לספד"צ), א"כ מנלן, מנלן שהרמב"ן לא כן? וגם אם נניח שלא ממש עדין לא משתנה התמונה כלום!
הראיתם אי מי שאמר על עיסוקם שהחשיבוהו מאד של הרמב"ן ר' יהודה החסיד הרוקח השערי אורה רמ"ק האר"י מהרח"ו רמח"ל גר"א אוה"ח המגיד ממעזריטש ותלמידיו הלשם וכו' וכו' אין סוף - שחלילה אין זה עיסוק מרכזי?
וכי לא הנחילונו כל רבותינו כולם ממש שהקבלה היא החכמה? המג"א לא ממציא עשרות הלכות ע"פ האר"י? מה?! מה הטענה בכלל?
כל מי שעינים לו יראה שרוב רובם של גדו"י בדורות עברו התעסקו אחד מהשתיים, או בקבלה או בפילוסופיה! כולל עוסקי הנגלה המרכזיים ביותר, לדוגמא רמב"ם רמב"ן רס"ג וכו' וכו', ובאחרונים מהרש"ל רמ"א ב"ח תומים כו' וכו', וזה שהמתפלספים לא זכו להיחשף לקבלה, וכמ"ש הגר"א המפורסם בסי' קע"ט ומהרח"ו על הרמב"ם שלא זכה, עדין רואים שבכ"ז חתרו בכל כוחם להתעסק בסוגיית מהות החיים ושרשי המציאות והיה זה מוסכם אצלם לגמרי.
ומה שהיום הכל מוסתר, מה מפליא בזה, וכי חידוש הוא שהחל מהגרח"ע והח"ח, המשך בחזו"א האבי עזרי והסטייפלער, המשך בגריש"א הגראי"ל וכו' - ההנהגה היא לעשות לציבור ממסד כדי שלא יתבלבלו עם המשכילים וכו' וכדי להשיב את גאוות לומדי התורה, ממילא פשוט שיסתירו את העיסוק בפנימיות כמו שדחקו לפינה את הנ"ך וכו', מה הפלא?
ומה שכתבו שמהרח"ו אומר שילמדו בזה כולם לעומת הש"ך שאומר שרק מי שמילא כריסו, מהרח"ו כותב להדיא בהקדמת עץ חיים שרק מי שמילא כריסו. ורק בדור זה מובא מהגרי"ס שקיבל שבדורינו אפשר בלי

ניים ושכיב
הודעות: 585
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ג' ספטמבר 01, 2020 9:04 am

הנה מ"מ למקורות שהבאתי לעיל.

הגמ' בחגיגה היא בכז., הגמ' בכתובות היא בקיא:, הספרי הוא על פרשת עקב פיסקא מט (וזה מופיע שם בסמוך למימרא של בכתובות של דבקות בת"ח, דהיינו שת"ח משיג דבקות מאגדה, וע"ה משיג ע"י דבקות בת"ח).

חוה"ל הוא בפתיחה לשער האהבה, וז"ל:
ראוי לך, אחי, שתבין ותדע, כי כל מה שקדם לנו זכרו בספר הזה מחובות הלבבות ומעלות המדות ונדבת הנפשות הם מעלות ומדרגות אל הענין העליון הזה, אשר התכווננו לבארו בשער הזה.


המס"י נמצא הן בהקדמה והן בפרק כו, ותורף דבריו שכל הספר הוא הכנה לזה. ושו"ר שמרומז בדבריו שזה תוכן חכמת הנסתר, וז"ל
ובכל פעולותיו ובכל תנועותיו, יכוין לבבו אל מצפוני ההתדבקות האמיתי
וכו'
והנך רואה שדרך קניית זאת המדה הוא על ידי רוב הפרישה, והעיון העצום בסתרי ההשגחה העליונה ומצפוני הבריאה, וידיעת רוממותו יתברך ותהלותיו עד שיתדבק בו דבקות גדול וידע לכוין מחשבתו בהיותו הולך ומשתמש בדרכים הארציים


המאור ושמש נמצא בפר וארא ד"ה ונראה על, וז"ל:
דהנה יש להבין מה זה סודות התורה, שקוראין כל ישראל 'סודות התורה', שאין לומר שהכוונה על חכמת הקבלה וכתבי האר"י ז"ל וזוהר הקדוש - דהנה לשון 'סוד' הוא דבר שאי אפשר לגלות לאחרים כלל, והלא כל הקבלה וכתבי האר"י והזוהר יכולין לגלות לאחרים ולפרשם בְּיֶתֶר שְׂאֵת, ואם כן כיון שֶׁנִּתְגַּלָּה - אין זה סוד. אבל מה הוא סוד שאי אפשר לגלות לשום אדם - הוא סוד ה'. רצה לומר, עצם אלקות, שהוא היה הוה ויהיה, והוא עִיקָרָא וְשָׁרְשָׁא דְּכוּלֵי עָלְמִין, זה אי אפשר לגלות לשום בריה, רק כל אדם מְשַׁעֵר לעצמו השגת אלקות לפי שִׂכְלוֹ וּלְפוּם שִׁיעוּרִין דְּלִבֵּיהּ. וכל מה שהאדם מזכך עצמו, וְיִגַּע עצמו יגיעות הרבה להשיג - כך ישיג בשכלו הזך יותר ויותר. ומה שמשיג שכלו באלקותו יתברך - זה אי אפשר לגלות לשום אדם מֵעִמְקֵי לבו, מה שהוא בְּלִבּוֹ וְשִׂכְלוֹ; הגם שיכול לדבר לאחרים ולהכניס בלבם מציאת אלקות ויראתו יתברך שמו - אבל כל מצפוני לבו אי אפשר לגלות להם, כידוע לכל מי שנכנס לעבודה באמת. על כן זה נקרא 'סוד', כי הוא סוד באמת, שאי אפשר לגלות לשום אדם מה שהוא אצלו בנקודת הלב והמחשבה, רק כל אחד מבין לפי יגיעתו והזדככות חומרו.


המכתב מאליהו נמצא בכמה מקומות, ביניהם: ח"ב עמ' 94, וח"ג 290 וח"ד עמ' 9. ובכלל בהרבה מקומות מאחד בדבריו קבלה ומוסר.

העלי שור נמצא בחלק א' שער א' פרק ג' וז"ל:
"אדמו"ר מאור עינינו מרן ר' ירוחם זצ"ל היה רגיל לומר, כי המ"י הוא התמצית מכל ספרי רמח"ל ז"ל בחכמת הקבלה וכן שמעתי ממו"ר הגאון ר' יצחק הוטנר זצ"ל".


אגרות הרב וולבא נמצאות בחלק א' אגרות מט, נ, קצ וקצט. ואני רואה שטעיתי, לא כתוב שם להדיא שמוסר וקבלה עולים בקנה אחד (וגם לא שכעת הוא יודע קבלה), אבל לענ"ד זה יוצא מבין השיטין. כמובן שא"א להעתיק פה את כל השיטין, אולם הנה כמה ציטטות נבחרות:
"מאוד נהניתי ממכתביו היקרים. האמת אגיד: אני לא התכוונתי לכל העניינים הנסתרים שבהם כת"ר מבאר כמה עניינים בס' עלי שור. ואם בכל זאת יש התאמה כזאת בין עניני מוסר ועניני קבלה, בהכרח הוא שבשרשיו בנוי מוסר על ענינים פנימיים" (סי' מט).
"אני מתפלא תמיד איך כת"ר מוצא התאמה בין מה שנמצא בעלי שור ובין המבואר בקבלה, אך כנראה העבודה המוסרית כפי שלימדונו רבותינו בעלי המוסר נ"ע בהכרח מקבילה לעמקי החכמה. בקרתי פעם אצל האדמו"ר מאוז'רוב נ"ע והי' לפניו קונטרס של מאמרי מרן ציס"ע ר' יחזקאל לוינשטיין נ"ע המשגיח של מיר ופוניבז', והראה לי האדמו"ר איך שבכל קטע של מאמר אחד, הוא, הרי"ל, כיוון לדברי קבלה, אף שדבריו שם היו לכאורה דברי מוסר פשוטים" (סי' נ)
נחת-רוח גדולה היא בשבילי שכת"ר מעלה בעליל כי הדברים בעלי שור ח"ב מתאימים לפנימיות תוה"ק, וברוך השי"ת שכיוונתי בעניי לאמיתה של תורה". (סי' קצ)

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ספטמבר 01, 2020 10:10 am

יצחק אלחנן כתב:מפליא מאד רבותי! מפליא מאד שחברי הפורום הת"ח יכחישו מערך חכמת הקבלה.
וכי לא ביארו רבותינו (רמב"ן, מהר"ל, האר"י, הגר"א וכו' וכו') שכל דברי אגדה שבש"ס אינם אלא קבלה? ובאופן בולט ביותר באגדתות דרבב"ח וכדו'?
וכי לא אמרו רבותינו "דבר קטן הויות דאביי ורבא דבר גדול מעשה מרכבה"? וכי יש יותר מפורש מזה?
וכי יש מי מחברי הפורום שיכול להביא כאן מי שיחלוק על רבותינו, שהמפורש שבהם הוא המהר"ל שחוזר על כך עשרות פעמים - שבפנימיות לא שייך מחלוקת כלל, וא"כ האם שייך מחלוקת על עצמם הפנימיות?
האם מישהו יכול להביא מי שיחלוק על רשב"י שזה עיסוקו המרכזי, אשר לכן פטרוהו רבותינו מתפילה כיון שהוא הוא זה ש'תורתו אמונתו'????
ומי גילה רז זה למי שכתב למעלה שהרמב"ן כל ימיו התעסק בנגלה, ''שרואים דרך ספריו', מה רואים? וכי אינו יכול לכתוב את כל ספריו בכמה שנים?
ואם אנו יודעים מפורש על הגר"א אשר אך למותר לציין את דעת הגר"ח וולאזין והחזו"א וכו' וכו' שהוא אחד מן הראשונים, שמגיל ארבעים סיים עם הנגלה ועבר לנסתר (כמבואר בהקדמת הגר"ח לספד"צ), א"כ מנלן, מנלן שהרמב"ן לא כן? וגם אם נניח שלא ממש עדין לא משתנה התמונה כלום!
הראיתם אי מי שאמר על עיסוקם שהחשיבוהו מאד של הרמב"ן ר' יהודה החסיד הרוקח השערי אורה רמ"ק האר"י מהרח"ו רמח"ל גר"א אוה"ח המגיד ממעזריטש ותלמידיו הלשם וכו' וכו' אין סוף - שחלילה אין זה עיסוק מרכזי?
וכי לא הנחילונו כל רבותינו כולם ממש שהקבלה היא החכמה? המג"א לא ממציא עשרות הלכות ע"פ האר"י? מה?! מה הטענה בכלל?
כל מי שעינים לו יראה שרוב רובם של גדו"י בדורות עברו התעסקו אחד מהשתיים, או בקבלה או בפילוסופיה! כולל עוסקי הנגלה המרכזיים ביותר, לדוגמא רמב"ם רמב"ן רס"ג וכו' וכו', ובאחרונים מהרש"ל רמ"א ב"ח תומים כו' וכו', וזה שהמתפלספים לא זכו להיחשף לקבלה, וכמ"ש הגר"א המפורסם בסי' קע"ט ומהרח"ו על הרמב"ם שלא זכה, עדין רואים שבכ"ז חתרו בכל כוחם להתעסק בסוגיית מהות החיים ושרשי המציאות והיה זה מוסכם אצלם לגמרי.
ומה שהיום הכל מוסתר, מה מפליא בזה, וכי חידוש הוא שהחל מהגרח"ע והח"ח, המשך בחזו"א האבי עזרי והסטייפלער, המשך בגריש"א הגראי"ל וכו' - ההנהגה היא לעשות לציבור ממסד כדי שלא יתבלבלו עם המשכילים וכו' וכדי להשיב את גאוות לומדי התורה, ממילא פשוט שיסתירו את העיסוק בפנימיות כמו שדחקו לפינה את הנ"ך וכו', מה הפלא?
ומה שכתבו שמהרח"ו אומר שילמדו בזה כולם לעומת הש"ך שאומר שרק מי שמילא כריסו, מהרח"ו כותב להדיא בהקדמת עץ חיים שרק מי שמילא כריסו. ורק בדור זה מובא מהגרי"ס שקיבל שבדורינו אפשר בלי


ש"י מד"ן
(רק לגבי המשפט הלפני האחרון, מה שעסקו בזה בהסתר בלבד לא התחיל במרנן הח"ח והגרח"ע, אלא כבר לפניהם)

בריושמא
הודעות: 1339
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי בריושמא » ג' ספטמבר 01, 2020 10:20 am

ש. ספראי כתב:מנין לכותב הראשון שהרב שך לא ידע קבלה?
לי סיפר אחד בזמנו שמצאו אצלו עץ חיים וכו' עם הרבה הערות בשוליים


נראה שהמספר בזמנו התכוון לחזון איש.
אלא שבזמנו אמר לי הרה"צ ר' חיים פרידלנדר זצ"ל, בהיותו בביתי, את הדברים האלה:
'כתוב בספר של סורסקי על החזון איש שהוא למד קבלה. בביתו נמצא ספר עץ חיים, ובדף הראשון בספר הוא כתב
שמות של מלאכים שנמצאים בספר.
אבל אני הלכתי לביתו של החזון איש והסתכלתי בספר עץ חיים שלו.
הוא באמת כתב בדף הראשון, אבל לא שמות של מלאכים. הוא כתב ראשי תיבות שמיוחדים לקבלה, ראשי תיבות שנמצאים בספר עץ חיים.
ראשי תיבות שנמצאים בהתחלת הספר.
החזון איש התחיל לפענח את ראשי התיבות האלה, אבל אחרי כמה דפים הפסיק.
כי הוא הפסיק ללמוד את עץ חיים, ולא למד קבלה'.
אלו הם דברי הרב פרידלנדר, בדיוק נמרץ.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: חכמת הנגלה וחכמת הנסתר

הודעהעל ידי עקביה » ג' ספטמבר 01, 2020 10:32 am

בריושמא כתב:הוא באמת כתב בדף הראשון, אבל לא שמות של מלאכים. הוא כתב ראשי תיבות שמיוחדים לקבלה, ראשי תיבות שנמצאים בספר עץ חיים.
ראשי תיבות שנמצאים בהתחלת הספר.

קראתי ואיני זוכר היכן, שראשי התיבות שהחזו"א פענח היו כאלה שכל מתחיל אמור לדעת, והדבר מורה על מידת הידע והעיסוק שלו בנושא.
למה הדבר דומה; אם נמצא אצל יהודי מסכת עירובין שבדף הראשון שלה הוא פענח לעצמו:
רה"ר - רשות הרבים.
רה"י - רשות היחיד.
נקבל איזה מושג על דרגת למדנותו ובקיאותו של בעל הגמרא.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 393 אורחים