מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספר מע"י הג'ס

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' אוקטובר 23, 2020 3:49 am

גיזונטע קאפ כתב:איפה אני מוחה כנגד הגרע"י? בנו כותב שזה מה שאביו עשה אני שואל האם באמת כך
הרב עובדיה מספיק גדול, לא צריך לייחס לו כל מיני דברים מהסוג הנ"ל

בפשטות טרום מרן הגרע"י היה פחד יתר מלחלוק על גדולי הדור הקודם, או מלחבר ספרים בגיל צעיר

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' אוקטובר 25, 2020 1:49 am

קיבלתי
בס"ד

שלום לכבוד הרבנים,

מעזרא יחזקאל עזרא דשת,

רציתי להעיר ולהביא לידיעת מו"ר הרשל"צ ח"ר יצחק יוסף שליט"א ולידיעת מזכירו ח"ר יצחק פנחס דניאל שליט"א, לגבי הטענה שבבגדאד היה רב אשכנזי כביכול שלימד הלכה. ובכן, אני כאחד החוקרים הלא רשמיים של מסורת יהודי בגדאד וכאחד שהכיר חלק מהדור הקודם וגם כאחד ששוחח לא פעם עם חוקרים רשומים כמו למשל הרב משה שבת שזכה להוציא את סדרת הספרים "ישיבות בגדאד" יכול להעיד שאין כל בסיס לטענתו של בעל "נתיבי עם" שהיה רב אשכנזי אי פעם בבגדאד שהורה הלכה...
אם מוצאים בבגדאד פסקים שהם ע"פ סברת מור"ם זה יכול להיות רק משתי סיבות:
א. בגלל שחכמי בגדאד נקטו בחסידות (לא "חסידות" של היום... אלא חסידות של בעל "מסילת ישרים" והם היו יראי חטא וחיפשו את הצד המחמיר בהלכה.
ב. ישנם מנהגים עתיקים בבגדאד שהיו זהים עם דעת מור"ם והרי מור"ם גם הוא בד"כ מסיק את מסקנותיו ההלכתיות על הש"ס ונושאי כליו ולא כל מסקנותיו ההלכתיות הם בהכרח מנהגים שלקוחים ממנהגי מהרי"ל....

מותר לכל פוסק בר סמכא שלא לקבל את פסקי מור"ם ולנטות אחר פסקי מרן הב"י (וכפי שנקט גם רשבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א) ואולי גם כך עדיף על מנת שלא לעשות "עדרים עדרים" בישראל. אבל אין צורך להביא "עובדות" היסטוריות שלא היו ולא נבראו כפי הטענה שהיה רק אשכנזי פוסק אי פעם בבגדאד.

לידיעתכם, בגדאד היתה אימפריה תורנית בכל סדר גודל. מערכות החינוך המושרשות שם היתה מהמערכות "המשומנות" ומן המערכות הטובות בעולם ! גם באחרית הגלות כאשר רוב מערכת החינוך היתה מבוססת על בתי ספר משכילים מ"מ הם המשיכו את מסורת המצויינות של המערכת החינוכית היהודית הבגדאדית ומתוכה צמחו הרבה מאוד רופאים ואנשי השכלה.
מערכת החינוך התורנית במאות ה- 17 ועד תחילת המאה ה- 20 לא היה לה דומה ומקבילה בכל שאר גלויות ישראל לא בהיקף ולא בעומק. כל בר דעת יודע שספר "בן איש חי" שנכתב מתוך דרשות שנאמרו על ידי הרי"ח בבתי כנסיות בבגדאד (2 בתי כנסיות, באחד רוב דרשות השנה ובשני ב- 4 שבתות) נאמרו לקהל ענק, שהבין מה שהרב זיע"א דיבר כי הוא לא דיבר לקירות... הרמה של הספר והרמה של פסקי ההלכה והתובענות של הפסקים שלא משאירה ספק באשר לקהל המאזינים... קהל מאזינים כזה לא נוצר מחלל ריק כפי שלא מאות גאוני בגדאד ב- 300 השנים האחרונות והרי"ח וח"ר שמעון אגסי צוק"ל וכל אלה שזכו לעלות לארץ לא נוצרו מחלל ריק... עם כל הכבוד אין בדורנו כל בתי יוצר לסוללת גאונים ואנשי מעשה ברמה הזאת !
גם רבינו רשבה"ג ח"ר עובדיה יוסף זצוק"ל הוא תוצאה ישירה של הרבנים הנ"ל, שהרי כולם יודו שאילו האווירה הכללית התורנית בבגדאד וההשפעה של גדולי החמים, לא היתה כפי שהיתה אז לא היה אביו של מרן ח' יעקב ע"ה שולח את בנו ללמוד בחינוך תורני אלא במקום אחר... והעידוד שהוא קיבל הגיע מאותם חכמים ומאותה אווירה...

למותר להזכיר, שיהודי בגדאד הם אוסף של יהודים מעדות רב גוניות. אין כאן איזה "גזע" של יהודים מיוחד אלא יהודים שמגיעים מארבע כנפות הארץ מפרס במזרח, מכורדיסטאן, תורכיה, גרוזיה ובוכרה בצפון, מסוריה וא"י במערב ואפילו ממגורשי ספרד. הצד השווה של כולם הוא שרובם הגיעו למקום מסודר היטב. היו שנים לפני המאה ה- 17 שאין לנו מספיק נתונים מה היה שם אבל זה בגלל המגפות שפקדו את בגדאד והסביבה ושטפונות, שהרסו את בגדאד מן היסוד. האוכלוסיה נפגעה, חלקה ברחה, וחזרו שוב והחזירו את האימפריה לכבודה מלפני כן וכך גם העיד רבינו הרי"ח וגם ח"ר שמעון אגסי זצוק"ל.

אם למישהו יש שאלה אז הוא מוזמן להתקשר אלי או ליצור איתי קשר באמצעות הדוא"ל
עזרא דשט
0548437744

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' יולי 21, 2021 11:20 pm

עתה חזר הרה"ג יצחק יוסף שליט"א על הדברים האמורים
בתוספת תגובה על מ"ש בספר קדוש יעקב...
אם יש צורך, אצרף גם תגובה בהמשך אי"ה.
קבצים מצורפים
החכם האשכנזי מבגדאד....pdf
(319.76 KiB) הורד 359 פעמים

יוצא פוניבז'
הודעות: 2081
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ה' יולי 22, 2021 12:06 am

דרופתקי דאורייתא כתב:עתה חזר הרה"ג יצחק יוסף שליט"א על הדברים האמורים
בתוספת תגובה על מ"ש בספר קדוש יעקב...
אם יש צורך, אצרף גם תגובה בהמשך אי"ה.


כל בר דעת מבין את הגיחוך שב"תשובותיו".

בכל אופן אם תצרף תגובה,
שלא יעלה בדעתך שלא יהיה לו שוב "תשובה" נגד ה"אברך" שניסה ב"חוצפה" להרהר אחר "עדותו בקודש" של "בעל נתיבי עם" שיש לה "סימוכין דקשוט" מ"עשרות פוסקים", ו"שכמה חבל שמנסים להתעלם מהאמת" רק מתוך "אדיקותם בבן איש חי".

ואגב,
בשו"ת יבי"א ח"ח סי' כח אות ח כתב
ואחר שנדפס ספרי חזון עובדיה הופיע הספר "נתיבי עם" של רב אחאי גאון הרב הגדול המנוח רבי עמרם אבורביע זצ"ל, וראיתי אליו שם (עמוד צה) שאחר שהביא דברי הרב כף החיים שלא לענות ב"ה וב"ש בברכה שיוצאים בה י"ח, העיר לאמר, ואנן בדידן מנהגינו בירושלים לענות ב"ה וב"ש גם בברכת קידוש ושופר ומגילה... ע"כ. ואחר המחילה רבה מ"ש שזה מנהג ירושלים, זה אינו, ואולי ראה באיזה בתי כנסת של מרוקאים וכדומה להם שנהגו לענות וחשב שכן מנהג ירושלים, ואנכי נער הייתי גם זקנתי וראיתי בכמה וכמה בתי כנסת בירושלים ובארץ ישראל שאינם עונים ב"ה וב"ש בברכות שיוצאים בהם ידי חובה.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ה' יולי 22, 2021 1:01 am

יוצא פוניבז' כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:עתה חזר הרה"ג יצחק יוסף שליט"א על הדברים האמורים
בתוספת תגובה על מ"ש בספר קדוש יעקב...
אם יש צורך, אצרף גם תגובה בהמשך אי"ה.


כל בר דעת מבין את הגיחוך שב"תשובותיו".

בכל אופן אם תצרף תגובה,
שלא יעלה בדעתך שלא יהיה לו שוב "תשובה" נגד ה"אברך" שניסה ב"חוצפה" להרהר אחר "עדותו בקודש" של "בעל נתיבי עם" שיש לה "סימוכין דקשוט" מ"עשרות פוסקים", ו"שכמה חבל שמנסים להתעלם מהאמת" רק מתוך "אדיקותם בבן איש חי".

ואגב,
בשו"ת יבי"א ח"ח סי' כח אות ח כתב
ואחר שנדפס ספרי חזון עובדיה הופיע הספר "נתיבי עם" של רב אחאי גאון הרב הגדול המנוח רבי עמרם אבורביע זצ"ל, וראיתי אליו שם (עמוד צה) שאחר שהביא דברי הרב כף החיים שלא לענות ב"ה וב"ש בברכה שיוצאים בה י"ח, העיר לאמר, ואנן בדידן מנהגינו בירושלים לענות ב"ה וב"ש גם בברכת קידוש ושופר ומגילה... ע"כ. ואחר המחילה רבה מ"ש שזה מנהג ירושלים, זה אינו, ואולי ראה באיזה בתי כנסת של מרוקאים וכדומה להם שנהגו לענות וחשב שכן מנהג ירושלים, ואנכי נער הייתי גם זקנתי וראיתי בכמה וכמה בתי כנסת בירושלים ובארץ ישראל שאינם עונים ב"ה וב"ש בברכות שיוצאים בהם ידי חובה.

דפח"ח.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' יולי 22, 2021 3:13 am

יוצא פוניבז' כתב:שלא יעלה בדעתך שלא יהיה לו שוב "תשובה" נגד ה"אברך"
[/quote]

הערה צדדית -

כוונתך כמובן בגלל שהוא כתב כך "אברך".
ומבין הדברים ניכר (ולא רק שם אלא בעוד מחיבוריו) שרואה בכינוי כזה מעין כינוי גנאי או פחות כבוד.
והוא פלא. אברך זה התואר הכי מכובד והכי יקר בעיניי.


[/size]

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' יולי 22, 2021 10:22 am

זה בסדר. אליבא דהיבי"א (למשל בח"י או"ח סכ"א (קרוב לודאי), וחו"מ ס"א) גם הריח"ס הוא "אברך". הכלל הוא שכל החולק מתאברך.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' יולי 22, 2021 12:27 pm

ובעיקר דברי הרה"ג יצחק יוסף הנ"ל

לגבי רבי יהודה אשכנזי מדמשק. לא היה לא רב בבגדאד ולא דרשן, רק עובר אורח ואומן בעשיית התפילין כפי שכתב להדיא ברב פעלים. בזמנו היה רבה של העיר הגאון האדיר הרמ"ח, ואין לערב מין בשאינו מינו.

כמו כן מה שכתב שרבי צדקה חוצין היה חכם באשי של דמשק!
המונח "חכם באשי" ירד לעולם כמאה שנים לאחר התמנותו של הגר"צ חוצין בבגדאד.
ראשית, הגר"צ היה מאר"ץ ולא מדמשק. שנית, לא היה לא חכם ולא באשי ולא רב ראשי, היה דיין באר"ץ.

לתועלת הכלל להלן סדר כרונולוגי של מנהיגי וחכמי בגדאד ת"נ-תר"נ, מתוך ספר ישיבות בגדאד, המגובה במסמכים ומקורות מהימנים:

רבי שמעון מזרחי, מחבר כנפי יונה, רב ואב"ד, ת"נ-תע"ז
רבי שלמה מזרחי, רבה של בגדאד ואב"ד, תע"ז-נספה בדבר של שנת תק"ב-ג
רבי משה בנימין, אב"ד בגדאד (מעשה רב ועוד), נספה בדבר של שנת תק"ב-ג
רבי יחזקאל הבבלי, מח"ס נתיבות שלום, נספה כנ"ל תק"ב-ג
רבי צדקה חוצין, רבה של העיר ואב"ד, הובא מאר"ץ לאחר הדבר בו נספו כל רבני העיר, נפטר תקל"ז
בנו רבי נסים חוצין, ראש הישיבה בבגדאד, נספה בדבר של שנת תקל"ג
רבי צאלח מצליח, רב העיר אב"ד וראש ישיבה, תקל"ז-תקמ"ה
חכם חנגאלי, רב העיר ודיין, תקמ"ה-תקמ"ז
רבי יצחק עובדיה גבאי, פחד יצחק, נפטר תק"ס לערך
רבי נסים מצליח, רבי אלישע, שלושת הנ"ל דיינים משנת תק"ן
רבי ששון מרדכי משה, מחבר ספרים רבים, נפטר תק"ץ
רבי משה חיים, רב העיר ואב"ד תקמ"ז-תקצ"ז
רבי ראובן דוד נאווי, אב"ד בגדאד, נפטר תקפ"א
רבי יעקב יוסף הרופא, אב"ד בגדאד, נפטר תרי"ב
רבי אליהו יהושע עובדיה, אב"ד בגדאד, תקמ"ח-תרנ"ה
רבי אליהו בן הרמ"ח, רב העיר, תקצ"ז-תרי"ט
רבי רפאל קצין, חכם באשי, תר"ח-תרי"ב
רבי עובדיה אברהם הלוי, חכם באשי, תרי"ב-תרל"ו
רבי עבדאלה סומך, ראש הישיבה, תק"ס-תרמ"ט

לבי במערב
הודעות: 9238
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יולי 22, 2021 3:35 pm

הדגשה מגמתית.JPG
הדגשה מגמתית.JPG (8.44 KiB) נצפה 5014 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מי אנוכי
הודעות: 225
הצטרף: ו' יולי 09, 2021 6:46 pm

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי מי אנוכי » ו' יולי 23, 2021 1:29 am

דרופתקי דאורייתא כתב:ובעיקר דברי הרה"ג יצחק יוסף הנ"ל

לגבי רבי יהודה אשכנזי מדמשק. לא היה לא רב בבגדאד ולא דרשן, רק עובר אורח ואומן בעשיית התפילין כפי שכתב להדיא ברב פעלים. בזמנו היה רבה של העיר הגאון האדיר הרמ"ח, ואין לערב מין בשאינו מינו.

כמו כן מה שכתב שרבי צדקה חוצין היה חכם באשי של דמשק!
המונח "חכם באשי" ירד לעולם כמאה שנים לאחר התמנותו של הגר"צ חוצין בבגדאד.
ראשית, הגר"צ היה מאר"ץ ולא מדמשק. שנית, לא היה לא חכם ולא באשי ולא רב ראשי, היה דיין באר"ץ.

לתועלת הכלל להלן סדר כרונולוגי של מנהיגי וחכמי בגדאד ת"נ-תר"נ, מתוך ספר ישיבות בגדאד, המגובה במסמכים ומקורות מהימנים:

שפתיים ישק משיב דברים נוכחים!!
ישר כוח גדול גם על הבאת הסדר הכרונולוגי של רבני בגדאד.
נערך לאחרונה על ידי מי אנוכי ב ה' יולי 29, 2021 10:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ו' יולי 23, 2021 4:55 pm

קיבלתי -
שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 231326
כבוד מורינו שליט"א.
שמעתי שמועה שהיה תקופה בעיראק הביאו רבנים אשכנזיים ששינו את הפסיקה, ולכן א"א לסמוך על מה שכתוב בבן איש חי שכך הוא מנהג בגדד.אכן כך?
תשובה
אוי לאותם מפיצי שמועות שוא ושקר. בשנת ת״ק פרצה מגיפה במזרח התיכון והיו הרבה אבידות השם ישמור, ובבבל נפטרו הדיינם בבית הדין ולא החכמים, והביאו את הגאון הרב צדקה חוצין מחלב שבסוריה.

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' יולי 29, 2021 6:09 pm

יש כאן משהו שלא מסתדר,
בקובץ דלעיל נטען שאלו דברים ידועים ופשוטים, שבאו חכמים אשכנזים והנחילו את פסקיהם.
וא"כ איך זה שמשום מה הגרי"ח לא ידע מזה [הגרי"ח היה חקרן ובלשן אחר ההסטוריה של בבל, כנודע מספריו], ועד כדי כך שאילו היה יודע הגרי"ח שהמנהג לברך אחר ההדלקה הגיע מחכם אשכנזי, מסתמא היה חוזר בו?

דבר נוסף, לגבי מה שהביא בקובץ הנ"ל "עד שבא האשכנזי הזה" ולימד אותם ריבוע של תפילין, לא מובן כלל מה רצה להוכיח מזה שכיהנו שם רבנים אשכנזים, בסה"כ רואים שביקרו בבבל חכמים אשכנזים..

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' יולי 29, 2021 7:22 pm

ישראל אליהו כתב:
דבר נוסף, לגבי מה שהביא בקובץ הנ"ל "עד שבא האשכנזי הזה" ולימד אותם ריבוע של תפילין, לא מובן כלל מה רצה להוכיח מזה שכיהנו שם רבנים אשכנזים, בסה"כ רואים שביקרו בבבל חכמים אשכנזים..


לא תפסת את עומק הליצנות -
ברב פעלים מדובר בלשון מליצה על אשכנזי, המדובר על ספרדי מדמשק, ששם משפחתו אשכנזי.
בקדוש יעקב זה הובא כראיה על אופי תושבי בגדאד שלא ישנו ממנהגיהם עבור רב אשכנזי, אבל הנ"ל לא תפס גם את זה. נו מילא.

מדוע מוחקים מכאן את הודעותיי?? כבר כמה הודעות שכתבתי נמחקו לי ללא שום סיבה והבהרה

תורה יהדי''ר
הודעות: 241
הצטרף: א' דצמבר 12, 2021 10:40 pm

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי תורה יהדי''ר » א' ספטמבר 04, 2022 10:44 pm

בשאלת פותח האשכול.
כעת בגליון רב ברכות ח"ט חזר הרב כותב החידה 'מע"י הג'ס', וגילה מסתורין שלו, והוא בעצמו כותב למי התכיון.

רב ברכות מעי הגס.jpg
רב ברכות מעי הגס.jpg (210.36 KiB) נצפה 3958 פעמים


מצו"ב כל הגליון לתועלת המעיינים שליט"א.

רב ברכות - גליון ט.pdf
(7.72 MiB) הורד 201 פעמים

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ב' אוקטובר 24, 2022 7:00 pm

קבלתי באישי

אמש התפרסמה כתבה באתר הנקרא בחדרי חרדים, על אודות פרשיית הרב האשכנזי כביכול בבגדאד.
לי אישית אין כניסה, אולם לתועלת מי שיש לו אכתוב הקישור שנשלח אליי:
https://www.kikar.co.il/haredim-news/429482

נוריאל עזרא
הודעות: 1869
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ב' אוקטובר 24, 2022 9:00 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:קבלתי באישי

אמש התפרסמה כתבה באתר הנקרא בחדרי חרדים, על אודות פרשיית הרב האשכנזי כביכול בבגדאד.
לי אישית אין כניסה, אולם לתועלת מי שיש לו אכתוב הקישור שנשלח אליי:
https://www.kikar.co.il/haredim-news/429482

צירפתי העמוד כ-pdf.
קבצים מצורפים
המחלוקת ההלכתית שהובילה לשריפת ספרי מרן הגר_ע יוסף.pdf
(3.95 MiB) הורד 129 פעמים

פלוריש
הודעות: 2416
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי פלוריש » ב' אוקטובר 24, 2022 9:05 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:באתר הנקרא בחדרי חרדים

צ"ל כיכר השבת

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' אוקטובר 25, 2022 8:09 pm

תודה, קראתי!
אינני יודע אם אכן ספריו של הגרע"י נשרפו או שזהו סוג של התקרבנות למטרת הנעלית.
גם אם נשרפו, ודאי שא"א להכליל את כל הבבלים בחדא מחתא, והיה זה קומץ של בעלי בתים.
חבל מאוד שמנציחים מחלוקות בין ג"ע עובדי ד' עצומים, ומלמדים את הנוער דרכים קלוקלות.
אולם אחרי שהדברים נכתבים ומתפרסמים, חייבים להעמיד דברים על דיוקם, וד' יזכנו לעובדו באמת.

הגרע"י היה בזמנו צעיר מאוד, וכבר בגיל 17 כשהחל למסור שיעורים בפני יהודי אספהאן - מעריציו הגדולים מאז, החל לחלוק על רשכבה"ג הגרי"ח ולפעמים בתקיפות רבה, ולימים התחרט על רתיחת הבחרות שאפפה אותו.
הגרע"י בגודלו החל גם להקל הרבה בהלכה, מה שלא היה מקובל אז באווירה של גדולי וזקני הדור דאז, בפרט בקרב גאוני בבל שאז שלטו בירושלים, וגדלו בצילו של רבין חסידא רבינו הגרי"ח; ובפרט ערער בתשובותיו על המסורת הפסיקה הספרדית המקובלת (החיד"א, חסד לאלפים, הגרח"ף, פתה"ד, השד"ח, ארץ חיים, הגרי"ח, כה"ח ועוד רבים) ללכת אחרי האר"י ללא ערעור קל כנגדו (לדוגמא: אומרים סב"ל כנגד מרן ואין אומרין סב"ל כנגד האר"י).
גאוני הבבלים ובראשם הגאון האדיר רבי נסים כדורי, ראו בזה אז פגיעה מסוכנת בהלכה ובהנהגה, ועל כן ההתקפות המילוליות כנגד הגרע"י שהיה אז אברך צעיר היו קטלניות.

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי פרנצויז » ד' אוקטובר 26, 2022 12:26 am

נוריאל עזרא כתב:צירפתי העמוד כ-pdf.

מה שהבאת זה פרק א'.
אולי תוכל להוסיף להביא גם פרק ב' ופרק ג' כ- pdf

נוריאל עזרא
הודעות: 1869
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ד' אוקטובר 26, 2022 12:42 am

פרנצויז כתב:
נוריאל עזרא כתב:צירפתי העמוד כ-pdf.

מה שהבאת זה פרק א'.
אולי תוכל להוסיף להביא גם פרק ב' ופרק ג' כ- pdf

לא שמתי לב שזה רק פרק א'.
פרק ב' וג' בקישורים אחרים:
https://www.kikar.co.il/haredim-news/429575
https://legacy.kikar.co.il/429642.html

אני מצרף כווארד.
קבצים מצורפים
פרק ב.docx
(27.78 KiB) הורד 73 פעמים
פרק ג רב אשכנזי בבגדד, זו דעת גדולי וגאוני עדות המזרח.docx
(280.19 KiB) הורד 93 פעמים

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי פרנצויז » ד' אוקטובר 26, 2022 1:02 am

נוריאל עזרא כתב:אני מצרף כווארד.

תודה רבה.

נוריאל עזרא
הודעות: 1869
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ד' אוקטובר 26, 2022 1:16 am

פרנצויז כתב:תודה רבה.

בשמחה.(החלפתי את הקובץ של חלק ב' בחדש כי בקובץ הקודם נחסרה תמונה של טקסט מחוברת קדוש יעקב).

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי פרנצויז » ד' אוקטובר 26, 2022 12:22 pm

נוריאל עזרא כתב:
פרנצויז כתב:תודה רבה.

בשמחה.(החלפתי את הקובץ של חלק ב' בחדש כי בקובץ הקודם נחסרה תמונה של טקסט מחוברת קדוש יעקב).

כמדומה שגם עכשיו לא רואים תמונה של הטקסט מחוברת קדוש יעקב.
אולי אם תביא אותו בתור pdf יוכלו לראות את הכל.

לבי במערב
הודעות: 9238
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוקטובר 26, 2022 1:35 pm

זו התמונה המדוברת:
9aq6ztzs.jpg
9aq6ztzs.jpg (278.28 KiB) נצפה 3395 פעמים

נוריאל עזרא
הודעות: 1869
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ד' אוקטובר 26, 2022 3:45 pm

[quote="לבי במערב"][/quote]
ייש"כ.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' אוקטובר 27, 2022 2:27 pm

יישר כחם של המעלים!

מה שכתב הגאון נאמ"ן, כי חכמי בבל ביקשו לנדות את הגרע"י "על שחלק על הבא"ח", מחילה מהדר"ג, באחריות גמורה טעות מרה ולהד"מ!
אי אפשר להפוך את חכמי בבל לעמי הארץ דלא ידעי לכוון אימרא כהאי גוונא, ואכמ"ל.

ועתה נכתוב הערה באופן כללי, על הדיון כאן, ולרגל היארצייט של הגרע"י זיע"א.
יש לדעת, כי הגרע"י, לבד משלל מעלותיו העצומות, היה גם בקי נוראי בהיסטוריה ובדיוק רב לגודל זכרונו ובהירות דעתו.
זכינו לשמעו ולראותו אין ספור פעמים, ולא זכור אצלי שהוייא ליה טעויות היסטוריות. להבדיל מכמה וכמה רבנים מפורסמים כיום, שמתהדרים בתאריכים מדויקים, ודבריהם פעמים שדופות קדים, טעותיוהם אינם ספורים, ולגמור עליהם את ההלל אינם יכולים. ואלמלא היו טועים רק בנקודות היסטוריות החרשנו, אבל שזה מביא אותם למסקנות הלכתיות מוטעות, אזי כיולדה אפעה ולא נישא להם פנים, גם אם גבהם כארזים.

הגרע"י זצ"ל לא כתב ולא אמר את ההשערה על חכם אשכנזי או חבשי בבבל, כי ידע את זה שאין לכך מקור, וההשערה תשאר בגדר השערה, לא כאמת מוחלטת.
בפרט, לפי מה שהעלה כאן הרב לבי במערב קטע מספר קדוש יעקב, נפל פיתא בבירא!.
הרי השערתו של הרב נתיבי עם זצ"ל, באה בדברו על מה שהבבלים נוהגים לומר ביו"ט שחל בשבת בסוף ברכה אמצעית, או"א רצה נא במנוחתנו, ולא כמנהג הספרדים לפתוח בקדשנו במצוותיך, וזה שהביאו וגלגלו לומר את השערתו על הרב האשכנזי בבבל.
והנה נתגלה ספר מקבציאל, ומתברר שמנהג בבל עד זמנו של הגרי"ח היה ככל הספרדים לפתוח בקדשנו במצוותיך, והחכם האשכנזי ששינה את מנהגם היה הגרי"ח וע"פ הסוד!
היש לך פירכא גדולה מזו??? ואפילו הכי לא מוכנים לקבל את האמת הכ"כ פשוטה, מרוב רצונם האובססיבי לבטל את דברי כל מי שלא מסכים לדבריהם, ולא מוכנים לקבל דברים מצודקים.
ובכלל, מדוע הרב האשכנזי הנהיג אותם במנהגי אשכנז רק בדברים כה קלים וספורים. מדוע בדברים כבדי משקל, כגון שלא לייבם כלל, וחרם ר"ג בכללו, ובהלכות גיטין וערווה החמורה, ובהלכות שחיטה, והלכות שבת ועוד ועוד, לא שינה את מנהגיהם! ובתפלה רק או"א רצה נא במנוחתנו, זהו המנהג האשכנזי הכי חם שיש לשנות בתפלה? מה עם זכרנו לחיים האשכנזי (עיין ריש דברי יוסף איראגס), מה עם ברוך שאמר קודם הודו...
ועוד, כשאתה מוצא בעוד הרבה עדות (טורקיה, שאלוניקי, טריפולי ועוד), מנהגי אשכנזים, האם גם שם נאמר שאיזה רב אשכנזי הנהיגם?!

וונדרבר
הודעות: 1672
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי וונדרבר » א' אוקטובר 30, 2022 10:51 am

דרופתקי דאורייתא כתב:ועוד, כשאתה מוצא בעוד הרבה עדות (טורקיה, שאלוניקי, טריפולי ועוד), מנהגי אשכנזים, האם גם שם נאמר שאיזה רב אשכנזי הנהיגם?!

כידוע, גם במרוקו נהגו מנהגים התואמים למנהגי אשכנזים, אך על זה כבר המציאו המצאה מתוחכמת שמקורם בהשפעת שלוחי חב"ד במרוקו, ואין לזה שחר, [התעלמו מהעובדה שמדובר במנהגים עתיקים, ושליח חב"ד הראשון הגיע לשם רק בשנת תשי"א].
viewtopic.php?f=17&t=42864&p=590301&hilit=#p590301

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' מרץ 14, 2023 11:29 am

הנה הרב הראש"ל שליט"א הו"ל ספר על הלכות טהרה, ומצ"ב הקדמתו, ובו הוא שב ומחזק את השערתו של הרב נתיבי עם שהיה בבגדד רב אשכנזי, אשר גרם לרבינו הבא"ח להשאיר על מכונם מנהגים ששורשם פתוח במנהגי אשכנז שהשרישם הרב האשכנזי העלום.

להלן תגובת הר"מ שבת, מחבר הספר קדוש יעקב על דבריו.

לכבוד הרב... שליט"א

הנה יד שלוחה ממך אליי מה אענה על טענות הראש"ל שליט"א, אשר כתב חבילי קושיות בחיבורו החדש, לקיים את השערת הנת"ע שהיה בבגדאד מבני אשכנז אשר הנהיגם על ברכי מנהגי אשכנז.

ואם כי כבר השבתי והשיבו אחרים על דבריו בדברים ברורים ופשוטים והוי קמח טחון, ואפילו גדולי תלמידיו הודו שאין להשערה זו מקום, מ"מ מכיון שהדברים נכתבו כהקדמה לספרו המפורסם, אמרתי להשיבך דבר.
ואע"פ שרבם של רבותיי ושל אבא מארי ז"ל, ג"ע וצ"ת מרנא הגרב"צ זי"ע, היתה דרכו שלא להשיב על טענות כנגדו וברח מריח מחלוקת כבורח מן האש (ועיין מה שכתבתי בקונטרס שם ששון בשמיה), מ"מ כיון שהנושא הוא יסודי ושורשי, וכוונת הראש"ל לעקר ולשרש את דברי מרן הגרי"ח, ולהשריש בעם את שיטתו של אביו הגדול רבינו הגרע"י זצ"ל, ומרוב אדיקותו בכך, אחהמ"ר נשתרבב לו כמה טעויות בהלכה, אמרתי לא ירד בני עמכם, ולא עת האסף.

וזה החלי:
ראשית דע לך, כי כבר מרנא החיד"א בכמה מקומות בספרו שם הגדולים, העיר על גדולי עולם, שאי ידיעתם את תולדות גדולי הדורות, גרם להם לטעות בהלכה ושלא לכוון אימרא.
והנה יש לך לדעת, שהיום שכ"כ הרבה ספרים וכ"י מכל העולם נמצאים וזמינים, אין לך כמעט בריה שהיתה במאות האחרונות אי שם בארץ כלשהיא, שלא השאירה אחריה רושם היסטורי כלשהוא. ואפילו פרנסים ומנהיגים, ק"ו רבנים מנהיגי קהילות ומשיבי תשובות הלכתיות. וזו אחת הסיבות העיקריות להבנה ששו"ת תורה לשמה הוא למרן הגרי"ח ולא לאיזה חכם עלום לפני 340 שנה בשם יחזקאל כחלי, אשר השיב מאות תשובות יסודיות וחשובות, אולם אין לו זכר ורושם לא בעולם ההלכה ולא בהיסטוריה ולו בפיסת נייר קלושה, וזה יסוד מוסד.

ועל כן, כשבאים לשער השערה, אי אפשר להעלות אותה מן האוב ללא בסיס כלדהוא. והנה הרב נת"ע לא הביא לדבריו לא מקור ולא מסמך, השערה היא והשערתו אחהמ"ר אין לה אחיזה במציאות. ואין לך לא מסמך כתוב ולא מסורת בע"פ שכן היה. ומה שהראש"ל שליט"א הביא שכך אמרו לו שלושה רבנים מהדור האחרון אין זה מעלה ומוריד, ובפרט ששלושתם אינם מבני בבל (או שהמקור שלהם הוא הנתיבי עם בעצמו שהרי היה לפניהם), ומהיכן יודעים הם את מה שמעולם לא נזכר בכתב ובע"פ ע"י חכמי בבל לדורותיהם!

הרי מרן הגרי"ח היה דור שלישי ברבנות העיר, והסבא שלו רבינו הרמ"ח, החל את רבנותו בערך בשנת תקמ"ז, ומעולם לא עלתה על לבו כזאת, לא הוא ולא שאר חכמי העיר, ומהיכא תיתי לסמוך על הרב נת"ע מפתח תקוה, את שלא ידע הרב הגדול הבבלי! איזה אבסרוד זה! ובפרט שכל השערתו של הנת"ע כולה באה מכח אמירת בני בבל ביו"ט שחל בשבת "אלקינו ואלקי אבותינו רצה נא במנוחתינו" שלא כדעת מרן, ועל כן אישתפיך חמימיה וכתב את מה שכתב. והנה נתגלה ספר חדש מכ"י מרן הגרי"ח ונתברר שהוא הוא האשכנזי אשר הנהיגם בכך וע"פ הסוד! ונפל פיתא בבירא.

ועתה נשיב על קושיותיו:
ראשית דע שכל גדולי הספרדים האחרונים, בפרט מרנן החיד"א הגרח"ף הפתה"ד השד"ח ושאר ג"ע, כולם דבקו בכלל של אין אומרים סב"ל כנגד האר"י אולם כנגד מרן אומרים סב"ל. והרי שתפשו את דבריו כעיקר יותר מדברי מרן בענייני ברכות (ועיין לרבה של צפת הגאון ארץ חיים סתהון שספרו היסודי במנהגי א"י הוא עולם ברור למנהגי הספרדים. ועיין מבוא לאול"צ ח"ב שהאריך בזה).
בנוסף, כבר כתב מרן בהקדמתו, שלא כתב את ספרו היכא דאיתא מנהג בעיר כלשהיא, וימשיכו במנהגם.

ואלו בעיקר שתי הסיבות שמרן הגרי"ח לא אזיל בתר מרן כפי שכך נהגו לפסוק כל גדולי הספרדים הנ"ל, ואטו נימא שגם להם היו רבנים מבני אשכנז! ועוד שאם רב אשכנזי הנהיג את עדת בבל, היאך כותב רבינו הגרי"ח במקומות הרבה שמנהג בבל ללכת אחר הוראות מרן אפילו נגד מאה אחרונים, מדוע הרב האשכנזי לא השריש להם שמנהג בבל לצאת ביד רמ"א? ועוד, מדוע דווקא בדברים כה קלים שינה את מנהגם למנהגי אשכנז, ואילו במנהגי יבום וחליצה ושאר דיני ערוה ואורז בפסח וכדו' שהאשכנזים מאד חוששים להם, ויתר להם והשאירם על מכונם?

וע"פ היסודות הנ"ל רוב קושיותיו קורסות אחת אחרי השניה.

ומה שהקשה מהדס שוטה, זו הקושייא היחידה שהיא קשה.
ויש ליישב שיתכן שרוב ההדסים באזור מגוריהם היתה צורת גידולם כהדס שוטה, ובכדי דלא ליבטיל מצוות נענוע, היקל לסמוך כשיטות המקילים.
והרי גם ג"ע הגרש"א אלפנדארי כידוע היקל באתרוג מורכב בתשובתו הידועה מטעם זה.
גם הראש"ל עצמו סיפר שהחמיר כדעת מרן שלא לטלטל בשבת מפתח הקשור בחגורה כדעת מרן, וכשבא הדבר לפני דודינו הרב הגדול בדרום אמריקה חכם יצחק שחיבר זצ"ל בארגנטינה, זעם על דבריו ואמר, זאת לא חכמה לשבת בא"י ולהחמיר כנגד בני חו"ל. והראש"ל הצדיק אותו, ואמר שאכן היכא דא"א בשו"א לעשות כמרן יש להקל כהרמ"א. וה"ה הכא בהדס שוטה.

ומה שהקשה מברכת לולב לנשים.
הלך בתר מרן החיד"א כידוע מדבריו, ובני בבל קיבלו עליהם גם הוראות החיד"א כידוע מזב"צ ועוד, ועיין ישיבות בגדאד, כרך א, עמ' 163.

ומה שהקשה מברכת הנר של שבת.
כבר ידוע שמנהגם של רוב הספרדים מקדמת דנא היה כהרמ"א, ועיין פדה את אברהם מונסה ומשם בעלה עזרא, שכן העיד מרן הגר"ע עטיה, והדברים ידועים וברורים כביעתא בכותחא.

ומה שהקשה מברכת טבילה.
מנהגם של רוב בנות המזרח וצפו"א מדורי דורות.

ומה שהקשה מברכת מעין שבע.
הכל ע"פ הקבלה כידוע מהרש"ש, ואין שום שייכות לרב האשכנזי. והראש"ל עצמו בהמשך הדף המצורף כותב זאת, וסתר עצמו תוך כדי עמוד.

ומה שהקשה מרצה והחליצנו בסעודה ג'.
הכל ע"פ דיוק דברי רבינו האר"י. ועיין אור לציון ח"ב ובהקדמתו שהבא"ח הולך ע"פ רבינו האר"י אפילו בדיוקי מילים (אולם האול"צ לא ס"ל הכי).

ומה שהקשה מברכות ק"ש לאחר ד' שעות.
אחר המחילה, הרי ברב פעלים ח"ב, סי' יב, אחר שפלפל בחכמה בדברי הראשונים והאחרונים, כתב מפורש שאין לנו אלא דברי מרן. אלא שמצא סמך מדברי האר"י שאפשר לברך גם אחר כך, ורק מפני כך היקל. וגם על זה כבר כתב כה"ח שחזר בו בעוי"ח, ועיין אול"צ ח"ב.

ומה שהקשה, איך היקל לחזור ולברך בהמ"ז למי שבירך בלחישה שלא כדעת מרן.
לא הבינותי כלל, אדרבה, הרי הרב כותב במפורש בפרשת חקת (אות ז) שאף שלדעת מרן יצא, שלא ליכנס בספק ביטול מצוות עשה, יש להחמיר ולאכול כזית לחם מחדש ולברך! לזה ייקרא נגד מרן! אין לך התחשבות גדולה במרן יותר מזה.

ומה שהיקל לנשים לנשק ידי חכם בעוי"ח שופטים (אות כב).
הרי אביו הגרע"י בהליכות עולם ח"ח, עמ' שלא, מפורש כותב שכמה מגדולי האחרונים ומכללם החיד"א מבינים גם במרן עצמו שלא קאי על נישוק ידי חכם, ומה לו כי ילין על הגרי"ח. ושח לי הגאון רבי שמעון חי אלוף שליט"א, תלמיד מובהק ונאמן להגרע"י זצ"ל, כי הגרע"י התיר כמה פעמים ללחוץ ידי אשה, אם הושיטה היא ידה לשם כבוד, וכמנהג נשים מהדור הקודם, ובכדי שלא יפגע בהן. ושאל אותו, הרי כבודו לא הושיט את ידו כשגולדה הושיטה ידה בהענקת פרס ישראל, ואמר הרב כי עשה זאת בכוונה מכמה סיבות ובפרט שהיה בזה קידוש ה', אף שמעיקר הדין הדבר מותר. גם שמעתי משמיה דהגר"מ אליהו זצ"ל שנשאל על כגון דא ואסר!, ואמר לו השואל, כי הוא זוכר שהגאון רבי עזרא דנגור מבגדאד היה לוחץ ידי נשים כשהושיטו לו ידם. ואמר הרב, כי רק בזקנות יש להתיר, היכא שאין ברירה.

ומאלה הפרטים יצאת ללמוד על הכלל, שלמרן הגרי"ח היו כללים ברורים בהלכה ונמשך אחר חבל הנביאים גדולי האחרונים הספרדים, ושיטתו היא שיטתם, ואף הרחיב אותה. ואין לך להיבהל מקושיות, והרב הוא עמוד העולם וקשה לדחות את דבריו בגילא דחיטי, דלאו קטיל קני באגמא הוי, והוא אשר מדבריו יגורו אלים, ומי יעמוד בסוד ה'.

כ"ד ידידו משה

20230313_163000.jpg
20230313_163000.jpg (1.14 MiB) נצפה 2294 פעמים
נערך לאחרונה על ידי דרופתקי דאורייתא ב ו' מרץ 17, 2023 11:05 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' מרץ 14, 2023 6:09 pm

וכבר אמר האומר שהרב האשכנזי הלא הוא הבא"ח עצמו, ודו"ק.

ערוך
הודעות: 40
הצטרף: א' פברואר 20, 2022 10:52 pm

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי ערוך » ג' מרץ 14, 2023 6:36 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:וכבר אמר האומר שהרב האשכנזי הלא הוא הבא"ח עצמו, ודו"ק.

זהו פלא גדול לומר כן, דהלא לשיטת הראש"ל אותו גאון אשכנזי עלום הסתובב בכל ארצות המזרח והמערב ושינה פסקי הספרדים, מדעת מרן לדעת מור"ם, ומעולם לא שמענו שהרב בא"ח הגיע למרוקו תונס וארצות הבלקן, וצ"ע.
ואולי לרב נת"ע ז"ל יש שמועות ומסורות בענין מסעותיו של הרב בא"ח ז"ל.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ב' אפריל 17, 2023 8:49 pm

קבלתי באישי:
כה שמעתי במוצאי שביעי של פסח מפה קדשו של מרן ראש הישיבה חכם משה צדקה שליט"א, על השמועה שהביא בעל נתיבי עם, דהבן איש חי פסק כרמ"א בכמה הלכות אחר שפשט המנהג מחמת רב אשכנזי שהיה בבגדאד,
והשיב בלשון קדשו בזה הלשון:
"חס ושלום, אסור לומר דברים כאלה, זה מוציא... אנחנו יודעים את סדר הרבנים שהיו בבגדאד"

ואין ספק כי תרעומת הגרמ"צ שליט"א, היא על תכלית הענין, והוא הערעור על פסקי רבנו הבא"ח בכדי לעוקרם וכנ"ל.

ויש להדגיש כי הגרמ"צ שליט"א, הוא דור שמיני (בא"ב) להגאון רבי צדקה חוצין בעל צדקה ומשפט, רבה הגדול של בגדאד ומגדולי הדור ההוא לפני 250 שנה, ומצאצאיו דור אחר דור קמו רבנים גדולי עולם, והם ודאי יודעים את האמת יותר מהרב דפתח תקוה זצ"ל, ומהרב הראשי שליט"א שתפס דבריו כמרגליות בכדי שיתפסו דברי אביו זצ"ל להלכה.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' אפריל 17, 2023 8:51 pm

שלא יבקשו ממנו לבקש מחילה מהנת"ע.

פלוריש
הודעות: 2416
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי פלוריש » ו' אוגוסט 18, 2023 12:37 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:הגרע"י היה בזמנו צעיר מאוד, וכבר בגיל 17 כשהחל למסור שיעורים בפני יהודי אספהאן - מעריציו הגדולים מאז, החל לחלוק על רשכבה"ג הגרי"ח ולפעמים בתקיפות רבה, ולימים התחרט על רתיחת הבחרות שאפפה אותו.
הגרע"י בגודלו החל גם להקל הרבה בהלכה, מה שלא היה מקובל אז באווירה של גדולי וזקני הדור דאז, בפרט בקרב גאוני בבל שאז שלטו בירושלים, וגדלו בצילו של רבין חסידא רבינו הגרי"ח; ובפרט ערער בתשובותיו על המסורת הפסיקה הספרדית המקובלת (החיד"א, חסד לאלפים, הגרח"ף, פתה"ד, השד"ח, ארץ חיים, הגרי"ח, כה"ח ועוד רבים) ללכת אחרי האר"י ללא ערעור קל כנגדו (לדוגמא: אומרים סב"ל כנגד מרן ואין אומרין סב"ל כנגד האר"י).
גאוני הבבלים ובראשם הגאון האדיר רבי נסים כדורי, ראו בזה אז פגיעה מסוכנת בהלכה ובהנהגה, ועל כן ההתקפות המילוליות כנגד הגרע"י שהיה אז אברך צעיר היו קטלניות.
אם אינני טועה, רבי נסים כדורי (בכתבים שהדפיסו אהבת שלום) חלק גם הוא על הבא"ח בכמה עניינים, לא?

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ו' אוגוסט 18, 2023 2:52 pm

אכן, אולם לא ביסודות הנ"ל.
הגרע"י הרבה להקל, וערער על יסוד הפסיקה הספרדית ללכת אחר רבינו האר"י.
וזה שהפוסק הבבלי הגדול הגר"נ כדורי חלק גם הוא על הגרי"ח, מראה בעליל שלא על זה תלונתו כנגד הגרע"י, כפי שהרב הראש"ל מרבה לטעון.

פלוריש
הודעות: 2416
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי פלוריש » ש' אוגוסט 19, 2023 10:11 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:אכן, אולם לא ביסודות הנ"ל.
הגרע"י הרבה להקל, וערער על יסוד הפסיקה הספרדית ללכת אחר רבינו האר"י.
וזה שהפוסק הבבלי הגדול הגר"נ כדורי חלק גם הוא על הגרי"ח, מראה בעליל שלא על זה תלונתו כנגד הגרע"י, כפי שהרב הראש"ל מרבה לטעון.

תודה על תשובתך.
ואגב, אם אשכול זה התחיל במאמר שפורסם בקובץ רב ברכות, אולי זו הזדמנות לבקש שיעלו כאן כל הכרכים שיצאו?

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' פברואר 15, 2024 3:56 pm

עוד יש לתרץ ע"פ שיטת החילוקים של מהר"י פולק (ולא כהמעיינים ממשיכי דרכו של החק נתן והמשמרות כהונה), דתרי בגדאד הוו;
בבגדד היה רב אשכנזי והוא הטמיע בקרבם מנהגי אשכנז
ואילו בבגדאד לא הווה רב אשכנזי.

ואם תאמר, הרי רבה הגדול של בגדאד היה מרן הגרי"ח, והרי חד הווה, ועליו עיקר הטענה.
וי"ל דתרי רבי יוסף חיים הוו, אחד בעל תורה לשמה, ואחד בעל רב פעלים ושא"ס, והראיה שכבר בעל היבי"א ח"ט, ערער על חזקת התורה לשמה לבעל הבא"ח.

אי נמי, איחלף ליה להראש"ל רבי יוסף חיים זוננפלד ברבי יוסף חיים הבבלי, דתרוויהו בדור אחד הוו.

ועוי"ל לעולם בגדאד אחת היא, ורבי יוסף חיים אחד הווה, אלא תרי רב אשכנזי הוו, הראשון רבי יהודה אשכנזי אשר ביקר בבגדאד ועוד מארצות המזרח והשאיר את חותמו, והשני והוא העיקר מר ניהו רבה הגרי"ח דיש שאמרו דהווה ניצוץ רבינו האר"י האשכנזי, והוא אשר שינה הרבה ממנהגי יהדות בבל.

ערוך
הודעות: 40
הצטרף: א' פברואר 20, 2022 10:52 pm

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי ערוך » ו' פברואר 16, 2024 11:27 am

דרופתקי דאורייתא כתב:עוד יש לתרץ ע"פ שיטת החילוקים של מהר"י פולק (ולא כהמעיינים ממשיכי דרכו של החק נתן והמשמרות כהונה), דתרי בגדאד הוו;
בבגדד היה רב אשכנזי והוא הטמיע בקרבם מנהגי אשכנז
ואילו בבגדאד לא הווה רב אשכנזי.

ואם תאמר, הרי רבה הגדול של בגדאד היה מרן הגרי"ח, והרי חד הווה, ועליו עיקר הטענה.
וי"ל דתרי רבי יוסף חיים הוו, אחד בעל תורה לשמה, ואחד בעל רב פעלים ושא"ס, והראיה שכבר בעל היבי"א ח"ט, ערער על חזקת התורה לשמה לבעל הבא"ח.

אי נמי, איחלף ליה להראש"ל רבי יוסף חיים זוננפלד ברבי יוסף חיים הבבלי, דתרוויהו בדור אחד הוו.

ועוי"ל לעולם בגדאד אחת היא, ורבי יוסף חיים אחד הווה, אלא תרי רב אשכנזי הוו, הראשון רבי יהודה אשכנזי אשר ביקר בבגדאד ועוד מארצות המזרח והשאיר את חותמו, והשני והוא העיקר מר ניהו רבה הגרי"ח דיש שאמרו דהווה ניצוץ רבינו האר"י האשכנזי, והוא אשר שינה הרבה ממנהגי יהדות בבל.

נראה שזה תלוי בפלוגתת האמוראים בעשרה יוחסין.
"עד היכן היא בבל רב אמר עד נהר עזק ושמואל אמר עד נהר יואני"

ברמן
הודעות: 600
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי ברמן » א' פברואר 18, 2024 9:44 pm

וונדרבר כתב:כידוע, גם במרוקו נהגו מנהגים התואמים למנהגי אשכנזים, viewtopic.php?f=17&t=42864&p=590301&hilit=#p590301


הדברים פשוטים, לכל הבקי במנהגי המערב, כי השפעה גדולה למנהגי מרוקו, הייתה מ"מנהג רבותינו המגורשים" מגולי ספרד וקסטילייה, שרבים מהם היו תלמידי הרא"ש ובניו. והרי הרא"ש היה תלמידו הגדול של מהר"ם מרוטנבורג ראש חכמי אשכנז.

אגב, עד היום ישנן משפחות מיוצאי מרוקו המייחסים את עצמם כצאצאי רבינו הרא"ש.

גבול ים
הודעות: 815
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: ספר מע"י הג'ס

הודעהעל ידי גבול ים » ג' פברואר 20, 2024 4:06 pm

ברמן כתב:
וונדרבר כתב:כידוע, גם במרוקו נהגו מנהגים התואמים למנהגי אשכנזים, viewtopic.php?f=17&t=42864&p=590301&hilit=#p590301


הדברים פשוטים, לכל הבקי במנהגי המערב, כי השפעה גדולה למנהגי מרוקו, הייתה מ"מנהג רבותינו המגורשים" מגולי ספרד וקסטילייה, שרבים מהם היו תלמידי הרא"ש ובניו. והרי הרא"ש היה תלמידו הגדול של מהר"ם מרוטנבורג ראש חכמי אשכנז.

אגב, עד היום ישנן משפחות מיוצאי מרוקו המייחסים את עצמם כצאצאי רבינו הרא"ש.

viewtopic.php?t=4362


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 458 אורחים

cron