מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פרושי התלמוד החדשים - דיון

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
יאיר.
הודעות: 454
הצטרף: א' יוני 12, 2011 12:53 am

Re: פרושי התלמוד החדשים - דיון

הודעהעל ידי יאיר. » ו' יולי 01, 2011 4:41 pm

צודק בהחלט!
אך אין "לאסור" את השימוש בו אלא להגבילו בתנאים מסויימים.

אורח לרגע.
הודעות: 137
הצטרף: ו' דצמבר 24, 2010 1:56 pm

Re: פרושי התלמוד החדשים - דיון

הודעהעל ידי אורח לרגע. » ו' יולי 01, 2011 4:51 pm

הלימוד בשוטנשטין אינו גורם הבעיה אלא הסימפטום.
השאלה היא מה מביא כל כך הרבה אברכים לקבוע תלמודם בשוטנשטין? (מדובר בסדרה יקרה, ואין לך בית מדרש 'המכבד' את עצמו שאינו מחזיק לפחות סדרה אחת).

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: פרושי התלמוד החדשים - דיון

הודעהעל ידי היא שיחתי » ו' יולי 01, 2011 4:53 pm

לדעתי אתה טועה בהחלט!

גם גדולי הדורות במאות שנים האחרונות היו מוצאים תועלת בגמ' שוטנשטיין ובפרט במתיבתא!
יש שם אלפי הערות וקושיות בפשט הגמ' שלא כל אחרון תי' מעצמו
ולעצם הביאור הלא הוא מקצר את זמן הלימוד
ונכון שיש לכל אדם לידע ללמוד גמ' לבד
אבל לאחר שהוא יודע, מדוע שלא יקצר את זמן לימודו?
וצא ולמד, הגמ' לא נכתבה בלשון הקודש על אף שהאמוראים הקדו' ידעו לשוה"ק, והוא משום שזוהי השפה שהייתה שגורה בפיהם
ומעתה שעברית היא הלשון השגורה בפינו אין שום סיבה שלא יהיה פירוש בעברית

יאיר.
הודעות: 454
הצטרף: א' יוני 12, 2011 12:53 am

Re: פרושי התלמוד החדשים - דיון

הודעהעל ידי יאיר. » ו' יולי 01, 2011 4:59 pm

אבל יש תלמידים שלומדים בו לכתחילה ועוד לפני שיודעים ללמוד.
וגם אלו שיודעים ללמוד הלימוד עם הפירוש זה עדיין לא כמו ללמוד בלי הפירוש שיותר מחדד את השכל והדעת ועמל התורה מתמעט...

אורח לרגע.
הודעות: 137
הצטרף: ו' דצמבר 24, 2010 1:56 pm

Re: פרושי התלמוד החדשים - דיון

הודעהעל ידי אורח לרגע. » ו' יולי 01, 2011 5:00 pm

היא שיחתי כתב:לדעתי אתה טועה בהחלט!

גם גדולי הדורות במאות שנים האחרונות היו מוצאים תועלת בגמ' שוטנשטיין ובפרט במתיבתא!
יש שם אלפי הערות וקושיות בפשט הגמ' שלא כל אחרון תי' מעצמו
ולעצם הביאור הלא הוא מקצר את זמן הלימוד
ונכון שיש לכל אדם לידע ללמוד גמ' לבד
אבל לאחר שהוא יודע, מדוע שלא יקצר את זמן לימודו?
וצא ולמד, הגמ' לא נכתבה בלשון הקודש על אף שהאמוראים הקדו' ידעו לשוה"ק, והוא משום שזוהי השפה שהייתה שגורה בפיהם
ומעתה שעברית היא הלשון השגורה בפינו אין שום סיבה שלא יהיה פירוש בעברית


היא שיחתי,
ברור שיש תועלת בכל ספר ליקוט ולא זה הנושא.

אני חולק על ההנחה שלך, עובדה היא שמי שמורגל בלימוד גמרא בלימוד רהוט, לא יקבע תלמודו בשוטנטשטין, זה פשוט!
מי שיודע ללמוד היטב גמרא עם רש"י, שוטנטשטין רק מאריך עליו את הדרך, מנסיון!

מי שרוצה ללמוד בשוטנשטין שיערב ויבוסם לו.
אני רק רוצה לשאול אם יש כבר מי שמתלהב בלימודו וקורא: "זאג די הייליגע שוטנשטיין"...

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: פרושי התלמוד החדשים - דיון

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ו' יולי 01, 2011 5:34 pm

שכחו את דרך המהרש"א והמהרש"ל - וגם לא שוברים את הראש על קטע במלחמות או על פענוח איזה ראש יוסף שלא לדבר על רע"א הכול נהיה מקופיא, בזמני התביישו לשבת עם מחברת של רבי שמואל ואפילו קהילות יעקב לא היה כל כך רשמי - כהיום המג"ש מכין את השיעור מרבי שמואל במקרה הטוב ובמקרה הגרוע מאוהל תורה ועוד כהנה.
כבולעו כך פולטו וכנראה שאין בזה קונצים.
אין זה כל פלא שהרבה אברכים צעירים יוצאי הישיבות של היום לא מצליחים להבין מהרש"א ואינם יודעים לחשבן מה סברו התוס' בההוי אמינא ומה סברו במסקנא.
וראה בהקדמה של דרוש וחידוש שכתבו שם בניו של הרע"א ז"ל שלא למד אלא גפ"ת ומהרש"א ולא אבה להסתכל באחרונים והדברים מדהימים.
וראה גם מה שכותב הרב שך שהיה לומד שב שמעתתא וכאב כל פעם מדוע הוא עצמו לא חשב על הקושיא
לך תסביר את זה למישהו היום
זה בערך כמו להסביר לעיוור מה זה צבע צהוב.

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: פרושי התלמוד החדשים - דיון

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' יולי 03, 2011 3:03 am

תולעת, אני מסכים עם כל מילה.
אני יכול רק להוסיף, מי שרק אפילו לפעמים מסתכל ונעזר בשוטנשטיין, מה שקורה שמכיון שבתת מודע שלו בסוף התא האחרון של השכל שלו, מונח לו שיש היכן להעזר ולכן, המוח לא מתייגע עד היכן שיכל להתייגע עד שקם השוטנשטיין. אני לא חולק על המעלות הגדולות שיש מאז שהם קמו, אבל צריך לדעת היכן החסרונות. כמה וכמה פעמים יש פשט שמקורו באחד הראשונים, וזה לא יהיה נכון לומר 'שהם חסכו' לנו את הזמן לפתוח את הריטב"א ועוד כהנה וכהנה.
ושלא אהיה ככופר בטובה שהביאו לעולם, אחד הדברים הטובים, ברגע שאברך שקוע בנזיקין,במועד ותוס' שלח אותו לקדשים, השוטש' פשוט מכניס אותו לסוגיא תוך מס' שניות וע"ז אין חולק, פשוט, שאדם צריך לדעת איך לנצל אותם.
השנה, בשביל יארצייט של סבא שלי רציתי לסיים מסכת מסויימת ועשיתי זאת תוך כמה ימים בזכותם.

יגל
הודעות: 669
הצטרף: ב' אוקטובר 11, 2010 10:45 am

Re: פרושי התלמוד החדשים - דיון

הודעהעל ידי יגל » ה' יולי 21, 2011 6:36 am

תמונה מאתמול:
קבצים מצורפים
IMG_6607.JPG
IMG_6607.JPG (67.31 KiB) נצפה 7435 פעמים

המאיר
הודעות: 3
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 11:35 am

Re: פרושי התלמוד החדשים - דיון

הודעהעל ידי המאיר » ו' יולי 22, 2011 6:47 pm

בתמונה זו נראה מרן הגרי"ש אלישיב מקבל לידו את הספרים שיצאו לאור זה עתה "יחיד ודורו" תולדותיו של הגה"צ רבי מרדכי צוקרמן

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15591
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: פרושי התלמוד החדשים - דיון

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' יולי 22, 2011 6:57 pm

בעבר ספרתם שיש שם על ה'דבר אברהם', אולי תעלו כמה עמודים משם?

חרט
הודעות: 432
הצטרף: א' יוני 19, 2011 2:24 am

Re: פרושי התלמוד החדשים - דיון

הודעהעל ידי חרט » א' יולי 24, 2011 2:33 am

בעקבות בקשתו של איש ספר להעלות קטעים מהדבר אברהם, מעניין להביא ממה שצוטט במוסף שבת קודש האחרון מתוך הספר "יחיד ודורו" - וזה גם יקשר בין "יחיד ודורו" לנושא האשכול דנן:
סיפר רבי מרדכי [צוקרמן] על ימיו בגטו קובנה בהם היה מגיע לשמש את הדבר אברהם בימיו האחרונים: "הייתי מגיע אליו בנוגע לכתבים שלו... הכנתי שלושה מספריו לדפוס: ספר זכרונות מימי חייו בוולוז'ין ................. מכל מה שכתב בספריו שערכתי לדפוס אינני זוכר אלא דבר אחד שכתב בספר הזכרונות, הוא הציע שיקחו כמה בחורים בעלי כשרונות שילמדו את כל הש"ס במשך שלוש וחצי שנים בהספק של שני דפים ליום, וילמדו את הש"ס רק בפירוש אחד הכי פשוט. וכגון, אם פירושו של רש"י מוקשה, ילמדו לפי ביאורם של התוספות וכדומה..."

חרט
הודעות: 432
הצטרף: א' יוני 19, 2011 2:24 am

Re: פרושי התלמוד החדשים - דיון

הודעהעל ידי חרט » א' יולי 24, 2011 6:18 pm

ואולי המאיר באמת יחכימנו ויטעימנו מהספר?!
לפי הציטוטים נראה שיש שם חומר מקורי רב!


הבל הבלים
הודעות: 89
הצטרף: א' אוגוסט 29, 2010 11:39 pm

Re: פרושי התלמוד החדשים - דיון

הודעהעל ידי הבל הבלים » ו' אוגוסט 12, 2011 10:21 am

מתחיל עם החסידים
תולעת ספרים07 כתב:לצערי ואני אומר זאת בצער רב אצל החסידים אכן כמעט ולא נמצא מרא דכוליה תלמודא – יש אומרים שהאדמו"ר מלובאביטש והשפע חיים זי"ע היו אחרונים בזה - אצל הליטאים יש ויש - וראה מה שהביא איש ספר שהחזו"א כתב להעיד כך על מרן שר התורה הגרח"ק שליט"א.
באיזשהו מקום החסידים פשטו את הרגל בקטע הזה והדברים ידועים – אקווה שלא יסקלוני אך מה לעשות שהמציאות עובר על כל דמיון...

עפ"ל, ואין צורך להשיב לסומא שלא נפתחו עיניו.

ממשיך גם עם יוצאי הישיבות
תולעת ספרים07 כתב:אין זה כל פלא שהרבה אברכים צעירים יוצאי הישיבות של היום לא מצליחים להבין מהרש"א ואינם יודעים לחשבן מה סברו התוס' בההוי אמינא ומה סברו במסקנא.

ואין לנו להישען אלא על התולעת שלא יצא מביצתו,

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: פרושי התלמוד החדשים - דיון

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ו' אוגוסט 12, 2011 10:55 am

אין לי כל קשר לדיון המתקיים בפורום בחדרי חדרים מעולם לא כתבתי שם....
ואני פונה למנהלי האתר יואילו בטובם למחוק את דברי ההבל של הבל הבלים....
הוא בכוח מנסה לייחס את הדיון שם אלי
ואני מכריז קבל עם ועדה להד"ם

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: פרושי התלמוד החדשים - דיון

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ו' אוגוסט 12, 2011 12:04 pm

דרך אגב: נזכרתי בווארט יפה ששמעתי בשם האדמו"ר מסאטמר זי"ע
שכתב להקשות מהו שאמרו בגמ' להוציא מלבם של צדוקים....
האם מפני שעשו היפך מהצדוקים על ידי כך מוציאים מלבם של צדוקים, ולכאו' אין לזה פשט.
ואמר לתרץ באופן זה...
שהנה לפעמים אנשים מסתתרים והם מציגים את עצמם - דרך משל יש אנשים שיש להם סימפטיה למדינת ישראל וכדו' אך לא יגידו כלום, כי אין זה מתאים וכו וכו
אך ברגע שתקח דגל ותשרוף את זה לעיניהם הם לא ישלטו בעצמם ויקפצו....
ובזה כתב ליישב את מה שאמרו להוציא מלבם של צדוקים...
לפעמים אינך יודע מי עומד מולך אם הוא צדוקי בלב אם לאו
ולכן עשו כל מיני דברים היפך הצדוקים כדי להוציא מלבם - כלומר, כדי שיקפצו ואז יידעו מיהם הצדוקים..
ולמה נזכרתי בווארט...
כי פתאום לאחר הדיון בש"ס שוטנשיין וכו' שאני מאוד מעריך וכו וכו
פתאום קופצים להם כל מיני ניקים מוזרים אשר לא ידעתי אותם קודם
לפתע נאספו עלי נכים ופסחים אשר לא ידעתי קרעו ולא דמו וכפי שאמר דוד המלך ע"ה....

אורח לרגע.
הודעות: 137
הצטרף: ו' דצמבר 24, 2010 1:56 pm

Re: פרושי התלמוד החדשים - דיון

הודעהעל ידי אורח לרגע. » ו' אוגוסט 12, 2011 12:12 pm

כנראה הסגנון האצילי והמעודן שלך יחד עם כבוד הבריות אשר בו חוננת הוציא אותם מרבצם.
לא כולם רגילים לנוסח כזה של הודעות מלאות צוף ודבש, תבין.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: פרושי התלמוד החדשים - דיון

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ו' אוגוסט 12, 2011 12:17 pm

אומרים
אורח לרגע רואה כל פגע
מרוב הפגעים שכבודו רואה כאן אני נוטה להאמין שאינך אורח לרגע, אלא משהו מאוד ענתיקה....
האמן לי שהייתי נותן לך תעסוקה במכון שלי - ותוכל קצת לשחרר את הפורום...
--
בכל אופן:
לא הבנתי על מה כתבת לענות לי
אין לכך כל קשר למה שכתבתי לעיל מזה ולמה שכתב קודמי בהבל פיו הבל הבלים אמר קהלת....
אורח היה קצת ממוקד בטרם אתה עונה.
--
ומדוע הוציא אותו מרבצו הדיון הזה דווקא....
דרך אגב בדקתי את ההודעות שלי והם מלאי דבש וצופים שפתיים ישק כפתור ופרח....
כמובן שאם אני כותב תגובה באמצע סוגיא שאני שקוע בה זה יוצא פחות מוצלח...
אך אני מדבר על גורף...
--
בכל אופן גם מי שעוקב אחר ההודעות שלי רואה להדיא שאיני כותב טיוטיות קודם - ואפשר שמטעם זה איני יוצא לפעמים מספיק ברור - ומכאן מודעה רבה שכל התגובות שלי הם בדרך כלל תוך כדי שאני שקוע בסוגיא אחרת ואני גם בדרך כלל עונה על האשכול הראשון שאני פוגש בה....
נערך לאחרונה על ידי תולעת ספרים07 ב ו' אוגוסט 12, 2011 12:22 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אורח לרגע.
הודעות: 137
הצטרף: ו' דצמבר 24, 2010 1:56 pm

Re: פרושי התלמוד החדשים - דיון

הודעהעל ידי אורח לרגע. » ו' אוגוסט 12, 2011 12:22 pm

פשוט עלו לי אסוציאציות מפגישתנו הקודמת, זה הכל.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: פרושי התלמוד החדשים - דיון

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ו' אוגוסט 12, 2011 12:23 pm

יש טיפול בשם פוסט טראומה - איני זוכר את השם במדיוק...
דרך אגב:
אנחנו מכירים???


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 317 אורחים