נשאלתי כדלהלן מא' שאינו נמנה בין חברי הפורום, איזו שאלות/דיוקים שיש לו על המד"ר פ' ויצא, כל הנוסח דלהלן הוא שלו. בתשוח"ח מראש למסייעין בהפניות ומ"מ וסימוכין (לכאו' בעיקר אלו הז'אנר של ספרי דרוש, אבל הכל יתקבל ברצון. העדפה כמובן לספרים מהדורות שקדמו לנו ולמע' בקודש), ובעיקר - מקומות שיתרצו ויבארו בהתאם, אם כאן בפורום ואם באישי.
בבראשית רבה פס"ח, ג - על הפסוק שבתחילת פ' ויצא - איתא כך (בתוס' קצת ביאור בפשט):
[כמעין הקדמה: יעקב אבינו נטל ע"ע נסיעה ארוכה כדי למצוא אשה ראוי'ה. וע"ז, המדרש יעסוק בנושא בכלל דמציאות זווג הגון, וכן בפרט בנדון דיעקב אבינו].
ר' אבהו פתח (משלי יט, יד): "בית והון נחלת אבות ומה' אשה משכלת". [וכפי שמפרש בעץ יוסף כאן, דעל-אף שמציאת זווג לוקח הרבה מאמץ ועוד דברים - הנה הוא רק השם ית' המספקו עם זווג ההגון לו ובמילא מתאים ביותר להפנות אליו ית' בענין זה]
רבי פנחס בשם ר' אבהו מצינו בתורה בנביאים ובכתובים שאין זיווגו של איש אלא מן הקב"ה.
בתורה מנין (בראשית כד, נ): "ויען לבן ובתואל ויאמרו מה' יצא הדבר".
בנביאים (שופטים יד, ד): "ואביו ואמו לא ידעו כי מה' הוא".
בכתובים היינו דכתיב "ומה' אשה משכלת".
עכ"ל המדרש.
ולכאו', כמה דברים יש לדייק ולשאול בדברי המדרש.
א) למה ר' אבהו צריך להביא התחלת הפסוק "בית והון נחלת אבות", הלא עיקר הראי' היא מהתיבות "ומה׳ אשה משכלת" שבפסוק?
ב) גם בדברי ר' אבהו: למה תופס פסוק בקהלת - שהוא ב'כתובים'-, ולא מתורה (וכפי שהר' פנחס בהמשך אומר משמו!): "מה' יצא הדבר" ?
ג) מה מוסיף ר' אבהו (ברישא דהמדרש) על מש"כ ר' פנחס בשם ר' אבהו שבהמשך, הרי הכל נכלל במה שאמר ר' פנחס בשמו?
ד) בהמשך לאות א', הרי רואים שר' פנחס אכן מביא רק התיבות ומה' אשה משכלת, ולא התחלת הפסוק?
ה) מהי ההוכחה ש"מה׳ אשה משכלת", קאי על שידוכים. אולי הכוונה על שכל גרידא.. ?
ע"כ דברי השואל. ושוב, ברצונו שיובאו הפניות, מ"מ או סימוכין לשאלות הנ"ל - ובעיקר, כמובן - גם על אלו המתרצים ולא רק נשארים בצ"ע.