מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ויקץ נח מיינו וידע את אשר עשה לו בנו הקטן, מדוע נענש נח בעונש זה?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

ויקץ נח מיינו וידע את אשר עשה לו בנו הקטן, מדוע נענש נח בעונש זה?

הודעהעל ידי אישצפת » ב' אוקטובר 26, 2020 2:56 pm

האם נכתב באיזהו מקומ'ן בשל מה אירע לנח כן?
הן אמת שדרשו שנתחלל בזה ששתה יין ולא למד מאדם הראשון שאכל מפרי הגפן והביא כליה לעולם. אולם שאלתי היא איפה מדוע אירע לו דווקא כך.
לשם השוואה בלוט שנשתכר על ידי בנותיו ושכבו עמו נכתב במדרש תנחומא פרשת וירא סימן יב
מכאן אתה למד שבשעה שנתפרש מן אברהם וכתיב בו ויבחר לו לוט את כל ככר הירדן זה סדום, ראה לוט שהיו אנשי סדום שטופין בזמה בחר בסדום להיות עושה כמעשיהן, מנין שכן הוא אומר להם הנה נא לי שתי בנות וגו' בנוהג שבעולם אדם מוסר עצמו ליהרג על בנותיו ועל אשתו והורג או נהרג וזה מוסר בנותיו להתעלל בהם, אמר לו הקדוש ברוך הוא חייך לעצמך אתה משמרן ולבסוף תינוקות של בית רבן משחקין וקורין ותהרין שתי בנות לוט מאביהן, אמר רב נחמן מנין שכל מי שהוא להוט אחר בולמוס של עבירה סוף מאכילין אותו מבשרו, מלוט

ובמדרש רבה פרשה נא סימן ט
אמר רב נחמן בר חנין כל מי שהוא להוט אחר בולמוס של עריות סוף שמאכילין אותו מבשרו, רבי יודן דמן גלוי ורבי שמואל בר נחמן תרוויהון אמרי משום רבי אליהועיני אין אנו יודעים אם לוט נתאוה לבנותיו אם בנותיו נתאוו לו, מן מה דכתיב לתאוה יבקש נפרד, הוי לוט נתאוה לבנותיו ובנותיו לא נתאוו לו

אולם בנח לא מצאנו חלילה דברים כאלה. ומדוע נענש כך?.
נערך לאחרונה על ידי אישצפת ב ב' אוקטובר 26, 2020 7:45 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: ויקץ נח מיינו וידע את אשר עשה לו בנו הקטן, מדוע נענש נח בעונש זה?

הודעהעל ידי אישצפת » ג' אוקטובר 27, 2020 8:08 pm

לכאורה נראה שיש בזה מחלוקת בין המדרש רבה לזהר חדש
דהנה במדרש רבה פרשה לה איתא
רבי יהודה אמר: לפי שעבר על הציווי לפיכך נתבזה.

והחזקוני כתב בביאור הדברים
לפי שעבר על ציווי תשמיש נתבזה ונסתרס מדה כנגד מדה.

אולם בזהר חדש דף כג ע"א איתא
אמר רבי יהודה בן פזי, מה היה עונשו של נח (שלא ביקש רחמים על דורו), שיצא חגר ברגליו מן התיבה, ושכב ונתבזה והתלוצץ עליו בנו, ועשה לו מה שעשה.

יהושע100
הודעות: 306
הצטרף: ג' אוקטובר 02, 2018 1:21 pm

Re: ויקץ נח מיינו וידע את אשר עשה לו בנו הקטן, מדוע נענש נח בעונש זה?

הודעהעל ידי יהושע100 » ד' אוקטובר 28, 2020 9:58 am

מקור אין לי אבל סברא יש.

שאלני לפני איזה זמן יהודי מה ראה נח לקלל את חם עד סוף כל הדורות. ודאי שחם היה ראוי לעונש אך מדוע גם לדורות הבאים?
ואמרתי לו שלענ"ד ששורש מעשהו של חם הינו הייאוש מהיכולת לתקן את העולם. דהיינו רואה חם את הכליה שגזר השי"ת על האדם ומתייאש מהיכולת של האדם להופיע בעולם שם שמים ומסיק שאין דרך תיקון, וזה כנגד רצון ה' ית' שברא את העולם לתכלית (וממילא ידוע שא' כזה שחושב שאין עתיד מתוקן יעשה כל הרעות והתועבות ואכמ"ל) וברב קוק זצ"ל איתא כ"פ ששורש הרשעה הוא היאוש מהיכולת לתקן וממילא לפעול להביא את הטוב.
ובזה ביארתי מה שנחלקו חז"ל מה חטאו של חם היה. חד אמר סרסו וחד אמר רבעו והיינו לכו"ע ב' מעשים שמבטאים את חוסר הרצון להמשיך ולקיים העולם ע"י תולדות (מ"ד סרסו פשיטא ומ"ד רבעו היינו שמרביעת זכר אין תולדות) וע"כ קיללו נח מידה כנגד מידה לדורות הבאים.

אח"כ אמר לי מו"ח ששאל את הרב טאו שליט"א מכיוון אחר והדברים מתיישבים כמין חומר, דרואים שנח עצמו התייאש גם כן מתיקון העולם שהרי ביציאה מהתיבה הנטיעה הראשונה שנטע - דהיינו הפעולה הראשונה של תיקון העולם ובנינו לאחר המבול - הינה כרם בשביל להשתכר. בחינת תנו שכר ויין למרי נפש. וע"ז מתחו ביקורת בחז"ל כמבואר ברש"י ב' המדרש עד שאמרו שמראש שנכנס לתיבה לקח עימו זמורות של גפן ולא של דבר אחר. והרב טאו ענה לו שאכן כך מסתבר מאוד.

וממילא מידה כנגד מידה. דנח פתח בבניין העולם ע"י שכרות ללא אומץ וגבורה לתקן עולם במלכות ה' יתברך מכיון שהתייאש מהיכולת של העולם להיבנות מחדש בצורה ישרה וממילא נענש בזה.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ויקץ נח מיינו וידע את אשר עשה לו בנו הקטן, מדוע נענש נח בעונש זה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 28, 2020 1:04 pm

ויש לצרף לזה את עצם הייאוש של נח מהעולם בזה שבנה את התיבה ולא החזיר את האנשים בתשובה ולא התפלל עליהם וכיו"ב.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 207 אורחים