מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' פברואר 21, 2023 7:01 pm

במשנ"ב ושעה"צ שם מבואר שמי שלא רק אמתו קצרה [וכל גופו בינוני] אלא כל גופו ננס משערים לגביו ד"א לעניין איסור ד"א ברה"ר בשבת באמות דידיה [כמו לגבי מי שכל גופו ארוך המבואר שם בשו"ע שמודדים לו באמה דידיה], ומיד כשהוא מעביר מרחק ד"א דידיה הוא עובר איסור שבת, אף שלשאר בני אדם עדיין אין זה מרחק ד"א לעניין זה.

ומחדש הגר"ד לנדו שכל [ילד] קטן הוא בכלל זה, ננס בכל גופו, וממילא [אף שהילד עצמו איסורי שבת שלו הם רק מדין חינוך (מגיל חינוך, ובאם הוא דין על הילד ולא על האבא, וכשלא הגיע לחינוך אם עושה להנאתו לא מצוה אביו להפרישו), אבל] לאביו אסור מדאורייתא לומר לו להעביר מרחק זה ברה"ר בשבת, אף שלאבא עצמו מותר להעביר מרחק זה [שאינו נחשב עבורו מרחק ד"א, כי עבור האבא משערינן באמה של כל אדם, או באיש ארוך בכל גופו משערינן באמה דידיה כמבואר שם בשו"ע כנ"ל], כי האבא מצווה על שביתת בנו, ואסור שבנו יעשה מלאכה בשבת לדעת האב, ועבור הבן שהוא [ילד] קטן משערינן ד"א אלו באמות דידיה שהן קטנות וכשהוא מעביר מרחק זה כבר הוי מלאכה לגביו, וא"כ האבא שאמר לו להעביר מרחק זה עבר על איסור שביתת בנו הקטן ממלאכה.

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי זיז שדי » ג' פברואר 21, 2023 8:10 pm

כדכד כתב:
כדכד כתב:חידה נוספת - תפקיד מסויים שנזכר גם לגבי נביא
אך נזכר שלש פעמים אצל שני מלכים שונים ובכולם (אצל המלכים) בקשר מסויים למורד או מרידה במלכות

הפתרון הוא: "הצפה".
נזכר בשמואל ב פרק יג, לד לגבי חזרת בני המלך ממשתה אבשלום בו הרג את אמנון והיה התחלה של מרד בדוד:
וַיִּבְרַ֖ח אַבְשָׁל֑וֹם וַיִּשָּׂ֞א הַנַּ֤עַר הַצֹּפֶה֙ אֶת־עינו עֵינָ֔יו וַיַּ֗רְא וְהִנֵּ֨ה עַם־רַ֜ב הֹלְכִ֥ים מִדֶּ֛רֶךְ אַחֲרָ֖יו מִצַּ֥ד הָהָֽר:
ונזכר שוב לגבי אבשלום בסיום המרד לאחר שנהרג אבשלום:
שמואל ב פרק יח, כד- כז:
וְדָוִ֥ד יוֹשֵׁ֖ב בֵּין־שְׁנֵ֣י הַשְּׁעָרִ֑ים וַיֵּ֨לֶךְ הַצֹּפֶ֜ה אֶל־גַּ֤ג הַשַּׁ֙עַר֙ אֶל־הַ֣חוֹמָ֔ה וַיִּשָּׂ֤א אֶת־עֵינָיו֙ וַיַּ֔רְא וְהִנֵּה־אִ֖ישׁ רָ֥ץ לְבַדּֽוֹ:
וַיִּקְרָ֤א הַצֹּפֶה֙ וַיַּגֵּ֣ד לַמֶּ֔לֶךְ וַיֹּ֣אמֶר הַמֶּ֔לֶךְ אִם־לְבַדּ֖וֹ בְּשׂוֹרָ֣ה בְּפִ֑יו וַיֵּ֥לֶךְ הָל֖וֹךְ וְקָרֵֽב:
וַיַּ֣רְא הַצֹּפֶה֘ אִישׁ־אַחֵ֣ר רָץ֒ וַיִּקְרָ֤א הַצֹּפֶה֙ אֶל־הַשֹּׁעֵ֔ר וַיֹּ֕אמֶר הִנֵּה־אִ֖ישׁ רָ֣ץ לְבַדּ֑וֹ וַיֹּ֥אמֶר הַמֶּ֖לֶךְ גַּם־זֶ֥ה מְבַשֵּֽׂר:
וַיֹּ֙אמֶר֙ הַצֹּפֶ֔ה אֲנִ֤י רֹאֶה֙ אֶת־מְרוּצַ֣ת הָרִאשׁ֔וֹן כִּמְרֻצַ֖ת אֲחִימַ֣עַץ בֶּן־צָד֑וֹק וַיֹּ֤אמֶר הַמֶּ֙לֶךְ֙ אִֽישׁ־ט֣וֹב זֶ֔ה וְאֶל־בְּשׂוֹרָ֥ה טוֹבָ֖ה יָבֽוֹא:

ובפעם השלישית לגבי המרד של יהוא ביהורם בן אחאב:
במלכים ג פרק ט, יז -יח וְהַצֹּפֶה֩ עֹמֵ֨ד עַֽל־הַמִּגְדָּ֜ל בְּיִזְרְעֶ֗אל וַיַּ֞רְא אֶת־שִׁפְעַ֤ת יֵהוּא֙ בְּבֹא֔וֹ וַיֹּ֕אמֶר שִׁפְעַ֖ת אֲנִ֣י רֹאֶ֑ה וַיֹּ֣אמֶר יְהוֹרָ֗ם קַ֥ח רַכָּ֛ב וּֽשְׁלַ֥ח לִקְרָאתָ֖ם וְיֹאמַ֥ר הֲשָׁלֽוֹם:
(וַיֵּלֶךְ֩ רֹכֵ֨ב הַסּ֜וּס לִקְרָאת֗וֹ וַיֹּ֙אמֶר֙ כֹּֽה־אָמַ֤ר הַמֶּ֙לֶךְ֙ הֲשָׁל֔וֹם וַיֹּ֧אמֶר יֵה֛וּא מַה־לְּךָ֥ וּלְשָׁל֖וֹם סֹ֣ב אֶֽל־אַחֲרָ֑י וַיַגֵּ֤ד הַצֹּפֶה֙ לֵאמֹ֔ר בָּֽא־הַמַּלְאָ֥ךְ עַד־הֵ֖ם וְלֹֽא־שָֽׁב:
לגבי נביא נזכר ביחזקאל לג

כנראה עשית חיפוש של המילה, כי התפקיד נזכר גם אצל שאול בלשון 'ויראו הצפים לשאול' ובישעיה (על בלשאצר) לך העמד המצפה

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי כדכד » א' פברואר 26, 2023 4:51 pm

זיז שדי כתב:
צופה_ומביט כתב:
זיז שדי כתב:
צופה_ומביט כתב:חידה הלכתית:

איזה דבר [המצוי אצל כל אדם ובתדירות די גבוהה] מותר לאבא לעשותו, אבל אסור לאבא לומר לבנו קטן לעשותו, ולא רק מדין חינוך אלא אף מאיסור דאורייתא.

לכתוב תפילין ומזוזות לאחר

לא

תגיד שלא לכך התכוונת....

אולי זה באמת לא נכון כי אין איסור לקטן לכתוב סת"ם אלא שלא יוצאים בזה

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי כדכד » א' פברואר 26, 2023 4:54 pm

חידה לפורים:
א. שני שמות של גברים מהמגילה באותן אותיות חוץ מאחת.

ב. שני שמות של גברים מהמגילה שהאתיות אותן אותיות אבל בסדר הפוך.

הריני מוסר מודעה לפניכם שבכל חידה שאני שואל אם יש כמה אין זה אומר שלא יהיו עוד כאלה

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי זיז שדי » א' פברואר 26, 2023 5:47 pm

כדכד כתב:
זיז שדי כתב:
צופה_ומביט כתב:
זיז שדי כתב:
צופה_ומביט כתב:חידה הלכתית:

איזה דבר [המצוי אצל כל אדם ובתדירות די גבוהה] מותר לאבא לעשותו, אבל אסור לאבא לומר לבנו קטן לעשותו, ולא רק מדין חינוך אלא אף מאיסור דאורייתא.

לכתוב תפילין ומזוזות לאחר

לא

תגיד שלא לכך התכוונת....

אולי זה באמת לא נכון כי אין איסור לקטן לכתוב סת"ם אלא שלא יוצאים בזה

אמרתי שהוא אומר לכתוב תפילין לאחר, שהאב עובר משום לפני עיור.

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי זיז שדי » א' פברואר 26, 2023 5:49 pm

כדכד כתב:חידה לפורים:
א. שני שמות של גברים מהמגילה באותן אותיות חוץ מאחת.

ב. שני שמות של גברים מהמגילה שהאתיות אותן אותיות אבל בסדר הפוך.

הריני מוסר מודעה לפניכם שבכל חידה שאני שואל אם יש כמה אין זה אומר שלא יהיו עוד כאלה

א - בגתא ואבגתא. אריסי ארידי
ב - שתר תרש

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי כדכד » א' פברואר 26, 2023 5:58 pm

זיז שדי כתב:
כדכד כתב:חידה לפורים:
א. שני שמות של גברים מהמגילה באותן אותיות חוץ מאחת.

ב. שני שמות של גברים מהמגילה שהאתיות אותן אותיות אבל בסדר הפוך.

הריני מוסר מודעה לפניכם שבכל חידה שאני שואל אם יש כמה אין זה אומר שלא יהיו עוד כאלה

א - בגתא ואבגתא.
ב - שתר תרש


ב. הוא מה שכיוונתי
א. לא לזו כוונתי כי אם שמספר האותיות בשני השמות שווה וגם אלו אותן אותיות חוץ מאחת שמשתנה.
עכשו ראיתי שנוסף גם אריסי וארידי וזה לכאורה מתאים להגדרה הנוכחית אבל כיוונתי למשהו אחר

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי זיז שדי » א' פברואר 26, 2023 6:02 pm

זיז שדי כתב:
כדכד כתב:חידה לפורים:
א. שני שמות של גברים מהמגילה באותן אותיות חוץ מאחת.

ב. שני שמות של גברים מהמגילה שהאתיות אותן אותיות אבל בסדר הפוך.

הריני מוסר מודעה לפניכם שבכל חידה שאני שואל אם יש כמה אין זה אומר שלא יהיו עוד כאלה

א - בגתא ואבגתא. אריסי ארידי, מהומן ממוכן, בגתא בגתן (בגתנא)
ב - שתר תרש

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי כדכד » א' פברואר 26, 2023 6:07 pm

א. זו עדיין לא היתה כוונתי
,ראיתי שלא כתבתי בפירוש - האותיות השוות בשני השמות נמצאות באותו סדר בשני השמות
לכך בגתא/ בגתן עוד יכול להתאים אז אני מוסיף:
האות השונה היא האות הראשונה בכל שם

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי זיז שדי » א' פברואר 26, 2023 6:10 pm

כדכד כתב:א. זו עדיין לא היתה כוונתי
,ראיתי שלא כתבתי בפירוש - האותיות השוות בשני השמות נמצאות באותו סדר בשני השמות
לכך בגתא/ בגתן עוד יכול להתאים אז אני מוסיף:
האות השונה היא האות הראשונה בכל שם

שתר זתר

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי כדכד » א' פברואר 26, 2023 6:11 pm

אכן
לזה כיוונתי

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' פברואר 26, 2023 6:20 pm

יש גם חרבונא (נשלח להביא את ושתי) וחרבונה (זכור לטוב).
וכן הגי והגא.

אלא שבשני הזוגות האלו - ייתכן שזהו אותו האדם בהטיה שונה, כמקובל פעמים רבות בתנ"ך.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי כדכד » א' פברואר 26, 2023 6:42 pm

הגי והגא מוזכרים באותו הקשר וכבעלי אותו תפקיד ולכן מסתבר מאד שזה אותו אדם
חרבונה מוזכר כאחד מן הסריסים ואף חרבונא היה אחד מן הסריסים כך שמאד מסתבר שזה אותו אדם

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי זיז שדי » ב' פברואר 27, 2023 1:40 am

עזריאל ברגר כתב:יש גם חרבונא (נשלח להביא את ושתי) וחרבונה (זכור לטוב).
וכן הגי והגא.

אלא שבשני הזוגות האלו - ייתכן שזהו אותו האדם בהטיה שונה, כמקובל פעמים רבות בתנ"ך.

א"כ יש גם את מומכן וממוכן, ואת בגתן ובגתנא, ואת אחשורוש, אחשורש, ואחשרש. אלא ודאי כולם אחד הם ולדרשה נשתנה שמם. (חוץ מחרבונה שיש אומרים שהוא הזכור לטוב שנדמה כחרבונא)

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 27, 2023 10:05 am

גם שנדמה אין הכונה שהיו שני אנשים א' חרבונא וא' חרבונה ואליהו נדמה דווקא לחרבונה בה' אלא בפסוק הכוונה לאותו אדם אלא שחז"ל דרשו שאליהו נדמה לו.
כל שאר הדוגמאות הן קרי וכתיב והקרי בכולם אותו דבר וזה ודאי אינה ראיה לעוד אדם בשם דומה

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 27, 2023 7:38 pm

עדיין לא נפתרה החידה הזו
כדכד כתב:עוד חידה:
מה המשותף רק למלכים יואש ויאשיהו מלבד האותיות י' א' ש' ושעל שניהם נאמר שפיקחו על בדק הבית של המקדש

והפתרון הוא: ביואש נאמר: וַתֵּ֡רֶא וְהִנֵּ֣ה הַמֶּלֶךְ֩ עֹמֵ֨ד עַֽל־הָעַמּ֜וּד כַּמִּשְׁפָּ֗ט (מלכים ב יא, יד)
וביאשיהו נאמר: וַיַּעֲמֹ֣ד הַ֠מֶּלֶךְ עַֽל־הָ֨עַמּ֜וּד (מלכים ב כג, ג)

חלא בר חמרא
הודעות: 214
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » ג' פברואר 28, 2023 12:06 am

על איזה הלכות אין 'ערוך השולחן'?

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי זיז שדי » ג' פברואר 28, 2023 2:14 am

חלא בר חמרא כתב:על איזה הלכות אין 'ערוך השולחן'?

רבית

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי זיז שדי » ג' פברואר 28, 2023 2:39 am

ולכבוד פורים - מבואר בגמרא ששאול גרם להמן שיולד.
מה המכנה המשותף בין שאול להמן.
(רמז ישנו עוד אחד בתנ"ך שעשה כן ולא יכל)

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ג' פברואר 28, 2023 2:43 am

זיז שדי כתב:ולכבוד פורים - מבואר בגמרא ששאול גרם להמן שיולד.
מה המכנה המשותף בין שאול להמן.
(רמז ישנו עוד אחד בתנ"ך שעשה כן ולא יכל)

גם אני אהיה מהמתאפקים ורק ארמוז לתשובה.

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי זיז שדי » ג' פברואר 28, 2023 2:46 am

לבנון כתב:
זיז שדי כתב:ולכבוד פורים - מבואר בגמרא ששאול גרם להמן שיולד.
מה המכנה המשותף בין שאול להמן.
(רמז ישנו עוד אחד בתנ"ך שעשה כן ולא יכל)

גם אני אהיה מהמתאפקים ורק ארמוז לתשובה.

יפה מאוד
האם שמת לב שחוץ מהם אין השורש נמצא כלל כי אם כלפי ה' כמה פעמים בישעיה.

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ג' פברואר 28, 2023 8:43 am

משפט שמופיע בברכה אחת פעמיים (שינוי קטן בלשון), ובפעם השנייה הוא מופיע גם עם ראייה.

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ג' פברואר 28, 2023 8:53 am

זיז שדי כתב:
לבנון כתב:
זיז שדי כתב:ולכבוד פורים - מבואר בגמרא ששאול גרם להמן שיולד.
מה המכנה המשותף בין שאול להמן.
(רמז ישנו עוד אחד בתנ"ך שעשה כן ולא יכל)

גם אני אהיה מהמתאפקים ורק ארמוז לתשובה.

יפה מאוד
האם שמת לב שחוץ מהם אין השורש נמצא כלל כי אם כלפי ה' כמה פעמים בישעיה.

אתה צודק במשמעות המקובלת, אבל הראשונים מסבירים שלהתאפק הוא לשון של התחזקות, ובמשמעות זו יש גם את הפסוק ומזיח אפיקים רפה, באיוב יב כא. ועיי"ש ברש"י ומצודות. ועוד כמה פסוקים שמתפרשים כך.
הרד"ק בשורשים מבאר שגם אפיקי מים מתפרש כך, ע"ש חוזק הזרימה.

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ג' פברואר 28, 2023 8:57 am

זיז שדי כתב:
כדכד כתב:א. זו עדיין לא היתה כוונתי
,ראיתי שלא כתבתי בפירוש - האותיות השוות בשני השמות נמצאות באותו סדר בשני השמות
לכך בגתא/ בגתן עוד יכול להתאים אז אני מוסיף:
האות השונה היא האות הראשונה בכל שם

שתר זתר

זרש תרש

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ג' פברואר 28, 2023 8:59 am

זיז שדי כתב:
כדכד כתב:א. זו עדיין לא היתה כוונתי
,ראיתי שלא כתבתי בפירוש - האותיות השוות בשני השמות נמצאות באותו סדר בשני השמות
לכך בגתא/ בגתן עוד יכול להתאים אז אני מוסיף:
האות השונה היא האות הראשונה בכל שם

שתר זתר

בזתא בגתא

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי זיז שדי » ג' פברואר 28, 2023 9:30 am

לבנון כתב:
זיז שדי כתב:
כדכד כתב:א. זו עדיין לא היתה כוונתי
,ראיתי שלא כתבתי בפירוש - האותיות השוות בשני השמות נמצאות באותו סדר בשני השמות
לכך בגתא/ בגתן עוד יכול להתאים אז אני מוסיף:
האות השונה היא האות הראשונה בכל שם

שתר זתר

זרש תרש

החידה היתה שמות גברים דווקא

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 28, 2023 10:44 am

בדיוק בגלל זה היא היתה עם שמות גברים דןןקא
אבל לגבי בזתא בגתא צודק הרב לבנון שהם שמות שווים חוץ מאות אחת שמשתנהושאר האותיות באותו סדר ולא שמתי לב לכך

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי כדכד » ד' מרץ 01, 2023 11:05 am

עוד חידה
כמה ביתנים שלפניהם גינות מוזכרים במגילה

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ד' מרץ 01, 2023 11:45 am

כדכד כתב:עוד חידה
כמה ביתנים שלפניהם גינות מוזכרים במגילה

לא מבין מה החידה כאן.
א, ה. ז, ז. ז, ח

במסתרים
הודעות: 1744
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי במסתרים » ד' מרץ 01, 2023 11:51 am

לבנון כתב:משפט שמופיע בברכה אחת פעמיים (שינוי קטן בלשון), ובפעם השנייה הוא מופיע גם עם ראייה.
חצי תשובה: אין שכחה לפני כסא כבודך

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ד' מרץ 01, 2023 12:02 pm

במסתרים כתב:
לבנון כתב:משפט שמופיע בברכה אחת פעמיים (שינוי קטן בלשון), ובפעם השנייה הוא מופיע גם עם ראייה.
חצי תשובה: אין שכחה לפני כסא כבודך

לא זכיתי להבין את כוונת מר.
אציין בזאת שהתשובה לשאלתי היא לכל הנוסחאות, אשכנז, ספרד, וע"מ. בשאר לא בדקתי, אבל אני מניח שאין שינוי.

במסתרים
הודעות: 1744
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי במסתרים » ד' מרץ 01, 2023 12:35 pm

לבנון כתב:כוונת מר
אין שכחה וכו' בא בתחלת ברכת זכרונות וגם בסופה. חצי תשובה לפי שאין שם ראיה.

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי זיז שדי » ד' מרץ 01, 2023 2:21 pm

לבנון כתב:
כדכד כתב:עוד חידה
כמה ביתנים שלפניהם גינות מוזכרים במגילה

לא מבין מה החידה כאן.
א, ה. ז, ז. ז, ח

בפשטות רק ביתן אחד המוזכר שלש פעמים

חלא בר חמרא
הודעות: 214
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » ד' מרץ 01, 2023 2:40 pm

זיז שדי כתב:
חלא בר חמרא כתב:על איזה הלכות אין 'ערוך השולחן'?

רבית

ויי"נ וע"ז
וכתובות

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי זיז שדי » ד' מרץ 01, 2023 2:45 pm

חלא בר חמרא כתב:
זיז שדי כתב:
חלא בר חמרא כתב:על איזה הלכות אין 'ערוך השולחן'?

רבית

ויי"נ וע"ז
וכתובות

יי"נ וע"ז יתכן שערך אך לא הדפיס מפני פחד וכמו שלא הדפיס נדרים ושבועות עד לאחרונה, אך למה השמיט רבית לא נתברר לי

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי כדכד » ד' מרץ 01, 2023 4:14 pm

זיז שדי כתב:
לבנון כתב:
כדכד כתב:עוד חידה
כמה ביתנים שלפניהם גינות מוזכרים במגילה

לא מבין מה החידה כאן.
א, ה. ז, ז. ז, ח

בפשטות רק ביתן אחד המוזכר שלש פעמים

מוזכר שלש פעמים "גנת הביתן"
אבל לי לא נראה שהכוונה לאותו ביתן (השנים האחרונים כן אבל הם לא אותו ביתן של הראשון)
אולם יתכן שטעיתי
ועל כן זו חידה
מי צודק? הרב לבנון ואני או הרב זיז שדי?
לי לא נראה שאסתר הזמינה את אחשורוש למשתה בבית אחשורוש ולכן מסתבר לי שזה לא אותו ביתן ואולי טעיתי

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ד' מרץ 01, 2023 8:06 pm

כדכד כתב:
זיז שדי כתב:
לבנון כתב:
כדכד כתב:עוד חידה
כמה ביתנים שלפניהם גינות מוזכרים במגילה

לא מבין מה החידה כאן.
א, ה. ז, ז. ז, ח

בפשטות רק ביתן אחד המוזכר שלש פעמים

מוזכר שלש פעמים "גנת הביתן"
אבל לי לא נראה שהכוונה לאותו ביתן (השנים האחרונים כן אבל הם לא אותו ביתן של הראשון)
אולם יתכן שטעיתי
ועל כן זו חידה
מי צודק? הרב לבנון ואני או הרב זיז שדי?
לי לא נראה שאסתר הזמינה את אחשורוש למשתה בבית אחשורוש ולכן מסתבר לי שזה לא אותו ביתן ואולי טעיתי

לא נכנסתי לדון בשאלה אם היה שם גינת ביתן אחד או שנים, אין לי הוכחה שזה אחד, ואין הכרח לומר שהיו שנים.
לא ראיתי בזה חידה, יען כי בין כך ובין כך הפסוקים מוכרים וידועים לכל, וכ"א יפרשם כהבנתו.

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ד' מרץ 01, 2023 8:10 pm

לבנון כתב:משפט שמופיע בברכה אחת פעמיים (שינוי קטן בלשון), ובפעם השנייה הוא מופיע גם עם ראייה.

התשובה נמצאת בברכת יוצא אור.
ובטובו מחדש בכל יום תמיד מעשה בראשית

המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית. כאמור לעשה אורים גדלים כי לעולם חסדו

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי זיז שדי » ד' מרץ 01, 2023 8:59 pm

.
נערך לאחרונה על ידי זיז שדי ב ד' מרץ 01, 2023 10:27 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי זיז שדי » ד' מרץ 01, 2023 9:43 pm

והנה מילה יחודית הנמצאת בפני עצמה רק בשלש ברכות הסמוכות זו לזו, כאשר מאוד קל למצוא ההקשר למרות שלכאורה אין למילה שום שייכות לברכה.
המילה נמצאת בעוד שלש ברכות אך תמיד בסמיכות למילה אחרת ובעוד נוסח תפילה שלאו דווקא ברכה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 213 אורחים