מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עושה מעשה עמך

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
שומע תפילה
הודעות: 6
הצטרף: ד' יולי 31, 2019 1:07 pm

עושה מעשה עמך

הודעהעל ידי שומע תפילה » ד' דצמבר 09, 2020 7:44 pm

אם האבא אינו עושה מעשה עמך אין הבנים חייבים בכבודו - ראה בבא קמא צד: וש"נ.

א. מתי נקרא שאינו עושה מעשה עמך, האם אם גם כשעבר פעם אחת עבירה כגון שאכל נו"ט או גזל, כבר פקע ממנו שם עושה מעשה עמך?
ולכאורה מהגמרא בבא קמא הנ"ל מוכח שגם בפע"א נקרא אינו עושה מעשה עמך, דאם לא כן יכלו לתרץ שם דהאבא לקח רק פעם אחת ריבית והניח לבניו, ובפע"א לא נקרא שאינו עושה מעשה עמך, ולא להדחק שעשה תשובה ומת ולא הספיק להחזיר וכו'. (בפרט למ"ד דתשובה מילתא דלא שכיחא היא)

ב. עבר עבירה בשוגג כגון שאכל נו"ט בשוגג וכו ', האם כבר נקרא שאינו עושה מעשה עמך? ואם נאמר שבשוגג עדיין נקרא עושה מעשה עמך, יכלו לתרץ בגמרא שם שהניח להם אביהם ריבית מיירי שהיה שוגג ולא להדחק שעשה תשובה ומת וכו'.

יש מי שבירר הדברים?

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: עושה מעשה עמך

הודעהעל ידי יבנה » ד' דצמבר 09, 2020 9:08 pm


שטיינער
הודעות: 237
הצטרף: ד' ינואר 04, 2012 12:56 pm

Re: עושה מעשה עמך

הודעהעל ידי שטיינער » ד' דצמבר 09, 2020 10:05 pm

יבנה כתב:https://ethics.tzohar.org.il/%D7%A0%D7%A9%D7%99%D7%90-%D7%91%D7%A2%D7%9E%D7%9A-%D7%91%D7%A2%D7%95%D7%A9%D7%94-%D7%9E%D7%A2%D7%A9%D7%94-%D7%A2%D7%9E%D7%9A/



חסום אצלי

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: עושה מעשה עמך

הודעהעל ידי יבנה » ד' דצמבר 09, 2020 10:14 pm

שטיינער כתב:
יבנה כתב:https://ethics.tzohar.org.il/%D7%A0%D7%A9%D7%99%D7%90-%D7%91%D7%A2%D7%9E%D7%9A-%D7%91%D7%A2%D7%95%D7%A9%D7%94-%D7%9E%D7%A2%D7%A9%D7%94-%D7%A2%D7%9E%D7%9A/



חסום אצלי

מהדורה קודמת של המאמר
http://asif.co.il/download/kitvey-et/zo ... 03%204.pdf

שומע תפילה
הודעות: 6
הצטרף: ד' יולי 31, 2019 1:07 pm

Re: עושה מעשה עמך

הודעהעל ידי שומע תפילה » ה' דצמבר 10, 2020 12:23 am

וכתב לי הגרי"ח סופר שליט"א עיין ריטב"א ז"ל מכות (י"ב א' ד"ה ותסברא) שכתב דבשוגג מיקרי עושה מעשה עמך, ולכאורה לפי זה קשה דהוה מוקי תלמודא דהאב לקח בריבית בשוגג ובכהאי גוונא מיקרי עושה מעשה עמך ועיין בהגהות הרש"ש ז"ל יבמות כ"ב ב' ודוק.

ועיין בספר מנחת חינוך מצוה ר"ס אות י"ז שכתב: דין זה דמבואר בהלכות ממרים פ"ה הי"ב) דאם אינו עושה מעשה, עמך פטור בקללה ואפילו [על] אב ואם, ולא נתברר לי אי דוקא שהוא רשע על כל פנים מפסולי עדות דנקרא רשע הוא דאינו חייב, אבל אם אינו פסול לעדות כגון דעבר על לאו שאין בו מלקות דלאו רשע הוא, אפשר דחייב. ואפשר כיון דמבואר בלשון עושה מעשה עמך, כל שעבר איזה עבירה, ואפשר אף עבירה דרבנן הוא בכלל אין עושה מעשה עמך עד שיעשה תשובה.

ועוד עיין במנחת חינוך מצוה מח אות ד שכתב: אם היו אביו ואמו רשעים פטור על מכתן, כמבואר כאן בסנהדרין פ"ה ע"א וביבמות כ"ב ע"ב, דבעינן עושה מעשה עמך. וגדר מעשה עמך אינו מבואר עד היכן הוא, ואף שרש"י כאן בסנהדרין פירש דכיון שעבר עבירה שיש בה מיתה לאו עושה מעשה עמך הוא, וכן פירש ביבמות כיון דבא על הערוה,ע"ש, א"כ אפשר דוקא עבירות חמורות שיש בהם מיתה או כרת. אך בבבא מציעא ס"ב ע"א לענין פרה של רבית אמרינן ג"כ דהוה ליה אינו עושה מעשה עמך, ורש"י כאן פירש כן, כיון דבאמת מיירי כן. א"כ אפשר לפי זה דבאיזו עבירה שעבר במזיד, אפילו מצות עשה, הוי ליה אינו עושה מעשה עמך, וצ"ע בזה. [וכאן לא כתב שגם בעובר על דרבנן מיקרי אינו עושה עמך].

וחזר וכתב במנחת חינוך שם אות טו: והנה הבאתי לעיל (אות ד) דבאביו ואמו רשעים אינו חייב על מכתם, דהוו להו אינו עושה מעשה עמך. ואם עבר עבירה בשוגג אם הוי עושה מעשה עמך, לכאורה, ביבמות כ"ב ע"ב דמקשה הש"ס אהא דממזר חייב על הכאת וקללת אביו הא אינו עושה מעשה עמך, ותירץ בשעשה תשובה, והוה ליה לתרץ דהיה שוגג, אלא על כרחך דאף בשוגג אינו עושה מעשה עמך.

אך באמת אינה סברא, כיון דהיה שוגג בודאי הוי ליה עושה מעשה עמך, אך אם נודע לו השוגג, כיון דגם שוגג צריך תשובה, א"כ אם לא עשה תשובה הוי ליה בזה עצמו אינו עושה מעשה עמך כיון דאינו עושה תשובה, ואין זה סברא לאוקמי המשנה בשוגג ולא נודע לו כלל, על כן אוקמהו בשעשה תשובה. וגדר התשובה שיהיה עושה מעשה עמך אינו מבואר בעבירות שאין בהן חזרת ממון, וצריך לומר דזהו לפי ראות אנשים אם עשה תשובה אמיתית, אף דתשובה בלב סגי, עיין קידושין מ"ט ע"ב המקדש וכו' שמא הרהר תשובה וכו', מ"מ זה אינו ידוע, ואין יכולים להורגו מספק, אך עשה תשובה כפי הנראה לאנשים שהוא תשובה, הוי ליה עושה מעשה עמך. ולפי מה שכתבנו דבשוגג ולא עשה תשובה הוי ליה אינו עושה מעשה עמך כיון שעבר על מצות עשה דתשובה דהיא רק מצות עשה, א"כ נראה דבכל העבירות אפילו עבר רק על מצות עשה הוי ליה אין עושה מעשה עמך. ועיין תוס' יבמות שם ד"ה כשעשה, נראה שם דאף כשהוציא שם שמים לבטלה כל זמן שלא עשה תשובה הוי ליה אין עושה מעשה עמך, א"כ הוא הדין בכל עבירות שבתורה, כן נראה לי עכ"ל.

ובהגהות שם כבר הביאו שהריטב"א מכות י"ב א' ד"ה ותסברא כתב דבשוגג מיקרי עושה מעשה עמך, ולפי זה קשה דהוה מוקי תלמודא דהאב לקח בריבית בשוגג ובכהאי גוונא מיקרי עושה מעה עמך וכנ"ל ועיין מה האריך בענין זה בשו"ת קב זהב סימן ב' דף י"א ע"א והלאה ע"ש. ועוד יש להאריך ואכמ"ל עכ"ד שליט"א.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 294 אורחים