ברצוני להציג אותם לפני תלמידי החכמים דפה, ואין לי ספק שיהיה בידם לסייע.
[א] ורצועה של יד, צריכה שתהא ארוכה כדי לשלש סביב אמה ג' פעמי'ם, ויש אומרי'ם: סביב אצבע.
לשיטה האחרונה לא מצאתי מקור מפורש. וכתבתי בהערתי כך:
איני מכיר דעה כזו בראשונים. וכנראה שיטה זו מבוססת על פירוש רש"י בכמה מקומות בתלמוד, ש"אצבע צרדה" היא האצבע הסמוכה לאגודל (והיא הנקראת 'אצבע'), והוא סובר כן גם בנוגע לשיעור אורך הרצועות, הנידון בבבלי, מנחות לה ע"ב: "וכמה שיעורייהו?... עד אצבע צרדה", היינו, ששיעור הרצועות נמדד לפי האצבע הסמוכה לאגודל (עי' בפירוש רש"י שם, ד"ה 'פשוט'), אלא שבשונה מדעת רש"י, במנחות שם, שמדובר בשיעור אורך רצועות תפילין של ראש, בעל השיטה שהביא מחברנו סובר כרוב הראשונים (שמעט מהם הובאו לעיל, הערה 17), ש"כמה שיעורייהו..." מדבר באורך רצועות תפילין של יד, והסב אליהן את שיטת רש"י.