מיללער כתב:בכסף משנה על הרמב"ם הל' תמידין ומוספין פ"ב הי"ב מביא מרן את מה שכתב "הר"י בנבנשת ז"ל" בביאור הדין בבמוות תרומת הדשן שצריך לחתות אילך ואיך כדי ליטול מן המאוכלות הפנימיות.
סליחה על הבורות, מי הוא הר"י בנבנשת ז"ל והאם נדפסו חידושיו ממנה העתיק מרן בכס"מ?
מיללער כתב:בכסף משנה על הרמב"ם הל' תמידין ומוספין פ"ב הי"ב מביא מרן את מה שכתב "הר"י בנבנשת ז"ל" בביאור הדין בבמוות תרומת הדשן שצריך לחתות אילך ואיך כדי ליטול מן המאוכלות הפנימיות.
סליחה על הבורות, מי הוא הר"י בנבנשת ז"ל והאם נדפסו חידושיו ממנה העתיק מרן בכס"מ?
וונדרבר כתב:מיללער כתב:בכסף משנה על הרמב"ם הל' תמידין ומוספין פ"ב הי"ב מביא מרן את מה שכתב "הר"י בנבנשת ז"ל" בביאור הדין בבמוות תרומת הדשן שצריך לחתות אילך ואיך כדי ליטול מן המאוכלות הפנימיות.
סליחה על הבורות, מי הוא הר"י בנבנשת ז"ל והאם נדפסו חידושיו ממנה העתיק מרן בכס"מ?
נראה שאינו רבי יהושע בנבנשת בעל שדה יהושע על הירושלמי ובעל שו"ת שער יהושע (אחיו של בעל כנסת הגדולה), כי הוא נולד כמה שנים אחרי פטירת מרן בעל כסף משנה, מרן הכ"מ נפטר בשנת של"ה, ורי"ב נולד בערך 15-20 שנה אח"כ בערך בשנת ש"נ-שנ"ה.
וכבר הקדימני שבענו מטובך.
ואולי הכוונה לרבי יהודה בנבנישתי, ראה בהקדמת שו"ת שער יהושע לרבי יהושע בנבנישתי (הוצאת מכון ירושלים) שמות אבות אבותיו ומשפחתו של המחבר, ושם בעמ' 10 נזכר דון יהודה בנבנישתי, שהיה מראשי הרבנים בשאלוניקי, נולד בספרד בשנת ר"ג, ובגירוש ספרד בשנת רנ"ב עבר לשאלוניקי, עיי"ש.
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=10&book=146677
וונדרבר כתב:מיללער כתב:בכסף משנה על הרמב"ם הל' תמידין ומוספין פ"ב הי"ב מביא מרן את מה שכתב "הר"י בנבנשת ז"ל" בביאור הדין בבמוות תרומת הדשן שצריך לחתות אילך ואיך כדי ליטול מן המאוכלות הפנימיות.
סליחה על הבורות, מי הוא הר"י בנבנשת ז"ל והאם נדפסו חידושיו ממנה העתיק מרן בכס"מ?
נראה שאינו רבי יהושע בנבנשת בעל שדה יהושע על הירושלמי ובעל שו"ת שער יהושע (אחיו של בעל כנסת הגדולה), כי הוא נולד כמה שנים אחרי פטירת מרן בעל כסף משנה, מרן הכ"מ נפטר בשנת של"ה, ורי"ב נולד בערך 15-20 שנה אח"כ בערך בשנת ש"נ-שנ"ה.
וכבר הקדימני שבענו מטובך.
ואולי הכוונה לרבי יהודה בנבנישתי, ראה בהקדמת שו"ת שער יהושע לרבי יהושע בנבנישתי (הוצאת מכון ירושלים) שמות אבות אבותיו ומשפחתו של המחבר, ושם בעמ' 10 נזכר דון יהודה בנבנישתי, שהיה מראשי הרבנים בשאלוניקי, נולד בספרד בשנת ר"ג, ובגירוש ספרד בשנת רנ"ב עבר לשאלוניקי, עיי"ש.
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=10&book=146677
מיללער כתב:אולם דא עקא שקשה להגיה ולהדחיק את זה מבלי להביא ראיה, ובפרט שכבר הובא לעיל שהכס"מ מביא עוד הפעם (או יותר?) מדברי הר"י בנבנשת האם נאמר שבכל מקום אין זה דברי מרן ז"ל אלא הגהה? אבל באמת לכאורה כהיום יכולים לחקור את זה במקור, האם נמצאים דברי הכסף משנה על הרמב"ם הל' תמידין ומוספין מכת"י או מדפוס קדום
וונדרבר כתב:מיללער כתב:אולם דא עקא שקשה להגיה ולהדחיק את זה מבלי להביא ראיה, ובפרט שכבר הובא לעיל שהכס"מ מביא עוד הפעם (או יותר?) מדברי הר"י בנבנשת האם נאמר שבכל מקום אין זה דברי מרן ז"ל אלא הגהה? אבל באמת לכאורה כהיום יכולים לחקור את זה במקור, האם נמצאים דברי הכסף משנה על הרמב"ם הל' תמידין ומוספין מכת"י או מדפוס קדום
ראה בדפוס ראשון של כסף משנה במשנה תורה להרמב"ם ונציא של"ד הל' תמידין ומוספין פ"ב הל' י"ב ששם נדפס הקטע הזה בשלמותו, ומכאן ראיה דאינה הגהה או תוספת מאוחרת.
"דבר פשוט הוא שלא על שושנים הגדלים באילן אמרו כן אלא על שושנים הגדלים בקרקע, כמו שגדלים בסביבות ניקופולי וגבוליה בקרקע ורדים כמו אותם שגדלים באילן:"
בראנסוויל כתב:שניהם ר' יהודה בן בנשת והב"י גרו בעיר ניקיפולי.
עיין ב"י או"ח רט"ז ג'"דבר פשוט הוא שלא על שושנים הגדלים באילן אמרו כן אלא על שושנים הגדלים בקרקע, כמו שגדלים בסביבות ניקופולי וגבוליה בקרקע ורדים כמו אותם שגדלים באילן:"
ובשו"ת מהרש"ך חלק ב' סי' קע"ג, תשובה לר' יהודה בן באן בנשת אודות ממון שא' צוה לבניו ליתן פירותיהן לישיבת ניקופול.
בראנסוויל כתב:שניהם ר' יהודה בן בנשת והב"י גרו בעיר ניקיפולי.
עיין ב"י או"ח רט"ז ג'"דבר פשוט הוא שלא על שושנים הגדלים באילן אמרו כן אלא על שושנים הגדלים בקרקע, כמו שגדלים בסביבות ניקופולי וגבוליה בקרקע ורדים כמו אותם שגדלים באילן:"
ובשו"ת מהרש"ך חלק ב' סי' קע"ג, תשובה לר' יהודה בן באן בנשת אודות ממון שא' צוה לבניו ליתן פירותיהן לישיבת ניקופול.
יהודה בן יעקב כתב:בראנסוויל כתב:שניהם ר' יהודה בן בנשת והב"י גרו בעיר ניקיפולי.
עיין ב"י או"ח רט"ז ג'"דבר פשוט הוא שלא על שושנים הגדלים באילן אמרו כן אלא על שושנים הגדלים בקרקע, כמו שגדלים בסביבות ניקופולי וגבוליה בקרקע ורדים כמו אותם שגדלים באילן:"
ובשו"ת מהרש"ך חלק ב' סי' קע"ג, תשובה לר' יהודה בן באן בנשת אודות ממון שא' צוה לבניו ליתן פירותיהן לישיבת ניקופול.
מהרש"ך נולד בשנת ר"פ, ואילו ר"י בנבנשתי שהוזכר כאן נפטר בשנת רע"ה. וע"כ שהכוונה לנכדו שנקרא בשמו. [כ"כ בשמות חכמים ח"ב].
ואין לומר שאף כוונת הכס"מ לנכד הנ"ל, שהרי אף בדפו"ר הוזכר בברכת המתים 'ז"ל', וע"כ שכוונתו לסב.
יהודה בן יעקב כתב:בראנסוויל כתב:שניהם ר' יהודה בן בנשת והב"י גרו בעיר ניקיפולי.
עיין ב"י או"ח רט"ז ג'"דבר פשוט הוא שלא על שושנים הגדלים באילן אמרו כן אלא על שושנים הגדלים בקרקע, כמו שגדלים בסביבות ניקופולי וגבוליה בקרקע ורדים כמו אותם שגדלים באילן:"
ובשו"ת מהרש"ך חלק ב' סי' קע"ג, תשובה לר' יהודה בן באן בנשת אודות ממון שא' צוה לבניו ליתן פירותיהן לישיבת ניקופול.
מהרש"ך נולד בשנת ר"פ, ואילו ר"י בנבנשתי שהוזכר כאן נפטר בשנת רע"ה. וע"כ שהכוונה לנכדו שנקרא בשמו. [כ"כ בשמות חכמים ח"ב].
ואין לומר שאף כוונת הכס"מ לנכד הנ"ל, שהרי אף בדפו"ר הוזכר בברכת המתים 'ז"ל', וע"כ שכוונתו לסב.
מיללער כתב:אפשר להעתיק את מה שכ' בשמות חכמים על הסב?
יהודה בן יעקב כתב:מיללער כתב:אפשר להעתיק את מה שכ' בשמות חכמים על הסב?
קשתה עלי העתקה, ובפרט שערך זה לקוח מהמבוא לשו"ת שער יהושע המקושר לעיל.
הוראת חכמי גדולי עיר ואם בישראל שאלוניקי יצ"ו
על יבמה הזקוקה ליבם משומד
נאם החותמים בכ' ימים לחדש שבט שנת הרע"ד בכאן בשאלוניקי י"א, עובדי עבודת הקדש בכל העיר הזאת יצ"ו
יעקב ן' חביב. שלמה טאיטאצאק. אליעזר השמעוני.
... שאם נחפש אחר קולות אשר לא כדברי הרבנים אשר שתינו מימיהם גולת ספרד לא ישאר לנו חלק באלה"י ישראל.
יהודה ן' בנבנשת
בראנסוויל כתב:עוד במהרשד"ם שם סי' מ"ד
מקור מים חיים מעייני הישועה האלדים האדירים קדמונינו גאוני עולם אשר מימיהם אנו שותים ומפיהם אנו חיים אשר הורונו הדרך נלכה בה ואת המעשה אשר נעשה הלא המה הגבורים אשר מעולם אנשי שם החכמים השלמים כמהר"ר יאודה באן-בנשת וכמהר"ר יוסף פאסי וכמהר"ר יעקב ן' חביב זלה"ה אשר הפליגו החקירה והדקדוק בענין הזה
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 318 אורחים