מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מיצי פירות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

מיצי פירות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 03, 2021 6:10 pm

כידוע יש חילוק בין סחיטת זיתים וענבים בשבת שהיא אסורה מדאורייתא, ובין סחיטת שאר פירות. ודנו בזה לגבי מיץ תפוזים בזמנינו, שהרגילות היא לסחוט, האם זה נעשה כמו זתו"ע או לאו. ויש גם נידון בחזו"א לגבי ברכת הנהנין ולגבי שביעית.

כעת ראיתי בחידושי רבינו פרחיה במס' שבת, הגדרה קצת שונה לחילוק בין זתו"ע לשאר פירות. ז"ל -
"דע פירות שבזמנינו היום דרך בנ"א לסוחטן ושמו בלש' ישמעל לימוא שמותר לסוחטו לאוכל לכלי ריק אסור כדין סחיטת תותים ורימונים דגזרי' אלו אטו זיתים וענבים שהרי כל דבר שיסחט ויעמדו מימיו בלא בישול ולא יסרח כיין ושמן אסורה סחיטתו לפיכך החבושין וכיו"ב שאין מימיהם עומדים אלא בבישול אין סחיטתן אסורה".

האם יש פירות נוספים שהמיץ שלהם משתמר גם בלא בישול, ומה הסיבה הטבעית שזה ככה.

יהודי רגיל
הודעות: 162
הצטרף: ד' מאי 06, 2020 11:54 am

Re: מיצי פירות

הודעהעל ידי יהודי רגיל » ו' מרץ 05, 2021 1:22 am

.
נערך לאחרונה על ידי יהודי רגיל ב ו' מרץ 05, 2021 1:24 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהודי רגיל
הודעות: 162
הצטרף: ד' מאי 06, 2020 11:54 am

Re: מיצי פירות

הודעהעל ידי יהודי רגיל » ו' מרץ 05, 2021 1:23 pm

עושה חדשות כתב:כידוע יש חילוק בין סחיטת זיתים וענבים בשבת שהיא אסורה מדאורייתא, ובין סחיטת שאר פירות. ודנו בזה לגבי מיץ תפוזים בזמנינו, שהרגילות היא לסחוט, האם זה נעשה כמו זתו"ע או לאו. ויש גם נידון בחזו"א לגבי ברכת הנהנין ולגבי שביעית.

כעת ראיתי בחידושי רבינו פרחיה במס' שבת, הגדרה קצת שונה לחילוק בין זתו"ע לשאר פירות. ז"ל -
"דע פירות שבזמנינו היום דרך בנ"א לסוחטן ושמו בלש' ישמעל לימוא שמותר לסוחטו לאוכל לכלי ריק אסור כדין סחיטת תותים ורימונים דגזרי' אלו אטו זיתים וענבים שהרי כל דבר שיסחט ויעמדו מימיו בלא בישול ולא יסרח כיין ושמן אסורה סחיטתו לפיכך החבושין וכיו"ב שאין מימיהם עומדים אלא בבישול אין סחיטתן אסורה".

האם יש פירות נוספים שהמיץ שלהם משתמר גם בלא בישול, ומה הסיבה הטבעית שזה ככה.

לי נראה מלשונו אחרת מהבנתך
הוא נוקט בפשיטות שאין איסור מדאורייתא אלא בזיתים וענבים
אלא שגזרו חז"ל על תותים ורימונים וה"ה לימונים שבזמנו הונהג לסחטם - אטו זיתים וענבים
אלא שמוסיף ומחדש שהגזירה דרבנן היא רק על פירות שהמיץ שלהם דומה למיץ הזו"ע דהיינו שמחזיק מעמד בלי בישול, משא"כ חבושין [ונקט דווקא זה, ולדבריך יכל גם לנקוט את הלימונים או תו"ר] אף אם הדרך לסחטם כיון שאין המיץ שלהם מחזיק אין הם דומים לזו"ע ולכן אין סיבה לגזור זה אטו זה.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מיצי פירות

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' מרץ 05, 2021 2:01 pm

עושה חדשות כתב:האם יש פירות נוספים שהמיץ שלהם משתמר גם בלא בישול, ומה הסיבה הטבעית שזה ככה.

הלימון מפני חמיצותו כמובן וכנראה בחוש.

בעידן המקררים שוכחים לפעמים שיין, גבינה, בשר/דג מעושן, פירות מיובשים, ירקות כבושים - הם בראש ובראשונה דרכים לשמר אוכל. כמדומה נזכר כאן בעבר לענין הדיונים על מיץ ענבים לד' כוסות, שמיץ ענבים בחודשי האביב זו מציאות בלתי קיימת עד זמננו.
לכן מיצי פירות אינה מציאות שכיחה בימי קדם (ניתן לשתותם רק תכף לסחיטתם), ועל רקע זה דברי רבינו פרחיה שהבאת ברורים ומובנים.

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: מיצי פירות

הודעהעל ידי בן ראובן » ו' מרץ 05, 2021 6:39 pm

סגי נהור כתב:הלימון מפני חמיצותו כמובן וכנראה בחוש.


מיץ לימון טרי מתקלקל תוך זמן קצר מחוץ למקרר.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מיצי פירות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' יוני 19, 2021 11:18 pm

ע"ז מ: ת"ר פעם א' חש רבי במעיו אמר כלום יש אדם שיודע יין תפוחים של עובדי כוכבים אסור או מותר אמר לפניו ר' ישמעאל ב"ר יוסי פעם אחת חש אבא במעיו והביאו לו יין תפוחים של עובדי כוכבים של ע' שנה ושתה ונתרפא אמר לו כל כך היה בידך ואתה מצערני בדקו ומצאו עובד כוכבים אחד שהיה לו שלש מאות גרבי יין של תפוחים של ע' שנה ושתה ונתרפא אמר ברוך המקום שמסר עולמו לשומרים.

- -

אגב, חשבתי אולי טעמא דקרא למה תרו"מ דאו' זה רק בדגן תירוש ויצהר. אפשר לומר מפני שהם מינים חשובים. אבל אולי אפ"ל מפני שהם מינים מתקיימים, וכאשר עם ישראל יושב בארצו בסדר נחלותיו, והלוויים בעריהם, מה שייך לחייב תרו"מ מפירות וירקות שהם מתכלים ומתעפשים מהרה. אמנם שו"ר דהתורה חייבה להפריש חלה מן העיסה, למרות שאי"ז דבר מתקיים, ובהכרח צ"ל דהלוויים סובבים להורות וללמד בכל ישראל והם מזומנים בכל עת לקבל מתנו"כ גם מדבר שאין מכניסו לקיום.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 383 אורחים