כידוע יש חילוק בין סחיטת זיתים וענבים בשבת שהיא אסורה מדאורייתא, ובין סחיטת שאר פירות. ודנו בזה לגבי מיץ תפוזים בזמנינו, שהרגילות היא לסחוט, האם זה נעשה כמו זתו"ע או לאו. ויש גם נידון בחזו"א לגבי ברכת הנהנין ולגבי שביעית.
כעת ראיתי בחידושי רבינו פרחיה במס' שבת, הגדרה קצת שונה לחילוק בין זתו"ע לשאר פירות. ז"ל -
"דע פירות שבזמנינו היום דרך בנ"א לסוחטן ושמו בלש' ישמעל לימוא שמותר לסוחטו לאוכל לכלי ריק אסור כדין סחיטת תותים ורימונים דגזרי' אלו אטו זיתים וענבים שהרי כל דבר שיסחט ויעמדו מימיו בלא בישול ולא יסרח כיין ושמן אסורה סחיטתו לפיכך החבושין וכיו"ב שאין מימיהם עומדים אלא בבישול אין סחיטתן אסורה".
האם יש פירות נוספים שהמיץ שלהם משתמר גם בלא בישול, ומה הסיבה הטבעית שזה ככה.