מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"נדר אינו אלא בבית אִישָׁהּ"

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

"נדר אינו אלא בבית אִישָׁהּ"

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' מאי 06, 2021 10:42 am

אחד מחסידי אשכנז מסביר מדוע ללשון 'נדר', המופיע בפרשת נזיר (במדבר ו א-כא) 6 פעמים, יש לו זיקה ל-6 הפעמים לשון 'ניאוף' שבספר הושע:
ומה שכתב "נדר" כנגד "ניאוף", לפי שאין "נואף" אלא באשת איש, שנאמר (ויקרא כ י): "הנואף והנואפת", וגם נדר אינו אלא בבית אִישָׁהּ, שנאמר (במדבר ל יא): "ואם בית אִישָׁהּ נָדָרָה".

ואת המשפט האחרון, המודגש, לא הבנתי. הרי גם בת שלא נישאה הנודרת בבית אביה, נדרה נדר! כמפורש במקרא (במדבר ל ד-).
זה ממש תמוה, ולכן אני חושב שיש לי איזה חסרון בהבנה, ואודה לכל מי שיאיר את עיניי!

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: "נדר אינו אלא בבית אִישָׁהּ"

הודעהעל ידי שמש » ה' מאי 06, 2021 10:53 am

אולי הכוונה לכך שנדר שהבעל מפר אינו אלא כשנדרה בבית אישה שאין הבעל מפר בקודמין ולא שרק זה הוא נדר גמור.
ואם הכרח לומר שכוונתו שרק בבית הבעל הוא נדר גמור אולי משום שכשקויים בבית אביה עדיין יכול הבעל להפר בשעת אירוסין (לפני הנישואין) משא''כ כשקויים בבית הבעל אין לו הפרה לעולם.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: "נדר אינו אלא בבית אִישָׁהּ"

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' מאי 06, 2021 12:09 pm

שמש כתב:אולי הכוונה לכך שנדר שהבעל מפר אינו אלא כשנדרה בבית אישה שאין הבעל מפר בקודמין ולא שרק זה הוא נדר גמור.
ואם הכרח לומר שכוונתו שרק בבית הבעל הוא נדר גמור אולי משום שכשקויים בבית אביה עדיין יכול הבעל להפר בשעת אירוסין (לפני הנישואין) משא''כ כשקויים בבית הבעל אין לו הפרה לעולם.

תודה רבה לך, הרב שמש,
אני נוטה להצעתך השנייה,
האם תוכל לרשום לי מראי מקומות לעניין?

יהודה בן יעקב
הודעות: 2914
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: "נדר אינו אלא בבית אִישָׁהּ"

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ה' מאי 06, 2021 1:30 pm

אין הבעל מיפר בקודמין

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: "נדר אינו אלא בבית אִישָׁהּ"

הודעהעל ידי שמש » ה' מאי 06, 2021 1:40 pm

חד ברנש כתב:
שמש כתב:אולי הכוונה לכך שנדר שהבעל מפר אינו אלא כשנדרה בבית אישה שאין הבעל מפר בקודמין ולא שרק זה הוא נדר גמור.
ואם הכרח לומר שכוונתו שרק בבית הבעל הוא נדר גמור אולי משום שכשקויים בבית אביה עדיין יכול הבעל להפר בשעת אירוסין (לפני הנישואין) משא''כ כשקויים בבית הבעל אין לו הפרה לעולם.

תודה רבה לך, הרב שמש,
אני נוטה להצעתך השנייה,
האם תוכל לרשום לי מראי מקומות לעניין?

נדרים דף סז וטוש"ע סימן רלד ס"ה (צריך לראות את הפרטים שם, לכאורה גם אז הארוס מפר רק בשותפות עם הבעל אבל מ"מ לנדר יש הפרה אף שכבר חל עליה).

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: "נדר אינו אלא בבית אִישָׁהּ"

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' מאי 06, 2021 2:17 pm

אני כופל את תודתיי לך, הרב שמש.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 228 אורחים