מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איחור ההשכמה בשבת – פיענוח ציונו של הבית מאיר

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

איחור ההשכמה בשבת – פיענוח ציונו של הבית מאיר

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יולי 17, 2011 10:19 pm

כתב הרמ"א בהלכות שבת (רפא,א): ונוהגים שבשבת מאחרין יותר לבא לבית הכנסת מבחול , משום דבתמיד של ימות החול נאמר 'בבקר', ואצל שבת נאמר 'וביום השבת' דמשמע איחור. ומקורו מדברי המרדכי פרק כל כתבי סי' שצח.

ובמג"א ס"ק א: אבל מכל מקום ממהרין לבא יותר מביו"ט כדי לקרות ק"ש בזמנה.

ובהגהות בית מאיר שם: היינו כותיקין, כדאיתא במס' סופרים פרק יח, וכ"כ רש"י בפרק הקורא עומד. ואיני יודע מה האיחור מבחול, הא עיקר זמנה אף בחול אינו אלא כוותיקין, ועי' סי' נח.

והנה בשו"ע (מכון ירושלים מהדורת פרידמן) בהגהות הנדפסים על הדף פענחו שהכונה בציון לסי' נח היא לסעיף א, ואילו במה שנכפל ונדפס בסוף הכרך ב'ילקוט מפרשים' ציינו - משום מה - לסעיפים א' וג'. והמעיין שם לא יבין מה הכוונה, ומהי השייכות בכלל לאמור בסעיפים אלו.

ות"ח אחד שליט"א פירש שהכוונה היא לסעיף ב: אם לא קרא אותה קודם הנץ החמה, יש לו להקדים לקרותה במהרה כל מה שיוכל. והיינו שאפשר לפרש בדברי המג"א שמקדימין לקרות בזמנה היינו בזמן הקרוב יותר לנץ החמה כל כמה שיוכל, ולא בותיקין, וצ"ע.

יגל
הודעות: 669
הצטרף: ב' אוקטובר 11, 2010 10:45 am

Re: איחור ההשכמה בשבת – פיענוח ציונו של הבית מאיר

הודעהעל ידי יגל » ב' יולי 18, 2011 8:44 am

בביוגרפיה המצוינת 'ר' יעקב' אודות הגר"י קמנצקי זללה"ה דן במקור המנהג, ואינו לפני כעת.

מבקש חכמה
הודעות: 1049
הצטרף: ה' יולי 22, 2010 10:35 am

Re: איחור ההשכמה בשבת – פיענוח ציונו של הבית מאיר

הודעהעל ידי מבקש חכמה » ב' יולי 18, 2011 6:49 pm

לא זכיתי להבין את הקושי, ההפנייה היא לסימן העוסק בזמן ק"ש. מה שלא היה ברור לי הוא בדברי המג"א מדוע בשבת יותר חוששים לזמן ק"ש מאשר ביו"ט.

וכדי שלא תהיה ביאה ריקנית אציין למקור נוסף לאיחור התפילה בשבת, ממהרי"ל (מנהגי שבת):

[לז] אמר מהר"י סג"ל פעם אחת בשבת נחמו סיימו הצבור תפלתם בבה"כ טרם סיים מהר"ש עם הבחורים בביתו. ויהי בבוא הצבור לקבל פני הרב אמרו הפרנסים אליו, מר מ"ש היום שכ"כ הארכת בתפלה, אמר להם מה אעשה אשר מנהג שלכם להפך, דכל שבת משכימין אתם לבה"כ יותר מבחול וביום השבת אני מאריך בשינת שחרית. ואמר שכך קבלה בידו מרבו מה"ר יצחק נורטהויזן אשר הוא הראה לו סמך לזה מעבודת הכהנים, דביום השבת לא היו משכימין להקריב תמיד השחר כבשאר הימים, כדי שלא לבטל שינת שחרית דהוא עונג שבת, וראיה דבסדר פנחס (במדבר כח, י) לא כתיב גבי שבת עולת הבקר, כמו שכתוב סמוך לו גבי פסח (שם, כג), וקאי אז על כל תמידים של שאר רגלים הנזכרים משם והלאה, והיינו משום דבשבת לא השכימו כ"כ.

הור ההר
הודעות: 149
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:03 pm

Re: איחור ההשכמה בשבת – פיענוח ציונו של הבית מאיר

הודעהעל ידי הור ההר » ב' יולי 18, 2011 7:03 pm

מבקש חכמה כתב:מה שלא היה ברור לי הוא בדברי המג"א מדוע בשבת יותר חוששים לזמן ק"ש מאשר ביו"ט.

מבואר במחצית השקל, שמבואר בסי' תקכט שביו"ט מאחרים, כי מכינים בבוקר צרכי יו"ט וצריכים לבא בזמן שעוד יספיקו לקרא ק"ש בזמן, אבל בשבת שבין כך לא מכינים בבוקר כלום, כי לא מבשלים בשבת, יש לבא קודם, שיהיה מרווח לפני זמן ק"ש ולא בצמצום.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 388 אורחים