מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תפלות כנגד תמידין - מדוע לא ייקבעו הזמנים בחו"ל לפי ביהמ"ק בא"י

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

תפלות כנגד תמידין - מדוע לא ייקבעו הזמנים בחו"ל לפי ביהמ"ק בא"י

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' מאי 23, 2021 2:20 am

באמת אין זו המצאה מדילי, השאלה שלי מדוע זה לא כך. (למ"ד תפלות כנד תמידין תיקנום).

בירושלמי ברכות פ"ד ה"א
אחוי דאימיה דרב אדא הוה מצייר גולתיה דרב בצומא רבא א"ל כד תיחמי שמשא בריש דיקלי תיהב ליה גולתי דנצלי דמנחתא ושמשא בריש דיקלי תמן איממא הוא הכא דמר רבי יוחנן [ישעי' מד כז] האומר לצולה חרבי זו בבל שהיא זוטו של עולם אמר רבי יוחנן למה נקרא שמה צולה ששם צללו מיתי דור המבול [ירמי' נא מט] גם בבבל לנפול חללי ישראל גם בבבל נפלו חללי כל הארץ.

ובפני משה שם
הוה מצייר גולתיה דרב. וכן הוא לקמן ובפ' בתרא דתענית היה תופסו ושומרו לגלימיה דרב ביה"כ וא"ל כשתראה השמש בראש דקלים שהוא סמוך לשקיעתו תתן לי ואני מתפלל מנחה דמצוה להתפלל עם דמדומי חמה בין בשחרית בין במנחה:
ושמשא בריש דיקלי תמן איממא הוא הכא. כצ"ל וקושיא היא הא כשהשמש בריש דיקלי בבבל הוא יום גדול עדיין כאן בארץ ישראל דאמר ר' יוחנן וכו' שבבל זוטו של עולם שהיא במצולה ותחתיתו ועמקו והיכי עביד רב הכי והוא בבבל היה והלא זה הזמן בבבל אינו עם דמדומי חמה ולקמן משני לה רב כר' יודה ס"ל דאמר עד פלג המנחה ולפיכך נהג כן דכשהשמש בריש דיקלי בבבל זמן פלג המנחה הוא בא"י:


ובגליוני הש"ס ביאורים וכללים בירושלמי ברכות אות נג
נג) זמן תפלת מנחה, משמע בירושלמי ברכות פ"ד ה"א דאזלי' בתר ארץ ישראל דלפי השעות שהוא יום בא"י כך הוא הזמן גם בח"ל וע"כ גם לר' יהודה דאמר דהזמן רק עד פלג המנחה והוא י"א שעות חסר רביע מ"מ אם בא"י חסר עדיין שעה ורביע ללילה אף שבח"ל כבר סמוך ללילה עדיין הוא זמן מנחה עש"ה בירושלמי ושימשא בריש דיקלי תמן איממא הוא הכא כו' עש"ה כל הסוגי' ובפני משה והוא חידוש ואולי הטעם דהואיל וכנגד תמידין תיקנו והקרבת התמיד הרי הוא בירושלים לכן הזמן הוא לפי ירושלים ואולם נ' דכ"ז אם הוא יום עדיין עכ"פ עש"ה בירושלמי אבל לא אם כבר הוא לילה בח"ל וכבר הוא לפי הזמן דפה זמן תפלה אחרת מעריב אז אין להתפלל מנחה אף אם בא"י יום עדיין:


והוא חידוש גדול.

ובאמת בספר חרדים כתב לפרש דברי הירושלמי בניחותא. וע"ע עלי תמר לירושלמי שם.

ובביאור מרן הגרח"ק שליט"א

וסבירא ליה להירושלמי דאף דבבל שקעה חמה, מיתלי תלי הזמן בא"י, כיון שאינו נסתר אלא מחמת ההרים

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: תפלות כנגד תמידין - מדוע לא ייקבעו הזמנים בחו"ל לפי ביהמ"ק בא"י

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' מאי 23, 2021 2:29 am

שו"ת דברי יציב חלק אורח חיים סימן צח
ולענ"ד נראה מקור להמהרי"ל מהירושלמי פ"ד דברכות ה"א דף ל' ע"ב, אחוי דאימיה דרב אדא הוה מצייר גולתיה דרב בצומא רבא א"ל כד תיחמי שמשא בריש דיקלא תיהב ליה גולתי דנצלי דמנחתא ושמשא בריש דיקלא תמן איממא הוא וכו' עיין שם, ונדחקו המפרשים בפירושו עיין פני משה וחרדים שם, ובפשטות לפימ"ש הפני משה י"ל דרב ס"ל דכיון דכנגד תמידין תקנום הזמן הוא כמו בירושלמי, וכשבבבל הוא בריש דיקלי אז הוא זמן הקרבה בירושלים ודו"ק.
אך לענ"ד היה נראה לומר דהכוונה במ"ש תמן אינו על אר"י, אלא הכוונה סתם מקום אחר, וכמו שהביא שם אח"כ דבבל עמוקה. והיינו שאף שמשיתן לו הגולתי כשהחמה בראש הדקלים עד שיתפלל יהיה כבר חשיכה כאן, אפ"ה כיון דתמן יממא הוא, שפיר זמן מנחה הוא, וכמו בטבריא כמ"ש המהרי"ל שאף שהחשיך להם בין ההרים מ"מ אחורי ההרים עוד היום גדול ועדיין לא עבר שעת מנחה ודו"ק.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: תפלות כנגד תמידין - מדוע לא ייקבעו הזמנים בחו"ל לפי ביהמ"ק בא"י

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' מאי 23, 2021 2:32 am

עלי תמר ברכות פרק ד
עיין מה שפירשו המפרשים. וקשה פשיטא שבכל מקום הולכים אחר האופק שלו ופירוש הפנ"מ הוא עוד יותר קשה שמשמעות דבריו היא שבכל מקום הולכים אחרי האופק של א"י ותימה לומר כן ונ"ל שאין המדובר כאן מזמן תפלה בא"י ובבל אלא שאגב אורחא יש כאן הערה שיש לשים לב וההבדל בין מהות השקיעה בבבל ובא"י שכן בבבל השקיעה נמשכת לאט לאט ובמשך כל אותו הזמן היום מחשיך ואלו בא"י השקיעה באה במהירות והמעבר בין יום ולילה הוא זמן קצר ולפיכך כד שמשא בריש דיקלא שהוא הזמן הסמוך להשקיעה המוחלטת והיום אז מחשיך אינו כן בא"י אלא בהזמן הסמוך להשקיעה יום הוא והמעבר ממנו להשקיעה קצר הוא.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תפלות כנגד תמידין - מדוע לא ייקבעו הזמנים בחו"ל לפי ביהמ"ק בא"י

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מאי 30, 2021 10:04 pm

אלו הם דברי אדמו"ר הזקן בשולחן ערוך שלו (מהדורא תניינא, סימן א' סעיף ח'):
וזמן חצות לילה הוא שוה בקיץ ובחורף לעולם י"ב שעות אחר חצי היום שהוא אמצע הלילה ממש והיא עת רצון למעלה בכל זמן ובכל מקום ואף שהימים והלילות משתנים לפי האקלימים וריחוק המדינות זו מזו ממזרח למערב אין בכך כלום וכמו זמן קריאת שמע ותפילה וזמן כניסת שבת ויו"ט שהוא ג"כ בכל מדינה ומדינה לפי זמן הימים והלילות שלה (כי עת רצון שלמעלה ויחודים עליונים שבקריאת שמע ותפילה וקדושת שבתפט ויום טוב הוא למעלה מגדר המקום והזמן רק שמאיר למטה לכל מקום ומקום בזמנו הראוי לו ...)

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: תפלות כנגד תמידין - מדוע לא ייקבעו הזמנים בחו"ל לפי ביהמ"ק בא"י

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' יוני 24, 2021 8:42 pm

ראה עוד שלחן הטהור סי' רסא ס"ב לגבי שב"ק לשמור בחו"ל לפי הזמנים בא"י [כלומר להוסיף לפי הזמן בא"י].

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: תפלות כנגד תמידין - מדוע לא ייקבעו הזמנים בחו"ל לפי ביהמ"ק בא"י

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' יולי 14, 2021 1:57 am

תשובות והנהגות כרך א סימן רסז
ומינה דנתי במק"א בחיבוט הקבר, שמבואר בהאריז"ל שאם נקבר בע"ש לאחרי ד' שעות אינו רואה חיבוט הקבר, וכפי ששמעתי הטעם שמאז מתנוצץ קדושת שבת במקומות שמקדימין השבת כמו באוסטרליה, לפי זה גם במוצאי שבת כשעדיין שבת בעולם סגולה לינצל מחיבוט הקבר, ואף דנראה שעיקר הקדושה למעלה תלוי בארץ ישראל, יש תיקון גדול לקבור במוצאי שבת ולא להלינו, שלמעלה גם כן דינו מתחיל כשעדיין שבת שמה כשישראל שומרים עוד שבת. (ומיהו יש אומרים שרק בארץ ישראל נפטר מחיבוט הקבר כשנקבר בע"ש כהנ"ל, אבל יש מפרשים שהוא כן בכל מקום ואז א"ש כמ"ש).


תשובות והנהגות כרך א סימן רסט
והערתי שבכתבי הקדוש האריז"ל מבואר שקדושת שבת מתנוצץ גם בארץ ישראל כשעתיים לפני חצות ויכולים לטבול כבר אז ולקבל קדושת שבת, ושמעתי מגדול אחד זצ"ל שטעמו שכיון שבמקומות רחוקים כמו באוסטרליה הציבור כבר שומרים שבת, ממילא בשמים כבר מאיר השבת על ידי ישראל למטה, ומתנוצץ מהאור בכל העולם, [עיין במה שהבאנו בזה במועדים וזמנים ח"ז סימן רל"ו בהגה"ה], ולפי זה באמריקא כל יום ששי מתנוצץ מאור השבת ששומרים בא"י והנקבר אינו רואה חיבוט הקבר, אבל עיקר האור תלוי בארץ ישראל, אף שישראל שומרים כפי מושבותיהם שכך ציוה אלקינו ית"ש, וגדר זמן בשמים אינו כמו אצלינו וכמבואר בגר"א עה"פ "בראשית ברא" שלעולמינו ברא אז בראשית דהיינו זמן. (ועיין לעיל סימן רס"ז).
\


תשובות והנהגות ח"א ס"ס שיד
שאלה: נשאלתי מיהודי כאן שנוסע ליאפן מהו לענין שבת ויו"ט
קשה להכריע בדבר שנחלקו בו אבות העולם גדולי דורנו, וכו'.
וסמכתי בזה גם על מה שדברתי פעם עם הגאון מטשעבין הגרד"ב ויידנפעלד זצ"ל, שלדבריו יש יסוד לנוהגין שמה שבת כמו אצלנו, אף שלמעשה לא רצה להכריע בזה כלל, ויש לסמוך עליו (ויש גם יסוד ע"פ מה שפירש הקדוש האריז"ל להקדיש עכ"פ באוסטרליה, שקדושת השבת שמתנוצץ בארץ ישראל כשעתיים לפני חצות, והנקבר אז אינו רואה חיבוט הקבר, ושמעתי מגדול אחד זצ"ל לפרש טעמו שהשבת מתנוצץ בעולם כבר אז במקומות רחוקים).


תשובות והנהגות כרך ה סימן פה
ובמק"א הבאתי דברי הקדוש האריז"ל שבע"ש מתנוסס קדושת שבת משעתיים לפני חצות, ולכן מאז יכולים כבר לטבול לשבת, וכן מעלת הנקבר בע"ש שאינו רואה חיבוט הקבר הוא כבר מאז. ושמעתי ממקובל אחד זצ"ל שטעמו דכיון שבזמן שכאן בא"י הוא שעתיים לפני חצות כבר שומרים שבת במקומות הרחוקים כמו באוסטרליה ולכן שייך כבר ניצוץ קדושת שבת מאז, ולפי"ז נמצא חידוש פלא שבאמריקה שבזמן שאצלם הוא יום שישי בבוקר כבר שומרים שבת באוסטרליה, א"כ מתנוסס קדושת שבת מיום שישי בבוקר והנקבר אז אינו רואה חיבוט הקבר ויכולים לטבול אז לשבת, אבל לא מצאתי הערה זו במפרשים.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: תפלות כנגד תמידין - מדוע לא ייקבעו הזמנים בחו"ל לפי ביהמ"ק בא"י

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' אוגוסט 08, 2021 5:53 pm

קשור להנ"ל -
אור אברהם על ספר המצוות מצות עשה ה דכ"ב ע"ב
קבצים מצורפים
זמן תפלה בגבולין.PNG
זמן תפלה בגבולין.PNG (205.09 KiB) נצפה 701 פעמים

גביר
הודעות: 2761
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: תפלות כנגד תמידין - מדוע לא ייקבעו הזמנים בחו"ל לפי ביהמ"ק בא"י

הודעהעל ידי גביר » ב' אוגוסט 09, 2021 8:04 am

אולי קצת שייך לכאן גם דברי הספורנו ויקרא כג ג - "שבת היא לה'" הוא היוצר אור ובורא חשך קובע אותם בכל מושבותיכם. אף על פי שתשתנה תחלת היום והלילה כפי השתנות האורך בגלילות מתחלפות ועם זה היתה השבת הראשונה משוערת כפי איזה אורך מיוחד בהכרח מכל מקום תהיה תחלת השבת וסופה בכל אחד מהגלילות ליושביו כפי התחלת היום והלילה בגליל ההוא:


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 197 אורחים