שבענו מטובך כתב:אספקלריא כתב:ראה שם הגדולים, ערך "ויכוח החכם עם החסיד" (מע"ס מערכת ו' אות י'), שמביא "אלף אלפין" שחיבר רבי יוסף ברבי ששת ן' לטימי בשנת תתרס"ח בעיר לארדא.
[ובודאי כוונתו לשנת ה' ס"ח].
וראיתי בשם הגדולים מהדורת ווארשא, שכנראה לא הבינו מה זה שנת תתרס"ח, והדפיסו בטעות: תרס"ח.
בשם הגדולים של המאור נדפס כהוגן, אלא שכתבו בהערה שכנראה צ"ל תרס"ח.
באוצר הגדולים כרך ד עמ' רד תוקן תתקס"ח. המהדורה החדשה אינו תח"י.
מקורו של החיד"א הוא באגרת אוגרת וכו', קושטא של"ז, [עמ' 61 בעמ' אוצה"ח]:
תתרסח.png
וכן הוא בכ"י פטרבורג 511:
תתרסח1.png
וכן בכ"י אחרים. אבל בכ"י בית מדרש לרבנים 4067 כתוב שנת תתכל"ח!
תתכלח.png
אפשר לבדוק בראשי החרוזים עצמם
ולראות שהנכון הוא תתרס"ח.
יש אפשרות לבדוק בדפוס הראשון [אגרת אוגרת, קושטא של"ז], אמנם באוצה"ח קצת מטושטש, אך בהיברובוקס קצת יותר ברור [ראה שם עמ' 55-56 מדפי היברובוקס].
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr אך במהדורה השניה "קובץ ויכוחים" (ברסלאו תר"ד) הרבה יותר ברור,
ראה שם [עמ' 65 מדפי אוצה"ח].
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=65&book=181131 הכלל הוא קצת מסובך, ראשי החרוזים (של המשפט הנ"ל) הם בכל שורה שניה, בתחילת החצי השני של השורה, באות השניה של המילה, ויש שם סימן של שלוש נקודות אנכיות (אחת על השניה), (כל המילים מתחילים באות אל"ף, ולכן הסימון אפשרי רק באות השניה).
ותחילת הר"ת של המילים "שנת תתרס"ח" מרומזים בשורה המתחילה "ארוממך אלקי אליך אפנה, א
שוע אליך אמונתך אתנה", האות ש' (הצבועה באדום) היא האות השניה של החצי השני של השורה.
והמילים שבהם האותיות מרומזים (כל שורה שניה), הם כדלהלן:
א
שוע אליך
א
נערנו
א
ת אשמי
א
תבשר אויביך
א
תן אפע
א
רשת אנחותי
א
סרני אל אזיקים
א
חשדרפניהם
הרי שהגירסה הנכונה היא כאמור "שנת תתרס"ח".