ב"ערך יד" (על ערכין יט: ד"ה ומרפקו) מביא סברא על נוסח שהיה לפני הרמב"ם , ועל פי זה מיישב קושי בדבריו:
"ונראה בעליל שגירסת הרמב"ם היה בקידוש ידים דאורייתא כמו באוקימתא הראשונה וקיבורית הלכתא גמירי לה ונדרים אחר לשון בני אדם ולפ"ז הכל על מכונו..."
(בגמ' לפנינו, ובמינכן וטיקן ואוקספורד: דאורייתא קיבורית).
ב"ה זכינו לאור הגניזה בזמנינו ולאוצר החכמה המכיל ספרי קדמונים רבים, ולפעמים בנקל ניתן למצוא תימוכין לסברות שונות על גירסאות שהועלו ע"י אחרונים.
במקרה זה, בדקתי הן באוצר החכמה והן בהכי גרסינן (ערכין יט:) והעליתי חרס.
האם יש לגירסת בעל ה"ערך יד" זכר בקדמונים או בכת"י?
עי' בהערות וביאורים על פיה"מ (המאור) ששינו קצת מדברי ה"ערך יד" לטובת הבהרת ההסבר.
אודה מאוד לכל מי שישפוך מעט אור על סוגיה עמומה זו.