מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביקורות וטעותים במאמרי חוקרים וב'כתבי עת מדעיים'

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

ביקורות וטעותים במאמרי חוקרים וב'כתבי עת מדעיים'

הודעהעל ידי סליחות » ה' ספטמבר 23, 2021 6:24 pm

ידוע שכשם שאי אפשר לבר בלא תבן, כך אי אפשר לספר בלא טעותים, אך ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים שחושב שבגלל התוית האקדמית שלו הוא חסין מטעויות. נכון, לא כולם כאלה, אך יש כאלה. אמנם אין מטרתו של האשכול הזה להכפיש או להקניט, אלא לאסוף טעויות ממקורות כאלו, ולהזהיר שאף על מאמרים אקדמיים / כתבי עת מדעיים לא כדאי להסתמך מבלי לבדוק את הדברים, למרות האיצטלה המכובדת... לכן, בשם אותו 'חופש אקדמי' שבו מבקרים שם את הספרות הרבנית ב'כבוד גדול', גם לנו תהיה הזכות לבקר את המבקרים. ולכן, לאחר שכבר מצאתי טעויות רבות כאלו בעבר, עלה ברעיוני שתהיה תועלת לציבור אם הן ירוכזו לאשכול אחד, קמעא קמעא.

דוגמה ראשונה:
במאמר המלה "נא" במקרא מאת מאיר בר-מגן, שפורסם בכתב העת המדעי 'בית מקרא' (פא) טבת אדר תש"ם, כתב החוקר הנכבד:
Untitled.png
Untitled.png (30.83 KiB) נצפה 2382 פעמים


והנה, רס"ג לא אמר דבר כזה אלא דויד בן אברהם אלפאסי בכתאב ג'אמע אלאלפאט'!
Untitled.png
Untitled.png (226.67 KiB) נצפה 2382 פעמים

כך שההצהרה ה'בומבסטית' הפזיזה משהו של החוקר הנכבד "שבא ר' סעדיה גאון והכריז "כל נא במקרא - בלי יוצא מן הכלל- מובנו עתה" משוללת כל יסוד. ובעקבות כך אף המסקנה שעלתה מדבריו על רס"ג: "גם הוא לא התחשב בדברי התלמוד באותם ארבעה מקומות", משוללת כל יסוד. מה גם שהיא נסתרת מתרגום רס"ג על התורה מבמדבר יב,יג.

חד ברנש
הודעות: 5774
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: ביקורות וטעותים במאמרי חוקרים וב'כתבי עת מדעיים'

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' ספטמבר 23, 2021 7:51 pm

אשכול המתיימר להצביע על טעויות לא ראוי שתהיה טעות-כתיב בולטת בכותרתו - "טעותים" זו טעות!

ולעניינו של האשכול,
לא הבנתי מה כ"כ בוער לאנשים למצוא טעויות אצל 'חוקרים'. זו סוג של נחיתות?
כולם טועים, גם בני ישיבות ואברכים מן השורה (ויותר מכך). אולי תפתח אשכול טעויות גם עליהם?

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ביקורות וטעותים במאמרי חוקרים וב'כתבי עת מדעיים'

הודעהעל ידי סליחות » ה' ספטמבר 23, 2021 9:06 pm

1. כנראה כבודו לא הבין את הלשון הצחה של לשון נופל על לשון (והראיה היא שכתבתי טעויות בתוך ההודעה). וגם טעותים היא לא ממש טעות, אלא סגנון ארכאי בימינו ושהיה נהוג באשכנז, ושנכתב הן על ידי גדולי חכמי ישראל (רש"ל, לקט יושר, מהר"מ מינץ, חוות יאיר, מלבי"ם, חפץ חיים, ערוך השולחן ועוד) והן על ידי גדולי המשכילים (כפי שתוכל לראות בחיפוש פשוט). "כי כן השם אחות יתרבה בשתי דרכים, אחיות וגם אחותים...(!) וכן רגיל בלשוננו לאמר שטותים ולא שטיות ואין בזה שום התנגדות לחקי הלשון כמבואר" (יצחק וארשאבסקי, האסיף, אדעסא תרמ"ח).

2. רבנו חד ברנש, בעקבות העבר, הייתה לי תחושה שאף הפעם לא תראה אשכול זה בעין יפה ותכתוב כאן תגובה שלילית, ולא התבדיתי.

3. תנוח דעתך, שכבר פתחתי גם אשכול בסגנון זה שהצעת וגם שם תקפוני. אבל בכל אופן, כמדומני שההתיימרות של כתבי עת מדעיים עולה על כולנה ואף הציפיות בהתאם, ולכן ההשוואה אינה במקומה.
ועל דאטפך אטפוך, וביקורת לא יכולה להיות חד צדדית. ולכן במיוחד שם, שיש משקל כבד לביקורת לכאן ולכאן, בהחלט נבדוק אם יש טעותים ועל אותו משקל נפרסם את זה גם אנחנו, ועל ידי זה יושפע שפע רב בכל העולמות (אצל החוקרים וגם אצל מי שקורא את דבריהם בציבור שלנו), ואף כבודו יהנה ממאמרים איכותיים שהכותב לא היה רדום בשעת כתיבתם. בשורה התחתונה, המטרה העיקרית היא רק להעיר על כך שצריך להפעיל את החושים הביקורתיים גם כשקוראים ציטוטים או אמירות בשם אחרים בכתבי עת מכובדים ככל שיהיו. האשכול הזה מסוגל לעורר עניין זה. לא צריך לראות בזה מלחמה או דבר שלילי. הכוונה טובה. תנוח דעתך.

אולי מהאשכול הזה עוד יודפס הספר "אלף טעויות בנושאים תורניים במאמרים אקדמיים ובכתבי עת מדעיים".

Untitled.png
Untitled.png (282.82 KiB) נצפה 2291 פעמים

חד ברנש
הודעות: 5774
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: ביקורות וטעותים במאמרי חוקרים וב'כתבי עת מדעיים'

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' ספטמבר 23, 2021 11:48 pm

אפנה אפוא את הבימה לכבודו, שיחשוף הזרועו הגדולה את ה'טעותים' וה'טעויות' מכל המינים והסוגים.
דרך צלחה!

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: ביקורות וטעותים במאמרי חוקרים וב'כתבי עת מדעיים'

הודעהעל ידי דמשק » ו' ספטמבר 24, 2021 12:13 am

.
קבצים מצורפים
הגר''ש סלנט.png
הגר''ש סלנט.png (16.38 KiB) נצפה 2206 פעמים

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ביקורות וטעותים במאמרי חוקרים וב'כתבי עת מדעיים'

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' ספטמבר 24, 2021 12:26 am


לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ביקורות וטעותים במאמרי חוקרים וב'כתבי עת מדעיים'

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' ספטמבר 24, 2021 12:29 am

סליחות כתב:פתחתי גם אשכול בסגנון זה שהצעת וגם שם תקפוני.
הכוונה לאשכול זה?
ענין היומרנות הינו די־סובייקטיבי, כמובן.

מאור אקאלר
הודעות: 129
הצטרף: ד' ספטמבר 22, 2021 12:19 am

Re: ביקורות וטעותים במאמרי חוקרים וב'כתבי עת מדעיים'

הודעהעל ידי מאור אקאלר » ש' ספטמבר 25, 2021 10:00 pm

הטעויות המפורסמות: יש מאמר של יצחק ורפל נגד גרשום שלום (ידוע שאלו דברי רבי ראובן מרגליות),
כמדומני שנמצא באשכול פרפראות וכתבי עת.

מאור אקאלר
הודעות: 129
הצטרף: ד' ספטמבר 22, 2021 12:19 am

Re: ביקורות וטעותים במאמרי חוקרים וב'כתבי עת מדעיים'

הודעהעל ידי מאור אקאלר » א' ספטמבר 26, 2021 8:16 pm

שני מאמרים נגד מאמרים אקדמים מאת אקדמאים
קבצים מצורפים
הרב ראובן מרגליות נגד פרופסור גרשם שלום _ עם הספר.pdf
(1.84 MiB) הורד 178 פעמים
ביקורת על רחל אליאור מאיר בר-אילן.pdf
(443.21 KiB) הורד 127 פעמים
יצחק רפאל על גרשום שלום.pdf
(1.25 MiB) הורד 128 פעמים

וונדרבר
הודעות: 1672
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: ביקורות וטעותים במאמרי חוקרים וב'כתבי עת מדעיים'

הודעהעל ידי וונדרבר » ה' ספטמבר 30, 2021 12:06 pm

סליחות כתב:וכן רגיל בלשוננו לאמר שטותים ולא שטיות ואין בזה שום התנגדות לחקי הלשון כמבואר" (יצחק וארשאבסקי, האסיף, אדעסא תרמ"ח).

האסיף תרמח.png
האסיף תרמח.png (282.82 KiB) נצפה 1460 פעמים


דרך אגב, יש להעיר, בלי להתייחס לנושא של "שטותים" או "שטויות", שיש לשים לב שהיה ברור לכותבים שהנכון לומר שטיות, טעיות, גליות, מלכיות, זכיות, [ולא שטויות, טעויות, גלויות, מלכויות, זכויות].
וכן ראיתי מובא בשם ס' יסוד הקיום (לרבי בנימין אספינוזא) עמ' קל"ב-קל"ג, שמאריך שהנכון בלשון חז"ל ובנוסח התפילות שיש לומר מלכיות, זכיות, גליות, טעיות וכד', [ולא מלכויות, זכויות, גלויות, טעויות, כמו שהגיהו המדקדקים האחרונים].
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenu ... ook=157162

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ביקורות וטעותים במאמרי חוקרים וב'כתבי עת מדעיים'

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוקטובר 05, 2021 1:15 am

וונדרבר כתב:שהיה ברור לכותבים שהנכון לומר שטיות, טעיות, גליות, מלכיות, זכיות
לאו דוקא. זהו כתיב חסר, שכמותו נפוץ מאד בזמנם ומקומם.

יאיר אתמר
הודעות: 1276
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: ביקורות וטעותים במאמרי חוקרים וב'כתבי עת מדעיים'

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ג' אוקטובר 05, 2021 9:48 pm

לבי במערב כתב:
וונדרבר כתב:שהיה ברור לכותבים שהנכון לומר שטיות, טעיות, גליות, מלכיות, זכיות
לאו דוקא. זהו כתיב חסר, שכמותו נפוץ מאד בזמנם ומקומם.


לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ביקורות וטעותים במאמרי חוקרים וב'כתבי עת מדעיים'

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוקטובר 06, 2021 1:15 am

ייש"כ.
ועדיין, לנדון הכללי הנז' אין כל שייכות עם סגנונם של הכותבים המובאים מעלה, מטעם האמור.

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: ביקורות וטעותים במאמרי חוקרים וב'כתבי עת מדעיים'

הודעהעל ידי פולסברג » ב' אוגוסט 15, 2022 11:54 am

בכלל ראוי לדעת, שלא כל מי שאומר או כותב הרבה על נושא מסויים, באמת מבין אותו לעמקו ולאשורו, בנושא הפולמוס על שבתאות ר”י איבשיץ, נכשל שלום בטעויות מהותיות, כפי שניתן לראות אצל מבקריו בתחום.
במאמרו של הרב טביומי (בסוף ‘טל אורות’) מראה כיצד שלום נצמד לדוֹגמוֹת מבלי לשים לב למהות וזה מביא אותו לטעויות גסות.
במאמרו של יצחק רפאל על נושא זה (בתוך: לפולמוס המחודש על הרבי רבי יונתן) הוא מראה כיצד נכשל שלום במקומות רבים בידע בדברי חז”ל בדברים פשוטים, ובטעויות בספרות הקבלה גופה.
באופן כללי קבע שלום חד משמעית שרי”א היה שבתאי, לפי כל מיני דימויים פילוסופיים – מיסטיים, בעוד הוא מפספס את החלק העיקרי: העובדה שההשתייכות הרגשית או המעשית לקבוצת השבתאים היתה בעלת אופי אנטי הלכתי, מתירני, מפקפק בקדושת ומעלת הרבנים מדורות קודמים, וכו’, בזמן שכל אלו הם היפוכו המוחלט של רוח רי”א מעשיו חיבוריו והליכותיו, תורתו היא שמרנית, מיישבת את דברי הש”ך והשו”ע “הואיל ויצאו מפיהם ברוח הקדש”, רוח ממסדית ומקבלת עול, מיישב מנהגי ישראל קדושים ע”י פלפולים ודיוקים בלשון רבותינו הקדושים. גם אם נניח שרעיונות קבליים שמקורם אצל אנשים שבתאים -או שרק עברו דרכם- התקבלו על דעתו של רי”א, אין כאן שום ‘שבתאות’, שכן הסיבה שבגינה פרשו מן השבתאות והוקיעוה לא היתה בשל מחלוקת על עניני קבלה או ויכוח על פרשנות מיסטית, אלא על התנתקותם מן היהדות ההלכתית, וזו נקודת המהות, שרי”א מייצג את היפוכה. גם כאן נטש שלום את ההיסטוריה ופני המציאות בשטח, והשתית את דבריו על פילוסופיה לא רלבנטית.

במאמרו ‘ספר שבילי ירושלים המיוחס לר”י חיילו – מזוייף”, מצטט שלום את רש”ט המשתמש בביטוי ‘אמה טרקסין’ וכותב: ‘אולי נשתבש וצ”ל אמה קרקשין’.

בביוגרפיה של שלום מאת דוד ביאל, מובא מכתבה של חנה ארדנט הכותבת: “הוא [שלום] מרוכז בעצמו. ביסודו של דבר, זה מה שהוא חושב: ישראל היא מרכז העולם; ירושלים היא מרכז ישראל; האוניברסיטה היא מרכז ירושלים; שלום הוא מרכז האוניברסיטה”…


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 210 אורחים