מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם היוחסין עלו בעליית זרובבל? האם הלויים שעלו היו קצוצי בהונות?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אשי ישראל
הודעות: 925
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

האם היוחסין עלו בעליית זרובבל? האם הלויים שעלו היו קצוצי בהונות?

הודעהעל ידי אשי ישראל » ד' אוקטובר 20, 2021 2:38 pm

אשמח את תסייעו לי בהבנת דברי התוס' ובעיקר הערוך לנר.
האם הבנתי נכון את שיטתם? מה התשובות לתמיהות שהעליתי על דבריהם?

ביבמות פו ע"ב מובא שעזרא קנס את הלויים כי הם לא עלו איתו, כמו שנאמר [בעליית עזרא] 'ומבני לוי לא מצאתי'.
התוס' במקום, ד"ה 'ומבני לוי לא מצאתי', שואלים: והרי במשנה על עשרה היוחסין מוזכרים לויים, וגם בפסוק בעזרא א, ה [המדבר על עליית זרובבל] נזכר שהיו שם לויים?
התוס' מתרצים בשם רש"י לקידושין שהלויים ש"אותם לויים שעלו עמו (עם עזרא) היו קצוצי בהונות".

1- מהי שאלת התוס' מהפסוק? נראה שהם שואלים למה עזרא חיפש לויים, או למה עזרא קנס את הלויים, והרי היו כבר לויים שעלו בעליית זרובבל.
כיצד דברי רש"י שהביאו התוס' מתרצים זאת? הרי רש"י מדבר על הלויים שעלו בעליית עזרא ואילו תוס' שאלו מהפסוק המדבר על עליית זרובבל?! ניתן לתרץ שהתוס' הבינו שעזרא עלה גם בעליית זרובבל, וממילא הלויים ש"עלו עמו" אז (וגם הלויים שעלו עמו בתחילת עליית עזרא) היו קצוצי בהונות.

2- נראה לי שהערוך לנר (יבמות פו ע"ב ד"ה 'ומבני לוי') הבין שלפי תוס' גם העולים בימי זרובבל היו קצוצי בהונות.
שתי ראיות לכך: 1 - הוא מקשה: "קשה... על רש"י ותוס' איך אפשר שלא היו שם לויים ראויים לשיר, שהיו קצוצי בהונות, דהא כתיב 'והלויים בני אסף במצלתים' (עזרא ג, י)?". הרי שהוא מקשה על דברי רש"י מהפס' המדבר על עליית זרובבל. מכאן שהוא הבין שלפי רש"י ותוס' גם העולים עם זרובבל היו קצוצי בהונות. 2 – הוא שואל בתחילת דבריו מה היה קשה לתוס' מהפסוק, והרי הפסוק מדבר על עליית זרובבל, ואילו הגמ' כאן מדברת על עליית עזרא. ואז הוא כותב: "וא"ל (=ואין לומר) דקשיא להו (לתוס') והא על כל פנים היו שם (לויים מימי עליית זרובבל) ולמה קנסו אותן? (אין לומר שזו שאלת התוס', שהרי) הא זה (=קושיא זו) בתירוצם (של התוס') לא מתורץ למה קנסו לקצוצי בהונות להם ולזרעם (והרי קצוצי הבהונות כן עלו, ולמה מגיע להם להיקנס)...". לכאורה היה ראוי לו לשאול שאלה קשה יותר: "הא זה בתירוצם לא מתורץ, למה קנסו אותם, דאף שאלו שעלו עם עזרא היו קצוצי בהונות, מ"מ אלו שעלו עם זרובבל היו כשרים, ואם כן למה קנס את הלויים". אלא מוכח שהבין שלפי התוס' גם העולים עם זרובבל היו קצוצי בהונות.
אלא שאם הערול"נ אכן הבין שלפי התוס' גם העולים בימי זרובבל היו קצוצי בהונות, מעתה לא הבנתי את קושייתו בהמשך דבריו: "גם א"ל (=אין לומר) שקושייתם (של התוס') היה הא היו שם לויים (=היו לוים בא"י, מאז עליית זרובבל), ואיך שלח עזרא להיות לו משוררים? (-מדוע בזמן עליית עזרא נצרך עזרא לחפש לויים, והרי יש כבר לוים בא"י) (אין לפרש שזו שאלת התוס' מכיון ש) דגם זה לא מתרצים במה שכתבו ש"עלו עמו"...". נראה שדחייתו היא כך: התוס' מתרצים שהלויים ש"עלו עמו" (עם עזרא, בעליית עזרא!) היו קצוצי בהונות, ומכיון שהתוס' לא תירצו שגם הלויים שעלו עם זרובבל היו קצוצי בהונות, ממילא אין בדברי התוס' כדי תירוץ. הרי שכאן נראה שהערול"נ מבין שהתוס' שכתבו שהעולים היו קצוצי בהונות דיברו רק על העולים בעליית עזרא ולא על העולים בעליית זרובבל.
האם יש לכם הבנה בדבריו?

3- אם אני מבין נכון, במסקנתו הערול"נ נשאר בקושיא מהו מה שהקשו שם תוס' מעזרא פרק ב' על 'ומבני לוי לא מצאתי'.

4- הערול"נ מציע הסבר משלו מדוע עזרא חיפש לויים, אע"פ שהיו לויים שעלו בעליית זרובבל, ומסביר שהלויים שעלו בימי זרובבל ירדו חזרה לחו"ל כאשר נעצרה בנית המקדש.

5- הערול"נ מציע הסבר משלו לשאלה מדוע עזרא חיפש לויים והרי כבר במשנה בקידושין נזכר שהלויים עלו לארץ, והסברו הוא שהלויים הנזכרים במשנה הם אלו שעזרא שלח להביא (כהסבר המאירי בקידושין). הוא דוחה שהרי מביאים ראיה למשנה מהפס' על עליית זרובבל (והרי שלדעת הערול"נ עשרת היוחסין עלו בעליית זרובבל!).

חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 217 אורחים