מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שיטת הברטנורא בפסיקת הלכה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
יהושע בהר''ב
הודעות: 54
הצטרף: ג' מאי 11, 2021 10:35 pm
שם מלא: יהושע

שיטת הברטנורא בפסיקת הלכה

הודעהעל ידי יהושע בהר''ב » ד' אוקטובר 20, 2021 5:09 pm

כידוע ברע"ב בפירושו למשנה הרבה מאוד לכתוב בפירושו את פסק ההלכה במשנה. בדרך כלל הלך בעקבות הרמב"ם אבל לא תמיד. מה שתמוה בעיניי זה שלפעמים יש מחלוקת במשנה ואעפ"כ הרע"ב לא הכריע הלכה כמי. מצאתי לאחרונה דוגמא:
משנה מסכת שבת פרק כא משנה ג - ...ספוג אם יש לו עור בית אחיזה מקנחין בו ואם לאו אין מקנחין בו וחכמים אומרים בין כך ובין כך ניטל בשבת ואינו מקבל טומאה.
הרמב"ם מפרש את המשנה וכותב בסוף דבריו 'והלכה כחמים'. לעומתו הרע"ב מפרש את המשנה אבל לא פוסק הלכה.
יש למשיהו רעיון מה הסיבה לכך?
אשמח לשמוע.
יהושע

במסתרים
הודעות: 1776
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: שיטת הברטנורא בפסיקת הלכה

הודעהעל ידי במסתרים » ד' אוקטובר 20, 2021 6:57 pm

אולי הרע"ב לא גרס וחכמים אומרים - עיין מלאכת שלמה והגהות הב"ח בגמ'.

(ואי גרסינן לי' יש להבין אם 'וחכ"א' חלוק על מה שלא נזכר בדברי ת"ק.)

רציני
הודעות: 865
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: שיטת הברטנורא בפסיקת הלכה

הודעהעל ידי רציני » ד' אוקטובר 20, 2021 10:35 pm

יהושע בהר''ב כתב:כידוע ברע"ב בפירושו למשנה הרבה מאוד לכתוב בפירושו את פסק ההלכה במשנה. בדרך כלל הלך בעקבות הרמב"ם אבל לא תמיד. מה שתמוה בעיניי זה שלפעמים יש מחלוקת במשנה ואעפ"כ הרע"ב לא הכריע הלכה כמי. מצאתי לאחרונה דוגמא:
משנה מסכת שבת פרק כא משנה ג - ...ספוג אם יש לו עור בית אחיזה מקנחין בו ואם לאו אין מקנחין בו וחכמים אומרים בין כך ובין כך ניטל בשבת ואינו מקבל טומאה.
הרמב"ם מפרש את המשנה וכותב בסוף דבריו 'והלכה כחמים'. לעומתו הרע"ב מפרש את המשנה אבל לא פוסק הלכה.
יש למשיהו רעיון מה הסיבה לכך?
אשמח לשמוע.
יהושע

לכאורה היה אפשר לומר שנכון שדרכו לפסוק הלכה אבל לפעמים מותר לו להשמיט [ואפילו שהרמב"ם כן הביא]. אולם ראיתי שגם הרש"ש הקשה כעין זה במקום אחר (מעשרות פרק א, משנה ד) וז"ל: הן לפי דרכו של הרע"ב לפסוק הלכה ה"ל לכתוב דא"ה כסתם משנה זו.

בחפשי כותב
הודעות: 228
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2021 6:04 pm

Re: שיטת הברטנורא בפסיקת הלכה

הודעהעל ידי בחפשי כותב » ה' אוקטובר 21, 2021 9:16 pm

רציני כתב:לכאורה היה אפשר לומר שנכון שדרכו לפסוק הלכה אבל לפעמים מותר לו להשמיט [ואפילו שהרמב"ם כן הביא]. אולם ראיתי שגם הרש"ש הקשה כעין זה במקום אחר (מעשרות פרק א, משנה ד) וז"ל: הן לפי דרכו של הרע"ב לפסוק הלכה ה"ל לכתוב דא"ה כסתם משנה זו.

עיין ב'לקוטי המשנה' (ברכות פ"ט מ"ב): "והרע"ב השמיט פסק ההלכה משום דלא בריר ליה".

יהושע בהר''ב
הודעות: 54
הצטרף: ג' מאי 11, 2021 10:35 pm
שם מלא: יהושע

Re: שיטת הברטנורא בפסיקת הלכה

הודעהעל ידי יהושע בהר''ב » א' אוקטובר 24, 2021 11:04 am

דוגמא נוספת:
עירובין א ז: בַּכֹּל עוֹשִׂין לְחָיַיִן, אֲפִלּוּ בְדָבָר שֶׁיֶּשׁ בּוֹ רוּחַ חַיִּים. וְרַבִּי יוֹסֵי אוֹסֵר. וּמְטַמֵּא מִשּׁוּם גּוֹלֵל, וְרַבִּי מֵאִיר מְטַהֵר. וְכוֹתְבִין עָלָיו גִּטֵּי נָשִׁים, וְרַבִּי יוֹסֵי הַגְּלִילִי פוֹסֵל.
יש כאן שלוש מחלוקות
הרמב"ם כותב - אין הלכה כרבי יוסי ולא כר"מ ולא כר' יוסי הגלילי.
לעומתו הר"ב פוסק כך – לגבי דעת ר"י הוא לא כותב פסק. לגבי דעת ר"מ הוא כותב 'וְאֵינָהּ הֲלָכָה' . לגבי דעת ר"י הגלילי 'וַהֲלָכָה כְּתַנָּא קַמָּא'.
למה בחר הר"ב לא לפסוק במחלוקת הראשונה ולפסוק בשתי המחלוקות הנוספות?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: מצליח ו־ 195 אורחים