מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגהה בעלון בית נאמן פ' וירא

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

הגהה בעלון בית נאמן פ' וירא

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ב' אוקטובר 25, 2021 10:40 am

אני מחבב מאוד את הרב מאזוז
אולם בשבוע האחרון הוא הביא בשם הבית יוסף
שטוב להדחיק הלשון מלהדחיק הענין
בדקתי במקור
ושם מדובר על לשון הירושלמי שהבית יוסף גם אומר שהלשון שלו בד"כ משונה
ואין ככ ראיה על דרך הלימוד בכללות
היה נראה לי לכאורה שהיה צריך להדגיש את זה

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הגהה בעלון בית נאמן פ' וירא

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' אוקטובר 25, 2021 12:43 pm

בכללי הפוסקים נאמר כך ל"ד בירושלמי, וכעת איני זכור היכן.

תא חזי
הודעות: 924
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: הגהה בעלון בית נאמן פ' וירא

הודעהעל ידי תא חזי » ב' אוקטובר 25, 2021 1:25 pm

אליעזר בלוי כתב:הוא הביא בשם הבית יוסף

צ"ל הוא הביא בשם אביו בשם וכו'
עכ"פ זה כלל מפורסם.
(אעביר בלנ"ד ההערה לעורך העלונים).

נוריאל עזרא
הודעות: 1871
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: הגהה בעלון בית נאמן פ' וירא

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ב' אוקטובר 25, 2021 2:19 pm

אליעזר בלוי כתב:אני מחבב מאוד את הרב מאזוז
אולם בשבוע האחרון הוא הביא בשם הבית יוסף
שטוב להדחיק הלשון מלהדחיק הענין
בדקתי במקור
ושם מדובר על לשון הירושלמי שהבית יוסף גם אומר שהלשון שלו בד"כ משונה
ואין ככ ראיה על דרך הלימוד בכללות
היה נראה לי לכאורה שהיה צריך להדגיש את זה

ייש"כ.
אך אע"פ ששם הדיון הוא בדברי הירושלמי נראה מלשון הב"י שם שהוא טעם בפני עצמו ורק הוסיף כצירוף לסברא זו שלשון הירושלמי משונה לפעמים.
וז"ל:
.....ואף ע"פ שפשט הלשון מורה על פירוש הריב"ש כיון שהענין אינו מתיישב לפירושו מוטב לדחוק הלשון ולכוונו עם הענין ולשון הירושלמי משונה לפעמים וכ"ש בדבר פשוט שהוא סומך על המבין....

ואף שנזכר בדבריך שכתבת שהב"י גם אומר וכו' הבאתי הציטוט כיון שהסקת שלא ניתן כ"כ ללמוד לדרך הלימוד מהב"י ולענ"ד נראה כדכתבתי שנראה מהב"י שהוא עומד בפני עצמו.(אלא שלכאורה כדבריך שכדאי לציין כן ולהסביר)

ובאסף המזכיר עמ' קצד הרב הראל זנזורי הביא שכן כתבו בדעת הרמב"ם שמעדיף דוחק הלשון ע"פ דוחק העניין וז"ל ההערה שם:
1) וכ"כ הריטב"א בס' הזכרון ירושלים תשמ"ג סוף פרק ג' וז' שכן דרכו של הרמב"ם וכ"כ בסוף ס' תחלת חכמה למהר"י חאגיז בקונט' לקט יוסף שדרכו של הרמב"ם להטריח עצמו שיהיה הענין מסכים אל האמת כפי סברתו יותר מישוב המלות והדברים וזה מחמת שהיה שכלו שכל אלהי וכו' משא"כ שאר המעיינים התורניים ע"ש וראה לדוגמא בס' לא תשיך חידושי ב"מ דף ס"ד ע"ב בד"ה אבל חצר דלא קיימא לאגרא ע"ש וע"ע בקונטרס הכללים שבסוף שו"ת איש מצליח ח"א חאו"ח מהדורת שיח אלעזר ערך מוטב הראל.


וכמדומה שבישיבות מלמדים שעל הרוב זה המחלוקת בין תוס' לרש"י, שרש"י מעדיף דוחק העניין ולהצמד ללשון ותוספות מעדיפים דוחק הלשון.
עוד כמדומה לי שכך הסביר הרב מאזוז שליט"א במחלוקות אביי ורבא שהאחר מעדיף דוחק הלשון ולא דוחק העניין והאחר להיפך והביא הרבה מקורות לזה ואינני זוכר כעת היכן כתב כן.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הגהה בעלון בית נאמן פ' וירא

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 25, 2021 2:19 pm

תא חזי כתב:
אליעזר בלוי כתב:הוא הביא בשם הבית יוסף

צ"ל הוא הביא בשם אביו בשם וכו'

ראה גמ' נזיר נו, ב
כל שמעתתא דמתאמרה בבי תלתא קדמאי ובתראי אמרינן מציעאי לא אמרינן אמר רב נחמן בר יצחק אף אנן נמי תנינא אמר נחום הלבלר כך מקובלני מרבי מיאשא שקיבל מאבא שקבל מן הזוגות שקבלו מן הנביאים הלכה למשה מסיני בזורע שבת וחרדל בשנים ושלשה מקומות שנותן פאה מכל אחד ואחד ואילו יהושע וכלב לא קחשיב ש''מ


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 359 אורחים