מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רב יוסף והפרסיים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

רב יוסף והפרסיים

הודעהעל ידי גימפעל » ב' דצמבר 27, 2021 8:23 am

בכל הש"ס רב יוסף הוא זה שמגנה את הפרסיים, האם יש הסבר לכך ?

גביר
הודעות: 2810
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: רב יוסף והפרסיים

הודעהעל ידי גביר » ב' דצמבר 27, 2021 8:44 am

אולי כדאי לבדוק ב -
The Iranian Talmud :reading the Bavli in its Sasanian context /Shai Secunda.
Philadelphia :University of Pennsylvania Press, 2014.

לפי התארן 'רב יוסף'. לספר ישנו מפתח יעיל למדי.

א מבקש
הודעות: 326
הצטרף: ב' אפריל 05, 2021 8:50 pm

Re: רב יוסף והפרסיים

הודעהעל ידי א מבקש » ב' דצמבר 27, 2021 9:02 am

גביר כתב:אולי כדאי לבדוק ב -
The Iranian Talmud :reading the Bavli in its Sasanian context /Shai Secunda.
Philadelphia :University of Pennsylvania Press, 2014.

לפי התארן 'רב יוסף'. לספר ישנו מפתח יעיל למדי.

לטובת מי שאין הספר בידו אני מצרפו כאן


ערוגת הבושם
הודעות: 7
הצטרף: ה' נובמבר 11, 2021 3:36 pm

Re: רב יוסף והפרסיים

הודעהעל ידי ערוגת הבושם » ב' דצמבר 27, 2021 2:40 pm

בעמודים 68 ו69 יש הסבר על זה

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: רב יוסף והפרסיים

הודעהעל ידי גימפעל » ג' דצמבר 28, 2021 7:33 am

אם אפשר תרגום בבקשה.

תורת המן
הודעות: 503
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: רב יוסף והפרסיים

הודעהעל ידי תורת המן » ג' דצמבר 28, 2021 6:08 pm

אנסה לסכם הדברים:

תחילה הביא הגמ', ברכות ח ע"ב:
תניא אמר רבן גמליאל, בשלשה דברים אוהב אני את הפרסיים, צנועין באכילתן צנועין בבית הכסא צנועין בתשמיש המטה, כתיב אני צויתי למקודשי, תני רב יוסף אלו פרסיים שמקודשין לגיהנם.

וכתב דאולי הפסוק מובא בגמ' לראיה לר"ג, ור"ג דורש אותו לשבח, ומקודשי הוא מלשון קדושה, וע"ז חלק ר"י ודורש אותו לגנאי.

וצ"ע איך היה שייך מחלוקת כ"כ ביניהם.
והעלה השערה שאולי ר"ג התנא בא"י קאי, ראה הפרסיים מרחוק וראה בהם דברים טובים,
משא"כ רב יוסף אשר דר ביניהם.

ואי"ז המקום היחיד שרב יוסף חלק על השבח של הפרסיים, כי בברייתא הנ"ל משבח הפרסיים על צניעותם בתשמיש, ולעומת זה, (כתובות מח.):
תני רב יוסף שארה זו קרוב בשר שלא ינהג בה מנהג פרסיים שמשמשין מטותיהן בלבושיהן.

ואולי דבריו בא להדיא לאפוקי מהברייתא הנ"ל.

עוד ציור, (קידושין עב.):
וארו חיויא אחרי תיניינא דמיא לדוב, תני רב יוסף אילו פרסיים שאוכלין ושותין כדוב,
ומסורבלין כדוב, ומגדלין שער כדוב, ואין להם מנוחה כדוב.

והביא שחכם נוצרי אחד הביא פירוש יהודי להפסוק, שהדוב הוא פרסיים, ומאי דכתיב 'וְלִשְׂטַר חַד הֳקִמַת', הכוונה שהפרסיים לא הרע לישראל כלל, וא"כ גם כאן י"ל שהדרש היה לשבח, והפך אותה רב יוסף לגנאי.

וכן בר"ה ג:
אמר ר' אבהו כורש מלך כשר היה לפיכך מנו לו כמלכי ישראל. מתקיף לה רב יוסף...


מכל הנ"ל נראה ברור שרב יוסף היה לו דעה שלילית מאד על הפרסיים באופן שכל דבר הנאמר עליהם לשבח, דרש לגנאי.

עכ"ד השייך לעניננו, ואין אחריות הדברים עלי.

והאמת אגיד כי לא ראיתי בכל זה שום הסבר, אך עכ"ז אמרתי לא אשיב פניך ריקם.
נערך לאחרונה על ידי תורת המן ב ד' דצמבר 29, 2021 4:59 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: רב יוסף והפרסיים

הודעהעל ידי גימפעל » ד' דצמבר 29, 2021 7:35 am

תורת המן כתב:אנסה לסכם הדברים:

תחילה הביא הגמ', ברכות ח ע"ב:
תניא אמר רבן גמליאל, בשלשה דברים אוהב אני את הפרסיים, צנועין באכילתן צנועין בבית הכסא צנועין בתשמיש המטה, כתיב אני צויתי למקודשי, תני רב יוסף אלו פרסיים שמקודשין לגיהנם.

וכתב דאולי הפסוק מובא בגמ' לראיה לר"ג, ור"ג דורש אותו לשבח, ומקודשי הוא מלשון קדושה, וע"ז חלק ר"י ודורש אותו לגנאי.

וצ"ע איך היה שייך מחלוקת כ"כ ביניהם.
והעלה השערה שאולי ר"ג התנא בא"י קאי, ראה הפרסיים מרחוק וראה בהם דברים טובים,
משא"כ רב יוסף אשר דר ביניהם.

ואי"ז המקום היחיד שרב יוסף חלק על השבח של הפרסיים, כי בברייתא הנ"ל משבח הפרסיים על צניעותם בתשמיש, ולעומת זה, (כתובות מח.):
תני רב יוסף שארה זו קרוב בשר שלא ינהג בה מנהג פרסיים שמשמשין מטותיהן בלבושיהן.

ואולי דבריו בא להדיא לאפוקי מהברייתא הנ"ל.

עוד ציור, (קידושין עב.):
וארו חיויא אחרי תיניינא דמיא לדוב, תני רב יוסף אילו פרסיים שאוכלין ושותין כדוב,
ומסורבלין כדוב, ומגדלין שער כדוב, ואין להם מנוחה כדוב.

והביא שחכם נוצרי אחד הביא פירוש יהודי להפסוק, שהדוב הוא פרסיים, ומאי דכתיב 'וְלִשְׂטַר חַד הֳקִמַת', הכוונה שהפרסיים לא הרע לישראל כלל, וא"כ גם כאן י"ל שהדרש היה לשבח, והפך אותה רב יוסף לגנאי.

וכן בר"ה ג:
אמר ר' אבהו כורש מלך כשר היה לפיכך מנו לו כמלכי ישראל. מתקיף לה רב יוסף...


מכל הנ"ל נראה ברור שרב יוסף ס"ל היה לו דעה שלילית מאד על הפרסייםף באופן שכל דבר הנאמר עליהם לשבח, דרש לגנאי.

עכ"ד השייך לעניננו, ואין אחריות הדברים עלי.

והאמת אגיד כי לא ראיתי בכל זה שום הסבר, אך עכ"ז אמרתי לא אשיב פניך ריקם.

תודה,
הגם שהוא לא מסביר הוא מסדר זאת יפה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: גיורא בשמי שמיא ו־ 243 אורחים