עמוד 1 מתוך 1

התרצן התכוין לכך מתחילה

פורסם: ו' מאי 20, 2022 12:50 am
על ידי ישראל אליהו
פעמים ויש בגמ' קושיא, תירוץ, קושיא על התירוץ, תירוץ על קושיא זו.
האם התרצן הראשון התכוין מתחילה לתירוץ הסופי, אלא שקיצר בלשונו, ולאחר הקושיא הנוספת, הוכרח לבאר את כוונתו שהיתה מתחילה.
או ששינה דעתו במהלך השו"ט?

זכורני שראיתי התייחסות לזה בספרים. ואיני מוצא כרגע.

בתודה

Re: התרצן התכוין לכך מתחילה

פורסם: ו' מאי 20, 2022 12:57 am
על ידי אוצרניק
רש"י ביומא דף י"ג ע"א:
וכל סוגיא זאת אין תירוצין שבה יכולין לעמוד, כי יש להן תשובות רבות, ואינו אלא כי מלמדין אותנו ואם תאמר כן יש להשיב כן, ואינו משיב כל תשובות שיש להשיב, כי באחת הוא מסלקו לתרץ בענין אחר, עד שהעמידה על מכונה:

Re: התרצן התכוין לכך מתחילה

פורסם: ו' מאי 20, 2022 11:49 am
על ידי יעקובי
ראה תוס' ב"ב קנד ע"ב ד"ה ברם (ובתוס' בכורות המצוין שם).

Re: התרצן התכוין לכך מתחילה

פורסם: ו' מאי 20, 2022 6:34 pm
על ידי צופה_ומביט
אוצרניק כתב:רש"י ביומא דף י"ג ע"א:
וכל סוגיא זאת אין תירוצין שבה יכולין לעמוד, כי יש להן תשובות רבות, ואינו אלא כי מלמדין אותנו ואם תאמר כן יש להשיב כן, ואינו משיב כל תשובות שיש להשיב, כי באחת הוא מסלקו לתרץ בענין אחר, עד שהעמידה על מכונה:

כעין זה ברש"י מגילה ג, א:
ואורחא דסוגיא דגמרא לתרץ דבר שאינו עד דטרח ומעמידה על בורייה. מפי רבי.

Re: התרצן התכוין לכך מתחילה

פורסם: ג' מאי 24, 2022 11:04 pm
על ידי ישראל אליהו
תודה רבה לכל העוזרים!