הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ו' מאי 27, 2022 5:48 pm
ביושבי בביהמ"ד ניגש אלי הרב ב.ג. ושאל מה אפשר ללמוד כעת מרס"ג לרגל היא"צ, ולמדנו יחד ההקדמה של המצורף לעיל.
והעיר:
נראה שדברי החובות הלבבות שער ז - שער התשובה פרק ו נמשכים אחרי דברי רס"ג כאן:
בעת שתבואהו תוכחת הבורא יתברך והכלמתו על רוע מעשיו ומפעליו בין ע"י נביא דורו, אם יהיה בזמן הנבואה, או מתורת ה' הנאמנה או מפי מורה לעבודת האלהים, אשר הוא טענת הבורא על ברואיו, ואין דור מן הדורות ריק ממנו, ואין ארץ מהארצות המיושבות פנויה ממנו, כמו שאמרו רבותינו ז"ל: עד שלא כבתה שמשו של משה זרחה שמשו של יהושע תלמידו, עד שלא כתבה שמשו של עלי זרחה שמשו של שמואל הרמתי, עד שלא כבתה שמשו של אליהו זרחה שמשו של אלישע. יום שמת רבי עקיבא נולד רבנו הקדוש. ועל הדרך הזה ימצא בכל הדורות ובכל הארצות, לא יחסר קורא אל האלהים ואל עבודתו ומורה את תורתו.
עוד העיר:
במה שרס"ג כותב בספר הגלוי שבכל דור יש "תלמיד" שצריך להנהיג את העם וכו', מה שהוא קורא לו "תלמיד" ולא "חכם" וכיוצ"ב, הוא לשיטתו שעיקר העניין הוא להעביר את המסורת באופן מדויק, והכל מסיני וכו', ולכן מעלתו של החכם הוא בהיותו "תלמיד" מהימן של הדורות הקודמים. (וכידוע שזה מצירי חילוקי השיטות בין רס"ג לרמב"ם).