אולי קצה חוט.
מצאתי שני מקורות אסטרולוגיים המייחסים ללבנה כח מיוחד בשלושה הימים בהם היא נסתרת (סביבות המולד).
1. המקור הראשון, מתוך עבודתו של Lester John Ness על האסטרולוגיה והיהדות בשלהי העת העתיקה (Astrology and Judaism in Late Antiquity), מתייחס לאסטרולוגיה האכדית הקדומה, והיא קדומה אפוא בהרבה לתקופה הנידונה:
- Ness p. 31.PNG (73.81 KiB) נצפה 890 פעמים
2. המקור השני קשור אולי יותר. מדובר ב'ספר הקבוצים לאלכסנדריים', מאת שמשון בן שלמה, שסיים אותו בשנת 1322. (על הספר ראה שטיינשיידר, Hebraeischen Uebersetzungen, עמ' 654-6; תרגום לעברית ע"י ז' מונטר בספר פרקי משה ברפואה, מוה"ק, ירושלים תשכא, עמ' 415-6.) לאחרונה עסקו צבי לנגרמן ו-Gerrit Bos בחיבור; לנגרמן תרגם לאנגלית, במאמר בשם The Astral Connections of Critical Days (
פה), את הקטע החשוב לנו, ואחרי זה הוא פרסם, יחד עם בוס, את החלק של החיבור הכולל את הקטע הזה במלואו, ע"פ כתבי היד, עם תרגום לאנגלית והערות, בפרק החמישי של ספרם The Alexandrian Summaries of Galen's On Critical Days.
הנה הקטע, בעברית ובאנגלית:
- קבוצים1.PNG (124.16 KiB) נצפה 890 פעמים
- קבוצים2.PNG (146.2 KiB) נצפה 890 פעמים
- קבוצים3.PNG (55.94 KiB) נצפה 890 פעמים
- קבוצים4.PNG (61.11 KiB) נצפה 890 פעמים
רואים פה שיש משהו מיוחד, על פי תורת האסטרולוגיה, בשלושת ימי חידושה של הלבנה. לדעת גלינוס הלבנה אינה משפיעה בימים אלו (וזה מופיע גם בספריו), ולדעת כותב החיבור היא כן משפיעה (לא ידוע לי אם באותה מידה מידה שהיא משפיעה ביתר ימי החודש).
יש בכך אולי להסביר את פשר שלושת הימים שבמובאה מן ר"ש דונולו.
אשר לציטוט עצמו - אולי הוא לקוח מפירושו האבוד של ר"ש דונולו לברייתא דשמואל, שבו הוא כנראה עסק באסטרולוגיה.