מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גנזים - מכירה 13 - פריטים יחידאים ומופלאים !

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

גנזים - מכירה 13 - פריטים יחידאים ומופלאים !

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' נובמבר 24, 2022 1:23 pm

מכירה חדשה של גנזים היא תמיד חוויה יוצאת מן הכלל לכל שוחרי הכתב והמכתב. ועכ"ז המכירה הפעם, יוצאת דופן ממש. פריטים שההתבוננות בהם מחסירה פעימה בלבו של הצופה וכמו לוקחת אותו במסע בין תקופות, מסע בזמן.

הנה כמה תחנות שלא לפי סדר התרחשותן....


תמונת מכתב אדמו"ר הזקן בעל התניא. אף כי כמו חי נחשב הוא אצל כל לומדי תורתו בנגלה ובנסתר, ועכ"ז התבוננות במכתב, קריאת תכנו, והבנת הרקע בו נכתב, הרי היא מחזירה לחיים את דמותו כמנהיג ושר ישראל הנושא על ליבו את צרותיהם וחסרונם של כל יושבי ארץ רוסיא, והשפעתו הכבירה מתרחבת הרבה מן המקושרים עמו. מתוך המכתב כאילו עולה המיית כנסת ישראל, אלפי אלפים מיושבי הכפרים שבמדינת רוסיא, שנעקרו ממקומם והם מושלכים תחת כיפת השמים באין מעמד תחת רגליהם, ואדמו"ר בעה"ת מחלה את פני העם לבוא לעזרתם ולתת להם איזה בסיס נכון. (כידוע אגרות אדמוה"ז מצטיינות כולן ביופי הסגנון, וניתן להתרשם מכך אף באיגרת קצרה זו).

a_ignore_q_80_w_1000_c_limit_015.jpg
a_ignore_q_80_w_1000_c_limit_015.jpg (141.22 KiB) נצפה 1794 פעמים


אגרת קודש בעצם כתב יד קדשו וחתימתו של כ"ק האדמו"ר הזקן רבי שניאור זלמן מלאדי בעל התניא

תקס"ח בערך

*
מכתב בכתב יד וחתימת האדמו"ר רבי שניאור זלמן מלאדי בעל התניא ושולחן ערוך הרב, לעמוד לימין החקלאים היהודים המגורשים מהכפרים ברוסיה על ידי רכישת אתרוגים עם דברי ברכה ל'כל מילי דמיטב' לעוזרים והמסייעים.

זו לשון המכתב:
שאלתי ובקשתי שטוחה ופרושה לפני כל אוהביי ורעיי להתאמץ בכל עוז האפשרי להרבות קונים אתרוגים שיבואו עה"ח [על החתום] בפנקס שתחת יד ציר נאמן מוכ"ז, כי ה' יודע ועד שכונתי היתה לשמים להיות לעזר מעט להנוסעים לעבודת האדמה שממה וגם ההכרח היה למלאת בקשת הקיר"ה כמבואר במכתבי הארוך [מכתב זה לא נודע], נא ונא במטותא מינייכו ברחמין נפישין ואם אפשר לפעול שיותן איזה אויף גאב [דמי קדימה] מכל אתרוג, להיות עזר מעט להוצאות השליח מה טוב.

וה' הטוב ימלא משאלותם לטובה בכל מילי דמיטב.
כנפש תדרשנו דו"ש מלונ"ח [דורש שלומם מלב ונפש חפצה]
שניאור זלמן באמ"ו מו' ברוך זללה"ה

הרקע למכתב וזמן כתיבתו

בשנת תקס"ד הוציא הצר הצורר אלכסנדר הראשון גזירה לגרש את כל היהודים מהכפרים. באותן שנים הותר ליהודים לקנות קרקעות רק בדרום רוסיה, לעסוק בעבודת האדמה. למעשה הגזירה יצאה לפועל בשנת תקס"ז, אז נעקרו אלפי יהודים מבתיהם בעירום ובחוסר כל על ילדיהם וטפם. היטיב לבטא את מצבם רבינו הזקן: 'לא יכולתי לסבול הצער והיסורים מאנשי הכפרים שגלו ממקומם לעיירות ומושלכים בחוצות נפוחי כפן ומתים ברעב' (אגרות קודש מהאדמו"ר הזקן אגרת צ"ח).

באותה עת התחילה ההתיישבות במושבות החקלאיות, וזה כוונתו במכתבו 'לעבודת האדמה שממה', ובתחילת שנת תקס"ח ניתנה סמכות לראש הפלך להטיל על הקהילות חובת תמיכה ביהודים המגורשים. חלק מפדיון מכירת האתרוגים הוקדש לטובת התמיכה בהם.

באותן שנים פעל הרה"ק בעל התניא רבות ונצורות, וערך מגביות נרחבות ופעולות רבות לטובת היהודים החקלאים המגורשים, אשר היו כאמור במצב של חרפת רעב.
מכתב נדיר זה, משקף את פעילותו העצומה למען יהודי רוסיה באותם ימים קשים.

לדעת חוקרי חסידות חב"ד במקורות הנזכרים לעיל, תאריך כתיבת המכתב הוא בין השנים תקס"ד-תקס"ח, וראה עוד בהרחבה בענין זה במאמר המצוין 'גירוש הכפרים ברוסיה ופעולת גדולי החסידות' בקובץ היכל הבעש"ט, קובץ י"ג עמ' קל"ג-קנ"ז ובפרט בעמ' קמ"ג הע' 33.

גלגולו של מכתב
המכתב היה שמור בגנזי האדמו"ר רבי שמריהו נח מבאברויסק בן רבי יהודה ליב מקפוסט בן הצמח צדק נכדו של בעל התניא, וממנו עבר בירושה על פי צוואתו לנכדו ר' משה דוד שניאורסון, וז"ל בצוואתו סעיף ז': הכתבים והביכער יחלקו ביניהם נכדי ישראל משה נ"י עם נכדי משה דוד נ"י. (הצוואה נדפסה בספר זכרון לקהילת באברויסק עמ' 278.)

אגרת זו נדפסה לראשונה בגנזי נסתרות, ירושלים תרפ"ד (חלק אור רב סי' א') ולאחר מכן נדפס באגרות בעל התניא סי' קי"ב, ובשוליו נרשם: העתקתי מגוף כי"ק של רבנו הנמצא בידי ר' משה דוד שניאורסון נ"י מירושת זקנו האדמו"ר ר' שמרי' נח ז"ל מבאברויסק.

בחודש טבת שנת תש"מ הורה הרבי לרש"ב לוין לכנס את אגרות האדמו"ר הזקן, ושם נדפסה אגרת זו באגרות קודש סי' נ"ב ובאגרות קודש מהדורת תשע"ב אגרת צ"ג.
נשמר עד לאחרונה באוסף גורמן לונדון.


סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: גנזים - מכירה 13 - פריטים יחידאים ומופלאים !

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' נובמבר 24, 2022 3:53 pm

זה השלחן אשר לפני ה'.

שלחן ערוך דפו"ר הנדפס בחיי מרן הקדוש.
ארבעת חלקיו בשלימותם.
למיעוט זכרוני, לא נראה כדבר הזה !
(כידוע חאו"ח הנו נדיר מאד, מהטעם המובן, וכמעט לא נראה בשלימותו, ולפיכך ערכו הכספי לאין ערוך משאר החלקים).
אגב, לא רבים יודעים, כי שו"ע דפו"ר היה בידי מרן הח"ח והוא עושה בו שימוש בכמה מקומות במ"ב ובבה"ל. ראו סי' תקנא ס"ק כח: 'וכן איתא בשו"ע דפוס ראשון מהמחבר בעצמו', וראו בה"ל סי' תקל"ג ד"ה ואם.

'שלחן ערוך' - דפוס ראשון. סט מרשים של ארבעת החלקים בשלמות
ויניציאה שכ"ה-שכ"ו [1565-1566]
*
שולחן ערוך אורח חיים, יורה דעה, אבן העזר וחשן משפט מאת מרן רבינו יוסף קארו – דפוס ראשון של ספר הספרים ויסוד היסודות של ההלכה היהודית.
סט שלם ומושלם במצב יפה, של כל ארבעת החלקים שנדפסו לראשונה בויניציאה בין השנים שכ"ה-שכ"ו.

כל חלק נדפס עם שער נפרד, הקדמה, קולופון ומפתחות. כל החלקים כרוכים יחד בכריכת עור מפוארת במיוחד.

לאור תפוצתו המהירה של הספר מיד אחר הדפסתו והשימוש הרב בו, סט שלם של כל ארבעת חלקי השלחן ערוך, הוא יקר המציאות ביותר וכמעט אינו בנמצא - בפרט עותק במצבו של העותק הנוכחי.

כתיבת השלחן ערוך והדפסתו

בליל שישי , ט"ז לחודש אדר ראשון, שנת ה' אלפים שי"ח, נפל דבר בישראל, מרן המחבר סיים את כתיבת ה'שלחן ערוך' והחלה תקופה חדשה בתולדות הפסיקה היהודית בעם ישראל.

מרן מביע את התרגשותו בדברי שבח לבורא עולם על שזכה לכך, וכך הוא כותב בחתימת חלק אבן העזר: 'במה אקדם לה' אכף לאלוקי מרום, אשר ממעון קדשו, גבר עלי חסדו וזיכני להשלים הספר היקר הזה...'

לאחר השלמת ספרו הגדול 'בית יוסף' על ארבעה טורים, החל רבי יוסף קארו לסכם את ההלכות העולות מדבריו ב'בית יוסף' בדרך קצרה, כהלכה פסוקה למעשה, וכך כותב בהקדמתו: ' ראיתי אני בלבי כי טוב ללקוט שושני ספירי אמריו בדרך קצרה, בלשון צח וכולל, יפה ונעים, למען תהיה תורת ה' תמימה, שגורה בפי כל איש ישראל, כי כאשר ישאלו לת"ח דבר הלכה לא יגמגם בה...'

זמן כתיבתו והדפסתו

מרן עסק בכתיבת החיבור בין השנים שט"ו-שי"ח ובסוף כל חלק רשם את זמן סיומו ומקום כתיבתו.

בשנת שכ"ה שלח מרן את חיבורו לעיר ויניציאה שהייתה מרכז הדפוס החשוב ביותר באותה תקופה, וכך החלו עולים על מזבח הדפוס, מחודש כסלו שכ"ה עד חודש חשוון שכ"ו, ארבעת חלקי השלחן ערוך, להלן תאריכי כתיבת והדפסת הספרים:
חלק אורח חיים: תם ונשלם ביום ב' ב' לאלול שנת אלוקים חשב"ה לטובה בכפר ביריא שבגליל העליון תוב"ב. ונדפס בשנת שכ"ה.

חלק יורה דעה: תם ונשלם בליל ד', שנים לירח תמוז שנת השי"ו בצפת תוב"ב. ונדפס בשנת שכ"ה.

חלק אבן העזר: ותהי השלמת הספר הזה ביום ג' י"ט לשבט שנת השי"ז. ונדפס בשנת שכ"ה.

חלק חשן משפט: והיתה השלמת הספר היקר הזה אור ליום ששי י"ו לחדש אדר ראשון שנת עדותיך שיח"ה לי (= שי"ח). ונדפס בשנת שכ"ו.


ויניציאה שכ"ה-שכ"ו [1565-1566] דפוס ראשון.

אורח חיים: קלו, [10] דף.

יורה דעה: קלא, [1] דף.

אבן העזר: עט דף.

חשן משפט: קסה, [1] דף.

גודל: 24.5 ס"מ.

מצב טוב מאוד, בראש כל חלק שער נפרד, ובסופו לוח מפתחות. בסוף חלק יורה דעה דברי המגיה רבי מנחם הכהן פורטו אשכנזי (אבי משפחת רפפורט ובעל ספר 'מנחה בלולה'). חיזוקי פינות שוליים מזעריים בדפים ראשונים. חורים זעירים בודדים, כתמי מים, בדרך כלל בהירים, בתחילת הספר ובסופו רישומי בעלים עתיקים בכתיבה איטליאנית. מעט מחיקות צנזורה, בסוף הספר חתימות צנזורים.

כל החלקים כרוכים יחד בכריכת עור מהודרת במיוחד בסגנון עתיק, בצבע חום כהה, עם הטבעות מוזהבות רבות, אבזמי ברזל ורצועות עור לסגירה.


032.gif
032.gif (469.9 KiB) נצפה 1790 פעמים

021.jpg
021.jpg (260.93 KiB) נצפה 1790 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: גנזים - מכירה 13 - פריטים יחידאים ומופלאים !

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' נובמבר 24, 2022 3:58 pm

פריט מעניין
תקנות חברה קדישא של קהילת אמשטרדם – עותק יקר המציאות על קלף

אמשטרדם, תקל"ו [1776]
*

עותק יקר המציאות של תקנות החברה קדישא של קהילת האשכנזים באמשטרדם משנת תקל"ו [1776], מודפס כולו על קלף (למעט דף השער והדף האחרון שנדפס על נייר) וכרוך בכריכת עור מהודרת.

קהילת היהודים אמשטרדם הייתה קהילה מאורגנת ומסודרת למופת, כל התנהלות הקהילה הייתה על פי החלטות ותקנות שנקבעו על ידי ועד הקהילה ובהסכמת רבניה.
לפניך קובץ תקנות מפורטות של החברה קדישא ועל פיה נעשה כל דבר מרגע הפטירה ועד הקבורה.

בשער הספר תחריט יוצא דופן של דמות גולגולת ועצמות – ונעשה כדי להזכיר את יום המיתה.

הדפסה נאה ומרשימה. בשער הספר ובדפים נוספים תחריטים שונים, מהם: תחריטים של כלים שהיו בשימוש החברה קדישא, סמל של קהילת האשכנזים באמשטרדם ודגל המדפיס פרופס. כל עמוד מוקף במסגרת.

הדפסת ספרים בתקופה זו על קלף היא חריגה ונדירה באופן מיוחד, העותקים הבודדים המיוחדים שנדפסו על קלף, נדפסו עבור ראשי החברה וקציניה. הקובץ כולל חמישים ותשעה סעיפי תקנות, המקיפים בפירוט רב את כל פעילויות החברה קדישא, הם נכתבו בעברית ויידיש-דייטש מעורבת, באותיות מרובעות, אותיות צו"ר ואותיות קליגרפיות עגולות.
בדפים כא-כב רשימת ראשי החברה שחתמו על התקנות, ובדף כב, ב הסכמה על התקנות מאת הגאון רבי שאול מאמשטרדם, רבה של הקהילה האשכנזית באמשטרדם בעל ספר 'בנין אריאל'.

030.jpg
030.jpg (348.04 KiB) נצפה 1790 פעמים

שימו לב למכתם המחוכם (אפיגרמה בלע"ז) שבמרכז השער, המשתמש בלשון הכוללת משמעות מנוגדת: בין סרוח לסרוח ובין תולעת לתולעת...

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: גנזים - מכירה 13 - פריטים יחידאים ומופלאים !

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' נובמבר 24, 2022 4:05 pm

דמויותיהן של רבינו הגרי"ס ורבו הצריז"ס, למרות פרסומן, עדיין מעולפות סוד המה, אין לנו אחיזה ממשית בהם, ומעט מן המעט הוא מה שיודעים אנו על השפעתו של הצריז"ס על תלמידו, וע"כ נפלא הדבר להתבונן במכתבו של הגרי"ס כשהוא מספר אודות רבו, ועל אף הזהירות בה הוא נוקט, כזו הנגזרת מטוהר לשונו ("כפי השערתי") אינו מהסס מלקבוע, "כי... לא מצאתי עוד עובד ה' יתברך כמו מורי ורבי...!".
מכתב בכתב יד הגאון רבי ישראל סלנטר בו מתאר מגדולת ושבחי רבו הגאון רבי יוסף זונדל מסלנט
ומכתב מהגאון רבי יוסף פיימר אב"ד סלוצק. תרי"ח [1858]
'לפי השערתי לא מצאתי עוד עובד ה' יתברך כמו מורי ורבי'

מכתב המלצה נפלא בכתב יד הגאון רבי ישראל סלנטר מחולל 'תנועת המוסר' ומכתב המלצה מאת הגאון רבי יוסף פיימר אב"ד סלוצק מגדולי תלמידי הגר"ח מוואלוז'ין (עיין על מכתבו בהמשך)

במכתב מופלא זה מאריך רבי ישראל סלנטר בשבחי ומעלת רבו המובהק הגאון הצדיק רבי יוסף זונדל מסלנט וכך כותב:

כאשר שמשתי את מורי ורבי הרב הגאון הצדיק וכו' וכו' יוסף זונדל נ"י כמה שנים, וידעתי גודל צדקותו למעלה למעלה להפליא... מצאתי עוז בנפשי לגשת לפני נכבדי טהורי לבב... כי לפי השערתי לא מצאתי עוד עובד ה' יתברך כמו מורי ורבי'.

הגה"צ רבי יוסף זונדל מסלנט (תקמ"ו-תרכ"ה) היה תלמידו המובהק של רבי חיים מוואלוז'ין וקיבל ממנו מסורות רבות מרבו הגר"א ולכן זכה לתואר 'פה שלישי להגר"א'

בעת לימודיו של רבי ישראל בסלנט, נפל פעם מבטו על איש פלאי שהיה מבאי בית המדרש בסלנט, ארחותיו והנהגותיו המיוחדות משכו את לבו, אותו האיש היה הגאון רבי יוסף זונדל מסלנט. רבי ישראל החל לעקוב אחר מעשיו ודרכי הנהגתו בהיחבא ומשהבחין בו פעם רבי יוסף זונדל אמר לו: ישראל! למד מוסר ותהיה ירא שמים'.

רבי ישראל היה מספר 'כי כאשר שמע את הקול יוצא מרבו על ציווי לימוד המוסר, הנה כאש בוערת ירדה תוך חדרי לבו' (עדות תלמידו רבי נפתלי אמשטרדם באור ישראל עמ' 124) ומאז דבקה נפשו בנפש רבי זונדל.

'קדוש ישראל' הגאון רבי ישראל ליפקין מסלנט (תק"ע-תרמ"ג) 'המפורסם בתבל בתוקף גדולתו וצדקותו, חסידותו ענוותנותו וקדושתו... האיר עיני ישראל בתורתו ויראתו להשיב את לבבם לאביהם שבשמים, להשריש יראת ה' ומדות ישרות ובמתק שפתיו השיב רבים מעוון... למד דעת את העם לקבוע עתים סדורות בכל יום ללמוד בספרי יראה ומוסר בשפתים דולקות, בקול מעורר תוגה והתפעלות הנפש' (הקדמת תלמידו רבי איצל'ה בלזר לספר אור ישראל)

הגאון רבי ישראל סלנט שהיה גאון עולם ונודע בשיעוריו החריפים בעומק העיון החליט לצאת מד' אמותיו ולעורר את העם לתיקון המדות ויראת ה', עורר ודיבר על חשיבות לימוד המוסר בקביעות ובעיון וייסד את 'תנועת המוסר' שחרתה על דגלה את אמרתו הידועה 'כל זמן שהנר דולק אפשר לתקן'.

מבית מדרשו יצאו גדולי תנועת שיטות המוסר, קלם, נובהרדוק וסלבודקא וכל ראשי ישיבות ליטא שהלכו בדרכו. מאמריו ואגרותיו כונסו בספר אור ישראל ובספר קדוש ישראל.

המכתב ניתן לר' יהודה ליב מסלנט בן רבו המובהק הגאון הצדיק רבי יוסף זונדל מסלנט (ראה אודותיו להלן).
מכתב חשוב זה היה לעיני גדול תלמידי הגרי"ס הגאון רבי איצל'ה בלזר ומצטט ממנו בכתיבת תולדות רבו הגרי"ס (אור ישראל, מאמר 'שערי אור' אות ז')

הגאון רבי יוסף פיימר אב"ד סלוצק (תקנ"ו-תרכ"ד) בחיר תלמידי הגאון רבי חיים מוואלוז'ין (עליות אליהו אות קכ"ב) גאון עולם וקדוש עליון אשר שמו היה נישא בחרדת קודש במדינת ליטא. היה מגדולי הרבנים והמשיבים בדורו וגדולי רבני ליטא, רבי אבלי מווילנא, בעל 'משכנות יעקב' ורבי יצחק אלחנן ספקטור אב"ד קובנה הציעו בפניו את שאלותיהם. הוא גם היה ממנהיגי הדור וראש וראשון בעני הכלל ומצודתו פרושה על כל הגולה. בשנת תקפ"ט התקבל לרבה של סלוצק המעטירה ושימש בה ברבנות ל"ג שנים. את מקומו בסלוצק מילא הגאון בעל 'בית הלוי'.

רבי ישראל סלנטר למד אצל רבי יוסף מסלוצק בזמן כהונתו כרבה של לוקניק, ומכנהו 'אדמו"ר' וחותם 'תלמידו' (מבוא לשו"ת רבי יוסף מסלוצק הע' 11) ולכן כנראה כתב גם את מכתבו רק בשולי מכתבו של הגאון רבי יוסף מסלוצק.

מכתביו נדפסו בימינו: שו"ת רבינו יוסף מסלוצק (מכון ירושלים תשמ"א) וכן דרשות רבינו יוסף מסלוצק (מכון ירושלים תשנ"ה)

במכתבו הוא מכנה את רבי יוסף זונדל - ידידי, וכנראה הכירו בעת שהסתופפו יחד בצל עץ החיים, הגאון רבי חיים מוואלוז'ין.

רבי יהודה ליב מסלנט בנו של הגריז"ס היה גדול בתורה ובמדות היה ממייסדי השכונה הירושלמית 'נחלת שבעה', נפטר בשנות הגבורות בימי מלחמת העולם הראשונה והשאיר אחריו משפחה ענפה, משפחות סלנט וברדקי (ריבלין, בספר הנזכר להלן עמ' כב).
004.jpg
004.jpg (277.33 KiB) נצפה 1790 פעמים

במכירה מוצע גם מה שמכונה צוואתו של הצריז"ס, ואע"פ שהיא רק החלק הממוני, עכ"ז היא מעוטרת בחסידות וחותם צדקותו טבוע בה.

צוואת הגאון הצדיק רבי יוסף זונדל סלנט לבניו בכתב יד קדשו
*
צוואת הגאון הצדיק רבי יוסף זונדל סלנט לבניו איך להתנהג עם אשתו אחרי פטירתו.

בצוואתו מפרט הגרי"ז את ירושת אשתו אחרי פטירתו ומזהיר לבניו לכבד אותה כראוי.

בין דבריו כותב: 'ואל ירע לבבכם בתתכם לה, כי היא הרויחה זאת, שהיא לא ידעה שאני עני ובע"ח. וסובלת עמי דחקותי והבזיונות מן הלואות והקפות , ונגישות לפורעם היא לבדה סובלת , ואינה מדברת שום דבר, ומקבלת הכל באהבה, ומשרתת אותי בהשגחה פרטיות ובכבוד לעשות רצוני...'

ומסיים בדברי ברכה: 'ובזכות זה ד' ימלא משאלותיכם לטובה ויתן לכם חיים ארוכים ושנות ברוכים וכל זרעיכם... יהיו זרע של קיימא וכל בניכם וחתניכם יהיו ת"ח וצדיקים וכל בנותיכם וכלותיכם תהיינה צנועות וצדקניות...'

הגה"צ רבי יוסף זונדל סלנט (תקמ"ו-תרכ"ה) 'איש קדוש ונורא' (לשון רבי איצל'ה בלזר) תלמידו המובהק של הגר"ח מוואלוז'ין וקיבל ממנו מסורות רבות מרבו הגר"א, ולכן זכה לתואר 'פה שלישי' להגר"א.

תלמידו הגאון רבי ישראל סלנטר קיבל ממנו את יסודות תורת המוסר, וממנו הושפע להפצת תנועת המוסר וכתב עליו במכתבו הנמצא בסמוך: 'לפי השערתי לא מצאתי עוד עובד ה' יתברך כמו מורי ורבי'.

חתנו הגאון רבי שמואל סלנט כתב עליו: כרוב גדלו במידות - כך גדלו בתורה, וכרוב בקיאותו בנגלה, כך הייתה בקיאותו בנסתר, היה גדול הדור בתורה כמו במידות, אלא בענוותנותו הגדולה והנפלאה עלה בידו להעלים את גדולתו מבני אדם.

005.jpg
005.jpg (236.84 KiB) נצפה 1790 פעמים

צוואתו הנוגעת לסדרי הלוויתו ואולי הוראות נוספות, כפי הנראה לא השתמרה, ראו כאן:
אשר יצוה.png
אשר יצוה.png (158.6 KiB) נצפה 1790 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: גנזים - מכירה 13 - פריטים יחידאים ומופלאים !

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' נובמבר 24, 2022 6:35 pm

איש_ספר כתב:פריט מעניין
תקנות חברה קדישא של קהילת אמשטרדם – עותק יקר המציאות על קלף

אמשטרדם, תקל"ו [1776]
*

עותק יקר המציאות של תקנות החברה קדישא של קהילת האשכנזים באמשטרדם משנת תקל"ו [1776], מודפס כולו על קלף (למעט דף השער והדף האחרון שנדפס על נייר) וכרוך בכריכת עור מהודרת.

קהילת היהודים אמשטרדם הייתה קהילה מאורגנת ומסודרת למופת, כל התנהלות הקהילה הייתה על פי החלטות ותקנות שנקבעו על ידי ועד הקהילה ובהסכמת רבניה.
לפניך קובץ תקנות מפורטות של החברה קדישא ועל פיה נעשה כל דבר מרגע הפטירה ועד הקבורה.

בשער הספר תחריט יוצא דופן של דמות גולגולת ועצמות – ונעשה כדי להזכיר את יום המיתה.

הדפסה נאה ומרשימה. בשער הספר ובדפים נוספים תחריטים שונים, מהם: תחריטים של כלים שהיו בשימוש החברה קדישא, סמל של קהילת האשכנזים באמשטרדם ודגל המדפיס פרופס. כל עמוד מוקף במסגרת.

הדפסת ספרים בתקופה זו על קלף היא חריגה ונדירה באופן מיוחד, העותקים הבודדים המיוחדים שנדפסו על קלף, נדפסו עבור ראשי החברה וקציניה. הקובץ כולל חמישים ותשעה סעיפי תקנות, המקיפים בפירוט רב את כל פעילויות החברה קדישא, הם נכתבו בעברית ויידיש-דייטש מעורבת, באותיות מרובעות, אותיות צו"ר ואותיות קליגרפיות עגולות.
בדפים כא-כב רשימת ראשי החברה שחתמו על התקנות, ובדף כב, ב הסכמה על התקנות מאת הגאון רבי שאול מאמשטרדם, רבה של הקהילה האשכנזית באמשטרדם בעל ספר 'בנין אריאל'.


שימו לב למכתם המחוכם (אפיגרמה בלע"ז) שבמרכז השער, המשתמש בלשון הכוללת משמעות מנוגדת: בין סרוח לסרוח ובין תולעת לתולעת...

מה באמת ההסבר להמצאותו של סמל הגולגולת (מוכר לנו משודדי הים ועד הנאצים) בחברה קדושה כמו ח"ק?
036.gif
036.gif (2.06 MiB) נצפה 1745 פעמים

קמנו ונתעודד
הודעות: 202
הצטרף: ב' ספטמבר 07, 2015 10:53 pm

Re: גנזים - מכירה 13 - פריטים יחידאים ומופלאים !

הודעהעל ידי קמנו ונתעודד » ה' נובמבר 24, 2022 7:03 pm

איש_ספר כתב:מה באמת ההסבר להמצאותו של סמל הגולגולת (מוכר לנו משודדי הים ועד הנאצים) בחברה קדושה כמו ח"ק?
036.gif

מסתמא משהו כמו זה, סמל למוות וכיוצא:
https://en.wikipedia.org/wiki/Skull_and_crossbones_(Spanish_cemetery)

לבי במערב
הודעות: 9207
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: גנזים - מכירה 13 - פריטים יחידאים ומופלאים !

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' נובמבר 24, 2022 8:18 pm

איש_ספר כתב:תמונת מכתב אדמו"ר הזקן בעל התניא.
כאמור בפנים, נד' זה כבר (כולל תצלום גוכתי"ק) באגרות־קדשו (קה"ת, תשע"ב) ע' שנח־שנט.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: גנזים - מכירה 13 - פריטים יחידאים ומופלאים !

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' נובמבר 24, 2022 8:39 pm

עוד בענין מכתב בעה"ת. כאמור המכתב נדפס לראשונה ע"י הרח"א ביחובסקי בס' גנזי נסתרות (ירושלים תרפ"ד) [באופן שאיני מבין דברי הרי"מ ז"ל הבאים להלן כמו היה המכתב נדפס לראשונה ע"י הרדצ"ה באגרות בעה"ת וב"ד, ואולי כוונתו שהרח"א ביחובסקי הדפיס לפי העתק ואילו הרדצ"ה ע"פ גוכי"ק, ולא השוותי אם יש שינויים...]

בספרו מסע בא"ד עמ' 10 (הנסמן ע"י הרשד"ב לוין שיח' שם) פרסם הרי"מ ז"ל מכתב שכתב רמ"ד שניאורסון ז"ל (הוא שהיה המכתב באמתחתו) לרח"א ביחובסקי אודות מכתב זו ותכנו. לפו"ר לא הבנתי לגמרי את נקודת הדיון שם...
כיון שהספר אינו באוצר, אני מעלה בזה את דברי הרי"מ ומכתב הרמ"ד
באד א.jpg
באד א.jpg (272.34 KiB) נצפה 1675 פעמים
באד ב.jpg
באד ב.jpg (131.62 KiB) נצפה 1675 פעמים

אליסף
הודעות: 1129
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: גנזים - מכירה 13 - פריטים יחידאים ומופלאים !

הודעהעל ידי אליסף » ה' נובמבר 24, 2022 8:46 pm

החסר פה איזשהוא 'גילוי נאות'?
רק שאלה

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: גנזים - מכירה 13 - פריטים יחידאים ומופלאים !

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' נובמבר 24, 2022 10:17 pm

איש_ספר כתב:לפו"ר לא הבנתי לגמרי את נקודת הדיון שם...

נראה שרמ"ד לא ידע את הרקע ההיסטורי למכתב, וממילא הניח שמדובר (כמו ברוב האגרות) באיסוף כספים לא"י. על כן התפעל מעידוד ענין "עבודת האדמה שממה", מן הסתם על רקע החלוצים ומייבשי הביצות בני התקופה... אלא ש"המתרצים", שהניחו בצדק שאדה"ז לא התכוון לעודד את החלוציות קודם זמנה... טענו שאין כאן אלא רמיזה לענין א"י, ומפני החשש מהקיר"ה נכתבו הדברים ברמז. ועל דבריהם משיב רמ"ד שא"כ היה לו לשתוק לגמרי. ואח"כ מוסיף שאולי ענין עידוד עבודת האדמה היינו מפני ערך העבודה והמלאכה, שכ"ה אפילו במדינת רוסיא, ולא מצד קדושת אדמת א"י. ולכאורה הנחתו שמדובר כאן על צדקת א"י כדקיימא קיימא.
וכמובן אחר ידיעת הרקע ההיסטורי כ"ז בטל מעיקרו.

וונדרבר
הודעות: 1671
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: גנזים - מכירה 13 - פריטים יחידאים ומופלאים !

הודעהעל ידי וונדרבר » ה' נובמבר 24, 2022 10:19 pm

איש_ספר כתב:פריט מעניין
תקנות חברה קדישא של קהילת אמשטרדם – עותק יקר המציאות על קלף
אמשטרדם, תקל"ו [1776]
...
שימו לב למכתם המחוכם (אפיגרמה בלע"ז) שבמרכז השער, המשתמש בלשון הכוללת משמעות מנוגדת: בין סרוח לסרוח ובין תולעת לתולעת...

כמדומה שמליצה זו נכתבה ע"י המליץ ר' משה (ב"ר גדעון) אבודיינטי מאמשטרדם, ראה אוצר השירה והפיוט (דוידזון) כרך ד', מילואים, א' 2340*, (עמ' 127): אתמול לבושך בוץ ומעיל סרוח ...
https://tablet.otzar.org/#/book/601362/ ... /0/end/0/c
ושם ציין שנדפס בתוך "המאסף" [תשרי] תקמ"ה עמ' ה'
https://sammlungen.ub.uni-frankfurt.de/ ... ew/9594068

[והובא קצת בשינוי לשון ע"י מרן החיד"א בלימוד א' לחג הסוכות, ראה תורת החיד"א - קהלת, מהדורת אהבת שלום, עמ' ט"ז, וכן בס' לב דוד פרק ט', בשם "אמר המליץ"].
נערך לאחרונה על ידי וונדרבר ב ה' נובמבר 24, 2022 10:44 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: גנזים - מכירה 13 - פריטים יחידאים ומופלאים !

הודעהעל ידי פלגינן » ה' נובמבר 24, 2022 10:29 pm

איש_ספר כתב:זה השלחן אשר לפני ה'.

שלחן ערוך דפו"ר הנדפס בחיי מרן הקדוש.
ארבעת חלקיו בשלימותם.
למיעוט זכרוני, לא נראה כדבר הזה !

רק למען הדיוק, נמכר כזה ממש לאחרונה.

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 390
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: גנזים - מכירה 13 - פריטים יחידאים ומופלאים !

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ה' נובמבר 24, 2022 10:44 pm

וונדרבר כתב:
איש_ספר כתב:פריט מעניין
תקנות חברה קדישא של קהילת אמשטרדם – עותק יקר המציאות על קלף
אמשטרדם, תקל"ו [1776]
...
שימו לב למכתם המחוכם (אפיגרמה בלע"ז) שבמרכז השער, המשתמש בלשון הכוללת משמעות מנוגדת: בין סרוח לסרוח ובין תולעת לתולעת...

כמדומה שמליצה זו נכתבה ע"י המליץ ר' משה (ב"ר גדעון) אבודיינטי מאמשטרדם, ראה אוצר השירה והפיוט (דוידזון) כרך ד', מילואים, א' 2340*, (עמ' 127): אתמול לבושך בוץ ומעיל סרוח ...
https://tablet.otzar.org/#/book/601362/ ... /0/end/0/c

[והובא קצת בשינוי לשון ע"י מרן החיד"א בלימוד א' לחג הסוכות, ראה תורת החיד"א - קהלת, מהדורת אהבת שלום, עמ' ט"ז, וכן בס' לב דוד פרק ט', בשם "אמר המליץ"].

ויש להוסיף/להעיר, שגם תיבת בוץ משתמע לתרי האנפין.
וכן יש להשתמש במקום ערש/ארץ (מליצה נפוצה מאוד), בתיבת מיטה, שג"כ משתמש לב' המנוגדות.
ואולי יש לומר שכיון שאלו הם באמצע השורה (במקור), לא חשו ולא דקדקו שיתאימו גם באלו, ואין לי חלק בהבנת משל ומליצה.

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

כתב יד החתם סופר, מוזכר בעל התניא

הודעהעל ידי אראל » ו' נובמבר 25, 2022 7:05 am

https://www.genazym.com/auction/615-win ... lot-70-15/

פיסקא זה נדפס בחתם סופר על התורה בפרשת בהעלתך, ושם בהגהות שער יוסף (אות ג') מעיר בזה, שבשו"ת כותב החת"ס שספר ליקוטי אמרים לא נמצא בינינו

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: גנזים - מכירה 13 - פריטים יחידאים ומופלאים !

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' נובמבר 25, 2022 10:06 am

פלגינן כתב:
איש_ספר כתב:זה השלחן אשר לפני ה'.

שלחן ערוך דפו"ר הנדפס בחיי מרן הקדוש.
ארבעת חלקיו בשלימותם.
למיעוט זכרוני, לא נראה כדבר הזה !

רק למען הדיוק, נמכר כזה ממש לאחרונה.

לא כזה ובטח לא ממש. תקרא את התיאור המפורט שם (הניתן שם תמיד ביושר ובהגינות מירבית!) על מצבם של הספרים. ואילו העותקים המוצגים כאן, הם כמו יצאו עתה ממחסן הדפוס, או נשלפו ממרתף של כנסיה... ואם יזכה יבחין.

וונדרבר
הודעות: 1671
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: גנזים - מכירה 13 - פריטים יחידאים ומופלאים !

הודעהעל ידי וונדרבר » ו' נובמבר 25, 2022 10:33 am

וונדרבר כתב:מליצה זו נכתבה ע"י המליץ ר' משה (ב"ר גדעון) אבודיינטי מאמשטרדם, ראה אוצר השירה והפיוט (דוידזון) כרך ד', מילואים, א' 2340*, (עמ' 127): אתמול לבושך בוץ ומעיל סרוח ...
https://tablet.otzar.org/#/book/601362/ ... /0/end/0/c
ושם ציין שנדפס בתוך "המאסף" [תשרי] תקמ"ה עמ' ה'
https://sammlungen.ub.uni-frankfurt.de/ ... ew/9594068

וכן הוא בכת"י, ראה קובץ חבורי משה בן גדעון אבודינטי, אות ל', [עמ' 18]
https://www.nli.org.il/he/manuscripts/N ... FL58094754
וכן הועתק ע"י רבי יצחק הכהן בלינפאנטי מאמשטרדם, [אבני שהם],
כת"י ספריית עץ חיים אמשטרדם EH 47 D 12, [דף 10א'], אות ל'
https://www.etshaimmanuscripts.nl/ajaxz ... EH_47_D_12
נערך לאחרונה על ידי וונדרבר ב ו' נובמבר 25, 2022 1:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: כתב יד החתם סופר, מוזכר בעל התניא

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' נובמבר 25, 2022 10:37 am

אראל כתב:https://www.genazym.com/auction/615-winter-event/lot-70-15/
a_ignore_q_80_w_1000_c_limit_008.jpg
a_ignore_q_80_w_1000_c_limit_008.jpg (131.04 KiB) נצפה 1467 פעמים

פיסקא זה נדפס בחתם סופר על התורה בפרשת בהעלתך, ושם בהגהות שער יוסף (אות ג') מעיר בזה, שבשו"ת כותב החת"ס שספר ליקוטי אמרים לא נמצא בינינו

פירוש דברי הגרינ"ש שישנו ספר נוסף, הנקרא גם ליקוטי אמרים, והוא הספר מגיד דבריו ליעקב להמגיד רד"ב ממעזריטש, והוא הנזכר בפולמוס שבין החת"ס לבעל הישמח משה, ואודותיו כתב החת"ס שאינו מצוי איתו ושדבריו - כפי שבאו באותו העתקה - סתומים.
לקוטי אמרים למגיד.jpg
לקוטי אמרים למגיד.jpg (366.88 KiB) נצפה 1467 פעמים

אגב, מעניינים דברי הדב"ח מש"כ על תגובת החת"ס לדברי הלקוטי אמרים
שו"ת דברי חיים אורח חיים חלק ב סימן ח

וזה גם כן טעם הליקוטי אמרים [מגיד דבריו ליעקב סי' קמ"א] ובחנם התרעם החתם סופר [סי' ט"ז] על ליקוטי אמרים ואולי מחמת שמחברו ראש קהל חסידים לכן לא נכנסו דבריו באזניו

לבי במערב
הודעות: 9207
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: גנזים - מכירה 13 - פריטים יחידאים ומופלאים !

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' נובמבר 25, 2022 1:35 pm

איש_ספר כתב:עוד בענין מכתב בעה"ת. כאמור המכתב נדפס לראשונה ע"י הרח"א ביחובסקי בס' גנזי נסתרות (ירושלים תרפ"ד) - באופן שאיני מבין דברי הרי"מ ז"ל הבאים להלן . .
כמובן, השתמש בלשון הרדצ"ה כהשלמת המשפט, וכאילו אמר: נדפס "לראשונה מגוכי"ק" באגרות בעה"ת, ולפנ"ז נשלחה העתקתו (ע"י המחזיק במכתב) לרח"א ביכאווסקי, ונדפס ב'גנזי נסתרות'.
על השאלה השני' כבר השיב הרב 'סגי נהור'.

וונדרבר
הודעות: 1671
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: גנזים - מכירה 13 - פריטים יחידאים ומופלאים !

הודעהעל ידי וונדרבר » ו' נובמבר 25, 2022 1:59 pm

איש_ספר כתב:מה באמת ההסבר להמצאותו של סמל הגולגולת (מוכר לנו משודדי הים ועד הנאצים) בחברה קדושה כמו ח"ק?

כנראה היה מקובל שם כסמל של חברה קדישא, ראה "מאוצרות ספריית עץ חיים" - קטלוג, (ירושלים תש"מ), עמ' 22, פריט 18: תקנות דחברא קדישא דק"ק אשכנזים באמשטרדם, תקע"ו
https://tablet.otzar.org/#/book/166484/ ... /0/end/0/c

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: גנזים - מכירה 13 - פריטים יחידאים ומופלאים !

הודעהעל ידי איש_ספר » א' נובמבר 27, 2022 10:18 am

תודה רבה לכל המחכימים המנעימים.

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: כתב יד החתם סופר, מוזכר בעל התניא

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ג' נובמבר 29, 2022 12:16 am

איש_ספר כתב:
אראל כתב:https://www.genazym.com/auction/615-winter-event/lot-70-15/
a_ignore_q_80_w_1000_c_limit_008.jpg

פיסקא זה נדפס בחתם סופר על התורה בפרשת בהעלתך, ושם בהגהות שער יוסף (אות ג') מעיר בזה, שבשו"ת כותב החת"ס שספר ליקוטי אמרים לא נמצא בינינו

פירוש דברי הגרינ"ש שישנו ספר נוסף, הנקרא גם ליקוטי אמרים, והוא הספר מגיד דבריו ליעקב להמגיד רד"ב ממעזריטש, והוא הנזכר בפולמוס שבין החת"ס לבעל הישמח משה, ואודותיו כתב החת"ס שאינו מצוי איתו ושדבריו - כפי שבאו באותו העתקה - סתומים.
לקוטי אמרים למגיד.jpg

אגב, מעניינים דברי הדב"ח מש"כ על תגובת החת"ס לדברי הלקוטי אמרים
שו"ת דברי חיים אורח חיים חלק ב סימן ח

וזה גם כן טעם הליקוטי אמרים [מגיד דבריו ליעקב סי' קמ"א] ובחנם התרעם החתם סופר [סי' ט"ז] על ליקוטי אמרים ואולי מחמת שמחברו ראש קהל חסידים לכן לא נכנסו דבריו באזניו


מה כ"כ סתום? כך קראו את הס' מד"ל, ראה כאן

ובגוף הענין יעויי' באתרא הדין כאן


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 264 אורחים