מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

טלה או תלי - תיקון באבן עזרא פ' בא

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

טלה או תלי - תיקון באבן עזרא פ' בא

הודעהעל ידי מעיין » א' ינואר 22, 2023 9:53 pm

באבן עזרא בפ' השבוע אריכות בענין שנות החמה והלבנה וענין עיבור
ובעייני בזה ראיתי טעות בגירסא שבכמה חומשים שעיינתי לא מצאתי מוגה

החודש הזה - א"ר יהודה הפרסי כי ישראל היו מונים כפי שנות החמה כמשפט העמים הערלים וראייתו ושמרת את החקה הזאת למועדה. כי שנת לבנה איננה שוה. כי ימי החריש והקציר תלוים בהליכת השמש לבדו כפי נטותה לצפון או לדרום. ולא דבר נכונה. ועתה אפרש לך. ידענו כי מהלך הלבנה בגלגל'. בנקודה הידועה כנגד גלגל המזלות עד שובה אל הנקודה בעצמה הם כ"ז יום ושלישית יום בקרוב. והנה נחשוב כי התחברה עם השמש כשהיתה בנקודה הראשונה בתחלת מזל טלה והנה בשובה אל ראש מזל טלה לא מצא' השמש שם כי כבר הלך במהלכו האמצעי כ"ז מעלות כי מהלך שניהם בראיות גמורות הוא ממערב למזרח הפך התנועה העליונה. והנה הלכה הלבנה באלה המעלות שכבר הלך השמש. גם הלכה הלבנה בחלקים שהלך השמש בלכת הלבנה המעלות הנזכרות שני ימים וקרוב מחמש שעות. התחברו שניהם לסוף כ"ט יום וחצי ושני ידות שעה. וע"ג חלקים מחלקי ישראל והשנ' באמת היא לשמש לבדו. כי הוא המוליד זמני קור וחום וקיץ וחורף שהם ד' תקופות השנה. ואז נחשוב שהיתה בתחלת ראש טלה. והוא ילך בגלגלו שס"ה ימים וקרוב מרביעית יום עד שובו פעם שנית ובעבור זה נקרא שנה. והנה אין ללבנה שנה כלל. כאשר אין לשמש חדש כלל. כי לא יתחדש בשמש דבר רק דבר החדוש הוא לאור הלבנה. ובעבור זה נקרא חדש. גם ירח. בעבור חדוש אור הלבנה כי אין לה אור בראיות גמורות. כי אם מהשמש. על כן לא תקדר השמש כי אם ברגע מחברתו עם הלבנה. אם היו בראש הטלה או בזנבו ולא תהיה קדרות ללבנה כי אם בהיותה לנכח השמש בלילה במקומות הנזכרים. ובעבור ששנת העמים קרובה אל שנת החמה. וראו ששתים עשרה פעמים תתחדש הלבנ' בשנת החמה. חלקו ימי השנה על שנים עשר. וקראו לכל חלק חדש. בעבור שהוא קרוב מימות חדש הלבנה. וזאת ההסכמה מהם אינה בדרך התולדות. גם הישמעאלים בעבור שמועדיהם תלוים בימי חדשי הלבנה. ותחלת החדש מליל ראות הלבנה. וראו כי י"ב חדש יש בשנת החמה לא מצאו חשבון יותר קרוב מזה. כי אין בין שני המספרים רק י"א יום על כן שמו כל שנותיהם שנות הלבנה וכל שנה ישתנה מועד פסחם אחורנית י"א יום עד שיהיו ל"ג שנות חמה הם ל"ד שנות הלבנה כי אלה אינם על דרך התולדות. והשם צוה בתורתו לשמור מועד במועדו. כי אמר שמור את חדש האביב ועשית פסח ליי'. והנה אם לא ימצא אביב בחצי החדש. נעשה הפסח בחדש הסמוך אליו. וככה קרא חג השבועות חג הקציר. וסכות חג האסיף. כי הקציר והאסיף תלוים באביב. וראינו שאמר שלא נעשה פסח רק בחצי חדש הלבנה. וככה סכות. והנה צוה לשמור ימי חדש הלבנה ויהיו המועדים זמניהם שמורים. ומשה לא הזכיר בתורה שנספר י"ב חדש או י"ג. רק אמר בחדש שנמצא אביב בו נחל לספור. והוא יקרא ראשון בין שתהיה השנה מי"ב חדש או י"ג. וככה כתוב בחדש השני בחדש השלישי וכולם על דרך הזה. וכו'

צ"ל תלי
והוא מקום החיבור גלגל הלבנה עם גלגל החמה

יהודהא
הודעות: 1237
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: טלה או תלי - תיקון באבן עזרא פ' בא

הודעהעל ידי יהודהא » א' ינואר 22, 2023 10:51 pm

בעוז והדר המבואר - כאן, בביאור הראבע הוא אכן מביא גירסת דפו"ר " התלי" ולא הטלה. אבל-
הוא מנסה לומר שטלה ותלי - במקום זה הם היינו הך.
מפני ש " ראש התלי הוא במזל טלה, וזנבו במזל מאזניים.והם שתי הנקודות.......

ובמילים פשוטות הנקודות בהם יכולים לחול ליקוי חמה - ירח. ולגבי זה טלי = כמו טלה. ועיי"ש.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: טלה או תלי - תיקון באבן עזרא פ' בא

הודעהעל ידי מעיין » ב' ינואר 23, 2023 1:43 am

אין מובן והרי ראש התלי וזנבו אינן קבועין (ולכן יצוייר ליקויים בכל החדשים) וההיקף משלים ב18.6 שנים
וזה לשון הרמב"ם הלכות קידוש החודש פ' ט"ז
(א) עגולה שסובבת בה הירח תמיד היא נוטה מעל העגולה שסובבת בה השמש תמיד חציה נוטה לצפון וחציה נוטה לדרום ושתי נקודות יש בה זו כנגד זו שבהן פוגעות שתי העגולות זו בזו לפיכך כשיהיה הירח באחת משתיהן נמצא סובב בעגולה של שמש כנגד השמש בשוה ואם יצא הירח מאחת משתי הנקודות נמצא מהלך לצפון השמש או לדרומה הנקודה שממנה יתחיל הירח לנטות לצפון השמש היא הנקראת ראש והנקודה שממנה יתחיל הירח לנטות לדרום השמש היא הנקראת זנב ומהלך שוה יש לזה הראש שאין בו לא תוספת ולא גרעון והוא הולך במזלות אחורנית מטלה לדגים לדלי וכן הוא סובב תמיד:
(ב) מהלך הראש האמצעי ביום אחד שלשה חלקים ואחת עשרה שניות נמצא מהלכו בעשרה ימים אחד ושלשים חלקים ושבע וארבעים שניות ונמצא מהלכו במאה יום חמש מעלות ושבעה עשר חלקים ושלש וארבעים שניות סימנם הי"ז מ"ג ונמצא מהלכו באלף יום שתים וחמשים מעלות ושבעה וחמשים חלקים ועשר שניות סימנם נ"ב נז"י ונמצא שארית מהלכו בעשרת אלפים יום מאה ותשע וששים מעלות ואחד ושלשים חלקים וארבעים שניות סימנם קס"ט לא"מ ונמצא מהלכו לתשעה ועשרים יום מעלה אחת ושנים ושלשים חלקים ותשע שניות סימנם א' לב"ט ונמצא מהלכו לשנה סדורה שמונה עשרה מעלות וארבעה וארבעים חלקים ושתים וארבעים שניות סימנם י"ח מ"ד מ"ב ואמצע הראש בתחלת ליל חמשי שהוא העיקר היה מאה ושמונים מעלות ושבעה וחמשים חלקים ושמונה ועשרים שניות סימנם ק"פ נ"ז כ"ח:

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: טלה או תלי - תיקון באבן עזרא פ' בא

הודעהעל ידי תוכן » ב' ינואר 23, 2023 12:57 pm

יהודהא כתב:בעוז והדר המבואר - כאן, בביאור הראבע הוא אכן מביא גירסת דפו"ר " התלי" ולא הטלה. אבל-
הוא מנסה לומר שטלה ותלי - במקום זה הם היינו הך.
מפני ש " ראש התלי הוא במזל טלה, וזנבו במזל מאזניים.והם שתי הנקודות.......

ובמילים פשוטות הנקודות בהם יכולים לחול ליקוי חמה - ירח. ולגבי זה טלי = כמו טלה. ועיי"ש.


הוא מתבלבל בין התלי שזה המקום שהנטייה של הלבנה נפגשת עם המילקה, לבין ראש טלה וראש מאזנים שזה המקום שהמילקה והמשוה נפגשים.

י. אברהם
הודעות: 2789
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: טלה או תלי - תיקון באבן עזרא פ' בא

הודעהעל ידי י. אברהם » ב' ינואר 23, 2023 1:00 pm

במקראות גדולות מהדורת הכתר תוקן

יאיר אתמר
הודעות: 1276
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: טלה או תלי - תיקון באבן עזרא פ' בא

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ג' ינואר 24, 2023 8:07 am

ראה דעת עזרא על אתר, הע' 203

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: טלה או תלי - תיקון באבן עזרא פ' בא

הודעהעל ידי מעיין » ב' ינואר 30, 2023 12:14 am

ליאיר
אולי תעתיק משם
---
עוד אריכות על התלי
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 0&p=769324

יאיר אתמר
הודעות: 1276
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: טלה או תלי - תיקון באבן עזרא פ' בא

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ג' ינואר 31, 2023 7:49 am

מעיין כתב:ליאיר
אולי תעתיק משם

אוצר החכמה__386.pdf
דעת עזרא
(482.39 KiB) הורד 33 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 315 אורחים