ארי שבחבורה כתב:סגי נהור כתב:איש_ספר כתב:ידידי הרב פרופ' חיים סולוויצ'יק שיח' כתב לי את המכתב הבא בהקשר למקצת מן הדברים הנאמרים באשכול זה
לכבוד...
שלום רב.
אם מדובר בשיעורים בבית הכנסת מוריה, הם לא 'טובים'. אבי זצ"ל דיבר לבעלי בתים בליל יום רביעי, כשהם באו עייפים מיום שלם של עבודה. אבי 'עיגל' דברים, פשט אותם, עבור שומעיו, ויתר על הדיוק עבור הרעיון המרכזי. גם השיערום מתשכ"א ואילך באו 'לא מן המוכן'. מהרגע שאמי ז"ל חלתה בסרטן אבי היה כל כך טרוד בשלומה שהוא לא היה מסוגל להתרכז להכין שום דבר. נשמע אבסורד, אך לצערי זה אמת. קיימים די הרבה אנשים שזוכרים תקופה זו והם יכולים לאשר דברי.
יש בישיבה אוניברסיטה טייפים של שיעורי אבי זצ"ל משנות החמישים, הטייפים הללו משקפים נאמנה את האיש. ידוע לי שקיים שוק שלם של טייפים של אבי זצ"ל משנות החמישים. אני אישית לא מכיר את הטייפים הללו, אבל קל למצוא אותם באינטרנט.
כל טוב,
חיים סולובייצ'יק
הערה לגופם של דברים.
כשמדובר על דמות כהגריד"ס, ודאי יש מה לשמוע גם בשיחת חולין, עאכו"כ בשיעורי תורה, גם אם נמסרו לבעלי בתים (ואדרבה, יש מן הענין לשמוע כיצד פישט את הדברים עבורם) או שלא הוכנו כל צרכם.
אלא מאי? בשיעורים אלה הוא לא יהיה 'במיטבו', משמע, השומע לא יתפעל מהדמות כפי שהיה מתפעל משמיעת השיעורים שמסר כשהיה במלוא אונו
(כאותו חזן שכובד בשירת "מי אדיר" תחת החופה, והתחזן פעמיים, פעם אחת כפי קולו וכוחו, ופעם אחת נוספת "ווי איך האב געקענט אמאל").
אבל מה בכך? האם המטרה היא ההתפעלות מגדולתו של הדובר, או התועלת שיפיק מכך השומע?
כאן יש חוות דעת הפוכה על אותם שיעורים בבית כנסת מוריה.
viewtopic.php?f=19&t=18483&hilit=%D7%91%D7%99%D7%9F+%D7%99%D7%A9%D7%9F+%D7%95%D7%97%D7%93%D7%A9#p179747וכמדומני שחלקים מהם שולבו לתוך הספרים האחרונים בסדרת 'מאוצר הרב'.
אני יודע אישית על בעלי בתים, אשר כל שמירת תורה ומצוות שלהם ושל משפחתם, בזכות אותם שיעורים במוריה הייתה.
ובאותו העניין, חלק הבעלי בתים שהשתתפו בשיעור שם, מודרניים מאוד היו, וההתלבטות אצלם הייתה היכן "לבלות" את הערב, בשיעור של הרב, או בקולנוע ...
הרב מודע היה לכך, בהתבטאו שממילא באחריותו היא, להתחרות עם הקולנוע בכוח המשיכה ...!! היינו באמצעות שיעורים מקסימים במידה הזאת, שגם יצר הקולנוע פחות מהם יהיה, וכן עשה והצליח, לנצח השטן ע"י שיעוריו המופלאים.